عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی چطور می‌تواند فناوری‌های مالی را متحول کند؟

مروری بر شش مجله «فوچون»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «وایرد»، «فین‌تک»، «آمریکن‌بنکر» و «بارونز»

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۷؛ نسیم بنایی / در بخش راهنمای هفتادوهفتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «فوچون»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «وایرد»، «فین‌تک»، «امریکن‌بنکر» و «بارونز» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب آن‌ها خواهیم داشت.


جاشوا کوشنر چطور میلیاردر شد؟


شماره ژانویه 2024 فورچون: جاشوا کوشنر، سرمایه‌دار و کارآفرین، چطور توانست به 3میلیارد و 300 میلیون دلار دست پیدا کند؟ این پرسشی است که نشریه فوربز سعی کرده از طریق گفت‌وگو با این کارآفرین موفق به آن پاسخ دهد. کوشنر با سرمایه‌گذاری‌هایی که روی شرکت‌هایی نظیر اینستاگرام، استرایپ و اوپن‌ای‌آی داشت، توانست به یک میلیاردر بزرگ در جهان تبدیل شود. نشریه فورچون پیش از آنکه به این شخصیت بپردازد از جان کالیسان گفته، کسی که در سال 2010 به کمک برادرش استارتاپی را راه‌اندازی کرد که یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین استارتاپ‌های آمریکا شناخته می‌شد.

با این حال شرکت او با نام «استرایپ» که در عرصه خدمات مالی و نرم‌افزار فعالیت می‌کند، در دوران همه‌گیری کرونا دچار بحران‌هایی شد که بعداً با بالا رفتن تورم در آمریکا، تشدید هم شد. به این ترتیب شرایطی بحرانی داشت و می‌دانست که هرلحظه امکان دارد دچار بحران و ورشکستگی شود و دقیقاً در همین شرایط بود که با کوشنر آشنا شد. او مشکلاتش را با کوشنر مطرح کرد. کوشنر در سی‌وهشت‌سالگی به شهرت زیادی رسیده و به سرمایه‌گذاری معروف شده که کسب‌وکارهای در حال مرگ را از بحران نجات می‌دهد. حمایت‌های او از مسیر سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی نظیر اینستاگرام و اوپن‌ای‌آی پیش می‌رود. اصلی‌ترین توصیه کوشنر به سرمایه‌گذاران این است که به کسب‌وکار خود وفادار بمانند و برای سر پا ماندنِ آن، تمام تلاششان را بکنند. البته نجات شرکت استرایپ کار ساده‌ای نبود. به اعتقاد کوشنر سخت‌ترین مواقع، همان زمان‌هایی است که فرد باید خودش تلاش کند تا به چیزی که می‌خواهد دست یابد.

درواقع فرد باید تعهد، قدرت و حمایت‌گر بودن خودش را نشان دهد و به همین دلیل شرایط سخت می‌شود. با این حال، اگر تاب‌آوری داشته باشد، قطعاً نتیجه می‌گیرد. این اتفاق درباره استرایپ رخ داد و او توانست به هدفش دست یابد. تیم کوشنر به کمک 100 سرمایه‌گذار مختلفی که پیدا کردند، شرکت استرایپ را از بحران نجات دادند و علاوه‌بر آن، خودش هم به یک میلیاردر تبدیل شد. در حال حاضر او این قدرت را دارد که هر سرمایه‌گذاری را به هر عملی وادار کند و درنهایت به موفقیت هم برسد. این روزها، بسیاری از سرمایه‌گذاران فقط گوش‌به‌فرمان توصیه‌های کوشنرند تا به موفقیت دست یابند.

صاحب امتیازکرون‌پوکفند
تیراژ852هزار
انتشار اولین نسخه1929
دفتر مرکزینیویورک،آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌ها#سرمایه#رشد#سرمایه_گذاری

موفقیت به کمک مشتری


شماره 11 دسامبر 2023 بلومبرگ بیزینس‌ویک: شرکت سیلزفورس، یک شرکت رایانش ابری در سانفرانسیسکو است. این شرکت در ابتدای رشد صنعت فناوری، نقشی کلیدی در این عرصه ایفا کرد. شرکت سیلزفورس در آن زمان، نرم‌افزارهایی به سایر کسب‌وکارها می‌فروخت. در دوران همه‌گیری کرونا شرایط طوری پیش می‌رفت که مدیران این شرکت را متقاعد کرد عصر طلایی فروش نرم‌افزارها به پایان رسیده است. با این حال، اهالی این شرکت، فعالیت‌های خود را متوقف نکردند و تلاش‌هایشان را در مسیری جدید پیش بردند. این شرکت را نخستین بار فردی به اسم مارک بنی‌یِف راه‌اندازی کرد. مجله بلومبرگ‌بیزینس‌ویک، تیتر اول و طرح جلد خود را به این چهره و شرکتش در حوزه فناوری اختصاص داده است.

او در مصاحبه‌اش توضیح داده که چطور مقوله «تجربه مشتری» را کشف و تلاشش را در این مسیر آغاز کرده است. از نگاه او، پیش بردن کسب‌وکار در مسیر تجربه مشتری می‌تواند لذت‌بخش و در عین‌ حال سودآور باشد. این دقیقاً همان اتفاقی است که در کسب‌وکار خودش رخ داده است. در حال حاضر شرکت او در آمریکا، شرکتی پیشرو در مدیریت روابط مشتریان شناخته می‌شود. این شرکت رویکردی متفاوت در این زمینه دارد و به همین دلیل الگوی سایر شرکت‌ها قرار گرفته است. بنی‌یِف نرم‌افزاری را راه‌اندازی کرده که دقیقاً خدمات را در زمینه مدیریت تجربه مشتری ارائه می‌کند. به همین دلیل این چهره را به ابتکار و نوآوری می‌شناسند، زیرا توانسته انقلابی بزرگ در روابط مشتریان و فروشندگان ایجاد کند. جالب اینجاست که بنی‌یف ازابتدا قصد نداشت وارد چنین فضایی شود، اما به‌مرور دریافت که باید در اهداف و برنامه‌های زندگی خود تجدید نظر کند و همین مسئله باعث شد در مسیر موفقیت قدم بردارد.

او در حال حاضر تیمی قدرتمند و قوی دارد که در زمینه ارتباط مؤثر و موفق با مشتری در دنیا مطرح و شناخته‌شده است. همین مسیر موفقیت‌آمیز باعث شده درآمد این شرکت در سال 2022 به 26 میلیارد دلار برسد. بخش عمده این موفقیت دقیقاً از راه رسیدگی به مشتری حاصل شده است. آینده فناوری هرچه باشد تا حدود زیادی مدیون تلاش‌هایی است که در سیلزفورس صورت گرفته. تغییرات و تحولات بزرگ از چنین شرکت‌هایی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

صاحب امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین نسخهسپتامبر 1929
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#فناوری#تجربه_مشتری#مشتری

داغ‌ترین استارتاپ‌ها


شماره نوامبر و دسامبر وایرد: نشریه وایرد در تازه‌ترین شماره خود به مرور 100 استارتاپ برتر و داغ در اروپا پرداخته است. ماجرا به مسابقه استارتاپ‌ها در برلین مربوط می‌شود. این شهر آلمانی به محلی برای تلاقی فرهنگ‌ها تبدیل شده و محصول آن، همین استارتاپ‌هایی است که با هم مسابقه می‌دهند تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. در رویدادی که برلین میزبان آن شده، هرکسی از هرجایی حضور پیدا کرده و استارتاپ خود را معرفی کرده است. بزرگ‌ترین استارتاپ‌های اروپایی هم، ازجمله آنهایی که بیش از 1 میلیارد دلار ارزش دارند، در این برنامه حضور دارند و سعی کرده‌اند خودی نشان دهند. وایرد برخی از این استارتاپ‌ها را بررسی کرده و آنها را به شکلی مختصر، معرفی کرده است. یکی از مواردی که این نشریه به آن پرداخته، اهمیتی است که سیاستمداران بریتانیایی به استارتاپ‌ها داده‌اند.

ظاهراً ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا اهمیتی ویژه برای استارتاپ‌ها قائل شده و حتی خودش را دوست‌دار استارتاپ در این کشور معرفی کرده است. به نظر می‌رسد این شرایط، بستری مناسب برای فعالیت سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. آنها در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارند و توسعه پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که نام بسیاری از استارتاپ‌های انگلیسی هم در میان داغ‌ترین استارتاپ‌های اروپایی به چشم می‌خورد. برخی از این استارتاپ‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت دارند. از آنجا که این روزها تمام جهان با پدیده تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چنین استارتاپ‌هایی تلاش دارند فضا را به‌کلی به نفع زمین تغییر دهند.

به عبارت ساده‌تر، آنها دوست‌دار محیط زیست و زمین‌اند. یکی دیگر از بخش‌های گزارش مفصل نشریه وایرد به ایرلند مربوط می‌شود. ظاهراً دورکاری باعث شده فرصتی برای توسعه استارتاپ‌های متفاوت در این کشور فراهم شود. بسیاری از استارتاپ‌ها در این کشور، بعد از همه‌گیری کرونا راه‌اندازی شده‌اند و درنتیجه به صورت دورکار فعالیت دارند. در هلند هم اهالی استارتاپ‌ها یاد گرفته‌اند که از طریق جذب سرمایه‌های خارجی، شرایط را برای خود بهبود بخشند و فعالیت‌های اقتصادی‌شان را توسعه بدهند. در حال حاضر، آمستردام به شهری برای شناسایی استعدادها معروف است و هرکسی می‌تواند به‌نوعی از استعدادها و فرصت‌های موجود در آن بهره ببرد.

صاحب‌امتیازCondé Nast
تیراژ870 هزار
انتشار اولین شماره1993
دفتر مرکزیسانفرانسیسکو، ایالات متحده
وب‌سایتwww.wired.com
سوژه‌ها#استارتاپ #فناوری #پیشرفت

در سال 2024 منتظر چه چیزهایی باشیم؟


شماره دسامبر 2023 فین‌تک: یکی از سوژه‌هایی که نظریه فین‌تک به آن پرداخته، این است که هوش مصنوعی چطور می‌تواند عرصه فناوری مالی را متحول کند. برای پاسخ به این پرسش، میزگردی تشکیل شده و از چندین نفر که در این عرصه در سطح بین‌المللی فعالیت دارند، مواردی را پرسیده‌اند. پاسخ‌ آنها تا حدود زیادی در این مسیر راه‌گشا بوده است. نخستین مسئله‌ای که مطرح شده «امنیت سایبری» است. با پیشرفت‌هایی که اخیراً در دنیای دیجیتال حاصل شده، انتظار می‌رود کلاهبرداری‌ها هم شکل تازه‌ای به خود بگیرند و درنتیجه باید به فکر روش‌هایی برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های مدرن باشیم. انتظار می‌رود در سال 2024 شاهد رشد بخش «امنیت سایبری» به‌ویژه در عرصه خدمات مالی باشیم. از هوش مصنوعی می‌توان با اهداف مختلفی استفاده کرد.

رهبران جهان هم نگران چنین مشکلاتی‌اند و می‌دانند که باید با ایجاد تحولاتی، میزان امنیت را افزایش داد. رشد بلاکچین و کریپتو، یکی دیگر از مسائلی است که در نشریه فین‌تک بررسی شده است. با توجه به پیشرفت‌هایی که اخیراً در عرصه فناوری شاهد بوده‌ایم، انتظار می‌رود چشم‌انداز پیشرفت فناوری بلاکچین هم مثبت باشد و همچنان شاهد رشد و توسعه افق‌ها در این بخش باشیم. شرکت‌ها در سال 2024، ابعاد جدیدی از بلاکچین را کشف کرده‌اند و به بهره‌برداری رسانده‌اند. با این حال، در زمینه رمزارزها، احتمالاً در سال 2024 شاهد شرایطی بحرانی خواهیم بود. انتظار می‌رود اوضاع به‌مرور بهبود پیدا کند، ولی به هر حال، سال آینده شرایط سخت و دشوار خواهد بود. بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هم از دیگر مواردی است که در سال 2024 پیشرفت‌های جدیدی را تجربه خواهد کرد.

واقعیت این است که هوش مصنوعی هنوز در مرحله تکامل قرار دارد و در سال جدید هم احتمالاً به مسیر تکاملی خود ادامه خواهد داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در حال ورود به تمامی جنبه‌های زندگی روزمره انسان‌هاست و درنتیجه چشم‌انداز داده‌ها و هوش مصنوعی هم به‌کلی متحول و گسترده خواهد شد. درواقع، همه‌چیز از حالت سنتی خود خارج می‌شود و با هوش مصنوعی هم‌مسیر و هم‌سو خواهد شد. این رویه نه‌تنها در سال آینده، بلکه تا یک دهه آینده ادامه خواهد شد و فعلاً شاهد تحولات بزرگ در این زمینه خواهیم بود.

صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فناوری_مالی #فین_تک #سال_2024

بانکدار سال


شماره نوامبر و دسامبر 2023 امریکن بنکر: سال میلادی 2023 به‌زودی به پایان می‌رسد و به همین بهانه، مجلات و نشریات مختلف در حال مرور سالی هستند که گذشت. نشریه امریکن بنکر به رسم هر سال، در شماره‌ای به «بانکدار برتر سال» پرداخته است. ویلیام دمشاک که با نام «بیل دمشاک» هم شناخته می‌شود بانکدار برتر انتخاب شده است. او مدیر اجرایی گروه خدمات مالی پی‌ان‌سی است که معمولاً با عنوان «پی‌ان‌سی بانک» شناخته می‌شود. دمشاک از سال 2022 در این بانک مشغول به کار شده و پیشرفت زیادی در این بانک ایجاد کرده است. او نقشی حیاتی در مسیر استراتژیک بانک داشته و به راهکارهایی «مشتری‌محور» دست پیدا کرده و درنتیجه شرایطی برای رشد و توسعه این بانک فراهم آورده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده تمرکز دمشاک روی راهکارها و نوآوری‌ها برای مشتریان، توسعه فناوری و ایجاد مسیرهای پایدار در کسب‌وکار بوده است. بسیاری از اهالی بخش خدمات مالی، این چهره را می‌شناسند. او طی سال‌های مدیریتی خود توانسته در این بانک به استراتژی‌ها قابلیت استفاده بدهد. دلیل این مهارت‌هایش هم این بوده که پیش از الحاق به این بانک، در بانک‌های بلندآوازه‌ای نظیر جی‌پی‌مورگان فعالیت کرده و درنتیجه توانسته به تجربیات ارزشمندی در حیطه کاری خود دست پیدا کند. او درک عمیقی از بازارهای مالی دارد و می‌تواند بگوید چه ریسک‌هایی در حوزه مدیریت، ممکن است تهدیدی برای بانک باشد. علاوه‌بر اینها، دمشاک توانسته چشم‌انداز بانکداری را متحول کند و آن را با نوعی تاب‌آوری لازم در این بخش، مطابقت دهد. موقعیت بانک پی‌ان‌سی با مدیریت دمشارک در بازار به‌کلی متحول شده است. این شرکت به جایگاه متفاوتی در بازار و بانکداری دست پیدا کرده است.

در حال حاضر می‌توان رد پای نوآوری‌های بانکیِ او را در سایر کسب‌وکارهای بانکی هم مشاهده کرد. در کنار همه اینها، مسئولیت‌پذیری‌های این فرد در زمینه بانکداری، باعث شده مدیریت بانکی شکلی تازه و معنادار پیدا کند. جامعه بانکداران، او را الگویی برای سایر بانکداران می‌شناسند؛ کسی که می‌تواند با روحیه مسئولیت‌پذیری خود، کسب‌وکار را بهبود بخشد. به دلیل تمام این فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی‌ها، نشریه امریکن‌بنکر این چهره را بانکدار سال معرفی کرده است.

صاحب‌امتیازArizent (آریزنت)
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1885
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتwww.americanbanker.com
سوژه‌ها#بانک #بانکداری #بانکدار_سال

تب طلا


شماره دسامبر 2023 بارونز: در قرن نوزدهم شاهد هجوم مردم برای حفاری و کندوکاو با هدف دستیابی به طلا بودیم. در آن زمان، بسیاری از آمریکایی‌ها فقط یک رؤیا در سر داشتند: دست یافتن به طلا. حالا نشریه بارونز، تلاش برای دست یافتن به هوش مصنوعی و حتی فهمیدنِ آن را به همین تب طلا تشبیه کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و توسعه و نوآوری در این زمینه می‌تواند بهترین روش برای کسب درآمد باشد. به این ترتیب، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و محققان، تمام زندگی خود را روی این حوزه متمرکز کرده‌اند. درنتیجه آنها به «تب طلا» دچار شده‌اند. در این دوره، شاهد رقابت بالای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در زمینه هوش مصنوعی هستیم. هرکدام می‌خواهند توسعه و پیشرفتی را در این زمینه به نام خود ثبت کنند. از آنجا که هوش مصنوعی، بستری نوظهور است و هنوز جای پیشرفت زیادی دارد، هرکسی به آن ورود می‌کند، می‌تواند امیدوار باشد که چیزی جدید را به نام خودش به ثبت برساند و درنتیجه از این مسیر به پول و درآمدی هم دست یابد.

راه‌اندازی چت جی‌پی‌تی از نگاه مجله بارونز نقطه آغازی برای توسعه هوش مصنوعی بود. دقیقاً موفقیت‌های چت جی‌پی‌تی که از طرف شرکت اوپن‌ای‌آی به جهان معرفی شد، باعث شد ناگهان همه توجه خود را به این پدیده نوظهور معطوف کنند و بخواهند از آن سود ببرند. بسیاری از بازیگران تازه‌وارد هم سعی دارند از طریق ورود به عرصه هوش مصنوعی، از این فرصت بهره بگیرند و به سود دست یابند. بسیاری از سرمایه‌گذاران متوجه ظرفیت‌های موجود در هوش مصنوعی شده‌اند و درنتیجه تلاش می‌کنند این ظرفیت‌ها را به چشم فرصتی اقتصادی ببینند. پیشرفت‌هایی که هر روز در حوزه فناوری حاصل می‌شود به توسعه هوش مصنوعی کمک می‌کند و درنتیجه جایگاه آن را بالاتر هم می‌برد. درنهایت همه این مسائل باعث شده شاهد رقابتی در سرتاسر جهان در رابطه با هوش مصنوعی باشیم. به عبارت ساده‌تر، امروزه تب به تب هوش مصنوعی تبدیل شده و هرکسی سعی دارد در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کند، از قابلیت‌های موجود در این فناوری بهره بگیرد.

صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ305 هزار و 513 نسخه
انتشار اولین شماره1921
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی
وب‌سایتwww.barrons.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #فناوری #توسعه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش