عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به ارائه‌های انجام‌شده در رویداد ۹ ژانویه در سالن قلم کتابخانه ملی

راه بی‌پایان

زمان مطالعه: 24 دقیقه

عصر تراکنش ۷۸ / طی ۲ روز برگزاری سومین رویداد ۹ ژانویه، سالن قلم کتابخانه ملی میزبان ۵ بخش بود که در هر بخش مدیران، متخصصان، فعالان و چهره‌های سرشناس حوزه رمزارز و بلاکچین کشور درباره موضوعات و جنبه‌های مختلف این حوزه صحبت‌ها و مقاله‌هایی ارائه دادند. «اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران؛ عبور از مه» با عنوان باران تویی، «زنده ماندن در جهان بی‌رحم رمزارزها» با عنوان رفت آن سوار کولی، «آینده یک فناوری نوظهور» با عنوان راه بی‌پایان، «تنظیم‌گری، سندباکس و منابع انسانی» با عنوان به دشتی رسیدی بلندتر بخند و «عبور از مه؛ پرهیز از مسیرهای اشتباه» با عنوان چه دانستم، ۵ بخشی هستند که در مجموع ۴۳ نفر در آنها، ارائه داشتند. علاوه‌بر این ارائه‌ها، کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در پایان بخش «اکوسیستم دارایی دیجیتال، عبور از مه» در روز اول، ۷ چهره شاخص اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور را انتخاب و با اهدای تندیس از تلاش‌های آنها برای پیش‌روی اکوسیستم رمزارز ایران قدردانی کرد. در ادامه نگاهی به هریک از ارائه‌های انجام‌شده در سالن قلم در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه داشتیم.

  • رضا جمیلی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار
  • عنوان سخنرانی: مرور مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۳ در حوزه بلاکچین و دارایی دیجیتال

رضا جمیلی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار در سخنرانی خود با بیان اینکه در ابتدای سال ۲۰۲۳ با توجه به مشکلات کسب‌وکاری سولانا خیلی‌ها فکر می‌کردند دیگر کسی روی آن وقت نگذارد، گفت: «کامیونیتی‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها، معمولاً پیش‌بینی‌ناپذیرند. ای‌تی‌اف بیت‌کوین قرار بود بمب سال ۲۰۲۳ باشد که شاید در سال ۲۰۲۴ شاهد انفجار آن باشیم. دیدگاهی وجود دارد که معتقد است اگر این اتفاق بیفتد، به معنای بقای ابدی بیت‌کوین است.»

  • امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس
  • عنوان سخنرانی: آیا بانک مرکزی رگولاتور مناسبی برای فین‌تک است؟

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس در سخنرانی خود اظهار کرد که یکی از ویژگی‌های بانک مرکزی که مانع نوآوری می‌شود این است که این بانک تمایلی به تغییر زمین بازی و بر هم خوردن نظم بازار ندارد. وظایف ذاتی بانک مرکزی بزرگ‌تر و جدی‌تر است و از سویی پاداشی بابت توسعه و فناوری فین‌تک دریافت نمی‌کند. بانک مرکزی خودش ذی‌نفع این حوزه است که این مسئله در تنظیم‌گری‌اش تأثیر می‌گذارد. همچنین این نهاد کنترل‌گر است و تمایل دارد ریسک را به صفر برساند. برای اینکه بانک مرکزی بتواند تنظیم‌گری را درست انجام دهد یک راهکار این است که ساختار تنظیم‌گری‌اش بازطراحی شود به‌نحوی که از توسعه کسب‌وکارهای فین‌تک سود ببرد. ضمن اینکه با توجه به متصل بودن بازار‌های مالی به همدیگر، ما در این حوزه به یک فرانهاد تنظیم‌گری نیاز داریم.

  • بردیا احمدنیا، هم‌بنیان‌گذار والکس
  • عنوان سخنرانی: کاربردپذیری بلاکچین: از املاک تا بورس

بردیا احمدنیا، هم‌بنیان‌گذار والکس درباره تأثیر تبدیل دارایی به توکن و انتقال آن صحبت کرد و گفت براساس تحقیقات جهانی تا سال ۲۰۲۷ عددی مشابه ارزش مالی بورس نیویورک و مکسس به بازار دارایی‌های دیجیتال اختصاص پیدا می‌کند و عدد محقق‌شده فعلی در توکنایز املاک حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. او در بخشی از صحبتش تأکید کرد که ما بازه‌ای یک سال و نیمه در ایران برای رگولاتوری توکنایز داشتیم و در مسیر سندباکس‌ها گام برداشتیم که مسیر خوبی است، اما مشروط به اینکه از دست بخش خصوصی خارج نشود. او پیش‌بینی کرد در سال‌های آینده بازار دارایی‌های دیجیتال در تأمین حدود ۵درصد تولید ناخالص داخلی دولت‌ها سهیم شوند. احمدنیا با ذکر یک مثال اثرگذاری توکنایز را این‌طور توضیح داد: «کالایی که از تهران به بندرعباس منتقل می‌شود و مسیری که طی می‌کند، پیچیدگی بسیاری دارد. تبدیل آن به یک توکن و قرارداد هوشمند می‌تواند تمام این پیچیدگی را از بین ببرد، به‌طوری که بتوان حتی روی همان زنجیره تأمین تعیین ارزش کرد.»

  • امید امین‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر
  • عنوان سخنرانی: نسبت انواع دارایی با اقتصاد جهانی؛ از بیت‌کوین تا طلا

امید امین‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر به تشریح «نسبت انواع دارایی با اقتصاد جهانی، از بیت‌کوین تا طلا» پرداخت و روایتی از تاریخچه پول، از طلا تا سکه و اسکناس و حالا بیت‌کوین، ارائه کرد. به گفته او، دلار از ابتدا تا به امروز قدرت خریدش را ۹۷درصد از دست داده و طلا نیز طی سال‌ها قدرت خریدش به یک‌سوم رسیده است. امین‌زاده توضیح داد که بیت‌کوین از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۲درصد ارزش قدرت خرید بیشتری خلق کرده است. از ابتدا قرار بوده ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود داشته باشد و تا الان ۱۹ میلیون آن استخراج شده است. ضمن اینکه مهم‌ترین مشخصه‌ بیت‌کوین، نه تکنولوژی که سیاست‌گذاری پولی آن است و نهایتاً آنچه این دارایی را باارزش می‌کند، مشروعیت است و اگر روزی تمام جمعیت جهان باور کنند بیت‌کوین پول است؛ این رمزارز رسمیت می‌یابد.

  • فاطمه جعفری، مدیر گروه پروژه کاریزما
  • عنوان سخنرانی: فرصت‌های متقابل بازار سرمایه و بازار دارایی دیجیتال برای یکدیگر

فاطمه جعفری، مدیر گروه پروژه کاریزما با اشاره به اینکه رگولاتور ما رفتار منفعلانه دارد، عنوان کرد با وجود این، کسب‌وکارها باید تعامل با رگولاتور را بیشتر و از تجربه‌های آن استفاده کنند. در این صورت رگولاتور هم فعالانه‌تر عمل خواهد کرد. او در ادامه به زمینه‌های همکاری با بازار سرمایه خارجی پرداخت و گفت: «۲۴ در ۷ شدن بازار سرمایه یکی از نیازهایی است که بازار دارایی‌های دیجیتال می‌تواند آن را تأمین کند‌. در حال حاضر، معامله برای سرمایه‌گذارهای خارجی‌ فقط از طریق ریال امکان‌پذیر است، اما استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند امکان‌های دیگری مانند تتر را برای خارجی‌ها هنگام ورود به بازار سرمایه فراهم کند. همچنین بسیاری از معضلات ساختاری بازار سرمایه نیز با این فناوری برطرف می‌شود.»

  • صالح خواجه دلویی، مدیرعامل هیتوبیت
  • عنوان سخنرانی: موفقیت مشتری در سکوهای تبادل: ترندها و جذابیت‌های ۲۰۲۴ برای کاربران

صالح خواجه دلویی، مدیرعامل هیتوبیت در سخنرانی خود گفت: «در موفقیت مشتری هم کاربر و هم صرافی دخیل‌اند. صرافی نباید فقط توسعه خود را ببیند، بلکه باید سبک زندگی مردم جغرافیای خودش را نیز درک کند.» به گفته او، اگر همان‌قدر که موفقیت صرافی برایتان مهم است، به موفقیت کاربر هم اهمیت بدهید، طی این فرایند و بدون هیچ هزینه‌ای، مشتری به سربازی تبدیل می‌شود که برای موفقیت شما می‌جنگد و در گام بعدی، کاربران، حامیان وفادار شما می‌شوند.» خواجه دلویی برای نشان دادن اهمیت ‍‍پرسونای مشتری به جهش و سقوط تاریخی بورس در ایران اشاره کرد و توضیح داد اگر اهمیت بیشتری به کاربران خود می‌دادند، وضعیت بهتری داشتند. او پرسونا، نیاز و کلان‌روندها را ۳ ضلع مثلثی دانست که فضای فین‌تک را توسعه می‌دهند.

  • همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست
  • عنوان سخنرانی: دارایی دیجیتال و پیوند آن با مفهوم آینده

همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست در ارائه خود توضیح داد برای آنکه سرمایه‌گذار خوبی باشیم باید در نظر داشته باشیم که جهان و به دنبالش سیستم عرضه‌وتقاضا در حال تغییر است. سرمایه‌گذاری یعنی منابع مالی خود را جایی ببریم که قرار است در آنجا ارزشش افرایش یابد.» او در بخشی از سخنرانی خود به اهمیت اعتماد اشاره کرد و گفت این مفهوم زیرساخت همکاری بین کسب‌وکارها است. به نظر او، دنیایی که پیش رو داریم، دنیای متفاوتی است و یکی از تاریخی‌ترین فرصت‌هایی که پیش روی ما قرار گرفته، سرمایه‌گذاری روی حوزه بلاکچین و قراردادهای هوشمند است. ارزش بازار رمزارزی در دنیای آینده به‌شدت افرایش خواهد یافت.

  • علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک
  • عنوان سخنرانی: نقش بانک مرکزی در بانکداری غیرمتمرکز

علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ابتدا درباره اهمیت تبدیل تهدیدها به فرصت صحبت کرد و در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: ««بانکداری غیرمتمرکز، مانند بسیاری از بحث‌های دیگر زمانی در دوره توهم خود قرار داشت، اما اکنون توانسته از آن مرحله عبور کند. این حوزه در حال جا افتادن است و شاهد افزایش سطح آگاهی و بهره‌برداری از آن هستیم.» او در آخر مطرح کرد که گروه ملی انفورماتیک پذیرا و آماده استقبال از تمام فین‌تکی‌ها به‌ویژه در حوزه‌های نظارت هوشمند و هوش مصنوعی است.»

  • رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار
  • عنوان سخنرانی: ماتریس اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران

رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار در این سخنرانی ماتریسی از اکوسیستم دارایی دیجیتال ترسیم کرد و در ۱۲ سطر و چهار ستون‌ آن طی یک دسته‌بندی اجزای حاضر در اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران را مشخص کرد. به‌ گفته رضا قربانی تمام کسانی که در رویداد ۹ ژانویه گرد هم آمدند، اجزای این ماتریس را تشکیل می‌دهند. هم‌بنیان‌گذار راه‌کار، در میان این دسته‌بندی‌‌های ماتریس ترسیمی ۷ نفر را انتخاب کرد و گفت: «ما در کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار به پشتوانه تجربه فعالیت محتوایی و عملی خودمان تصمیم گرفتیم ۷ نفر را انتخاب کنیم و از آنها به‌ پاسداشت تلاش‌هایی که برای پیش‌برد اکوسیستم کرده‌اند، قدردانی کنیم.»


اهدای تندیس به ۷ چهره شاخص اکوسیستم بلاکچین،رمزارز و دارایی دیجیتال کشور


کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در پایان بخش «اکوسیستم دارایی دیجیتال، عبور از مه» ۷ چهره شاخص اکوسیستم را انتخاب و با اهدای تندیس از تلاش‌های آنها برای پیش‌روی اکوسیستم رمزارز ایران قدردانی کرد. ضیا صدر، مدرس فناوری بلاکچین و بیت‌کوین؛ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اجرایی بیت‌مکس؛ امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس؛ رضا باقری اصل، دبیر سابق شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛ نرگس مرادآبادی، تریدر حوزه رمزارز؛ محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس و سهیل نیکزاد، فعال حوزه بلاکچین ۷ چهره برتری بودند که به انتخاب کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از آنها تقدیر و قدردانی شد.

  • رسول قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار
  • عنوان سخنرانی: داستان رمزارز

رسول قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار درباره داستان رمزارز و نقش «راه‌کار» در این مسیر صحبت کرد و به برخی اقداماتشان در مسیر توسعه اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور اشاره کرد. او توضیح داد انتشارات راه‌ پرداخت به مناسبت رویداد ۹ ژانویه مجموعه‌ای نه‌گانه از کتاب‌هایی در حوزه رمزارز را ترجمه و منتشر کرده که به‌صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. به گفته رسول قربانی اولین رویداد ۹ ژانویه با حضور ۳۰۰ نفر از اعضای اکوسیستم در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و دومین دوره از این رویداد با حضور بالغ بر ۷۰۰ نفر در کتابخانه ملی بر پا شد، ولی سومین دوره رویداد ۹ ژانویه، به همراه بیش از هزار نفر از اعضای اکوسیستم رمزارز برگزار شد.

  • مهدی مرادیان، مدیرعامل جیبی‌مو
  • عنوان سخنرانی: چشم‌انداز ۲۰۲۴ پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز

مهدی مرادیان، مدیرعامل جیبی‌مو در صحبت‌های خود عنوان کرد که برخی از مهم‌ترین دغدغه‌های رگولاتوری در حوزه رمزارزها، مبارزه با پولشویی و بحث‌های مالی مرتبط با تروریسم، پیشگیری از کلاهبرداری و دیگر جرایم مالی است. همچنین حفظ حریم خصوصی شهروندان و حقوق دولتی مانند مالیات بر درآمد و دارایی از دیگر دغدغه‌های آن است. او در ادامه گفت: «رگولاتوری برای تصمیم‌گیری در این حوزه نیاز به داده دارد. از سویی سیستم بانکی ما امکان ارائه خدمات‌دهی به اکوسیستم رمزارزی را ندارد و با رگولاتوری برای آن ایجاد محدودیت می‌کند. رگولاتور باید به جای محدود کردن کسب‌وکارها از آنها بخواهد داده‌ها را برای نظارت و رگولاتوری در اختیارش قرار بدهند.»

  • ابراهیم مقدم، عضو هیئت‌مدیره زربان
  • عنوان سخنرانی: چشم‌انداز ۲۰۲۴ پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز

ابراهیم مقدم، عضو هیئت‌مدیره زربان در رویداد ۹ ژانویه تلاش کرد با پرداختن به موضوع «چشم‌انداز ۲۰۲۴ پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز» و توضیح عملکرد تجربه‌های جهانی، محصول زربان را توضیح دهد. او از صرافی غیرمتمرکز Uniswap x و برنامه آن در دیفای صحبت کرد. «این صرافی در تلاش است سهم کوین‌بیس، بزرگ‌ترین صرافی آمریکایی را به‌ دست بیاورد. برنامه جدید این صرافی قدم گذاشتن در حوزه وام‌دهی است. همچنین این صرافی می‌خواهد با رمزارز سهمی جدی در بازار مالی داشته باشد. زربان تلفیقی از نمونه‌های مشابه در حوزه دیفای است و وام‌دهی بر بستر بلاکچین را راه‌اندازی کرده است.» او همچنین از تأمین اولین وام زربان خبر داد و تشریح کرد که این شیوه وام‌دهی می‌تواند قفل‌شدگی نقدینگی در رمزارزها را رفع کند و وام‌هایی از طریق تأمین نقدینگی به‌صورت غیرمتمرکز ارائه دهد.

  • رضا طباطبایی، مدیر آی‌تی فرهاد اکسچنج
  • عنوان سخنرانی: کاربردهای هوش مصنوعی در صرافی‌های ارز دیجیتال

به باور رضا طباطبایی، مدیر آی‌تی فرهاد اکسچنج بلاکچین دیگر لبه فناوری نیست و در یک سال گذشته هوش مصنوعی به‌عنوان لبه فناوری معرفی شده است. طباطبایی بیان کرد: «البته هوش مصنوعی هم پیش از این وجود داشته، اما چرا اخیراً این‌قدر پررنگ شده است؟ به این دلیل که به‌ واسطه چت جی‌پی‌تی سطح تعامل با این فناوری افزایش یافته است. افزایش سطح تعامل باعث می‌شود ما به استفاده از این فناوری عادت کنیم. ما می‌توانیم از این فناوری در صرافی‌های ارز دیجیتال بهره بگیریم، اما این موضوع علاوه‌بر فرصت‌هایی که برای ما فراهم می‌کند، با خود تهدید‌هایی را نیز به دنبال دارد. بخش مهمی از هوش مصنوعی دیتا است و ما برای به دست آورن این دیتا و افزایش سطح تعامل ملزم به استفاده از سیستم‌های ابری خارج از کشور می‌شویم که کنترل آنها دست ما نیست. این موضوع باعث ایجاد خطرهای امنیتی، بحث‌های حریم خصوصی کاربران و… می‌شود.»

  • علی میری، پژوهشگر حوزه اقتصاد و بلاکچین
  • عنوان سخنرانی: مسیر توسعه صرافی‌های ارز دیجیتال

علی میری، پژوهشگر حوزه اقتصاد و بلاکچین درباره وضعیت فعلی بازار املاک ایران و تأثیر توکنایز کردن املاک توضیح داد. او با ذکر آمارهایی از دو مرجع آماری بانک مرکزی و مرکز آمار، وضعیت فعلی عرضه‌وتقاضای مسکن را این‌طور توصیف کرد: «از سال گذشته تا به امروز قیمت مسکن در تهران بیش از ۶۰درصد افزایش یافته است و ۷ دهک از جمعیت ایران از سبد خرید مسکن حذف شده‌اند. روند عرضه مسکن را نیز اگر نگاه کنیم، با کمبود جدی مواجهیم. سالانه ۶۰۰ هزار مسکن نیاز داریم در حالی که هر سال به‌طور متوسط ۴۰۰ هزار مسکن عرضه می‌شود.» به گفته او بنابراین هم از سمت تقاضا و هم از لحاظ عرضه مسکن دچار مشکلیم و اینجاست که توکنایز کردن مسکن می‌تواند راهکاری برای تغییر این وضعیت باشد.

  • سهیل نیکزاد، مدیرعامل شرکت اوپکس و عضو هیئت مؤسس انجمن بلاکچین ایران
  • عنوان سخنرانی: جهانی‌ شدن و بایدهای آن؛ طراحی محصولات بین‌المللی در اکوسیستم بلاکچین

طبق گفته‌های سهیل نیکزاد، مدیرعامل شرکت اوپکس و عضو هیئت مؤسس انجمن بلاکچین ایران، خدماتی را که در حوزه رمزارز و بلاکچین مزیت رقابتی دارند، می‌توان در ۳ لایه تقسیم‌بندی کرد. او گفت: «لایه صفر، هسته بازار تبادل رمزارز است که با رگولاتوری درگیر است. لایه اول شامل خدمات پرداخت رمزارزی می‌شود و بازار نظیربه‌نظیر، درگاه خرید آنلاین، خدمات ترابرپذیر، تأمین موتور تبادل، معاملات نیابتی و اجتماعی و همچنین توکن‌سازی ازجمله مواردی هستند که در این لایه قرار می‌گیرند. لایه سوم خدمات ارزش‌افزوده مرتبط با وب‌ ۳.۰ است. این لایه ۴ بخش دارد؛ سخت‌افزار، مالی غیرمتمرکز، وب ۲.۰ و دانش‌بنیان.»

  • ضیا صدر، مدرس فناوری بلاکچین و بیت‌کوین
  • عنوان سخنرانی: تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های بیت‌کوین که باید آنها را بیشتر بشناسیم

ضیا صدر، مدرس فناوری بلاکچین و بیت‌کوین توضیح داد در بیت‌کوین تأکید و تمایل اصلی بر عدم تمرکز و امنیت بوده و موضوعی مانند مقیاس‌پذیری جزو اولویت‌های آخر است. درمجموع برای بیت‌کوین راهکاری که شامل همه‌چیز شود نداریم، اما به هر حال باید برخی فناوری‌ها را در بیت‌کوین توسعه دهیم، زیرا می‌خواهیم این رمزارز فضایی باشد که همه پروژه‌ها را دربرگیرد و مردم بتوانند از آن در موقعیت‌های مختلف استفاده کنند. باید توجه کنیم که فناوری‌های جدید با زیرساخت‌های قدیمی سازگار نیستند و برای پیشرفت باید آنها را تغییر دهیم. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: «ما مسیر روشنی برای به‌روزرسانی بیت‌کوین نداریم و هربار که اتفاقی در این زمینه افتاده با یک روش متفاوت بوده است. یک دیدگاه وجود دارد که به آن استخوان‌سازی (Ossification) می‌گویند. این دیدگاه بیت‌کوین را به جنینی تشبیه می‌کند که هرچه جلو می‌رود استخوان‌‌سازی می‌کند و به ثبات می‌رسد.»

  • فرهاد فلاح، مدیرعامل آبان‌تتر
  • عنوان سخنرانی: نوآوری‌های بانکی و بلاکچینی را مردم پیش می‌برند، نه دولت‌ها

فرهاد فلاح، مدیرعامل آبان‌تتر، سخنرانی خود را با جمله «تاریخ همواره دوبار تکرار می‌شود»، آغاز کرد و گفت: «سال ۱۳۹۷ میلادی مدیچی‌ها اولین بانک را تأسیس کردند. آنها خانواده‌ای تجاری بودند که به‌عنوان یک نهاد خصوصی بانکداری را ساختند. این ایده راهکاری برای حفظ امنیت جابه‌جایی پول و تجارت بود که از یک خانواده بیرون آمد نه از دل نهاد دولت. حکومت وقت، یعنی کلیسا، از حجم بالای پول دراختیار مدیچی‌ها می‌ترسید. حالا مدیچی مرده است، واتیکان دیگر قدرت برتر نیست، اما بانکداری هنوز زنده است.» او با این توضیح به همان جمله «تاریخ همواره دوبار تکرار می‌شود» بازگشت و گفت: «تاریخ نوآوری‌ها را مردم پیش می‌برند و نه دولت‌ها. بلاکچین نیز شبیه همان داستان بانکداری است، آن زمان بانکداری می‌خواست مشکلات سیستم پولی را حل کند و حالا بلاکچین هم تلاشی است برای حل همین معضل.»

  • مینا والی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار
  • عنوان سخنرانی: استاندارد بیت‌کوین

مینا والی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار مروری بر کتاب «استاندارد بیت‌کوین» داشت و درباره تاریخ پول صحبت کرد: «از اوایل قرن بیستم‌ویکم که بیت‌کوین وارد عرصه مالی شد،‌ این پرسش وجود داشت که آیا بیت‌کوین می‌تواند به‌عنوان استاندارد جدید شناخته شود؟ بیت‌کوین شبیه‌ترین ابزار به طلاست؛ کمیاب است، دست‌کاری آن نیاز به صرف هزینه‌های بسیار دارد و می‌توانیم بگوییم مانند طلا که نمی‌توان تخریبش کرد، از امنیت بالایی برخوردار است. می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که روزی نظام پولی مبتنی بر بیت‌کوین جایگزین نظام پولی فعلی شود.»

  • کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین
  • عنوان سخنرانی: انواع توکن‌های جدید و کاربردها و فرصت‌های آن

کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین انواع توکن‌های جدید و کاربردها و فرصت‌های آنها را معرفی کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین مزایای آشنایی با انواع توکن این است که باعث می‌شود کسی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌خواهد وارد این عرصه شود، اولین گزینه و چه‌بسا تنها گزینه خود را راه‌اندازی صرافی نداند و تنوع دانش و رویکرد منجر به تنوع کسب‌وکار در این حوزه شود.»

  • وحید شامخی، معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس
  • عنوان سخنرانی: آلیس در سرزمین عجایب

وحید شامخی، معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس عنوان کرد که رشد کاربران حوزه رمزارز در ایران از نرخ متوسط جهانی بیشتر است. زنان به نسبت گذشته حضور پررنگ‌تری در این حوزه دارند و در حال حاضر شاهد مشارکت ۲۳درصدی آنها در فضای رمزارزی ایران هستیم. او گفت: «براساس آمارهای نوبیتکس از سویی می‌توان گفت به نسبت گذشته گروه‌های سنی در حوزه رمزارز متوازن‌‌تر شده‌اند و شاهد حضور افراد از همه استان‌های کشوریم. همچنین، یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه رمزارز درک پیچیدگی‌های آن است. یک نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از افراد نمی‌توانند به رمزارز اتکا کنند چون نمی‌دانند چیست. مهم‌ترین چالش کاربران در امارات نیز موضوع آموزش بوده است. در مالزی بیش از ۷۰ درصد کاربران حوزه رمزارز می‌گویند دانش رمزارزی ندارند. براساس آمارهای نوبیتکس نیز ۷۳ درصد از کاربران این صرافی عنوان کرده‌اند که به آموزش بیشتر نیاز دارند. کمبود آموزش و آگاهی چالش این روزهای مردم، کسب‌وکارها و قانون‌گذار است.»

  • امین امینی، مدیرعامل والکس
  • عنوان سخنرانی: مسیرهای تنظیم‌گری و رسمیت بخشیدن به بازار دارایی دیجیتال

امین امینی، مدیرعامل والکس به توضیح مسیرهای تنظیم‌گری و ‌رسمیت بخشیدن به بازار دارایی دیجیتال پرداخت و گفت: «رگولاتورهای ما شاید هنوز نه توان شناخت ابعاد مختلف این بازار را داشته باشند و نه ابزارهای کافی برای به‌ دست آوردن این شناخت را. اگر بتوانیم بین بخش‌های مختلف از تریدر گرفته تا رگولاتور، هم‌افزایی ایجاد کنیم، دغدغه‌ها را بشناسیم و راهکار پیدا کنیم، می‌توانیم در این مسیر از ظرفیت خود بلاکچین استفاده کنیم.» به گفته او، شاید بتوان برای اولین بار فضایی را فراهم کرد که همه کنار هم برای رشد خود، الگویی را تعریف و طراحی کنند. شاید همین الگو بتواند الهام‌بخش خلق سیستم‌های جدید در تمام حوزه‌ها باشد.

  • محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس
  • عنوان سخنرانی: توکن‌سازی دارایی‌ها و آینده بازارهای مالی

محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس بیان کرد که بورس‌های مختلف در دنیا، ذاتاً به‌صورت داخلی و برای زمان‌های محدود معاملاتی طراحی شده‌اند؛ به این معنا که در بهترین بورس‌ها نیز ۷ یا ۸ ساعت بیشتر معامله انجام نمی‌شود و در روزهای تعطیل نیز کار نمی‌کنند. اقتصاد دیجیتال این نظم را بر هم می‌زند و امکان ۲۴ در ۷ را فراهم می‌کند. این نوآوری در بورس ایران هم آغاز شده و اقداماتی مانند سندباکس در بازار سرمایه در همین راستاست. سندباکس‌ها برای این طراحی شده‌اند که نوآوری‌های مالی بتوانند در محیط‌های کنترل‌شده، محقق شوند و سپس گسترش یابند.

  • احمدرضا قودجانی، مشاور و کارشناس ارشد حوزه رمزارزها
  • عنوان سخنرانی: ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی؛ مسیر همه‌گیری بلاکچین۴

احمدرضا قودجانی، مشاور و کارشناس ارشد حوزه رمزارزها عنوان کرد که ریال دیجیتال می‌تواند به‌نحوی دریچه افزایش دانش و ورود قانون‌گذار به حوزه بلاکچین باشد. یکی از ضعف‌های سیاست پولی کشور این است که بانک مرکزی نمی‌داند پول نقد کجا می‌رود که این ضعف از طریق ریال دیجیتال حل خواهد شد. در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان به سمت CBDCها در حرکت‌اند. او در بخش دیگری از گفته‌های خود به این موضوع اشاره کرد که ریال دیجیتال قصد دارد باری را از دوش شبکه شتاب و شاپرک بردارد و درواقع یکی از اهداف آن حوزه پرداخت‌های خرد است.

  • ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار توسن و ققنوس
  • عنوان سخنرانی: بررسی سیاست‌گذاری پولی رمزارزها و امکان حق‌الضرب پول خصوصی رمزدارایی برای بانک مرکزی

ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار توسن و ققنوس درباره سیاست‌گذاری‌های پولی رمزارز صحبت کرد و گفت: «ما همواره نگاهمان به رگولاتور و اقدامات آن است، این موضوع حتی امروز نیز در صحبت‌ها هم مشخص بود. درحالی که لازم است از این دیدگاه فاصله بگیریم و این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که به ‌هر حال رگولاتور هم نسبت به سال‌های گذشته رویکرد مثبت‌تری پیدا کرده است.» به گفته او، با حضور بیت‌کوین پول خصوصی پا به عرصه گذاشته و عملاً پشتوانه رمزارز به رسمیت شناختن بیت‌کوین است. زمانی می‌توان از تحقق پول دیجیتال صحبت کرد که بانک مرکزی‌های دنیا از پول متمرکز به سمت پول خصوصی حرکت کرده باشند.

  • مازیار نوربخش، رئيس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران
  • عنوان سخنرانی: چالش‌های توسعه نوآوری و فناوری‌های جدید در فضای کسب‌وکار ایران

مازیار نوربخش، رئيس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در سخنرانی خود اظهار کرد که کار نهادهایی مانند اتاق بازرگانی تهران و سازمان نصر مطالبه‌گری است. اگر این نهادها بیش از حد به حاکمیت نزدیک شوند تبدیل به بازوی آن می‌شوند و اگر بخواهند فاصله‌شان را با حاکمیت خیلی زیاد کنند، تبدیل به اپوزیسیون می‌شوند. در این زمینه باید نقطه تعادل را حفظ کرد. او در ادامه گفت: «در حال حاضر مشکلی که در کشور داریم وجود تشکل‌های موازی است. این موضوع باعث می‌شود صدای کسب‌وکارها به شکل یکصدا به گوش حاکمیت نرسد. مهم‌ترین کاری که اتاق بازرگانی برای کسب‌وکارهای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین می‌تواند انجام دهد این است که با توجه به دسترسی این نهاد به افراد مؤثر در حاکمیت، صدای این کسب‌وکارها باشد و مسائل آنها را به شکل شفاف به گوش حاکمیت برساند.»

  • محسن رحمتی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی کاریزما
  • عنوان سخنرانی: فرصت‌ها و مدل‌های همکاری با کاریزما برای فعالان صنعت دارایی دیجیتال و اقتصاد توکن

طبق صحبت‌های محسن رحمتی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی کاریزما، فضای کسب‌وکارها و به‌طور کلی اکوسیستم مالی درهم‌تنیدگی گسترده‌ای با حوزه فناوری پیدا کرده است و زمان اینکه خدمات مالی در قالب تاچ‌پوینت‌های فیزیکی و محدود ارائه شود گذشته است. او گفت: «از نگاه ما در کاریزما، حوزه توکنایز کردن فرصتی برای پوشش ضعف‌ها و محدودیت‌هایی است که در بازار سرمایه وجود دارد. برای مثال مفاهیمی مانند ۲۴ در ۷، در بازار سرمایه سنتی مفهومی است که رسیدن به آن دشوار است، اما این مفهوم یکی از ویژگی‌های ذاتی بازار توکنایز و دارایی‌های دیجیتال است. در کاریزما به نسل جدیدتر فعالان حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده‌کنندگان از خدمات مالی فکر می‌کنیم.»

  • علی عبداللهی، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • عنوان سخنرانی: کاربست تجربه تنظیم‌گری فین‌تک در فضای بلاکچین و DLT

به گفته علی عبداللهی، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در یک دهه اخیر، ایران در شاخص نوآوری رتبه رو به رشدی کسب کرده است؛ در شاخص فارغ‌التحصیلان علوم پایه در بین ۱۶۲ کشور در رتبه سوم است، اما در کنار این رتبه‌های خوب در شاخص تنظیم‌گری تقریباً در جایگاه‌ انتهایی قرار دارد. به‌طوری که رتبه ایران در محیط تنظیم‌گری ۱۲۱ و در کیفیت تنظیم‌گری ۱۳۲ است. یعنی در جایگاهی بعد از کشورهایی مانند نیجریه. عبداللهی تأکید کرد: «تنظیم‌گری یک کسب‌وکار، با تنظیم‌گری مؤسسه، شرکت یا نهاد تفاوت مبنایی دارد، اما درک این موضوع برای رگولاتور ما سخت است. مسیر راه‌اندازی و فعالیت و رشد یک کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال گام‌به‌گام است و یک مدل تنظیم‌گر راکد و ثابت پاسخ‌گوی آن نیست.»

  • محمدرضا مانی‌یکتا، مدیر نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی
  • عنوان سخنرانی: تنظیم‌گری؛ از پیش‌نویس مجلس تا خودتنظیم‌گری

محمدرضا مانی‌یکتا، مدیر نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی طی سخنرانی خود عنوان کرد که یکی از وظایف بانک مرکزی در کنار توسعه ابزارهای پرداخت، مدیریت فضای اعتباری کشور است. او در این باره گفت: «ما با ورود فناوری برای تسهیل عملیات‌های اعتباری مشکلی نداریم و رویکرد بانک مرکزی دلایل اقتصادی دیگری دارد. مثلاً اینکه با توثیق رمزارز اعتبار داده شود فضای جذابی است، اما این کار به ریشه‌ها و پایه‌های نظام پولی کشور آسیب می‌زند. در حوزه ریال دیجیتال اقدامات خوبی انجام شده است و امیدواریم به‌زودی امکان استفاده از آن برای عموم جامعه فراهم شود. این اقدام، شروعی است برای اینکه یک بستر پرداخت در اختیار اکوسیستم‌های مختلف قرار گیرد.»

  • احمد تقوایی نجیب، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد
  • عنوان سخنرانی: تحول دیجیتال و محیط‌های آزمون تنظیم‌گری

احمد تقوایی نجیب، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد سخنرانی خود را به ارائه گزارش عملکرد کارگروه محیط‌های آزمون اختصاص داد و گفت: «مهم‌ترین محورهای اقدامات ما در کارگروه راه‌اندازی سایت ایران‌نما، تدوین برنامه محوری سندباکس‌های بخشی و تنوع دادن به آنها است. سندباکس بانک مرکزی و سندباکس بازار سرمایه که قبلاً مجوز گرفته بودند، در حال فعالیت‌اند. امسال هم ۴ مجوز در حوزه بیمه، بهداشت، وزارت ارتباطات و حوزه فعالیتی وزارت صمت صادر شد. این مجوزها یک‌ساله‌اند و هرکدام از این نهادها باید ۲ برنامه شش‌ماهه به ما ارائه دهند و اعلام کنند که چه سرفصل‌هایی برای فراخوان ثبت طرح در آن سندباکس در نظر گرفته‌اند.»

  • احمد نوروزی، دبیرکارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون
  • عنوان سخنرانی: سندباکس و فرصت‌های نوین تنظیم‌گری و حمایت از کسب‌وکارهای نوپدید

احمد نوروزی، دبیرکارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون در سخنرانی خود عنوان کرد که ما در دوران تحول دیجیتال قرار داریم؛ به این معنا که در این دوره همچنان کسب‌وکارهای سنتی را داریم که به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در کنار آنها شاهد به وجود آمدن کسب‌وکارهایی هستیم که با اتکا به فناوری، فعالیت‌های قدیمی را نوآورانه انجام می‌دهند. او گفت: «دسته سومی هم وجود دارد که در سطح بالاتری فعالیت دارند و با نوآوری ارزش‌های جدیدی خلق می‌کنند که تا پیش از این وجود نداشته است. در فضای تحول دیجیتال کسب‌وکارهایی به وجود می‌آیند که پیش از این درباره آنها قانونی وجود نداشته است و از سویی ماهیت و نحوه کار برخی از کسب‌وکارهای جدید طوری است که نمی‌توان آنها را در حوزه مشخصی مرزبندی کرد. با توجه به تفاوت دیدگاه میان کسب‌وکارها و تنظیم‌گر، یک نقطه اصطکاک بین آنها به وجود می‌آید. بنابراین، لازم است این مسائل را با خلق ادبیاتی مشترک برطرف کنیم.»

  • پوریا صنعتی، رئیس هیئت‌مدیره هیتوبیت
  • عنوان سخنرانی: چالش‌های معماری امنیت در صرافی‌ها: دارایی کاربران چگونه باید نگهداری شود؟

پوریا صنعتی، رئیس هیئت‌مدیره هیتوبیت در صحبت‌های خود گفت با اینکه رمزارز می‌تواند در زمینه تحریم‌ها به کشور کمک‌ کند، اما رگولاتور در این زمینه کاری انجام نمی‌دهد. قوانین نابسنده و عدم حمایت قانون‌گذار، نامشخص بودن رگولاتور، نبود تجربه مشابه در حوزه مالی و پولی کشور و امنیت (مسئولیت) دارایی کاربر ازجمله چالش‌های اکوسیستم رمزارز کشور است. صنعتی همچنین مطرح کرد: «برخی از سؤال‌های مهمی که در این حوزه می‌توانیم بپرسیم این است که دارایی‌های کاربران در صرافی‌ها کجاست؟ آیا در کشوری که تورم بیداد می‌کند، صرافی‌ها به دارایی‌های مردم دست نمی‌زنند؟ آیا کسی این موضوع را ثابت کرده است؟ و سؤال دیگر این است که آیا سازکاری برای مشخص کردن صلاحیت صرافی‌ها برای نگهداری دارایی‌های مردم وجود دارد؟ برای مثال اگر به صرافی‌ها حمله مسلحانه شود، این امکان را دارند که کلید‌های خصوصی را حفظ کنند؟ اگر صاحبان صرافی‌ها از ایران بروند چه کسی می‌خواهد پاسخ‌گو باشد؟ این موارد دغدغه رگولاتور هم است.»

  • امیرحسین داوودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت
  • عنوان سخنرانی: نیازهای امروز فین‌تک ایران و نسبت آن با فناوری دارایی دیجیتال

امیرحسین داوودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت درباره خلق ارزش در بستر بلاکچین صحبت کرد؛ موضوعی که از نظر داوودیان در ایران غایب است و توضیح داد که ماهیت اقتصاد بلاکچین به چالش‌ کشیدن دولت‌ها در کنترل‌گری پول است و ماهیت اقتصاد رمزارز خلق پولٰ اما در این میان مواجهه ما چگونه بوده است؟ ما در این رویداد حضور داریم و همه ما بزرگ‌ترین مواجهه با بلاکچین را ترید می‌دانیم. به گفته او زمانی که صحبت از جدی‌ بودن بازار رمزارز در ایران می‌شود، همه به آمار ۱۵ میلیون نفری اشاره می‌کنند که جمعیت کاربران این حوزه را تشکیل می‌دهند. او گفت: «۱۵ میلیون کاربر بازار رمزارز ایران یعنی حضور کسانی که از حفظ ارزش پول فیات ناامید شدند و حالا برای سود بیشتر ترید می‌کنند. بنابراین واقعیت این است که ما از این تکنولوژی برای تبدیل ریال به ارز استفاده می‌کنیم؛ نه برای خلق ارزش.»

  • عیسی کشاورز، رئیس هیئت‌مدیره یوبیتکس
  • عنوان سخنرانی: دارایی‌ها و مبادلات دیجیتال و تأثیر آن بر سبک زندگی ایرانیان

عیسی کشاورز، رئیس هیئت‌مدیره یوبیتکس در رویداد ۹ ژانویه با توضیح مفهومی تحت عنوان «سبک زندگی رمزنگاری‌شده» روند شتابان دگرگونی را حتی در جوامع محافظه‌کار ناگزیر دانست. او در این باره گفت: «این سبک زندگی همه شئون، فکر، علایق و ساعت کاری را عوض می‌کند تا حدی که گویی انسان دیگری برای زیستن لازم است.»‌ به گفته مدیرعامل یوبیتکس، پیش‌روی این فرایند بدون دشواری نخواهد بود و این سبک زندگی نیاز به حاکمیتی بسیار هوشمند دارد. انسان کریپتویی عموماً آوانگارد است و در بستر مبادلات و ارتباطات جهانی ریسک‌پذیری دارد. او در حال تبدیل شدن به ابرانسان است؛ در سبک زندگی رمزنگاری‌شده زمان، مکان و زیست جهان ذهنی و عینی انسان‌ها دگرگون شده است.

  • پریسا حسین‌زاده، مدیر منابع انسانی آبان‌تتر
  • عنوان سخنرانی: راهبردها و تجربیات منابع انسانی اکوسیستم بلاکچین در ایران و جهان

پریسا حسین‌زاده، مدیر منابع انسانی آبان‌تتر در سخنرانی خود وضعیت منابع انسانی کسب‌وکارها را توصیف کرد؛ توصیفی که درواقع برگرفته از گفت‌وگوهایی بود که حسین‌زاده با منابع انسانی سابق «بایننس» و «دریو» داشته است. او طی این گفت‌وگوها دریافته که تیم‌سازی، تجربه همکاری، آموزش قبل از شروع کار و ارزیابی در تقویت و تأمین منابع انسانی اهمیت دارد. طبق گفته همکار سابق بایننس، ۶۳درصد از کسانی که دوره آموزش و ارزیابی را پشت‌ سر می‌گذارند تا ۳ سال حداقل تجربه همکاری خوب با شرکت دارند. همچنین اطمینان از شنیده شدن صدای همه و فرصت گفت‌وگوی برابر از دیگر مؤلفه‌هایی بود که حسین‌زاده درباره اصول منابع انسانی مطرح کرد. به گفته او،۸۰درصد از جامعه آماری این مطالعه معتقد بودند کمتر از ۵۰درصد مدیران شرکت باید زن باشند و این در حالی است که ۸۰درصد از همین افراد مهم‌ترین چالش موفقیت زن‌ها را محدودیت اجتماعی می‌دانستند.

  • علیرضا باقری، مدیر اجرایی اکس‌اونیکس
  • عنوان سخنرانی: بلاکچین و هوش مصنوعی – فرصت‌ها و چالش‌ها در تلفیق ۲ فناوری انقلابی

به گفته علیرضا باقری، مدیر اجرایی اکس‌اونیکس ۲ فناوری نوآورانه و قدرتمند بلاکچین و هوش مصنوعی دنیای ما را دچار چالش‌های زیادی کردند و در عین حال باعث رشد در صنایع جهانی شدند. مدیر اجرایی اکس‌اونیکس درباره ظرفیت ترکیب این دو فناوری گفت: «تلفیق بلاکچین و هوش مصنوعی به‌صورت خیلی محدود در دنیای واقعی پیاده‌سازی شده است. این ترکیب به ما امکان ارائه تحلیل و پیش‌بینی‌های عمیق بازار در صنایع مختلف را می‌دهد، اما چالش‌های مهمی نیز در پی دارد؛ ازجمله: مسائل قانونی و مسائل هویت و امنیت. با این‌ حال می‌توان گفت که چالش‌های آن قابل حل است و فرصت‌های آن غیرقابل چشم‌پوشی.»

  • مسعود ملک، مدیرعامل تبدیل
  • عنوان سخنرانی: تحول اکوسیستم ارز دیجیتال ایران با استفاده از ابزارهای نوین مالی

مسعود ملک، مدیرعامل تبدیل با اشاره به مزایای استفاده از ابزارهای مالی نوین در اکوسیستم رمزارز و بلاکچین داخلی عنوان کرد:‌ «اگر ابزارهای نوین را بیاوریم، اما آموزش لازم را ارائه ندهیم شبیه این است که بمبی را در اختیار کاربر قرار داده‌ایم. وقتی خدمات مبتنی بر ابزارهای مالی را ارائه می‌دهیم، نیروهای پشتیبانی ما باید روی این ابزارها تسلط کافی داشته باشند و اگر کاربر سؤال یا نیازی در این زمینه داشت بتوانند به‌خوبی از عهده پاسخ‌گویی برآیند وگرنه موجب ایجاد نارضایتی خواهد شد. هر زمان که ابزار جدیدی را به خدمات خود اضافه می‌کنیم این ترس را داریم که ممکن است به‌خاطر آن دچار فیلترینگ شویم.»

  • سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان
  • عنوان سخنرانی: فرصت‌های کسب‌وکاری در تغییرات اکوسیستم اتریوم

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان در سخنرانی خود بیان کرد که برای اینکه اکوسیستم رمزارز و بلاکچین همراهی جامعه را به دست آورد باید کاربری راحتی داشته باشد و افراد بتوانند با امنیت زیاد از طریق یک نام کاربری و گذرواژه وارد آن شده و از خدمات آن استفاده کنند؛ چیزی شبیه به اینستاگرام. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ «طی یک سال گذشته با آمدن لایه دوم اتریوم، روندی آغاز شده که احتمالاً تا یکی دو سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و با آن هزینه‌های استفاده از اپ‌های غیرمتمرکز کاهش خواهد یافت. اتریوم در حال تبدیل شدن به یک سرویس پرووایدر برای لایه دوم‌هاست.»

  • رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار
  • عنوان سخنرانی: چند موضوع، چند دغدغه

رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار به‌عنوان اولین سخنران این بخش گفت: «تلاش کردیم در این رویداد داشته‌های اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور را نشان دهیم. میان بازیگران حوزه رمزارز با بخش‌های دیگر اکوسیستم کشور شکافی جدی شکل گرفته بود، از همین رو بزرگ‌ترین اتفاقی که در این رویداد افتاد، گرد هم جمع شدن اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین بود.»

  • حامد نورزاد، مدیر استراتژی و برند والکس
  • عنوان سخنرانی: کمپین‌های موفق بازاریابی در سال ۲۰۲۳

حامد نورزاد، مدیر استراتژی و برند والکس در سخنرانی خود با اشاره به کمپین‌های موفق بازاریابی در سالی که گذشت، بیان کرد که صنعت بازاریابی نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان هم بسیار نوپا و جوان است و توسعه آن نیاز به پویایی فراوانی دارد. تعریف نورزاد از بازاریابی مبتنی بر دو بخش است؛ بازاریابی برندسازی و بازاریابی محصول. مدیر استراتژی والکس معتقد است در طراحی یک کمپین موفق باید به هر دو وجه توجه شود، اما در ایران تمرکز اصلی بر بازاریابی محصول است و مفهوم برندسازی اساساً خیلی جا نیفتاده است. در حالی که یک تیم بازاریابی در صورتی موفق خواهد بود که هم برای برندسازی استراتژی داشته باشد و هم برای پرفورمنس.

  • نرگس مرادآبادی، فعال بازار رمزارز
  • عنوان سخنرانی: ابزارهای موردنیاز تریدرها در بازار کریپتوکارنسی

نرگس مرادآبادی، فعال بازار رمزارز درباره تریدرها صحبت کرد و گفت که بخشی از بازار رمزارز را تریدرها تشکیل می‌دهند که کمتر به آنها و نیازهایشان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات تریدرها در ایران سرعت پایین و اختلالات اینترنت است. کار ترید خودش فشار روانی و استرس زیادی دارد، اما وضعیت اینترنت در ایران باعث می‌شود تریدرها فشار روانی مضاعفی را تحمل کنند. او در ادامه اظهار کرد: «برای اینکه تریدرها از صرافی‌های داخلی استفاده کنند لازم است این صرافی‌ها چند ویژگی‌ داشته باشند؛ ازجمله: واریز و برداشت با سرعت خوب، رابط کاربری کاربرپسند ساده و حرفه‌ای، پشتیبانی آنلاین ۲۴ساعته و مسلط به این حوزه، تست نت (دمو)، حفظ امنیت اطلاعات هویتی و مالی کاربران، کیفیت سرویس (شامل پایداری، سرعت مناسب و سبک بودن سرویس)، تنوع و عمق کافی بازار و بازارسازی جوانمردانه.

  • حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا
  • عنوان سخنرانی: تتر و کاربران ایرانی؛ ریسک‌ها و ابهام‌ها

حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا سخنرانی خود را  به موضوع تتر و ریسک‌ها و ابهامات آن برای کاربران ایرانی اختصاص داد و در همان ابتدای صحبت خود گفت: «تتر نه در ایران که در همه دنیا نقشی کلیدی پیدا کرده است. بیش از ۵۰درصد حجم معاملات روزانه رمزارزها مربوط به تتر است.» به گفته طهماسبی، پیش از این سابقه مسدود شدن حساب ایرانی‌ها وجود داشته و در تتر هم احتمالاً چنین اتفاقی رخ خواهد داد. ۲۰۲۴ سال شگفتی‌زدگی کاربران ایرانی است. طهماسبی در پاسخ به سؤال «تتر بله یا خیر؟» پاسخ یک‌کلمه‌ای خیر داد، اما گفت که این پرسش با توجه به کاربری شخصی برای سطوح مختلف پاسخ‌های متفاوتی دارد. کسانی که در حال استفاده از تتر هستند بهتر است جایگزینی برای آن در نظر داشته باشند.

  • محمدجواد اسدپور، مدیرعامل نیک‌پرداخت
  • عنوان سخنرانی: رمزارزها در سلطه قدرتمندان جهان

محمدجواد اسدپور، مدیرعامل نیک‌پرداخت با اشاره به محدودیت‌هایی که صرافی‌های بزرگ جهان نسبت به تریدرهای ایرانی در نظر گرفته‌اند و چالش‌های مرتبط با آن عنوان کرد: «صرافی‌های بزرگ جهان با سوار شدن روی موج فناوری و ارائه سرویس‌های متنوع به کاربران توانسته‌اند حجم عظیمی از دارایی را جذب کنند. نکته اینجاست که خیلی از اوقات نمی‌توان مستقل از صرافی‌های خارجی عمل کرد. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: «حتی اگر دانش تخصصی داشته باشید و مستقیم به خود بلاکچین وصل شوید، امکان انجام فعالیت‌هایی مانند ترید را نخواهید داشت. بنابراین، صرافی‌های ایران این مسئولیت را دارند که چالش‌های این حوزه را طوری مدیریت کنند که کاربران آسیب نبینند.»

  • افشین آشوری، فعال اقتصاد رمزارز
  • عنوان سخنرانی: چه شد ماینینگ نشد

افشین آشوری، فعال اقتصاد رمزارز در ارائه خود بیان کرد که صنعت استخراج در راستای طرح‌های توسعه خود قرار بود با احداث نیروگاه‌های خودتأمین برق با بازدهی بالا گرهی از مشکلات انرژی در ایران را بگشاید، اما با قانون و آیین‌نامه بد در بخش‌ تعرفه که قیمت گاز را ۳۰۰درصد گران‌تر از قیمت جهانی برای صنعت استخراج رمزارز در نظر گرفته بود، با شکست مواجه شد و گفت: «نه‌تنها این تعرفه باورنکردنی و ماورایی مشکلی را حل نکرد، بلکه هزینه صنعت قانونی را به‌حدی افزایش داد که خیلی‌ از افراد که مجوز داشتند و سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام داده بودند تعطیل شدند یا مهاجرت کردند. درنهایت، افزایش نجومی تعرفه‌ باعث زیرزمینی شدن این صنعت پرتابل شد و مصرف ۲۵۰۰ مگاواتی بدون کنترل را به شبکه تحمیل کرد.»


رونمایی از کتاب استاندارد فیات


در انتهای پنل پنجم، انتشارات راه پرداخت از کتاب «استاندارد فیات» نوشته سیف‌الدین آموس که با حمایت آبان‌تتر منتشر شده، رونمایی کرد و فرهاد فلاح، مدیرعامل آبان‌تتر درباره انگیزه حمایت این شرکت از انتشار کتاب «استاندارد فیات» گفت: «این کتاب به ارزش‌های ما بسیار نزدیک است و مقایسه فیات و بیت‌کوین می‌تواند توصیف روشن‌تری از وضعیت پولی فعلی به ما بدهد. آموزش تحت هر پلتفرمی چه کتاب، چه شبکه‌های اجتماعی و چه رویدادها باعث می‌شود کاربران با دانش بیشتری قدم به این بازار بگذارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش