عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۷۰ خرداد ۱۴۰۲

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۷۰ / هفتادمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از حجت‌الله فرهنگیان، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا منتشر شد. «حجت‌الله فرهنگیان» نامی آشنا برای فعالان و بازیگران بازار سرمایه ایران است که خلق اتفاق‌های نوین در حوزه فناوری‌های مالی، از بازار متشکل ارزی گرفته تا نسل جدید OMSها از مواردی است که در سابقه فعالیت‌های حرفه‌ای او به چشم می‌خورند. طبق صحبت‌های فرهنگیان، اینکه هسته معاملات در حال از نو نوشته‌شدن است، اقدام خوبی است، اما تا زمانی که معماری درست نشود، به جای حل اصل مشکل، فقط زیرساخت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند.

در بخش تنظیم‌گری این شماره از عصر تراکنش نیز به چالش‌ها و علل کُند پیش‌رفتن پروژه الکترونیکی‌کردن پرداخت عوارض آزادراه‌ها پرداختیم. در یک گزارش مجزا به سراغ شرکت سپندار به‌عنوان یکی از مجریان این طرح رفتیم و در گزارش دیگری با نگاهی تحقیقی مسیری را که این پروژه طی کرده، بررسی کردیم.

در بخش یادداشت‌های این شماره نیز یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، پویا پوراعظم، احمد افتخاری، علی چهارلنگی، مصطفی امینی و مظاهر مرجانی را می‌خوانید. در ادامه مروری بر مطالب منتشر‌شده در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش خواهیم داشت.


نسل زد، دایرکت‌دبیت، نظام کارمزد و چند چیز دیگر


موضوع بحث‌برانگیز اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در صنعت بانکی و پرداخت کشور، مربوط به اصلاح نظام کارمزد بود. چند سالی بود که بحث اصلاح نظام کارمزد پشت وعده‌های مسئولان بایگانی شده بود، اما فروردین‌ماه زمزمه‌های صدور دستورالعمل اصلاح از سوی بانک مرکزی قوت گرفت و در نهایت اردیبهشت‌ماه بانک مرکزی بخشنامه ابلاغی کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را به‌روزرسانی کرد.

در بخش گزارش‌های این شماره علاوه بر اینکه مهم‌ترین اخبار اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور را می‌خوانید، گزارش‌هایی درباره مسائل و چالش‌هایی که صنعت پرداخت کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، آمادگی صنعت بانکی و پرداخت کشور برای ارائه خدمت به نسل زد و وضعیت سرویس دایرکت‌دبیت در کشور را نیز می‌خوانید. در تمامی این گزارش‌ها با فعالان و متخصصان این صنایع گفت‌وگو کردیم و جنبه‌های مختلف هر یک از موضوعات را بررسی کردیم. در اردیبهشت‌ماه همچنین شاهد برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۲۳) در محل پارک فناوری پردیس بودیم.


گفت‌وگو با مدیران «بینوست»، «تفاس» و «خدمات انفورماتیک راهبر»


«بینوست»، «تفاس» و «خدمات انفورماتیک راهبر» سه کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره «عصر تراکنش» سراغ مدیران عامل آنها رفتیم و درباره وضعیت‌شان در سال جاری و برنامه‌هایی که برای سال آینده در دستور کار دارند، جویا شدیم. علاوه بر این، سراغ محمد صادقی رفتیم و از زندگی شخصی و حرفه‌ای او گفتیم. او که تجربه فعالیت در شرکت داده‌پردازی برای پیاده‌سازی کربنکینگ پست‌بانک، بانک رفاه، بانک اقتصاد نوین و حضور در شرکت‌هایی مانند توسن و شرکت ملی خدمات انفورماتیک را دارد، هم‌اکنون مدیرعامل شرکت بهسازان ملت است تا با استفاده از تجارب خود، به توسعه بخش فناورانه بانک ملت کمک کند.

گفت‌وگوی ماه این شماره عصر تراکنش نیز با حجت‌الله فرهنگیان، مدیرعامل رایان هم‌افزاست. در گفت‌وگویی که با او داشتیم علاوه بر اینکه مروری بر مسیر حرفه‌ای او داشتیم، به مسائل و چالش‌های بازار سرمایه کشور نیز پرداختیم. به عقیده او، عامل مهمی که بین نوآوری در بازار سرمایه ایران و دنیا فاصله می‌اندازد، رگولاتوری است.


گام‌های کج‌دار و مریز طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها


سال ۱۳۹۱ در راستای تحول دیجیتال، الکترونیکی‌کردن پرداخت عوارض آزادراه‌ها کلید خورد؛ پروژه‌ای که اجرای آن ذی‌نفعان زیادی داشت، از بیمه و پلیس گرفته تا وزارت راه و در نهایت مردم. حالا نزدیک ۱۱ سال از آغاز این پروژه می‌گذرد و از ۲۷ آزادراه فقط ۱۵ آزادراه به این پروژه متصل شده‌اند و پرداخت عوارض در آنها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در بخش تنظیم‌گری این شماره از عصر تراکنش به چالش‌ها و علل کُند پیش‌رفتن پروژه الکترونیکی‌کردن پرداخت عوارض آزادراه‌ها پرداختیم.

در یک گزارش مجزا به سراغ شرکت سپندار به‌عنوان یکی از مجریان این طرح رفتیم و از آنها درباره اینکه چه شد که حد مطلوب عملکرد خود را نداشتند، پرسیدیم. در گزارش دیگری نیز با نگاهی تحقیقی مسیری را که این پروژه طی کرده، بررسی کردیم و نیز چشم‌اندازی که پیش ‌رو هست. در این پرونده در کنار این گزارش‌ها یادداشتی نیز از مدیرعامل شرکت کیان افق هیربد را می‌توانید بخوانید.


استارتاپ‌های تشنه پول نقد


در بخش جهان این شماره مطلبی از فوربس را می‌خوانید که نظرسنجی صورت‌گرفته از 450 استارتاپ است که نشان می‌دهد موجودی پول نقد 81 درصد از این استارتاپ‌ها، کمتر از یک سال دوام داشته است. در یک پژوهش چندماهه، فوربس از داده‌های سی‌بی‌اینسایتس و پیچ‌بوک برای بررسی بیش از 200 استارتاپ استفاده کرده که از آخرین دور سرمایه‌گذاری آنها حداقل 18 ماه می‌گذشت.

فوربس، ده‌ها نفر از افراد داخلی، سرمایه‌گذاران، بانکداران، تحلیلگران و بنیان‌گذاران این استارتاپ‌های فین‌تک را نیز فراخوانده تا با نظرسنجی از آنها، بتواند فهرست استارتاپ‌های تشنه پول نقد را به فین‌تک‌هایی محدود کند که از فقدان مدل کسب‌وکار درست رنج می‌برند و صرفاً به‌دلیل عدم رسیدن به سودآوری بی‌پول مانده‌اند. علاوه بر این مطلب، آمریکن‌بنکر نگاهی به 10 مورد از بزرگ‌ترین سقوط‌های بانکی ایالات متحده آمریکا از نظر دارایی بانک‌ها، تا اواخر مارس 2023 میلادی داشته که آن را نیز می‌خوانید.


۳۴ مدیر منابع انسانی


در بخش راهنمای این شماره از عصر تراکنش به روال همیشه مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان داشتیم و چهار کتاب «اینترنت آینده»، «SBF»،‌ «پول‌ها برابر به دست نمی‌آیند!» و « قوانین امنیت سایبری» را معرفی کردیم. در قسمت بررسی اپلیکیشن‌ها نیز به معرفی شش پلتفرم‌ ارائه‌دهنده سرویس BNPL در کشور پرداختیم؛ اسنپ‌پی، باجت، تارا ۳۶۰، تپسی، دیجی‌پی و کیپا این شش پلتفرم هستند که در بخش راهنما می‌توانید درباره آنها بخوانید. پد امضای الکترونیکی PD0521 شرکت بازرگانی مبناکارت آریا نیز محصولی است که در این شماره از عصر تراکنش به معرفی آن پرداختیم. نقش مدیران منابع انسانی، به‌خصوص در این روزها که منابع انسانی به مهم‌ترین چالش کسب‌وکارها تبدیل شده، از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین خاطر در بخش مدیران این بخش، مدیران منابع انسانی ۳۴ شرکت‌ بانکی و پرداخت کشور را معرفی کردیم.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش

دریافت اشتراک عصر تراکنش


فهرست


یادداشت‌ها:

گزارش‌ها:

باشگاه:

تنظیم‌گری:

جهان:

راهنما:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش