عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به‌دنبال خلق نوآوری

لزوم مشارکت بانک‌های شرکتی با فین‌‌تک‌‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش ۶۵؛ ارژنگ طالبی‌نژاد، کارشناس برندینگ آدانیک / بانکداری شرکتی زیرمجموعه‌ای از بانکداری تجاری است که طیف وسیعی از خدمات بانکی را فقط به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهد که این خدمات شامل ارائه اعتبار، تسهیلات مدیریت نقدی و… هستند. بانکداری شرکتی یک سرویس بانکی و تأمین مالی سفارشی برای شرکت‌هاست و معمولاً توسط بانک‌های تجاری ارائه می‌شود و شامل کلیه خدماتی است که می‌توان آنها را در سطح مالی به نهادهای شرکتی تعمیم داد تا فعالیت‌های روزمره را تسهیل کنند.

مدیریت دارایی‌ها و جریان‌های نقدی، سرمایه‌گذاری‌ها، مدیریت اوراق بهادار و سهام، مدیریت وجوه متقابل، مدیریت سپرده‌ها و نقدینگی، مدیریت ریسک، پرداخت‌ها و تجارت تنها بخشی از محصولات موجود در این نوع بانکداری است. هدف اصلی بانکداری شرکتی ارائه خدمات مالی ایمن و سریعی است که می‌توانند از برنامه‌های پیچیده و نیازهای مالی شرکت‌های تجاری متوسط تا بزرگ، دولت‌ها یا سایر مؤسسات بزرگ پشتیبانی کنند. بانکداری شرکتی، خدمات گسترده‌ای را شامل می‌شود که برخی از آنها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

خدمات بانکداری شرکتی:

  • اعتبار: وام‌ها و محصولات اعتباری مرتبط که فقط به مشتریان شرکتی ارائه می‌شوند. تسهیلات اعتباری بیشترین سهم از سود بانک‌های تجاری را تشکیل می‌دهند. نرخ‌ بهره‌های اعمال‌شده بر وام‌ها به‌دلیل میزان ریسک رایج در اعطای وام به مشتریان شرکت‌ها به میزان قابل توجهی بالاست.
  • خدمات خزانه‌داری: خدمات خزانه‌داری توسط شرکت‌ها برای مدیریت سرمایه در گردش مورد نیازشان استفاده می‌شود. چنین خدماتی برای شرکت‌های چندملیتی بسیار مهم هستند؛ زیرا تبدیل ارز را تسهیل می‌کنند.
  • تأمین مالی مورد نیاز برای دارایی‌های ثابت:  خدمات تأمین مالی مورد نیاز برای دارایی‌های ثابت، برای شرکت‌های درگیر در صنایع مانند حمل‌و‌نقل، فناوری اطلاعات و تولید ماشین‌آلات سنگین بسیار اهمیت دارد. بانک‌ها وام‌ها و قراردادهای اجاره را برای خرید تجهیزات، ماشین‌آلات و غیره تسهیل می‌کنند.
  • خدمات کارفرمایان: بانک‌های شرکتی خدماتی همچون انتخاب طرح‌های بازنشستگی و طرح‌ مراقبت‌های بهداشتی و همچنین تسهیلات حقوق و دستمزد را به کارکنان خود ارائه می‌دهند.
  • خدمات تجاری: بانک‌های شرکتی خدماتی مانند تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، تجدید ساختار بدهی و حقوق صاحبان سهام، تجزیه‌و‌تحلیل دارایی‌های واقعی و غیره را نیز ارائه می‌دهند. خدمات دیگری که برای مشتریان شرکت‌ها اهمیت دارد، شامل خدمات مدیریت دارایی و پذیره‌نویسان برای عرضه اولیه عمومی (IPO) و غیره است. این خدمات توسط بازوی بانکداری سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. بانکداری سرمایه‌گذاری و بانکداری شرکتی طبق مقررات قانون گلس-استیگل از هم جدا شده‌اند.

ویژگی‌های بانکداری شرکتی:

  • تنوع مشتریان: واحد بانکداری تجاری یک بانک شرکتی، معمولاً به مشاغل کوچک تا متوسط و شرکت‌های بزرگ خدمات ارائه می‌دهد.
  • قدرت و اختیار: حساب‌های بانکی یک بانک شرکتی تنها پس از توافق هیئت‌مدیره شرکت قابل افتتاح است. خزانه‌دار شرکت معمولاً با یک رأی رسمی یا یک تصمیم شرکتی حساب‌های شرکتی را باز می‌کند.
  • مسئولیت: از آنجایی که شرکت‌ها طبق قانون به‌عنوان اشخاص حقوقی جداگانه شناخته می‌شوند، کلیه موجودی حساب‌های شرکت متعلق به شرکت است، نه اعضای هیئت‌مدیره. این به معنای استقلال حساب‌های شرکت از یک فرد خاص یا هیئت‌مدیره است. همچنین بیانگر آن است که طلبکاران شخصی هیئت‌مدیره حق دریافت مندرجات حساب شرکتی شرکت را ندارند.
  • ارزیابی اعتبار: گردش حساب شرکت بخشی از تاریخچه اعتباری یک شرکت است. این موضوع بر ارزش‌گذاری و قیمت سهام شرکت، نرخ‌های بهره قابل اعمال برای وام‌های اعطایی به شرکت و… تأثیر می‌گذارد.
  • تخصص بانکداران: مدیریت در بانکداری شرکتی نیازمند درجه‌ای از تخصص در این صنعت است؛ بنابراین بانکداران شرکتی حقوق بسیار خوبی دارند.  

بانکداری شرکتی و راهکارهای فین‌تک


بانک‌های شرکتی برای حفظ پیشروی خود و خلق نوآوری به نوآوری‌های فین‌‌تک نیاز دارند. به همین دلیل یک استراتژی منسجم برای پذیرش فین‌تک توسعه داده‌اند. فین‌تک‌ بخش‌های خاصی از زنجیره ارزش را هدف قرار می‌دهد. برخی شرکت‌ها یک پلتفرم آنلاین و موبایلی مبتنی بر ابر ارائه می‌دهند که برای آن فرایندها و محصولات سفارشی‌سازی‌شده ایجاد می‌کنند. همچنین برخی دیگر پرداخت‌های الکترونیکی و صورت‌حساب خودکار را عرضه می‌کنند. فراتر از ارائه یک تجربه کاربری خوب برای مشتری، این خدمات به تنظیمات نیاز ندارند و دارای راه‌اندازی آسان‌تر و سودآوری بالاتری هستند.

توانایی استانداردسازی و دیجیتالی‌کردن پیشنهادها، به فین‌‌تک اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات را با قیمت‌های بسیار پایین‌تری بفروشند. برخی کسب‌وکارها تراکنش‌های بین‌المللی را ارائه می‌دهند که حدود ۷۵ درصد کمتر از پیشنهادهای سنتی هزینه دارند. برخی دیگر نیز از فناوری‌های بلاکچین برای سرعت‌بخشیدن به زمان پردازشِ تسویه پرداخت و کاهش هزینه‌های تراکنش استفاده می‌کنند. با استفاده از گزینه‌های پرداخت دیجیتالی و بلاکچین، بانک‌های شرکتی نه‌تنها کارایی عملیات خود را افزایش می‌دهند، بلکه میلیاردها دلار در سال پس‌انداز می‌کنند.

بانک‌های شرکتی با مشارکت با فین‌‌تک‌‌ها، از معماری‌های به‌روز، انعطاف‌پذیر و یکپارچه فناوری اطلاعات جهت ارائه تعامل در زمان واقعی، در دسترس بودن مداوم، پردازش سریع و سایر ویژگی‌های جذب مشتری بهره می‌برند. ویژگی‌های تشخیص بیومتریک و صدای چندوجهی اجازه می‌دهد دسترسی امن‌تر و راحت‌تر باشد. پلتفرم‌هایی نیز هستند که به بانک‌های شرکتی امکان می‌دهند تا معاملات بین‌المللی را در زمان واقعی تسویه کنند.


کیلید؛ راهکار نوین بانکداری شرکتی


موبایل‌بانک شرکتی کیلید، ابزار مدیریت گردش کار چندامضایی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است که گوشی هوشمند را جایگزین چک و اثر انگشت را جایگزین امضای مشتری کرده است؛ بنابراین مدیران برای انجام عملیات بانکی نیازی به حضور دائمی در شرکت ندارند. کیلید به راهبر شرکت امکان مدیریت دسترسی کاربران (امضاداران و سایر افراد) را به حساب‌های شرکت می‌دهد. کیلید با بهره‌مندی از سادگی و سرعت‌بخشیدن به فرایندهای بانکی شرکت‌ها و بانک‌ها، می‌تواند به مشتریان کمک کند که علاوه بر انجام امور مالی روزانه، فرایندهای شرکتی خود را نیز با سرعت و سهولت بیشتری انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش