عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب‌هایی درباره متاورس، ان‌اف‌تی و بلاکچین

کدام روندهای نوظهور، تکوین بانکداری نوین را در دهه آینده جهت‌دهی می‌کند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش 58 / «هندبوک فناوری بانکداری»، «هندبوک NFT: نحوه‌ ساخت، خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی»، «متاورس چیست و چگونه همه‌چیز را دگرگون می‌کند؟» و «ماشین بی‌نهایت: چگونه ارتش هکرهای کریپتو اینترنت بعدی را با اتریوم بنا می‌کنند» چهار کتابی هستند که در شماره پنجاه‌وهشتم ماهنامه عصر تراکنش به معرفی هر یک از آنها پرداختیم. کتاب «هندبوک فناوری بانکداری» به بانکداران توضیح می‌دهد که چگونه با استفاده از فناوری‌های نو‌، کسب‌وکار خود را توسعه دهند. همچنین کتاب «هندبوک NFT: نحوه‌ ساخت، خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی» نیز به مخاطب کمک می‌کند تا به فهمی درست از توکن‌های غیرمثلی و جوانب آن برسد. کتاب «متاورس چیست و چگونه همه‌چیز را دگرگون می‌کند؟» نیز ما را با قابلیت‌های دگرگون‌ساز متاورس در جهان آشنا می‌کند. آخرین کتاب این شماره، «ماشین بی‌نهایت»، به ما می‌گوید که اتریوم چیست و در آینده چه خواهد کرد.


هندبوک فناوری بانکداری


دگرگونی‌های سریع در حوزه‌ فناوری اطلاعات و بیش از پیش برجسته و مهم‌شدن نقش رگولاتوری/تنظیم‌گری در عرصه‌ بانکداری در دهه‌ اخیر، توانایی بانک‌ها در منطبق و همگام‌شدن با فناوری‌های روز را به امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. در این شرایط، تیم واکر و لوسین‌ موریس در کتاب «هندبوک تکنولوژی بانکداری» که توسط انتشارات وایلی در سال 2021 منتشر شده، در 10 فصل به آینده‌ بانکداری در عصر فناوری‌های دیجیتال می‌پردازند و به بانکداران کمک می‌کنند فناوری فعلی خودشان را در برابر چهارچوب جدید بانکداری بگذارند و نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنند.

این کتاب با توصیه‌های خود به بانکداران کمک می‌کند با جایگزین‌کردن فناوری‌های نو به جای فناوری‌های سنتی و مرسوم، به مزیت‌هایی چون افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها دست یابند و با مدیریت فناوری صحیح، سود و حتی حیات خودشان را تضمین کنند. همچنین، واکر و موریس برای مخاطب خود توضیح می‌دهند که بانک‌ها چگونه می‌توانند از قدرت فناوری برای افزودن ارزش کسب‌وکاری و کسب مزیت رقابتی بهره ببرند.

این کتاب توضیح می‌دهد که کدام روندهای نوظهور، تکوین بانکداری نوین را در دهه آینده جهت‌دهی می‌کند؛ چه مباحثی در حوزه‌ نظارت بر فناوری و مدیریت آن درخواهد گرفت و هزینه‌های فناوری در مقایسه با هزینه‌های عملیاتی چگونه است. در نهایت، این کتاب به کمک مخاطب می‌آید تا به‌روز و همگام با تغییرات سریع در حوزه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری بماند و بهترین تصمیمات کسب‌وکاری را بگیرد.

عنوان اصلی the handbook of banking technology
نویسندگانتیم واکر و لوسین‌ موریس
انتشاراتوایلی
سال انتشار2021

هندبوک NFT: نحوه‌ ساخت، خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی


امروزه توکن‌های غیرمثلی به یکی از محبوب‌ترین روندها در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌‌اند. همزمان، هنرمندان، گالری‌ها و حراجی‌ها نیز به فکر افتاده‌اند و افزون بر فروش و بازاریابی فرامرزی آثار، تجربه‌ هنری و ایجاد ارتباط با مخاطب را جایی خارج از بوم دنبال می‌کنند. کتاب «هندبوک NFT» نوشته‌ دو کارآفرین دیجیتال، مت فورتنو و کوهریسون تری است و با بیانی شفاف و ارائه‌ نمونه‌های متنوع به مخاطب کمک می‌کند تا بدون برخورداری از هرگونه پیشینه‌ فنی، مفهوم توکن‌های غیرمثلی را دریابد و با جنبه‌های مختلف آن از نحوه‌ ایجاد تا خریدوفروش آشنا شود.

نویسندگان مزایایی همچون جلوگیری از تقلب، ایجاد رابطه‌ نزدیک‌تر با مجموعه‌داران، دسترسی به مخاطبان جدید، فرصت‌های مشترک را برای هنرمندان و بازار هنر برمی‌شمارند و در نهایت، به مرور تجارب افرادی می‌پردازند که ان‌اف‌تی‌هایی ایجاد کرده‌اند و آنها را در معرض فروش قرار داده‌اند. افزون بر این، مت فورتنو و کوهریسون تری در این کتاب که می‌توان آن راهنمایی غیرفنی قلمداد کرد، به تشریح روند تکوین توکن‌های غیرمثلی و مسیر ارزشمند شدن آنها پرداخته‌ و در مورد بازارهای ان‌اف‌تی و مزایا و معایب هر کدام بحث کرده‌اند. پس، چه در حوزه‌ بلاکچین و کریپتو تجربه داشته باشید، چه کاملاً مبتدی و ناآشنا با این حوزه باشید، این کتاب شما را در فرایند ایجاد و خریدوفروش ان‌اف‌تی یاری می‌رساند.

عنوان اصلیHandbook of NFT: How to Create, Sell and Buy Non-Fungible Tokens
نویسندگانمت فورتنو و کوهریسون تری
انتشاراتوایلی
سال انتشار2021

متاورس چیست و چگونه همه‌چیز را دگرگون می‌کند؟


امروز، لااقل در کشورهای پیشرفته، دیگر از دسترسی به اینترنت سخن نمی‌گوییم، بلکه بحث بر سر این است که اینترنت ما و زندگی‌هایمان را دربر گرفته است. متاورس اصطلاحی است که این روزها همه‌جا جلوی رویمان ظاهر می‌شود؛ از روزنامه‌های ملی و محلی و همایش‌های استارتاپی گرفته تا جمع‌های خانوادگی. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متمول فیس‌بوک، چنان آینده شرکتش را به متاورس گره زده که حتی نام «متا» را برای مجموعه تحت مالکیتش برگزیده است.

اما متاورس دقیقاً چیست؟ متیو بال، نظریه‌پرداز و سرمایه‌گذار حوزه فناوری می‌گوید، متاورس یک شبکه‌ پایدار و به‌هم‌پیوسته از جهان‌های مجازی سه‌بُعدی است که در نهایت مثل دروازه‌ای برای بیشتر تجارب آنلاین ما عمل می‌کند و زیربنای بخشی از دنیای فیزیکی ما خواهد شد. روزگاری این حرف به تخیل شبیه بود و خارج از کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-‌تخیلی عاقلانه نمی‌نمود، اما این ایده‌ها هم بالاخره از داستان‌های علمی‌-تخیلی بیرون پریدند و دست به کار پدیدآوردن انقلابی در صنایع، خدمات، محصولات مصرفی و حتی تجارب دوستی و فراتر از آن شده‌اند.

متیو بال در کتاب «متاورس چیست و چگونه همه‌چیز را دگرگون می‌کند؟» ما را به گوشه‌وکنار دنیای متاورس می‌برد و از نقش ان‌اف‌تی و بلاکچین و وب جهان‌گستر در آن می‌گوید و تغییرات بنیادی جامعه را در آینده پیشگویی می‌کند. کتاب متیو بال را می‌توان جزء اولین کتاب‌های قابل اعتنایی دانست که درباره متاورس در جهان منتشر شده است.

عنوان اصلیThe Metaverse: And How it Will Revolutionize Everything
نویسندهمتیو بال
انتشاراتLiveright
سال انتشار2022

ماشین بی‌نهایت: چگونه ارتش هکرهای کریپتو اینترنت بعدی را با اتریوم بنا می‌کنند


بیت‌کوین این روزها دیگر اسمی ناآشنا نیست. کافی‌است بیت… را بر زبان آورید تا مخاطب سر تکان بدهد و بگوید، بله بله، همان ارز دیجیتالی را می‌گویید که ارزشش در طول چند سال گذشته صدها برابر شده و خیلی‌‌ها را به فکر سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ نو انداخته است. اما، اغلب ما با دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان بیگانه‌ایم؛ یعنی با اتریوم یا همان اینترنت بعدی.

کامِلا هریس، روزنامه‌نگار مالی بلومبرگ، بعد از هشت سال روزنامه‌نگاری بلومبرگ را ترک کرد تا اولین کتاب مستقل خود را بنویسد. او در «ماشین بی‌نهایت:چگونه ارتش هکرهای کریپتو اینترنت بعدی را با اتریوم بنا می‌کنند» داستان واقعی و شگفت‌انگیز ظهور اتریوم را بازگو می‌کند. داستانی که با قهرمانی به نام ویتالیک بوترین آغاز می‌شود؛ یعنی با همان دانش‌آموز بااستعدادی که خیلی زود نوید بلاکچین را دریافت و گروهی از کدنویسان را متقاعد کرد که با او همراه شوند تا کامپیوتری جهانی با ویژگی‌های خاص بسازند.

«ماشین بی‌نهایت» با تشریح ایده‌ مبتکرانه‌ ویتالیک، نوآوری درخشان و بلندپروازی بی‌باکانه‌ این پلتفرم را برای آزمایش و کاربردهای جدید آشکار می‌کند. در این کتاب، روسو اتفاقاتی را شرح می‌دهد که به ساخت یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های حوزه ارزهای دیجیتال منجر شد. ماجرای هک دائو و حواشی ایجادشده بر سر آن، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب است که کاملا روسو به‌صورت جذابی آن را روایت کرده است.

عنوان اصلیThe Infinite Machine: How an Army of Crypto-hackers Is Building the Next Internet with Ethereum
نویسندهکامِلا روسو
انتشاراتHarper Business
سال انتشار2022
1 نظر
  1. […] معرفی کتاب‌هایی درباره متاورس، ان‌اف‌تی و بلاکچین […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش