عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از برترین‌های فین‌تک ۲۰۲۳ تا یورش خودروهای چینی در جهان

مروری بر شش مجله «فین‌تک»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «ام‌آی‌تی»، «وایرد»، «هاروارد بیزینس ریویو» و «اکونومیست»

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۸؛ نسیم بنایی / در بخش راهنمای هفتادوهشتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «فین‌تک»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «ام‌آی‌تی»، «وایرد»، «هاروارد بیزینس ریویو» و «اکونومیست» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب آن‌ها خواهیم داشت.


برترین‌های فین‌تک در جهان


شماره ژانویه 2024 فین‌تک: در این شماره از مجله فین‌تک به مقوله‌های مختلفی توجه شده که برای اهالی فناوری‌های مالی هم جذابیت دارند. برای مثال، در بخشی از این مجله به بزرگ‌ترین بازیگران در صنعت فین‌تک دنیا پرداخته شده است. در این بخش، چهره‌های اثرگذار معرفی شده‌اند؛ یکی از چهره‌ها، کیتی فرانزن است، زنی جوان که به‌تازگی قدم به شرکت اکسنچر گذاشته، اما توانسته مشاوره‌های اثربخشی برای رشد این شرکت ارائه کند و به این ترتیب نامش حتی در میان بزرگ‌ترین و اثرگذارترین چهره‌های دنیای فین‌تک هم قرار گرفته است. سال 2023 به گفته مجله فین‌تک، سال سختی برای استارتاپ‌های فعال در زمینه فناوری مالی بوده است. با این حال، این نشریه فهرستی از 10 استارتاپ برتر در این زمینه منتشر کرده است.

رتبه اول در این زمینه به استارتاپ سکفی (Secfi) اختصاص پیدا کرده که در زمینه برنامه‌ریزی و مشاوره مالی فعالیت دارد. این استارتاپ خدمات مؤثری در رابطه با مدیریت ثروت ارائه کرده که مشتریان از آن راضی بوده‌اند. همین قضیه باعث شده سکفی رشد قابل توجهی را به لحاظ مالی تجربه کند و از همین رو در کانون توجه اهالی بازار فناوری مالی هم قرار گرفته است. یکی دیگر از گزارش‌های مجله فین‌تک به تحولات بانکی در سال 2024 مربوط می‌شود. انتظار می‌رود در سال جدید، تحولات دیجیتالی به‌صورت جدی‌تر به صنعت بانکداری راه پیدا کنند و این صنعت را تغییر دهند. اکثر کارشناسانی که مجله فین‌تک با آنها گفت‌وگو کرده، تأکید داشته‌اند که بانکداری در سال جدید تحت‌تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت و چشم‌انداز مالی هم وسیع‌تر خواهد شد. درواقع انتظار می‌رود هوش مصنوعی وارد بخش‌های مختلف خدمات مالی شود و سطح آن را ارتقا دهد. یکی از مشکلات اصلی در مسیر تحول دیجیتال به حفظ و نگهداری داده‌ها مربوط می‌شود.

در این زمینه هم انتظار می‌رود در سال جدید میلادی، شاهد پیشرفت‌هایی باشیم و وضعیت حفظ داده‌های مشتریان بهبود پیدا کند. پیشرفت فناوری‌های مربوط به کارت‌های بانکی هم از دیگر مسائلی است که در نشریه فین‌تک به آن پرداخته شده و می‌تواند نظر مخاطبان این نشریه را جلب کند. این روزها کارت‌های بانکی و تبدیل آنها به وسایلی بادوام و با عمر طولانی، به یکی از مقولات زیست‌محیطی هم تبدیل شده است.

تاریخ انتشارژانویه 2024
صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فین_تک #فناوری_مالی #تحولات_دیجیتال #هوش_مصنوعی

هزارتوی 2024


شماره 15 ژانویه 2024 بلومبرگ بیزینس‌ویک: طرحی که مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک به مناسبت آغاز سال 2024 روی جلد خود قرار داده، نشان می‌دهد که نگاه اهالی این مجله و تحلیلگرانش نسبت به سال نو میلادی چگونه است. روی جلد این نشریه، هزارتویی را می‌بینیم که از ابتدای سال 2024 آغاز می‌شود و در پایان به راه خروج از این هزارتو می‌رسد، اما در این بین، مسیر به‌قدری آشفته و مخدوش می‌شود که بیرون رفتن از آن را غیرممکن می‌سازد. به عبارت ساده‌تر، بلومبرگ بیزینس‌ویک بر این باور است که برای اهالی کسب‌وکار، سالی مبهم و سخت در پیش است که باید خودشان را برای آن آماده کنند.

این نشریه در ابتدا به 5 مقوله‌ای پرداخته که از نگاهش قرار است مشکلات اقتصاد جهان در سال جدید را رقم بزنند. از وضعیت اشتغال در آمریکا گرفته تا اعتماد اهالی تولید به وضعیت کسب‌وکار در آلمان و حتی وضعیت اوراق قرضه در ژاپن، همگی می‌توانند اختلالاتی را در وضعیت اقتصاد جهان در سال جدید میلادی ایجاد کنند. در حالی ‌که همه‌گیری کرونا بالاخره از میان رفته، همچنان اثراتش بر اقتصادها وجود دارد و سرمایه‌گذاران هم در فرایند سرمایه‌گذاری باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند. در بخش دیگری از این مجله به «اقتصاد ترامپی» پرداخته شده و گفته شده که اگر ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا دست پیدا کند، احتمالاً باید در انتظار تحولات اساسی در اقتصاد آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقتصاد جهان باشیم. مسئله مهم دیگر هم رابطه تجاری و سیاسی میان چین و آمریکاست. درواقع، این دو کشور اصلی‌ترین و مهم‌ترین بازیگران اقتصادی جهان هستند و به همین دلیل، نوع ارتباطی که با یکدیگر می‌سازند، اثرات چشمگیری روی صلح و ثبات اقتصادی در جهان می‌گذارد.

به این ترتیب، سرمایه‌گذاران هم نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی‌اعتنا باشند و باید به‌صورت مستمر روابط این دو کشور را رصد کنند. خوانندگان مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک می‌توانند به فهرست 50 شرکت برتر سال هم در این مجله نگاهی بیندازند و با آنها آشنا شوند. این شرکت‌ها سال 2023 را شکل داده‌اند و انتظار می‌رود در سال نو میلادی، دوباره در کانون توجه باشند و بتوانند به سود کلان دست یابند. البته دست یافتن به سود برای آنها، الزاماً صادق نخواهد بود و ممکن است در سال جدید، شرایط تازه‌ای را تجربه کنند.

تاریخ انتشار15 ژانویه 2024
صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1929
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#سال_نو #2024 #اقتصاد_جهان

نوآوری‌هایی که جهان را تغییر می‌دهد


شماره ژانویه و فوریه 2024 ام‌آی‌تی: یکی از کارهای جالبی که هر سال نشریه ام‌آی‌تی انجام می‌دهد، بررسی مهم‌ترین ابداعات و نوآوری‌ها در ابتدای هر سال است. امسال هم 10 نوآوری مهم و اثرگذار را معرفی کرده که اصلی‌ترین آنها، هوش مصنوعی است. این فناوری، به‌ویژه چت جی‌پی‌تی، به امری همه‌گیر تبدیل شده که عموم مردم هم در حال استفاده از آن هستند. شرکت‌های گوگل، متا، مایکروسافت و اوپن ای‌آی در حال حاضر در این زمینه حرف اول را می‌زنند. پس اگر به دنبال تحولات هوش مصنوعی در سال جدید هستید، به احتمال زیاد باید خبرهای مربوط به این چند شرکت را در نظر داشته باشید. ابداع دیگری که نشریه ام‌آی‌تی به آن پرداخته، مقوله دستکاری ژنتیکی است. این پدیده نوظهور می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند و زندگی انسان‌ها را تغییر دهد.

به عبارت ساده‌تر، سخت‌ترین بیماری‌ها برای درمان، همان‌هایی هستند که از ژن‌ها ناشی می‌شوند و حالا با نوآوری‌های جدید به نظر می‌رسد که حتی این بیماری‌ها هم می‌توانند درمان شوند. ابداع دیگری که ام‌آی‌تی از آن پرده‌برداری کرده، پمپ‌های گرمایی هستند که هوای داخل ساختمان را بهبود می‌بخشند و در عین ‌حال، میزان انتشار کربن را به حداقل می‌رسانند. این فناوری در دنیای امروز که به‌شدت درگیر تغییرات اقلیمی است، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. سیستم‌ها و فناوری‌هایی که از زمین انرژی‌های لازم برای یک خانه را دریافت می‌کنند از دیگر مواردی است که نشریه ام‌آی‌تی به آن توجه کرده، زیرا می‌تواند تحولی بزرگ در بهره‌گیری از انرژی ایجاد کند.

داروهای کاهش وزن هم جزو مواردی بودند که در سال 2023 حسابی جنجال به پا کردند. به نظر می‌رسد انقلابی بزرگ در تولید این داروها ایجاد شده است. از چند دسته از داروهایی که در رابطه با چاقی و لاغری روانه بازار شدند به‌قدری استقبال شد که شرکت‌های تولیدکننده آنها، رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرد. برخی از این داروها برای بیماری‌هایی نظیر دیابت هم مؤثر بوده‌اند. به همین دلیل مشتریان اقبال زیادی نسبت به آنها نشان داده‌اند. برخی از تراشه‌هایی که به‌تازگی ساخته شده‌اند هم از نوآوری‌هایی برخوردار بوده‌اند و می‌توانند دنیای فناوری را متحول کنند، برای مثال ابعاد آنها کوچک‌تر و کاربردشان گسترده‌تر شده است. سایر نوآوری‌ها را می‌توانید در نشریه ام‌آی‌تی ببینید.

تاریخ انتشارژانویه و فوریه 2024
صاحب‌امتیازکمبریج
تیراژ161 هزار و 529 نسخه
انتشار اولین شماره1899، 123 سال پیش
دفتر مرکزیآمریکا، ماساچوست
وب‌سایتtechnologyreview.com
سوژه‌ها#نوآوری #فناوری #سال_نو

دنیا را رنگ‌آمیزی کنید!


شماره ژانویه 2024 وایرد: یکی از طرح جلدهای جذاب در سال جدید میلادی مربوط به نشریه وایرد است، این نشریه تصاویر و نوشته‌هایی بی‌رنگ روی جلد خود قرار داده و نوشته که آینده در راه است، حالا نوبت شماست که آن را مطابق با میل خودتان رنگ‌آمیزی کنید. مهم‌ترین مسئله هم در این زمینه «نوآوری» است. این نشریه هم تلاش کرده به‌طور متفاوتی به مبحث نوآوری بپردازد. محیط زیست و بحث تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین مسائلی است که درباره آینده باید مورد توجه قرار گیرد. نشست‌های سالانه کاپ با این هدف برگزار می‌شود که کشورها ایده‌های نوآورانه درباره نجات محیط زیست و کره زمین مطرح کنند.

امسال انتظار می‌رود هوش مصنوعی نقشی پررنگ در این زمینه داشته باشد. نشریه وایرد در یکی از گزارش‌های خود از مخاطبان خواسته از دنیای واقعی خارج شوند و قدم به دنیای مجازی بگذارند. فناوری به‌قدری پیشرفت کرده که می‌تواند زندگی انسان‌ها را در دنیای مجازی شکل دهد. سلطه چین بر تولیدات در جهان از دیگر مقولاتی است که این نشریه به آن پرداخته است. چینی‌ها تولید را از محصولات ساده آغاز کردند و حالا خودروهای چینی که محصولاتی پیچیده هستند وارد بازار شده‌اند. یکی از نوآوری‌های جالبی که این نشریه معرفی کرده، ابزارهای جدید اسکن است، برای مثال یکی از آنها می‌تواند سرطان سینه را تشخیص دهد و به این ترتیب وسیله‌ای نجات‌بخش برای بشر خواهد بود. اعتیاد به ابزارهایی با عنوان «ویپ» در میان جوانان خاورمیانه‌ای هم باعث شده که نشریه وایرد از عنوان «نسل ویپ» برای اشاره به آنها استفاده کند. درنهایت اینکه 25 سال از عمر شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد، اما این شبکه‌ها طوری وارد جنبه‌های مختلف زندگی بشر شده که دیگر نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد.

انسان‌ها خواه ناخواه به مصرف‌کننده‌های محتواهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. به همین بهانه، نشریه وایرد به‌طور مفصل‌تر و با نگاهی متفاوت به این مقوله پرداخته و‌ آن را زیر ذره‌بین قرار داده است. هزینه‌هایی که عربستان سعودی برای پیشرفت فناوری داشته و تحولاتی که اخیراً این کشور تجربه کرده هم از دیگر مسائلی است که در نشریه وایرد به آن توجه شده و صفحاتی به آن اختصاص یافته است. تحولات عربستان نشان می‌دهد همه کشورها به دنبال پیشرفت و دستیابی به فناوری هستند.

تاریخ انتشارژانویه 2024
صاحب‌امتیازCondé Nast
تیراژ870 هزار
انتشار اولین شماره1993
دفتر مرکزیسانفرانسیسکو، ایالات متحده
وب‌سایتwired.com
سوژه‌ها#سال_نو #فناوری #نوآوری

رد پای کربنیِ هوش مصنوعی


شماره ژانویه 2024 هاروارد بیزینس ریویو: هوش مصنوعی وارد همه جنبه‌ها و ابعاد زندگی انسان‌ها شده و تلاش می‌کند جای آنها را بگیرد؛ با این حال اخیراً نشریه هاروارد بیزینس ریویو یا همان اچ‌بی‌آر در مقاله‌ای توضیح داده که جای مدیران و رهبران خوب را هیچ شکلی از هوش مصنوعی نمی‌تواند بگیرد. واقعیت این است که هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی از انسان‌ها پیشی گرفته و می‌تواند با هزینه کمتر و در زمانی کوتاه‌تر، کار آنها را به بهترین شکل یا با کیفیتی مطلوب به انجام برساند.

البته مدیران می‌توانند برای بهبود کیفیت مدیریت خود، از هوش مصنوعی بهره بگیرند، برای مثال می‌توانند به کمک آن، داده‌های مربوط به کارکنان را به بهترین شکل تجزیه‌وتحلیل کنند، اما قرار نیست مسئولیت کارشان را یک ربات برعهده بگیرد، این مسئولیت کاملاً انسانی است و یک انسان درنهایت بهتر از یک ربات می‌تواند از عهده آن برآید. یکی از مقولات جالب که نشریه اچ‌بی‌آر به آن پرداخته، بحث رد پای کربنیِ هوش مصنوعی است که احتمالاً هنوز نظر رسانه‌ها و فعالان زیست‌محیطی را جلب نکرده است. هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به امری جدایی‌ناپذیر در زندگی ما انسان‌هاست. با این حال، این فناوری پیشرفته هم کربن دارد و می‌تواند به تسریع تغییرات اقلیمی منجر شود. طبق گزارش اچ‌بی‌آر می‌توان از مسیر نوآوری، این رد پا را کاهش داد و به حداقل رساند.

پژوهشگران می‌گویند هرچند همه نسبت به این پدیده هیجان‌زده‌اند، اما درنهایت، به سخت‌افزارهای پیچیده و بزرگی برای این فناوری نیاز است که می‌تواند اثرات مخربی روی محیط زیست بگذارد. به این ترتیب دانشمندان هم‌زمان با پیشرفت هوش مصنوعی، باید به فکر راهکارهایی باشند تا اثر این پدیده روی محیط زیست به حداقل برسد. در مرحله نخست، لازم است مردم و افکار عمومی نسبت به این قضیه آگاه شوند. در مرحله بعد، می‌توان امید داشت که با پیشرفت‌های بعدی، این آثار منفی به حداقل برسند. سیاستگذاران هم باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و از همین حالا به فکر راه‌حل باشند تا جلوی بروز مشکلات را در آینده بگیرند. درواقع باید قبل از وقوع مشکل، به فکر علاج آن باشند.

تاریخ انتشارژانویه 2024
صاحب‌امتیازانتشارات هاروارد بیزینس
تیراژ263 هزار و 645 نسخه
انتشار اولین شماره1922
دفتر مرکزیبرایتون، ماساچوست
وب‌سایتhbr.org
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #مدیریت #آینده

یورش خودروهای چینی به جهان


شماره ژانویه 2024 اکونومیست: خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع در دنیا به شمار می‌آید و اخیراً مقوله خودروهای برقی توجه جهانیان را جلب است. نشریه اکونومیست در جدیدترین شماره خود به این مسئله پرداخته که چین چطور در حال تغییر نظم بازار خودروی جهانی است. این کشور با تولید انبوه خودروهای ارزان در حجم انبوه، در حال تغییر معادلات در بازار جهانی است. طبق گزارش اکونومیست، صنعت خودرو در چین رشد قابل توجهی داشته و در حال حاضر میزان صادرات خودروی چینی از ژاپنی‌ها هم بیشتر شده است. مسئله مهم‌تر این است که چینی‌ها به بازیگران اصلی در زمینه تولید و فروش خودروهای برقی تبدیل شده‌اند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند حضور خودروهای چینی در مقیاس کلان می‌تواند مؤثر و مطلوب هم باشد و درنتیجه نباید از آن وحشت داشت. این خودروها از یک‌سو دوستدار محیط زیست هستند و از سوی دیگر، با قیمتی پایین به بازار خودرو عرضه می‌شوند. درنتیجه، به لحاظ اقتصادی کاملاً مقرون‌به‌صرفه‌اند. به همین دلیل است که اکونومیست چین را مهم‌ترین بازیگر بازار خودرو در دنیای امروز می‌نامد. قدرت گرفتن چین در زمینه خودروهای برقی نگرانی رقبای غربی این کشور ازجمله آمریکا را در پی داشته و باعث شده آمریکایی‌ها سیاست‌هایی در این زمینه وضع کنند تا جلوی توسعه صنعت خودروسازی را در این کشور بگیرند یا دست کم خودروسازی را در خاک خودشان توسعه بدهند.

چین هم در مقابل برای اینکه بتواند به رقابت در بازار ادامه دهد با یارانه‌های سنگین به تولید ادامه می‌دهد تا بتواند محصولات بیشتر و متنوع‌تری را به بازار عرضه کند. حمایت دولتی از صنعت خودرو در چین باعث شده که برخی از سیاستگذاران در کشورهای غربی هم به همین فکر بیفتند. با این حال، وضعیت وخیم اقتصادی در کشورهای اروپایی و همچنین در آمریکا، شرایط را برای رقابت آنها دشوار کرده و باعث شده حتی صنعت خودروسازی آلمان که زمانی حرف اول را در جهان می‌زد، اکنون از چین عقب بماند. تولید انبوه چین که با حمایت دولتی همراه شده، شرایط را برای رقابت دشوار و حتی در مواردی، ناممکن کرده است. روی هم رفته، مقوله خودروهای چینی در حال حاضر یکی از مسائل جدی جهان است.

تاریخ انتشارژانویه 2024
صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ1300000 نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1843
دفتر مرکزیلندن
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌ها#چین #خودروی_برقی #اکونومیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش