عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

بازار معاملات عمده تتر نیپوتو؛ امکانی خاص برای صرافی‌های رمزارزی

گفت‌وگو با سروش حسین‌زاده، مدیرعامل نیپوتو درباره بازار معاملات عمده تتر این شرکت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰؛ مهسا نجاتی / نیپوتو یکی از صرافی‌های رمزارز کشور است که فعالیت خود را در سال ۱۴۰۱ شروع کرده و در بین سایر رقبای این بازار، در تلاش است با قابلیت‌ها و فیچرهای متفاوت، خدمات بهتری را به کاربرانش ارائه دهد. بنا بر صحبت‌های سروش حسین‌زاده، این شرکت یک پلتفرم معاملاتی فرامارکتی است؛ به این معنی که کاربران می‌توانند علاوه‌بر مانیتورینگ سایر پلتفرم‌های داخلی و خارجی، براساس قیمت مارکت‌های نیپوتو و مارکت‌های دیگر سفارش‌گذاری کنند. در گفت‌وگو با مدیرعامل نیپوتو از خدمات و فیچرهایی که این صرافی به کاربرانش ارائه می‌دهد، پرسیدیم. به گفته حسین‌زاده، طراحی سرویس‌های اختصاصی نظیر سفارش MCO، بازار معاملات عمده تتری، سرویس ETS، سرویس رمز اضطراری و سرویس «پس از من» ازجمله خدماتی‌اند که نیپوتو پیاده‌سازی کرده است. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


مقایسه قیمت صرافی‌های ایرانی و خارجی


هسته اولیه شکل‌گیری نیپوتو یک تیم برنامه‌نویسی ۱۰نفره بوده که به مرور زمان به تعداد آنها افزوده شده است. سروش حسین‌زاده، مدیرعامل نیپوتو، درباره شکل‌گیری این شرکت می‌گوید: «از زمان شروع پروژه نیپوتو تا زمانی که محصول به اولین نقطه عملیاتی رسید، تقریباً ۳۹ ماه طول کشید، در حالی که معمولاً در اکوسیستم استارتاپی ایران اولین نسخه MVP در زمانی بین سه تا ۹ ماه بالا می‌آید، ولی نیپوتو با تأکید بر امنیت دارایی و موتور معاملاتی بهینه پس از انجام توسعه مطمئن و گذراندن تست‌های عملیاتی، محصول خود را ارائه کرد. بنابراین امکاناتی در نیپوتو وجود دارد که در صرافی‌های دیگر شاهد آن نیستیم.»

طبق صحبت‌های حسین‌زاده، در نیپوتو سعی کرده‌اند امکاناتی را پیاده‌سازی کنند تا به کمک آنها کاربرها به ویژگی‌هایی فراتر از صرافی‌های معمولی دست یابند. او در این باره می‌گوید: «برای مثال، در پلتفرم نیپوتو امکان مقایسه قیمت صرافی‌های ایرانی و خارجی وجود دارد و کاربر در لحظه می‌تواند به قیمت‌ها دسترسی داشته باشد.»


امنیت؛ در اولویت کارها


طبق صحبت‌های حسین‌زاده، امنیت برای آنها موضوعی است که همیشه در اولویت قرار دارد. او درباره این موضوع می‌گوید: «سعی کردیم پلتفرمی طراحی کنیم که به‌صورت کلاستر از چند دیتاسنتر قابل دسترسی باشد و دیتا در چند دیتاسنتر وجود داشته باشد تا در صورت رخ دادن اتفاق‌هایی نظیر از بین رفتن دیتا در یک دیتاسنتر، استیت در لحظه کاربران در سایر دیتاسنترها وجود داشته باشد. همچنین با توجه به هک‌هایی که در سیستم‌های چت پشتیبانی رخ می‌داد تصمیم گرفتیم سیستم اختصاصی چت خودمان را طراحی کنیم و از ارسال دیتای کاربران به سرویس‌های چت ثالث بپرهیزیم. اکنون کاربران ما از چت اختصاصی که بخش فنی نیپوتو آن را توسعه داده، استفاده می‌کنند.»


سفارش‌گذاری MCO براساس سایر قیمت صرافی‌ها


حسین‌زاده درباره سفارش‌گذاری براساس قیمت رمزارزها در صرافی‌های رمزارزی می‌گوید که  MCOیا همان Multi Conditional Order، یک ابزار جدید ثبت سفارش است که نیپوتو در کشور ارائه کرده است. او درباره این ابزار این‌طور توضیح می‌دهد: «با استفاده از این ابزار، کاربر می‌تواند براساس تغییرات قیمت چند ارز در صرافی‌های دیگر، یک سفارش معامله به‌صورت لیمیت یا مارکت در نیپوتو ثبت کند. این نوع سفارش‌گذاری مناسب دو دسته از کاربران است؛ دسته اول آنهایی که قصد دارند در بازار تتر/تومان نسبت به آربیتراژگیری فعالیت کنند. این کاربران می‌توانند براساس قیمت سایر بازارهای ایرانی ثبت سفارش شرطی کنند. برای مثال کاربران می‌توانند اگر قیمت تتر/تومان در نوبیتکس یا تترلند به عدد مشخصی رسید در نیپوتو به‌صورت لیمیت یا مارکت سفارش ثبت کنند. دسته دوم نیز کاربرانی‌اند که تحلیلگر ارزهای دیجیتال هستند. آنها می‌توانند با شناسایی نقاط مقاومت و حمایت بلندمدت رمزارزهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم، روند بازار را شناسایی کنند و در صورت تغییر مثبت روند، نیپوتو برای آنها آلت‌کوین‌های مدنظرشان را می‌خرد یا در صورت تغییر روند به‌صورت نزولی آلت‌کوین‌های آنها را می‌فروشد.MCO  به‌نوعی سفارش ارتقایافته حالت OCO است که شروط کاربر را محدود به یک بازار نمی‌کند.»

مدیرعامل نیپوتو می‌گوید این شرکت فیچر MCO را ابداع کرده و کارایی آن به این صورت است که کاربر می‌تواند براساس قیمتی مانند تتر/تومان در نوبیتکس یا بیت‌کوین تتر در بایننس، سفارش خرید‌وفروش در نیپوتو را ثبت کند. او توضیح می‌دهد: «معمولاً تحلیلگران از این فیچر استفاده می‌کنند. برای مثال، با توجه به ‌اینکه بیت‌کوین و اتریوم، مارکت‌کپ بالایی دارند، با رشد آنها، آلت‌کوین‌‌ها نیز رشد می‌کنند که در پی آن چندین خطوط حمایتی و مقاومتی به وجود می‌آید. برای مثال اگر بیت‌کوین و اتریوم خطوط مقاومت بلندمدت آنها را بشکنند، آن وقت می‌توانیم بگوییم که آلت‌سیزن شروع شده است. در حال حاضر، اینکه بتوانید با استفاده از قیمت بیت‌کوین و اتریوم، سفارش خرید آلت‌کوین بدهید، در بازارهای ایرانی و خارجی وجود ندارد.»


کیف پول همتابه‌همتا؛ پردازش تراکنش‌ها


حسین‌زاده درباره سیستم کیف پول نیپوتو نیز صحبت می‌کند. به گفته او، نسل جدید کیف‌پول‌های همتابه‌همتا این‌طور طراحی شده‌اند که برای هر اکانت، پس از واریز، مقدار مشخصی رمزارز را به‌صورت خودکار به چندین کیف‌پول با آدرس‌های متفاوت انتقال می‌دهند و تا حد امکان از تجمیع دارایی‌ها جلوگیری می‌کنند. او می‌گوید: «این روش باعث می‌شود در هربار عملیات واریز، کاربر یک کیف جدید ایجاد کند و در عین حال مالکیت آدرس والت قبلی‌اش حفظ شود و در برداشت نیز هربار از یک آدرس متفاوت ارز دیجیتال دریافت کند؛ با این روش امکان ردیابی و امکان فریز کردن دارایی کاربر برای صرافی‌ها یا شرکت‌های خارجی غیرممکن است. نیپوتو همچنین خدمات API را به هدف تولید آدرس، واریز و برداشت برای صرافی‌های ارز دیجیتال به‌صورت رایگان ارائه کرده است.»


از لوکالر تا نیپوتو


طبق صحبت‌های مدیرعامل نیپوتو، بازار معاملاتی عمده نیز از دیگر قابلیت‌های این پلتفرم است. او در توضیح این بازار می‌گوید: «بازار معاملات عمده تتر نیپوتو برای اولین‌بار است که در ایران ایجاد شده و مخاطب آن، صرافی‌های رمزارزی‌اند. در این بازار رقابتی، تمایز ما با سایر رقبا در این است که در حال حرکت به سمت ویژگی‌های سازمانی مانند ارائه خدمات کیف‌ پول به صرافی‌هاییم.»

حسین‎زاده تجربه هفت‌ساله مدیریت بازار معاملاتی عمده لوکالر، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای معاملات عمده بین صرافی‌های رمزارزی در ایران را داراست. او در این باره می‌گوید: «مشکلاتی که در ارتباط با معاملات عمده بین صرافی‌های رمزارزی رخ می‌داد من را مصمم کرد تا بازار برخط معاملات عمده تتر را راه‌اندازی کنم. بازار معاملات عمده تتر نیپوتو، امکانی خاص است که این صرافی ارائه می‌کند. در این بازار یکی از مشکلات اصلی که خرید اعتباری بوده، به شیوه‌ای امن حل شده است.»

حسین‌زاده توضیح می‌دهد که سابق بر این، معاملات عمده اعتباری براساس اعتمادی نانوشته بین خریدار و فروشنده بر بستر شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌شد و در صورتی که مشکلی برای خریدار پیش می‌آمد و نمی‌توانست دیون خود را تسویه کند، فروشنده دچار ضرر و زیان حتی چندمیلیاردی می‌شد. او در این باره می‌گوید: «در معاملات عمده نیپوتو، فروشنده می‌تواند تتر را به‌صورت مشروط و قبل از نشستن ریال برای خریدار واریز کند. واریز مشروط به این معناست که تتر به حساب خریدار انتقال می‌یابد، ولی حساب خریدار به میزان واریز مشروط، مسدود و برداشت می‌شود. حال اگر خریدار بخواهد تتر را از نیپوتو خارج کند، می‌تواند بیت‌کوین یا سایر آلت‌کوین‌هایش را در نیپوتو دپوزیت کند تا سقف برداشت او باز شود. آن آلت‌کوین واریزی به‌نوعی برای فروشنده به وجه تضمین بدل می‌شود تا در صورتی که ریال به حساب فروشنده ننشست بتواند از طریق آلت‌کوین خریدار به وجه معامله دست پیدا کند. همچنین «حسابداری برای جلوگیری از دبل اسپندینگ»، «کارمزد صفر برای میکر»، «کارمزد جزئی فارغ از مبلغ معامله برای تیکر» و «سیستم مدیریت فایل‌ها و رسیدها» ازجمله امکانات معاملات عمده نیپوتو هستند که محیطی امن را برای معامله مدیران فروش صرافی‌های ارز دیجیتال فراهم می‌کنند.»


توسعه‌های سال ۱۴۰۳


مدیرعامل نیپوتو سپس به برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار دارند، اشاره می‌کند. به گفته او، آنها در تلاش‌اند بخش خبری نیپوتو را توسعه دهند. او می‌گوید: «بخش خبری ما از سال ۱۳۹۹ به‌صورت ممتد مشغول تولید مقاله‌های علمی و تهیه خبرها و آموزش‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی بوده و می‌خواهیم که اتاق خبر نیپوتو در آینده به یکی از قطب‌های اخبار ارز دیجیتال در ایران تبدیل شود. در بخش محصول نیز معتقدیم نباید از پویایی و تنوع محصولات نیپوتو کاسته شود. در سال آینده تمرکز اصلی نیپوتو روی توسعه محصولات برای کسب‌وکارهای رمزارزی خواهد بود تا برخی از نیازهای وب‌سایت‌ها و سکوهای تبادل رفع شود. برای کاربران عادی نیز، توسعه ما متوقف نخواهد ماند و در تلاشیم به روال گذشته، بازارهای تعهدی و امکانات منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ای‌ را پیاده‌سازی کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش