عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی چهار کتاب جدید از انتشارات وایلی

اینترنت آینده، امنیت سایبری و چند موضوع دیگر

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۰ / «اینترنت آینده؛ چطور متاورس، وب 3.0 و بلاکچین، جامعه و کسب‌وکار را متحول می‌کند؟»، «SBF؛ درسی که از ورشکستگی اف‌تی‌ایکس می‌گیریم»، «پول‌ها برابر به دست نمی‌آیند! کارآفرینان چطور بهترین بودجه را برای استارتاپ خود در نظر می‌گیرند؟» و «قوانین امنیت سایبری؛ چطور در دنیای سایبری مراقب خودمان باشیم؟» چهار کتابی هستند که در هفتادمین شماره ماهنامه عصر تراکنش به معرفی هر یک از آنها پرداختیم. این کتاب‌ها به ترتیب به مسائلی مانند تحول اینترنت و اثرات انقلابی آن بر محیط پیرامون ما، آنچه باید از ورشکستگی اف‌تی‌ایکس یاد بگیریم،‌ مدیریت منابع مالی شرکت‌ها و امنیت سایبری می‌پردازند. در ادامه خلاصه‌ای از آنها را می‌خوانید.


اینترنت آینده؛ چطور متاورس، وب 3.0 و بلاکچین، جامعه و کسب‌وکار را متحول می‌کند؟


چرا مهم است: اگر به‌دنبال فهم بیشتر اینترنت هستید، توصیه می‌شود کتاب «اینترنت آینده» را بخوانید. این کتاب به قلم «برنارد مار» یکی از مطرح‌ترین نویسندگان در حوزه استراتژی‌های دیجیتال نوشته شده است. این روزها شاهد تحول اینترنت و همچنین اثرات انقلابی آن بر محیط پیرامون خود هستیم. مواردی نظیر بلاکچین و متاورس دنیای پیرامون ما را به‌کلی تغییر داده‌اند. نویسنده کتاب با تمرکز بر همین موارد، نشان می‌دهد که اینترنت چطور به تحولات عصر جدید کمک کرده است. واقعیت مجازی، وب 3.0 و امثال این مسائل که جزء موضوعات روز در دنیای فناوری هستند، در این کتاب زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. در واقع همه مواردی که به آنها اشاره شد، به‌نوعی فناوری‌های کلیدی به‌شمار می‌آیند که آینده را تغییر می‌دهند و فرصت‌های جدیدی را پیش روی ما می‌گذارند.

نویسنده این کتاب توضیح می‌دهد که اینترنت آینده چطور می‌تواند انقلابی در دنیای پیرامون ما ایجاد کند. برای مثال از دنیای ورزش گرفته تا دنیای خرده‌فروشی، انرژی، مراقبت‌های پزشکی، آموزش و سایر مسائل، همگی تحت‌الشعاع اینترنت و اشکال جدید فناوری قرار می‌گیرند. این نویسنده به ما می‌گوید توسعه اجتماعی در آینده صرفاً از طریق همین دنیای اینترنتی و فناوری پیش می‌رود. استراتژی‌هایی که افراد باید در بهره‌گیری از فناوری در پیش بگیرند هم از جمله مواردی است که نویسنده در کتابش به آن می‌پردازد. همچنین ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در شکل‌های جدید فناوری‌های اینترنتی مثل بلاکچین وجود دارد، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. با خواندن این کتاب به این نکته می‌رسیم که بدون اینترنت، نمی‌توان فردایی را برای خود تصور کرد. از مدیران کسب‌وکارها گرفته تا فعالان اجتماعی، همگی صرفاً با کمک اینترنت می‌توانند در مسیر پیشرفت قرار بگیرند.

عنوان اصلیThe Future Internet: How the metaverse, web 3.0 and blockchain will transform business and society
نویسندهبرنارد مار
انتشاراتوایلی
سال انتشار۳۱ جولای ۲۰۲۳

SBF؛ درسی که از ورشکستگی اف‌تی‌ایکس می‌گیریم


چرا مهم است: سال گذشته مملو از اتفاقات بزرگ در دنیای کریپتوها و رمزارزها بود. اما از این اتفاقات چه می‌دانیم؟ «بردی دیل» در کتاب خود با عنوان «SBF» تلاش کرده به ماجرای ورشکستگی صرافی رمزارزیِ اف‌تی‌ایکس بپردازد. او همچنین به مهم‌ترین شخصیت رمزارزی سال گذشته یعنی سم بنکمن‌فرید پرداخته و عنوان کتاب هم در حقیقت حروف اول نام همین شخص است. اما بنکمن‌فرید کیست؟ علاقه‌مندان به دنیای رمزارز کاملاً با او آشنا هستند. او که با عنوان SBF شناخته می‌شود، کارآفرین و سرمایه‌گذاری است که در سال گذشته به‌دلیل ورشکستگی، ناچار به استعفا از اف‌تی‌ایکس شد. این کارآفرین در عرض یک روز از میلیاردر به میلیونر تبدیل شد. اما از زندگی او دقیقاً چه می‌دانیم؟ این همان پرسشی است که نویسنده کتاب SBF تلاش کرده به آن پاسخ دهد.

نویسنده کتاب به رشد انفجاری و ناگهانی صرافی اف‌تی‌ایکس اشاره کرده و توضیح داده که این صرافی با چه شرکت‌هایی در ارتباط بوده و چطور به مجاری مجرمانه دست پیدا کرده و از طریق روابط SBF توانسته خودش را بر سر زبان‌ها بیندازد. در نهایت، می‌خوانیم که این شرکت چطور شکستی دراماتیک را متحمل می‌شود. دنیای گیج‌کننده و مبهم رمزارزها از جمله مسائلی است که ذهن نویسنده کتاب را درگیر کرده و سعی داشته در این کتاب به آن بپردازد. به همین خاطر با خواندن این کتاب و جزئیاتی که در اختیار خواننده می‌گذارد، با دنیای رمزارزها بیشتر آگاه می‌شویم. تاریخچه زندگی سم بنکمن‌فرید و اینکه چطور توانسته به یکی از بازیگران کلیدی در دنیای رمزارزها تبدیل شود، هم از اصلی‌ترین مسائلی است که در این کتاب آورده شده است.

عنوان اصلیSBF: how the FTX bankruptcy unwound crypto’s very bad good guy
نویسندهبردی دیل
انتشاراتوایلی
سال انتشار۹ می ۲۰۲۳

پول‌ها برابر به دست نمی‌آیند! کارآفرینان چطور بهترین بودجه را برای استارتاپ خود در نظر می‌گیرند؟


چرا مهم است: هر کسی که کسب‌وکاری را راه می‌اندازد، مهم‌ترین دغدغه‌اش این است: چطور مسائل مالی آن را مدیریت کنم؟ بودجه مورد نیاز برای آن را از کجا به دست بیاورم؟ این پرسشی است که نویسندگان در کتاب خود به آن پرداخته‌اند. اکثر افراد سرمایه و پول خود را در راه تأسیس یک شرکت یا استارتاپ از دست می‌دهند، اما این کتاب مدعی است که می‌توان پول را به شکلی دیگر به دست آورد و سرمایه خود را به خطر نینداخت. بسیاری از افراد تصور می‌کنند چاره‌ای نیست جز به خطر انداختن سرمایه‌های زندگی. اما واقعیت این است که می‌توان بودجه راه‌اندازی شرکت و استارتاپ را به شکل‌های مختلف تأمین کرد.

کتاب «پول‌ها برابر به دست نمی‌آیند» توضیح می‌دهد که برجسته‌ترین فعالان استارتاپی در سیلیکون‌ولی چطور کار خود را راه می‌اندازند، بدون اینکه سرمایه‌های اصلی زندگی خود را به خطر اندازند. شیوه‌های مختلف مالکیتی که می‌توان برای شرکت تعریف کرد، از جمله راهکارهایی است که نویسندگان این کتاب به آن اشاره می‌کنند. هر دو نویسنده این کتاب سال‌ها در عرصه سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی استارتاپ فعالیت دارند، به همین خاطر توانسته‌اند از تجربه راه‌اندازی استارتاپ در آمریکا بنویسند. برای کسانی‌ که به فکر راه‌اندازی استارتاپ هستند، آشنایی با فرایند راه‌اندازی استارتاپ در آمریکا می‌تواند نقشه‌راه مطلوبی باشد و تا حدودی مسیر آینده را مشخص کند. مهم‌ترین مسئله‌ای که نویسندگان کتاب به آن می‌پردازند این است که برای تأمین بودجه یک شرکت چه جایگزین‌های مالی وجود دارد تا کسی سرمایه شخصی خود را در معرض خطر قرار ندهد.

عنوان اصلیAll Money Is Not Created Equal: how entrepreneurs can crack the code to getting the right funding for their startup
نویسندگاننویسندگان: دیوید اس اسپرنگ، پاتریشا ام اوکانل
انتشاراتوایلی
سال انتشار۱۹ جولای ۲۰۲۳

قوانین امنیت سایبری؛ چطور در دنیای سایبری مراقب خودمان باشیم؟


چرا مهم است: دنیای سایبری با تهدیدات و خطراتی همراه است، اما اگر از قوانین سایبری آگاه باشیم، می‌توانیم از خودمان در برابر خطرات محافظت کنیم. کتاب «قوانین امنیت سایبری» در همین زمینه نوشته شده است. در جامعه مدرن امروزی که همه به‌نوعی با دنیای سایبری در ارتباط هستند، امنیت سایبری اهمیتی ویژه دارد. از آنجا که همه به‌نوعی در فضای سایبری حضور دارند، لازم است از اقدامات امنیتی در این زمینه آگاهی پیدا کنند. بسیاری از ما داده‌های حساسی داریم که از آنها در فضای سایبری بهره می‌گیریم، آشنایی با قوانین سایبری به ما کمک می‌کند تا به شیوه بهتر و مؤثرتری از این داده‌ها محافظت کنیم.

علاوه بر آن، بسیاری از افراد دارایی‌های مجازی دارند که باید به فکر مراقبت و نگهداری از آنها باشند؛ در نتیجه آشنایی با قوانین سایبری در این زمینه به آنها کمک خواهد کرد. این کتاب به‌طور ویژه برای وکلا و حقوق‌دانان طراحی و نوشته شده است. فعالان حقوقی در ایران می‌توانند با خواندن این کتاب، با جدیدترین قوانین سایبری دنیا آشنا شوند و عمده آنها را بومی‌سازی کنند تا کاربران فضای مجازی در کشور، بتوانند آزادانه و در امنیت و آرامش از مزایای دنیای سایبری بهره‌مند شوند. این کتاب چندین‌بار بازبینی شده و جدیدترین قوانین مربوط به آمریکا در آن مطرح شده است. بسیاری از حقوق‌دانان در ایران هنوز نمی‌دانند در زمینه قوانین سایبری باید روی چه مسائلی تمرکز داشته باشند، این کتاب به آنها آموزش می‌دهد که روی چه زمینه‌هایی تمرکز بیشتری کنند تا بهتر بتوانند از موکلان خود دفاع کنند.

عنوان اصلیCybersecurity Law
نویسندهجف کاسف
انتشاراتوایلی
سال انتشار۱۳ دسامبر ۲۰۲۲
از طريق مترجم: نسیم بنایی
2 نظرات
  1. […] FTX را دزدیده است! حالا انتشاراتی تاثیرگذاری مانند وایلی هم درباره شاهکار او کتاب منتشر […]

  2. […] FTX را دزدیده است! حالا انتشاراتی تأثیرگذاری مانند وایلی هم درباره شاهکار او کتاب منتشر […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش