عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

نقش‌آفرینان مالی

مروری بر زندگی شخصی و حرفه‌ای ۹ مدیر صنایع مالی کشور که در سال ۱۴۰۱ از زندگی شخصی و حرفه‌ای آنها گفتیم

زمان مطالعه: 9 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / در طول شش سال فعالیت ماهنامه عصر تراکنش همیشه سعی کرده‌ایم روایتگر زندگی شخصی و حرفه‌ای پیشکسوتان و متخصصان صنعت فناوری‌های مالی کشور باشیم. در بسیاری از شماره‌های عصر تراکنش می‌توانید چنین مطالبی را که درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای متخصصان این صنعت است، بخوانید، اما از شماره پنجاه‌ویکم این ماهنامه، به‌صورت مشخص بخشی را به این کار اختصاص دادیم؛ تحت عنوان «پروفایل». جایی که در آن، هر شماره به سراغ یکی از این مدیران می‌رویم و از زندگی او و مسیری که آمده، می‌نویسیم.

افرادی که به‌دلیل تخصص و تجربه چندین‌ساله ارزشمندشان، شنیدن از زندگی و مسیری که طی کرده‌اند، نه‌تنها می‌تواند جذاب باشد، بلکه می‌تواند برای بسیاری در پیمودن مسیر حرفه‌ای‌شان کمک‌کننده باشد. ما در این بخش به سراغ طیف وسیعی از مدیران می‌رویم؛ از پیشکسوتان گرفته تا جوان‌ترها! ولی آنچه در تمرکز انتخاب‌هایمان پررنگ است، نقش‌آفرینی فعال و تأثیرگذار آنها در صنعت فناوری‌های مالی کشور است و لزوماً بزرگی و کوچکی کسب‌وکارشان در بسیاری از مواقع اولویت اول ما برای انتخاب نیست. در این مطلب سعی کردیم مروری کوتاه بر این ۹ پروفایل داشته باشیم.

کیوان جامه‌بزرگ

  • تاریخ تولد: 1360 در همدان

کیوان جامه‌بزرگ از آن دست مدیران جوان موفقی در حوزه فناوری اطلاعات کشور است که با علاقه بسیار از رشته مهندسی پزشکی وارد این صنعت شده و می‌گوید چندرشته‌ای‌بودن حوزه فناوری اطلاعات باعث شد که با دوری از مهندسی پزشکی احساس خلاء زیادی نداشته باشد. به عقیده جامه‌بزرگ حوزه فناوری اطلاعات به‌تنهایی ارزش محدودی دارد، ولی در کنار صنایع مختلف می‌تواند ارزش‌افزوده بسزایی به وجود آورد؛ به همین خاطر بر این عقیده است که چندرشته‌ای‌بودن و اشراف چندوجهی به مسائل می‌تواند به افراد در حوزه فناوری اطلاعات کمک زیادی کند. جامه‌بزرگ را می‌توان یکی از نقش‌آفرینان فعال و تأثیرگذار حوزه فناوری اطلاعات کشور دانست که در طول چند سال گذشته به‌عنوان معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ، این هلدینگ را بیش از گذشته به سمت رشد و توسعه هدایت کرده است. از شهریورماه 1396 تا پایان آن سال، با هدایت و حمایت شهاب جوانمردی به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ، کل 18 شرکت فناپ را ادغام کرد و سپس مشغول به بازطراحی ساختار هیئت‌مدیره‌ها و کسب‌وکارهای فناپ شد و به‌دنبال استقرار حاکمیت شرکتی در فناپ رفت تا در سال 13۹۸ ساختار فعلی فناپ شکل گرفت. او می‌گوید: «اکنون شاید سن من از اوج جوانی و انرژی کاری فاصله گرفته باشد، ولی معتقدم هنوز راه زیادی برای رفتن دارم؛ این‌طور نیست که بعد از بیست‌وچند سال سابقه کار به فکر بازنشستگی و کنار کشیدن از تلاش و پشتکار باشم.»

مظاهر مرجانی

  • تاریخ تولد: 1358 در روستای زرنجان از توابع شهرستان گلپایگان

مظاهر مرجانی را می‌توان از آن دست مدیرانی در کشور دانست که دغدغه رفع نیازها و توسعه کسب‌وکارها را از دوران جوانی خود در سر داشته؛ دغدغه‌ای که شاید در کمتر کسی دیده ‌شود که در خانواده‌اش یک کسب‌وکار خانوادگی موفق داشته باشد و حاضر ‌شود عطای کسب‌وکار خانوادگی را به لقایش ببخشد و وارد دنیای سخت کارآفرینی شود. برادران مرجانی چندین و چند سال است که در صنف لوازم بهداشتی ساختمان فعالیت می‌کنند و او در دوران دبیرستانش به‌واسطه آشنایی با نرم‌افزار ساده حسابداری و چالش‌هایی که برادرانش با کارمند حسابدارشان در آن زمان داشتند، این ایده در ذهنش شکل می‌گیرد که در آینده یک نرم‌افزار حسابداری بنویسد که هم کار با آن ساده و هم مطابق اصول حسابداری باشد؛ از آن به بعد، مرجانی همه فکر و ذکر خود را معطوف به این ایده می‌کند تا در نهایت در سال ۱۳۸۳ بنیان پارمیس شکل می‌گیرد و طراحی و ساخت نرم‌افزار حسابداری که مظاهر مرجانی رؤیای آن را از دوران دبیرستان در سر می‌پروراند، به واقعیت تبدیل می‌شود؛ شرکتی که اکنون در حوزه PFM‌ که کمتر کسب‌وکار موفقی را در این حوزه در کشور می‌بینیم، حرفی برای گفتن دارد. او می‌گوید از مسیری که آمده رضایت دارد، ولی شاید اگر به عقب برگردد، سرعت رشد کسب‌وکارش را بیشتر کند؛ چراکه معتقد است بعضی مشتریان‌شان را دیر شناخته و برخی محصولات‌شان را دیر توسعه داده‌ است. این روزها اما مرجانی به رفتن از کشور هم فکر می‌کند، البته نه به قصد مهاجرت، بلکه به توسعه بازار پارمیس می‌اندیشد.

سیدعلیرضا رادمنش

  • تاریخ تولد: 1369 در مشهد

سیدعلیرضا رادمنش، بنیان‌گذار صرافی رمزینکس و هم‌بنیان‌گذار قسطاست؛ فردی که تمایلات و روحیاتش به سمت رشته مهندسی مکانیک بود، ولی به ‌خاطر علاقه زیادش به دانشگاه شریف، انتخاب می‌کند رشته پایین‌تری را دنبال کند و در نهایت مهندسی صنایع را نه‌تنها در دوران کارشناسی خود در دانشگاه شریف بخواند که این رشته را تا دکتری در این دانشگاه ادامه دهد؛ رشته‌ای که اکنون می‌گوید در مسیر حرفه‌ای خود بسیار به آن مدیون است. او در مدت تحصیل در این رشته چندین تجربه مهم و یکسری ایده‌های استارتاپی به دست می‌آورد که در نهایت به شکل‌گیری استارتاپ استودیویی به نام آراد منجر می‌شود؛ ایجاد یک سایت اینترنتی و بازاریابی محصولات کوادکوپتر اولین تجربه گروه آراد بود. اما رادمنش تقریباً از سال 13۹۶ پس از آشنایی‌اش با مفهوم بلاکچین و رمزارزها، مسیر زندگی خود را به سمت بلاکچین برد. رادمنش می‌گوید همیشه دوست داشته محصولی را تولید کند که باعث بهبود رفاه در سطح زندگی مردم شود. در عین ‌حال از طریق محصولش برای افراد زیادی فرصت اشتغال فراهم آورد و حس مفید بودن داشته باشد. علیرضا رادمنش از زندگی شخصی خود اظهار رضایت می‌کند: «اگر به عقب برگردم، در زندگی کاری خودم سرمایه‌گذاری بیشتری روی آدم‌ها می‌کنم، چون بهترین سرمایه شرکت کنونی ما تیمی است که داریم. شاید می‌توانستم تلاش بیشتری برای نگه‌داشتن بعضی اعضای تیم به خرج دهم. البته زور من برای نگه‌داشتن آنها یک واحد است و جذابیت‌های بیرونی برای بردن آنها و مهاجرت‌شان از کشور ۹۹ واحد!

وحید والی

  • تاریخ تولد: ۱۳۶۵ در شیراز

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش است؛ فردی که رؤیایش در دوران نوجوانی، تحصیل در رشته نرم‌افزار و تبدیل‌شدن به یک مهندس کارکشته نرم‌افزار بود، اما با ورودش به دانشگاه متوجه می‌شود که دانشگاه نمی‌تواند او را به فردی تبدیل کند که همیشه رؤیایش را در سر داشته؛ در نتیجه از سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت در حوزه‌ کسب‌وکارهای آنلاین می‌کند. تا قبل از آن نیز در حوزه‌های مختلف دیگری فعالیت می‌کرد؛ برای مدتی راننده تاکسی، نگهبان و کارگر ساختمان بود. والی می‌گوید تا مدت‌ها دچار سردرگمی بود و دقیق نمی‌دانست که می‌خواهد در نهایت چه حوزه فعالیتی را انتخاب کند و آن را ادامه دهد؛ تا اینکه به‌تدریج با دنیای اینترنت و بعدتر با حوزه رمزارزها آشنا می‌شود و پایه کسب‌وکار خود را روی آنها بنا می‌کند. یکی از ویژگی‌های والی که در صحبت‌هایش نیز بسیار روی آن تأکید دارد، این است که تابه‌حال در هر حوزه‌ای که فعالیت کرده، صددرصد توان خود را برای آن کار به خرج داده و همیشه برایش خلق ارزش مهم‌ترین موضوع بوده است. او می‌گوید همیشه بیش از آنکه به گذشته بیندیشد، به این فکر می‌کند که از مشکلات و گرفتاری‌ها پلکانی برای جلو رفتن و ساختن آینده بسازد.

امیرمسعود اسکویی‌لر

  • تاریخ تولد: ۱۳۴۰ در تهران

امیرمسعود اسکویی‌لر ۳۷ سال است که مدیرعاملی شرکت ایران‌رایانه را بر عهده دارد؛ فردی که نامش با نام این شرکت گره خورده و خودش می‌گوید هر کاری که انجام می‌دهد، به اسم ایران‌رایانه و هر کاری که ایران‌رایانه انجام می‌دهد، به اسم او تمام می‌شود. در قیاس با تاریخچه صنعت نرم‌افزار در کشور، ۳۷ سال سابقه‌ای طولانی برای یک شرکت در این حوزه محسوب می‌شود؛‌ شرکتی که در این مدت فعالیت‌های صادرات نرم‌افزاری زیادی انجام داده و بالا و پایین‌های زیادی را دیده؛ با این حال ایران‌رایانه به نسبت سابقه طولانی که دارد، خیلی بزرگ نشده است؛ موضوعی که اسکویی‌لر بر این عقیده است که شرکت‌های بزرگ، از ابتدا بزرگ به وجود می‌آیند و این‌طور نیست که ابتدا کوچک باشند، بعد متوسط و سپس بزرگ شوند. در واقع او بر این دیدگاه است که راه برای رشد شرکت‌های کوچک بسته نیست، ولی بسیار تنگ است. امیرمسعود اسکویی‌لر متولد ۱۳۴۰ در تهران است و وقتی درباره زندگی‌اش صحبت می‌کند، ابتدا و قبل از هر چیز به ایران‌رایانه می‌پردازد؛ شرکتی که از سال ۱۳۶۴ در حوزه نرم‌افزار فعال است. او همیشه درس‌خواندن را دوست داشته و این موضوع را به‌خوبی می‌توان در مسیر تحصیلی که طی کرده، مشاهده کرد. او دارای مدرک کارشناسی مخابرات از دانشگاه شریف، MBA دانشگاه شریف و DBA دانشگاه تربیت‌مدرس است و علاوه بر اینها دارای مدرک دیپلم از هنرستان کمال‌الملک نیز هست. همچنین نجاری را نزد یک استاد انگلیسی‌زبان و به روایتی بین‌المللی یاد گرفته است.

علیرضا عابدی‌نژاد

  • تاریخ تولد: 1353 در شهر ری

علیرضا عابدی‌نژاد، مؤسس و رئیس گروه شرکت‌های دوران و مدیرعامل شرکت داده‌پردازان دوران است؛ فردی که علاقه شدیدی به حوزه برنامه‌نویسی دارد و با وجود اینکه اکنون به‌عنوان مدیر مجموعه‌ای از شرکت‌های کامپیوتری دغدغه‌های زیادی دارد، اما حداقل سالی دو ماه را به برنامه‌نویسی می‌گذراند و می‌گوید حیف است که با همه تجربیاتش در این حوزه، از برنامه‌نویسی فاصله بگیرد. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد گرایش نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی شریف است، در دوران کارشناسی در همان دانشگاه در گرایش سخت‌افزار تحصیل کرده و در دوران کارشناسی ارشد تغییر گرایش می‌دهد و از سخت‌افزار به سمت نرم‌افزار می‌رود. از زمان ورودش به مقطع کارشناسی علاقه زیادی به برنامه‌نویسی پیدا می‌کند و چون بیشترین انرژی‌اش را در تمام مدت کارشناسی روی حوزه نرم‌افزار می‌گذارد، در دوران ارشد به نرم‌افزار تغییر مسیر می‌دهد. ترکیب دانش نرم‌افزار و سخت‌افزار در عابدی نژاد سبب شده که شناخت کامل و عمیقی روی کلیه تجهیزات و نرم‌افزارهای حوزه ICT داشته باشد. او می‌گوید تصمیمات دوره جوانی‌اش با اشتباهات بزرگی همراه نبوده و مسیر کلی زندگی‌اش رضایت‌بخش بوده و خوشحال است که همیشه روی پای خودش ایستاده است؛ خودش، خودش را تعالی و رشد داده و این موضوع برایش احساس رضایت می‌آورد.

امیرحسین مردانی

  • تاریخ تولد: 1372 در کرج

امیرحسین مردانی، مدیرعامل صرافی رمزارز بیت‌پین است؛ کسب‌وکاری که همزمان با شروع فعالیتش، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد وابستگی‌شان به مکان را از بین ببرند و فرهنگ کاری هیبرید را در جذب نیروهای خود به کار گیرند. مردانی که فارغ‌التحصیل دکتری در رشته فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس است، بر این عقیده است که برای نوآور بودن در فناوری باید فراتر از یک منطقه جغرافیایی فکر کرد و لزوم فعالیت در کسب‌وکارهای دیجیتال، داشتن تفکری دیجیتالی است. مردانی که برای رسیدن به رؤیای مهاجرت به خارج از کشور، از گیلان به تهران آمده بود، در سال‌های پایانی دوره کارشناسی ارشد آن‌قدر درگیر کار و درس‌خواندن می‌شود که از مهاجرت منصرف می‌شود. مردانی که خود را فردی تلاشگر و باپشتکار می‌داند، به دیگران توصیه می‌کند که تا می‌توانند در مقاطع مختلف زندگی‌شان مهارت‌های گوناگونی را فراگیرند و سعی کنند آدم پرمهارتی باشند. او بر این عقیده است که در این زمانه، هیچ‌چیز مهم‌تر و حیاتی‌تر از سخت‌کوشی نیست.

مهدی عبادی

  • تاریخ تولد: 1357 در تهران

مهدی عبادی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل وندار است که در زمستان ۱۳۵۷ در تهران به دنیا آمده و اولین درآمدش را در 12‌سالگی از طریق قصه‌گویی به دست آورده است. مدیرعامل وندار که استرایپ را الگوی توسعه کسب‌وکار خود قرار داده، به دیگران نیز توصیه می‌کند که برای پیشرفت به نمونه‌های مشابه خارجی توجه کنند و در وضعیت کنونی کشور به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار فین‌تکی در ایران نباشند. او به اهمیت چندبعدی‌بودن در زندگی اشاره می‌کند و می‌گوید که علاوه بر فعالیت در حوزه فین‌تک، عقبه‌ای هنری نیز دارد و مخاطب جدی موسیقی جاز، تئاتر و رمان‌های احمد محمود است. او به مدرسه کارگاهی فیلم‌نامه‌نویسی که در سازمان هنری تبلیغات اسلامی برگزار می‌شد و استادانی مانند ناصر تقوایی و بهرام بیضایی در آنجا تدریس می‌کردند نیز رفته است: «این امر باعث شد وارد حوزه سینما شوم و در ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند فعالیت کنم، اما در دوره‌ای به این نتیجه رسیدم که هنر حوزه‌ای نیست که من بتوانم در آن موفقیت کسب کنم. تعریفی از موفقیت در ذهن داشتم که برای تحقق آن باید وارد حوزه دیگری می‌شدم. عنصر کلیدی این تعریف «اثرگذاری» بود. مثلاً یکی از رؤیاهای دنیای کودکی من این بود که بازی تولید کنم؛ به نظرم بازی می‌توانست اثرگذار باشد. به پول هم فکر می‌کردم. برای من مهم بود که بتوانم به لحاظ اقتصادی تحرک صعودی داشته باشم، چون از خانواده پولداری نیامده بودم. دوست نداشتم آن روند ادامه پیدا کند و پول برایم مسئله شده بود. پس هنر را رها کردم و وارد دنیای آی‌تی شدم.»

محمدمهدی شریعتمدار

  • تاریخ تولد: ۱۳۶۲ در تهران

در اکوسیستم فین‌تک کشور محمدمهدی شریعتمدار را به دلیل فعالیت‌های صنفی گسترده و پیگیری‌های مداومش درباره چالش‌های کسب‌وکارهای این حوزه به‌عنوان یک چهره صنفی می‌شناسند. او که از سال ۱۳۹۹ تا دی‌ماه ۱۴۰۱ به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران فعالیت کرده، معتقد است توسعه کسب‌وکارها در گرو توسعه کل اکوسیستم فین‌تک است و به همین جهت در دو سال گذشته تمرکز خود را بیشتر از اینکه روی کسب‌وکار خودش بگذارد، روی فعالیت‌های صنفی گذاشته است. او متولد ۱۳۶۲ است و به محض فارغ‌التحصیلی از دبیرستان دست از تحصیل می‌کشد و هشت سال بعد از آن، تصمیم می‌گیرد به دانشگاه برود؛ زمانی که به گفته خودش جهان‌بینی‌اش تغییر کرده و مسائل اجتماعی برایش مهم شده بود. در نتیجه رشته حقوق را انتخاب می‌کند. بعد از فارغ‌التحصیلی و زمانی که دغدغه‌های سازمانی و مدیریتی نیز برایش ایجاد می‌شود، تصمیم می‌گیرد برای ادامه تحصیل رشته مدیریت بخواند. شریعتمدار مؤسس شرکت تبلیغاتی «اثنا اثر نوآور»، مؤسس سازمان مردم‌نهاد «میراث»، رئیس سابق هیئت‌مدیره «انجمن فین‌تک ایران» و مدیرعامل «جیبیت» است. او علامه کرباسچیان، مؤسس مدرسه علوی را مهم‌ترین شخص مؤثر در زندگی‌اش می‌داند و معتقد است جهان‌بینی منحصر‌به‌فردی داشته؛ اینکه انسان می‌میرد و تنها اثر اوست که می‌ماند. شریعتمدار بر این باور است که وضعیت کنونی ایران برای رشد و توسعه افراد و کسب‌وکارها بسیار نامناسب است و اگر به همین منوال باقی بماند، در آینده با بحران نیروی انسانی متخصص و وابستگی شدید روبه‌رو خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

حامیان عصر تراکنش