عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی چهار کتاب‌ «طغیان عمومی»، «هنر کاربرد علم و مهندسی»، «ماشین رؤیایی» و «کتابچه رشد بالا»

از بحران اقتدارگرایان تا روش‌هایی برای توسعه استارتاپ‌ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۴ / «طغیان عمومی؛ بحران اقتدارگرایان و نسل نو»، «هنر کاربرد علم و مهندسی؛ یادگیری و آموزش علم»، «ماشین رؤیایی؛ آنچه پشت پرده است» و «کتابچه رشد بالا؛ تبدیل استارتاپ 10 نفری به 10 هزار نفری» چهار کتابی هستند که در شماره شصت‌وچهارم ماهنامه عصر تراکنش به معرفی هر یک از آنها پرداختیم که به ترتیب درباره بر هم خوردن توازن قدرت در عصر دیجیتال، کاربردی کردن علوم، انقلاب محاسبات فردی و روش‌های رشد یک شرکت هستند.


طغیان عمومی؛ بحران اقتدارگرایان و نسل نو


در عصری زندگی می‌کنیم که همه با گوشی‌های همراه هوشمند خود به دنیایی از داده‌ها و اطلاعات متصل شده‌اند. همه ما در دنیایی از اطلاعات غوطه‌وریم و فناوری در آن حرف اول را می‌زند. در واقع توازن قدرت در حال حاضر به نفع فناوری است. به همین خاطر است که مدیریت این قضیه دشوار شده‌ است. کتاب طغیان عمومی هم در همین زمینه نوشته شده‌ است. ابزارهای دیجیتالی این امکان را فراهم کرده‌اند که وارد قلمرو گسترده داده‌ها و اطلاعات شویم. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به لطف همین ابزارها با یکدیگر در ارتباط هستند و از این طریق به جنب‌وجوش افتاده‌اند.

ابزارهای دیجیتالی به‌نوعی به شورش آنها منجر شده و به همین خاطر کنترل افراد عادی در نقاط مختلف دنیا دشوار شده‌ است. نکته اصلی اینجاست که از دل این دنیای دیجیتال، طغیان و شورش سیاسی هم بیرون می‌آید. در واقع ما به‌نوعی شاهد طغیان سیاسی هم هستیم. «مارتین گوری» که تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیکی است و در زمینه روابط، سیاست و رسانه‌های جمعی تخصص دارد، سعی کرده در کتاب خود حاصل پژوهش 28 ساله‌اش را به رشته تحریر درآورد و در اختیار مخاطبان بگذارد.

نویسنده این کتاب تلاش کرده به نسل نو و طغیان آن به‌دلیل برخورداری از اطلاعات حاصل از شبکه‌های اجتماعی هم بپردازد. او همچنین وبلاگی دارد که در آن با عنوان «موج پنجم» به همین مسائل اشاره کرده و تلاش داشته مخاطب را با این جریان جدید آشنا کند. گوری به ما نشان می‌دهد که دیگر دنیا در انحصار چند گروه قدرتمند نیست و افراد می‌توانند به کمک اطلاعاتی که به دست می‌آورند، توازن خود را بر هم بزنند و حتی مسیر قدرت را به نفع خودشان تغییر دهند.

عنوان اصلیThe Revolt of the Public and the Crisis of Authority in the New Millennium
نویسندهمارتین گوری
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۲۰۱۹

هنر کاربرد علم و مهندسی؛ یادگیری و آموزش علم


میراث دانشمندان برای ما، انبوهی از علوم و دانش است که باید یاد بگیریم از آنها استفاده کنیم. هنر کاربردی‌کردنِ این علوم و بهره‌گیری از آنها در زندگی، امری است که بسیاری از انسان‌ها از آن برخوردار نیستند و نویسنده کتاب هنر کاربرد علم و مهندسی سعی دارد آن را به مخاطبان خود بیاموزد. در واقع انسان‌ها باید یاد بگیرند با استفاده از علم و دانش گذشتگان، در مسیر آینده قدم بردارند و دستاوردهای جدیدی به دست آورند.

«ریچارد همینگ»، نویسنده این کتاب را به‌عنوان دانشمند و ریاضی‌دان می‌شناسیم که به انسان‌های بسیاری کمک کرده با فرمول‌های جدید، خطاهای کامپیوتری را اصلاح کنند. در واقع همینگ با کتاب خود سعی دارد به بهتر شدن در بهره‌گیری از دانش و علم کمک کند. او همانند معلم، دانش خود را به مخاطب یاد می‌دهد و به او مسیر بهره‌گیری از این دانش در زندگی را می‌آموزد. همینگ سعی دارد از این طریق نسل آینده را برای بهره‌گیری از علوم آماده سازد.

یکی از مسائلی که همینگ روی آن تأکید دارد این است که نباید دست به کاری بزنید؛ مگر اینکه واقعاً بدانید می‌خواهید چه کار کنید. در واقع او می‌گوید در مهندسی نمی‌توانید کاری کنید؛ مگر اینکه از آن کار آگاهی کامل داشته باشید و دانش‌تان نسبت به آن کافی باشد. این نویسنده معتقد است با دانستن علم و دانش می‌توان جلوی بسیاری از بحران‌ها را گرفت و عمده کارها را به نحو احسن انجام داد؛ در نتیجه در کتاب خود سعی می‌کند مخاطب را به این آگاهی مسلح کند تا جلوی بسیاری از مشکلات و بحران‌ها را بگیرد.

عنوان اصلیThe Art of Doing Science and Engineering
نویسندهریچارد دبلیو همینگ
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۱۹۹۷

ماشین رؤیایی؛ آنچه پشت پرده است


پشت هر انقلابی، نگاه و اندیشه‌ای وجود دارد. پشت هر انقلابی که در دنیای ما رخ داده، اندیشه‌ای منحصربه‌فرد وجود دارد و یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های عصر ما، محاسبات فردی است که پشت آن اندیشه‌ای مهندسی‌شده وجود دارد. در سال 1962 خبری از کامپیوترهای شخصی و اینترنت نبود، اما از همان زمان شاهد انقلابی در دنیای آن زمان بوده‌ایم. تا همین چند سال پیش، کامپیوتر واژه‌ای غریب و بزرگ بود، اما حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که از این دستاورد علمی بهره می‌گیریم و با لذت، سعی می‌کنیم نوآوری و خلاقیت را از دل آن بیرون بکشیم.

ما به لطف کامپیوتر، به دنیای اطلاعات قدم گذاشته‌ایم. گویی این کامپیوترها به ماشین‌هایی رؤیایی تبدیل شده‌اند که دست‌مان را می‌گیرند و به جهانی متفاوت و همراه با آگاهی می‌برند، اما پشت این کامپیوترها، نامی قرار دارد که به‌عنوان دانشمند کامپیوتر می‌شناسیم و اطلاعات کمی از او داریم؛ جی‌سی‌آر لیکلایدر. این شخص در حقیقت دانشمند کامپیوتر است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد تاریخ در علوم کامپیوتر و تاریخ محاسبات عمومی شناخته می‌شود.

کتاب ماشین رؤیایی درباره همین شخص است، یعنی کسی که توانست نخستین قدم‌ها را در دنیای کامپیوترها بردارد. در این کتاب، قصه زندگی لیکلایدر را می‌خوانیم؛ از لحظه تولدش گرفته تا زمانی که به مردی برای تغییر زندگی مدرن بشریت تبدیل می‌شود. این کتاب نخستین‌بار در سال 2001 منتشر شده و اکنون با چاپ‌های جدیدی در زبان انگلیسی در دسترس است تا مخاطبان بتوانند با یکی از اثرگذارترین شخصیت‌های تاریخ مدرن آشنا شوند. بسیاری از خوانندگان می‌گویند این کتاب پرفروش، یکی از شاهکارهایی است که در زمینه زندگی این شخص نوشته شده‌ است.

عنوان اصلیThe Dream Machine
نویسندهام میچل والدراپ
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۲۰۰۱

کتابچه رشد بالا؛ تبدیل استارتاپ 10 نفری به 10 هزار نفری


«ایلاد گیل» با عنوان کارآفرین، مدیرعامل، سرمایه‌گذار و مشاور شرکت‌ها شناخته می‌شود. او تاکنون چندین شرکت راه‌اندازی کرده و آشنایی عمیقی با ساختار شرکتی دارد. گیل در کتاب خود تلاش کرده روش‌های رشد شرکت را با مخاطب در میان بگذارد. اولین مسئله‌ای که او در این کتاب به آن اشاره می‌کند، اصل شکستن قوانین محدودکننده است. او می‌گوید بسیاری از مدیران تصور می‌کنند از طریق رعایت قوانین می‌توان به رشد اقتصادی دست پیدا کرد، اما واقعیت این است که باید برخی قوانین دست‌وپاگیر را کنار گذاشت و از این طریق وارد دنیای پیشرفت شد. استارتاپ‌هایی که قوانین دست‌وپاگیر را از پیش پای خود برمی‌دارند، بیشتر می‌توانند رشد کنند.

دومین اصلی که او روی آن پافشاری می‌کند، جلوگیری از تنش میان هم‌بنیان‌گذاران در یک شرکت است. استارتاپ‌ها را عمدتاً چند نفر در کنار هم راه‌اندازی می‌کنند، اما تنش میان آنها می‌تواند به فروپاشی آن استارتاپ منجر شود. تمرکز بر توزیع محصول در کنار تمرکز بر خود محصول از دیگر مواردی است که نویسنده کتاب برای رشد و توسعه استارتاپ، روی آن تأکید دارد.

ایجاد تمرکز و جلوگیری از انجام کارهای پراکنده هم از دیگر مواردی است که نویسنده بر آن اصرار دارد و معتقد است استارتاپ‌های موفق، صرفاً روی اموری مشخص تمرکز دارند. در کل، ایلاد گیل سعی دارد به شما کمک کند استارتاپ خود را از یک شرکت با جمعیت 10 نفر به غولی با بیش از 10 هزار کارمند تبدیل کنید و برای این کار، راهکارهایی به شما ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توانید در مسیر پیشرفت گام بردارید.

عنوان اصلیHigh Growth Handbook: Scaling Startups from 10 to 10000 people
نویسندهایلاد گیل
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۲۰۱۸
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش