عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

آماده تعامل و همکاری هستیم

مصطفی طهماسبی، مدیرعامل سنباد درباره توسعه بازار سنباد می‌گوید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۴ / شرکت سنباد حاصل یک تصمیم بزرگ از سوی ۹ بانک کشور برای فعالیت هماهنگ و مشترک در حوزه بانکداری باز و خدمات مبتنی بر Open API در قالب یک کنسرسیوم است که به‌صورت رسمی فعالیتش را از بهمن‌ماه ۱۳۹۹ آغاز کرد. این شرکت در تلاش است تا تجربه‌ای کامل و یکپارچه‌ از خدمات را برای شرکت‌ها و ارائه‌‌دهندگان خدمات مبتنی بر اقتصاد دیجیتال ارائه دهد و در این راستا نیز با تعامل ذی‌نفعان و بازیگران زیست‌بوم تجارت الکترونیکی و فین‌تک قصد دارد بازار سنباد و کیک اقتصاد API در کشور را توسعه دهد.

در گفت‌وگویی با مصطفی طهماسبی که از مردادماه ۱۴۰۱ به‌عنوان مدیرعامل این شرکت مشغول به فعالیت است، به مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار سنباد پرداختیم. به گفته طهماسبی، مهم‌ترین برنامه‌های شرکت بانکداری باز سنباد، حول محور توسعه سرویس‌ها و افزایش پایداری پلتفرم می‌چرخد تا بتوانند میزبان مشتریان بیشتری باشند و در نهایت در پایان سال جاری به چندده‌هزار تراکنش بانکداری باز برسند. در ادامه گزارشی از گفت‌وگوی عصر تراکنش را با مصطفی طهماسبی می‌خوانید.


آینده‌ای روشن در انتظار سنباد


در یک سال اخیر، کنسرسیوم سنباد توانسته جایگاه قابل اتکایی در زمینه ایجاد ساختاری برای بانکداری باز در کشور پیدا کند و تلاش کرده تا گفتمانی همسان و پایدار در میان بانک‌های در ارتباط با خود خلق کند. به گفته مصطفی طهماسبی، مدیرعامل سنباد، بانک‌های سهام‌دار سنباد  فضای گفتمان متفاوتی دارند، اما آنها در سنباد توانسته‌اند به ‌جای تمرکز بر رقابت، روی همکاری و تعامل گروهی برای رشد محصول سودآور تمرکز کنند و این موضوع در نهایت ایجاد زبانی مشترک را به‌دنبال داشته است. او می‌گوید:‌ «سنباد پلتفرم بانکداری باز ۹ بانک از جمله ایران‌زمین، پارسیان، پاسارگاد، سامان، سپه (انصار)، سینا، شهر، کارآفرین و ملل است و یک ایده استراتژیک در حوزه بانکداری باز محسوب می‌شود که از زمان آغاز به فعالیت تا‌به‌امروز و با حمایت‌های سهام‌داران و ذهن‌های روشن آنها در مسیر نوآوری توانسته به دستاورد خوبی در حوزه محصول دست پیدا کند.»

طهماسبی با بیان اینکه سکوی بانکداری باز سنباد اولین و آخرین محصول در حوزه API و بانکداری باز در کشور نبوده و نیست، معتقد است پلتفرم سنباد که صرفاً در مدت‌زمان 9 ماه توسعه پیدا کرده، پلتفرمی قابل ‌اعتنا و مبتنی بر استانداردهای جهانی است. این در حالی است که پلتفرم‌های مشابه سنباد، چندین سال در حال ‌توسعه و پیاده‌سازی زیرساخت‌‎های اولیه بوده‌اند که نشان از چابکی و مسیر درست سنباد دارد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «البته هم‌اکنون سرویس‌های سنباد شامل سرویس‌های پایه بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، ایران‌زمین و سینا و سرویس‌های مختلف استعلامی دیجیتال می‌شود که در همین راستا، توسعه پلتفرم و افزایش سرویس‌ها، به‌ویژه سرویس‌های غیربانکی در دوره جدید با سرعت بیشتری در حال پیگیری است.»

تابه‌حال فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه زیرساخت، توسعه و کسب‌وکار سنباد انجام شده، اما به گفته طهماسبی هم‌اکنون موضوع ورود گسترده به بازار، گسترش سرویس و توسعه کیک اقتصادی بازار API برای سنباد اولویت دارد. مدیرعامل سنباد در این‌باره می‌‌گوید: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سنباد، همکاری‌های گسترده‌ای با بازیگران اکوسیستم بانکی، مالی و نوآوری است که این موضوع آغاز شده و در همین راستا بانک‌هایی غیر از سهام‌داران که شامل بانک‌های تأثیرگذار و مهم در زیست‌بوم مالی و فناوری به‌شمار می‌روند، در حال اضافه‌شدن به سرویس‌دهندگان سنباد هستند. از سویی دیگر، برای سنباد افتخار است که مشتریان بزرگ و مهم اکوسیستم، در کنسول سنباد در حال آزمایش سرویس‌ها به‌منظور دریافت سرویس هستند که این امر نشان می‌دهد آینده‌ای بسیار روشن در انتظار سنباد است.»


سنباد آماده تعامل و همکاری


سابقه فعالیت‌های طهماسبی تا پیش از حضورش در سنباد، در حوزه نوآوری بوده و با توجه‌ به فعالیت او در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جایگاه مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت ستارگان، توجه ویژه‌ای به اکوسیستم نوآوری و استارتاپ‌ها دارد؛ بر همین اساس در شرکت سنباد نیز قصد دارد به اقتصاد نوآوری در کشور، به‌خصوص در حوزه فین‌تک کمک کند: «لازمه این موضوع، تعامل است و ما در سنباد آماده تعامل و همکاری هستیم.»

طهماسبی درباره برنامه‌هایی که در دستور کار دارند، صحبت می‌کند و می‌گوید: «مسیر سنباد توسعه زیرساخت‌ و اضافه‌شدن مشتریان جدید به‌صورت همگام است تا همواره سنباد بتواند سرویس پایدار، باکیفیت و اقتصادی را به زیست‌بوم اقتصاد نوآوری کشور ارائه دهد. در گام نخست، تدوین استراتژی شرکت در حال انجام است و از سویی دیگر در برنامه کوتاه‌مدت و سریع برنامه‌هایی مهم برای توسعه کسب‌وکار در نظر گرفته شده تا با تعامل ذی‌نفعان و بازیگران زیست‌بوم تجارت الکترونیکی و فین‌تک بتوانیم بازار سنباد و کیک اقتصاد API را توسعه دهیم. سنباد پیشنهادهای ویژه‌ای برای کسب‌وکارها دارد که مطمئن هستیم از سنباد در بازار استقبال خواهد شد.»


مزیت رقابتی سنباد؛ چابکی، یکجایی و یکپارچگی سرویس‌ها


شرکت سنباد با ایجاد نوعی ارزش‌افزوده در زمینه بانکداری باز قصد دارد سرویس‌های مبتنی بر حساب را توسعه دهد و فرهنگ سازمانی‌اش را بر اساس مدل استاندارد بین‌المللی گسترش دهد. طهماسبی در این‌باره می‌گوید که سنباد یک پلتفرم نوآور بانکداری باز و Open API با رعایت استانداردهای جهانی در سطح محصول است که زیرساخت قدرتمندی دارد. در واقع، سنباد بر خلاف برخی شرکت‌های بانکداری باز، سرویس‌های کارتی را شامل بانکداری باز نمی‌داند و مطابق با استاندارد جهانی بانکداری باز یعنی فعالیت مبتنی بر حساب در حال ارائه سرویس است و همین موضوع شاید باعث شود که نتوانیم نیازهای گسترده و عمده بازار را که مبتنی بر سرویس‌های کارتی است، پوشش دهیم، اما در بلندمدت و با مهاجرت به ‌حساب، سنباد به پلتفرم پیشرو بازار تبدیل می‌شود. او ادامه می‌دهد: «البته، این موضوع نیاز به توسعه فرهنگ بانکداری باز و اقداماتی از سوی رگولاتور (بانک مرکزی) دارد که شاهد آغاز اقداماتی در این مسیر هستیم.»

طبق گفته‌های او، مزیت رقابتی سنباد نسبت به ارائه‌دهندگان سرویس فعال در بازار، چابکی، یکجایی و یکپارچگی سرویس‌هاست که باعث شده دریافت سرویس‌های متنوع برای مشتریان آسان و بدون هرگونه پیچیدگی فنی و پیاده‌سازی باشد. طهماسبی توضیح می‌دهد: «در همین راستا باید گفت که توسعه پلتفرم سنباد در لایه فنی با پیچیدگی‌های بسیار زیادی روبه‌رو بوده، چراکه در سطح بانک‌ها ما شاهد انواع سیستم‌ها از سیستم بانکداری متمرکز در برخی بانک‌ها تا سیستم‌های بانکداری باز با انواع سوئیچ‌ها در سایر بانک‌ها هستیم که علاوه بر پیچیدگی بسیار زیاد فنی، پیچیدگی مدل کسب‌وکار و استراتژی سیاست‎‌گذاری، باعث یکسان‌سازی سرویس می‌شود، اما باید گفت سنباد توانسته با موفقیت به یکسان‌سازی API در لایه مشتری دست پیدا کند.»

از سایر مزیت‌های رقابتی سنباد که طهماسبی به آنها اشاره می‌کند، تنوع بانک‌های ارائه‌دهنده سرویس و کنسول سنباد است: «مشتریان زمانی که وارد کنسول سنباد می‌شوند، می‌توانند تمام ابزارهایی را که در حالت آزمایشی مشاهده می‌کنند، تنها با یک کلیک از حالت سندباکس به حالت واقعی تبدیل کنند؛ به نحوی که هیچ‌گونه تغییری در کد یا فرایندها ایجاد نشود که این امر باعث شده پیاده‌سازی کنسول سنباد نسبت به سایر پلتفرم‌ها بسیار ساده باشد و مشتری به‌سادگی به طیف گسترده‌ای از سرویس بانک‌های مختلف دسترسی داشته باشد.»


بخش خصوصی؛ کلید موفقیت رگولاتوری هوشمند


خوشبختانه یا متأسفانه، بانک مرکزی به‌عنوان رگولاتور حوزه بانکی در حوزه بانکداری باز نسبت به سایر حوزه‌ها کمترین دخالت را داشته و همین موضوع باعث شده پلتفرم‌های فعال بتوانند مدل کسب‌وکار این حوزه را ایجاد و اقتصاد مبتنی بر بانکداری باز را شکل دهند. طهماسبی با بیان این موضوع، توضیح می‌دهد: «واقعیت این است که بانکداری باز مطمئناً به بررسی از سوی رگولاتور و تدوین چهارچوب‌ها برای توسعه سریع‌تر و کاهش ریسک‌ها از سمت بانک‌ها نیاز دارد، اما لازم است تصمیم‌گیران از بخش خصوصی -یعنی پلتفرم‌های فعال- استفاده کنند تا رگولاتور به‌صورت هوشمند با استفاده از خرد جمعی به بهترین عملکرد قانون‌گذاری برسد.

خوشبختانه بانک مرکزی فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده که البته باید مسنجم باشد، اما باید گفت به‌عنوان‌ مثال شروع اقدام مهاجرت از کارت به ‌حساب با سامانه پرداخت لحظه‌ای تحت عنوان «پل»، گامی جهت استانداردسازی فعالیت بانکی از سوی بانک مرکزی است تا نقش حساب پررنگ‌تر شود و بانکداری باز استانداردی را شاهد باشیم. امید دارم بانک مرکزی هوشمندانه عمل کند تا در مسیر سه الی پنج سال آینده که مسیر بسیار مهمی برای بانکداری باز است، فرصت‌ها از دست نرود؛ چراکه بانکداری باز نیاز امروز و پاسخی به نیازهای فناورانه است و قطعاً باید از ظرفیت‌های آن استفاده شود.»

موضوع سرمایه انسانی، بحث بسیار مهمی است که این روزها تقریباً در تمامی سازمان‌ها درباره آن می‌شنویم. از سازمان‌های کوچک گرفته تا بزرگ، همه درگیر چالش بزرگی به نام جذب و از آن مهم‌تر نگهداشت سرمایه‌های انسانی نخبه و متخصص هستند. طهماسبی در خصوص چالش سرمایه انسانی سنباد می‌گوید که سنباد نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری سنباد، پیاده‌سازی نظام منابع انسانی و توسعه برند کارفرمایی به‌صورت جدی است تا بتواند ضمن ایجاد مشوق‌های جذاب برای نگهداشت نیروهای متخصص، بستر جذب، پرورش و استفاده از استعدادهای جوان را فراهم کند.


چالش‌های امروز؛ فرصتی برای موفقیت فردا


تا پایان سال جاری، شرکت سنباد میزبان مشتریان جدید و افزایش تعداد تراکنش‌ها خواهد بود که به عقیده طهماسبی، در این راستا با چالش‌های مهمی از جمله جذب و نگهداشت نیروی متخصص، اتصال و پایداری بانک‌های سهام‌دار با تعامل بیشتر سهام‌داران و دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده در زمینه توسعه کسب‌وکار روبه‌رو خواهند بود  که بر اساس نقشه‌راه شرکت و با استفاده از توان تیم متخصص حاضر در سنباد و حمایت هیئت‌مدیره شرکت تلاش دارند این چالش‌ها را به فرصتی برای موفقیت‌های بزرگ‌تر در سال آینده تبدیل کنند.

سنباد وارد بازار شده و توسعه مشتریان، نیازمند افزایش زیرساخت و بهبود رویه پشتیبانی است که در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی در حال انجام است تا مشتریان همواره سنباد را با ویژگی‌هایی از جمله پایداری، کیفیت پشتیبانی و سرویس‌های متنوع بشناسند. طهماسبی اعتقاد دارد همین سه مسئله بستر موفقیت برای یک پلتفرم زیرساختی در حوزه بانکداری و مالی نوآور را تشکیل می‎‌دهد.


توسعه مشتریان؛ مهم‌ترین برنامه سنباد


برنامه‌ریزی‌های شرکت بانکداری باز سنباد حول محور توسعه سرویس‌ها و افزایش پایداری پلتفرم می‌چرخد تا بتوانند میزبان مشتریان بیشتری باشند و در نهایت در پایان سال جاری به چندده‌هزار تراکنش بانکداری باز برسند. مدیرعامل سنباد درباره مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت توضیح می‌دهد: «با برنامه‌ریزی استراتژیک در زمینه سرمایه انسانی و بودجه، بستری را برای فعالیت سریع‌تر در سال آینده ایجاد خواهیم کرد تا سهم خوبی از بازار را با مشتریان بزرگ داشته باشیم. امیدواریم در مدت‌زمانی کمتر از سه سال با همکاری سایر بازیگران، بانک‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس به بازیگر مهمی در زمینه بانکداری باز ایران تبدیل شویم تا بهترین سرویس‌های ترکیبی را به اکوسیستم اقتصاد نوآوری ارائه دهیم و در نهایت در افق پنج‌ساله با حضور تعداد بسیار زیادی از مشتریان به هاب API برای خلق سرویس‌های متنوع دیجیتال مالی و غیرمالی بدل شویم. سنباد باسرعت در مسیر توسعه در حال حرکت است و به‌زودی خبرهای بیشتری از آن شنیده خواهید شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش