عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

بانک‌پلاس؛ به‌دنبال تجربه‌ای متمایز

علیرضا بیجار، مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق از تمرکز این شرکت بر بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی می‌گوید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ بهسازان فرداست که در سال ۱۳۸۲ با هدف ارائه خدمات نرم‌افزاری به اشخاص حقیقی و حقوقی تأسیس شد. این مجموعه در زمینه‌های مختلف اعم از تولید نرم‌افزار، فروش، نصب، پشتیبانی و خدمات پس از فروش فعالیت می‌کند و در سال ۱۴۰۱ عمده تمرکز آن در حوزه بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی اپلیکیشن بانک‌پلاس بود؛ اپلیکیشنی که خدمات بانکی را با زیرساخت پیام‌رسانی به کاربران ارائه می‌دهد.

در گفت‌وگویی که با علیرضا بیجار، مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق داشتیم؛ بر مهم‌ترین اقدامات و چالش‌هایشان در سال جاری و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۲ پرداختیم. به گفته او، تمرکز اصلی شقایق در سال ۱۴۰۲ بر توسعه و ارتقای اپلیکیشن بانک‌پلاس خواهد بود تا بتوانند آن را به اپلیکیشن مرجع بانکی و پیام‌رسانی کشور تبدیل کنند.


بانک‌پلاس؛ اپلیکیشن جدید بانک ملت


به گفته علیرضا بیجار نرم‌افزار موبایلی بانک‌پلاس که ترکیبی از نرم‌افزار بانکی و پیام‌رسان است، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نرم‌افزاری بانکی شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق است که اوایل نیمه دوم سال 1401 بعد از دو سال و نیم فعالیت مستمر با حضور وزیر محترم اقتصاد و مدیرعامل محترم بانک ملت از آن رونمایی شد: «بانک‌پلاس اپلیکیشنی است که خدمات بانکی را بر بستر شبکه اجتماعی ارائه می‌دهد و تقریباً هر آنچه را که کاربر از یک پیام‌رسان می‌خواهد، در خود جای ‌داده است.

بانک‌پلاس در دو نسخه اندروید و آی‌اواس عرضه شده و تا اواخر سال جاری نسخه تحت وب آن نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این محصول اوایل پاییز رونمایی شد و از آن زمان با وجود تبلیغات محدود نزدیک به 700 هزار نفر اپلیکیشن را نصب ‌کرده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده تمایل مشتریان به محصولات بانک ملت است.»

بر اساس گفته‌های بیجار درباره مزیت‌های رقابتی بانک‌پلاس، این اپلیکیشن بر پایه آخرین استانداردهای امنیتی ابلاغی از سمت نهادهای ناظر طراحی، پیاده‌سازی و تولید شده و هر الزام امنیتی و ارتباطی هم در آن رعایت شده است. علاوه بر این برای طراحی تمام بخش‌های بانک‌پلاس از نظرات کاربران سایر محصولات بانک و مستندات توصیفی ریسک استفاده شده است. او در توضیح این موارد می‌گوید: «به عبارتی دیگر برای ریسک‌های احتمالی سمت بانک یا مشتری، بر اساس این مستندات راهکار مناسب اندیشیده می‌شود.»

بیجار در واکنش به این سؤال که آیا می‌توان پیام‌رسان بله را رقیبی برای بانک‌پلاس دانست، ‌پاسخ می‌دهد: «بانک‌ها برای سامان‌دهی اپلیکیشن‌های خود رویکرد و اهداف متفاوتی دارند. شاید در زمینه‌‌هایی مانند ارائه سرویس خدمات بانکی و پیام‌رسان مشابه باشیم، اما بانک ملت با توجه به سیاست خود سعی کرده از خدمات جدیدی نیز در این اپلیکیشن استفاده کند.

برای مثال با تعیین حساب‌های مبدأ و مقصد در این اپلیکیشن کاربران همزمان و هنگام چت می‌توانند از/برای یکدیگر پول درخواست/واریز کنند و بدون خروج از صفحه و بدون نیاز به ورود اطلاعات کارت مبدأ و مقصد تراکنش را انجام دهند. یکی دیگر از خدمات متمایز این اپلیکیشن این است که برای ایام خاص امکان ارائه بازی‌وارهای متفاوتی فراهم شده است. برای مثال همزمان با برگزاری جام ‌جهانی امکان پیش‌بینی و اطلاع از نتایج بازی‌ها در بانک‌پلاس فراهم شد. اخیراً نیز لیگ حرفه‌ای خلیج ‌فارس به این بخش اضافه شده است. در آینده نیز با هدف ایجاد ارتباط تنگاتنگ با کاربران، تعداد رویدادهای ورزشی و فرهنگی بانک‌پلاس را افزایش خواهیم داد.»

بیجار سپس توضیح می‌دهد که بانک ملت و به تبع آن شرکت شقایق تاکنون برنامه‌ای برای ورود تخصصی به حوزه نئوبانک نداشته‌اند، اما اپلیکیشن بانک‌پلاس اقدام نوآورانه‌ای از سوی بانک ملت است. او سپس به خدمات این اپلیکیشن اشاره می‌کند: «سرویس مدیریت مالی رویدادها یکی دیگر از خدمات بانک‌پلاس است که با نام دُنگی برای گروه‌ها و رویدادها تعریف شده است.»‌ به گفته بیجار، در سرویس دُنگی کاربران می‌توانند مبلغ یک صورت‌حساب را بین چند نفر به‌صورت پرداخت اشتراکی یا دُنگی تقسیم کنند. در حقیقت، این سرویس به کاربر اجازه می‌دهد یک گروه از دوستان خود را به یک فهرست مالی تبدیل، تا یک مبلغ مشخص را در میان آنان بر اساس نسبت  سهم معین‌شده، تسهیم کند. همچنین این قابلیت ایجاد شده تا هر کاربر بتواند مجموعه تبادلات مالی خود با یک فرد مشخص را با یک کلیک مشاهده کند.»

او اضافه می‌کند که مشتری در بخش قبوض بانک‌پلاس می‌تواند از آخرین وضعیت قبوض خود در بخش‌های متفاوت خدمات شهری مطلع شود و به‌صورت خودکار آنها را پرداخت کند. سایت اینترنتی باشگاه مشتریان هم در راستای افزایش وفاداری مشتری به اپلیکیشن بانک‌پلاس اضافه شده است. به عبارت دیگر، بانک‌پلاس امکان ارائه خدمات باشگاه مشتریان بانک ملت و برنامه‌های وفاداری مرتبط با آن را فراهم کرده است.

به گفته بیجار، محصولات مهم شرکت شقایق به بانک‌پلاس خلاصه نمی‌شود و «محب» (سامانه مدیریت حساب‌های بانکی) یکی دیگر از محصولات این شرکت است که سال‌هاست جهت مدیریت عملیات حساب‌های مشتریان بزرگ در اختیار بانک ملت قرار گرفته است. سامانه «نماچک» نیز در کنار مرکز تماس ملت (1556)، باشگاه مشتریان ملت، کارت‌های اعتباری بانک ملت، شرکای تجاری، سامانه سهیم و اپلیکیشن منابع انسانی بانک ملت، محصولات و خدماتی هستند که شرکت شقایق آنها را پشتیبانی و برای توسعه آنان تلاش می‌کند.

طبق گفته‌‎های بیجار، شرکت شقایق در سال 1401 با توجه‌ به اهمیت‌یافتن موضوع امنیت، بر امن‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری و سرورها تمرکز بیشتری کرد تا توان ایستادگی در مقابل حملات سایبری را داشته باشد. او می‌گوید: «شرکت شقایق در سال ۱۴۰۱ توانست با اتکا بر دانش متخصصان توانمند خود در بحبوحه حملات سایبری در امان بماند و میان شرکت‌های هلدینگ بانک ملت به‌عنوان شرکتی امن مورد توجه قرار گیرد. همچنین در سال 1401 علاوه بر توجه به موضوعات زیرساختی، مانیتورینگ نرم‌افزار موبایلی بانک‌پلاس را به‌عنوان مسیر اصلی خود تعیین کردیم تا مشتریان بانک بدون وقفه به‌صورت 7×24 از آن استفاده کنند. البته تعداد زیاد متقاضیان نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار محب نیز پروژه‌ای پرکار برای ما بود.»


ورود به حوزه لندتک


یکی از برنامه‌های مهم شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق ورود به حوزه لندتک و هم‌افزایی با فعالان و کسب‌وکارهای این حوزه در سال ۱۴۰۲ است. به گفته بیجار، شرکت شقایق در سال 1401 برای پیشبرد این برنامه در سال آینده برنامه‌ریزی خاصی کرده است. در واقع این شرکت قصد دارد با ورود به لایه میانی، شرایطی را ایجاد کند که  فروشندگان، کالا و خدمات‌شان را به‌صورت اقساطی به کاربران بفروشند. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «در فاز اول این پروژه، بانک ملت متولی تأمین مالی پروژه است و این شرکت وظیفه استعلام اعتبارسنجی جهت تخصیص اعتبار را بر عهده دارد. شقایق در راستای تکمیل خدمات حوزه تسهیلاتی خود به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار (بانک ملت یا هر تأمین‌کننده دیگری) و همچنین به‌دنبال همکاری با استارتاپ‌ها و کسب‌‌‌وکارهای متقاضی، برای ورود به حوزه BNPL است.


چالش‌های سالی که گذشت


علیرضا بیجار حملات سایبری و الزام ارتقای زیرساخت‌ها و نگهداشت نیروهای انسانی را به‌عنوان دو چالش عمده  شرکت‌های فناوری‌محور در سال 1401 معرفی می‌کند. به اعتقاد او، ضرورت ارتقای امنیت در سالی که گذشت، شرکت‌ها را متحمل هزینه‌های هنگفت مالی و معنوی کرد و باعث شد اقدامات ناقص و مقطعی تمام این سال‌ها، در سال پرچالش و متفاوت 1401 تکمیل شود.

بیجار با اشاره به چالش نگهداشت نیروهای انسانی نیز می‌گوید: «در کنار شرایط و تنگناهای اقتصادی، تمایل نیروی انسانی به  مهاجرت یا فعالیت به‌عنوان برنامه‌نویس یا متخصص آزاد (فریلنسر) به‌دلیل اختلاف ارزش حقوق ریالی با دلار، تمرکز کارکنان خبره یا نیمه‌خبره را بر هم زده و آنها را به سمت همکاری با شرکت‌های خارجی یا شرکت‌های داخلی با بنیه مالی بهتر سوق داده است. به سبب این اتفاقات هزینه نگهداشت نیروهای انسانی افزایش پیدا کرده و از آنجایی‌که بانک ملت سفارش‌دهنده محصولات به شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق است، دشواری مواجهه شرکت با این چالش دوچندان می‌شود؛ چراکه نمی‌توانیم بی‌محابا برای نگهداشت نیروی انسانی هزینه‌ کنیم.»

بیجار عنوان می‌کند که احتمالاً در سال 1402 شدت چالش‌های مذکور بیشتر و مواجهه با آن دشوارتر خواهد شد: «مجموعه‌های تولیدکننده محصولات نرم‌افزاری با موج وسیعی از چالش‌ها روبه‌رو هستند. تمام چالش‌های امسال اعم از نگهداشت نیروی انسانی، حقوق و دستمزد، نوسانات ارز، ‌ریسک مسائل امنیتی و تورم، ‌پایداری سرویس و تأمین تجهیزات را در سال آینده نیز خواهیم داشت که باید با مدیریت اقتصادی و توجه به تولیدات و توان متخصصان خودمان این چالش‌ها را پشت سر بگذاریم.»


متمرکز بر توسعه خدمات


بر اساس گفته‌های بیجار، در سال 1401 شرکت شقایق توانست مسیر تولید فاز اول اپلیکیشن بانک‌پلاس را به انتها برساند و به‌عنوان تولیدکننده نرم‌افزار موبایلی وارد بازار شود و جایگاه خود را تثبیت کند. پیشبرد همین رویکرد، مهم‌ترین برنامه این شرکت در سال 1402 و تبدیل‌شدن به شرکتی قابل ‌اتکا برای بانک ملت و بازار خدمات موبایلی است. به گفته او، این مهم با همکاری و حمایت مدیرعامل و  اعضای هیئت‌مدیره هلدینگ بهسازان فردا، هیئت‌‌مدیره شرکت و در سایه توجهات خاص و توسعه‌‌طلبانه مدیران ارشد بانک به‌خصوص حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌وکار بانک محقق خواهد شد.

بیجار می‌گوید تمرکز اصلی شقایق در سال ۱۴۰۲ بر توسعه و ارتقای اپلیکیشن بانک‌پلاس خواهد بود: «در سال آینده با توجه به درخواست بانک امکان تماس صوتی و تصویری در بانک‌پلاس به بهره‌برداری خواهد رسید و امیدوارم بتوانیم با کار جمعی و تعامل سازنده این اپلیکیشن را به اپلیکیشن مرجع بانکی و پیام‌رسانی کشور تبدیل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش