عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مروری بر ۱۷ کارگاهی که در ۲ روز رویداد ۹ ژانویه برگزار شد

تمام سناریوهای خوش‌بینانه و بدبینانه

زمان مطالعه: 11 دقیقه

عصر تراکنش ۷۸ / برای اولین بار در سومین رویداد ۹ ژانویه کارگاه‌های آموزشی توسط چهره‌های شناخته‌شده کسب‌وکاری و اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور هم‌زمان با برنامه‌های سالن اصلی این رویداد برگزار شد؛ کارگاه‌هایی که محورهای اصلی آنها درباره موضوعاتی مانند بلاکچین و آینده صنعت مدیریت دارایی، معرفی پروژه‌های جذاب اکوسیستم رمزارز دنیا، پیش‌بینی سناریوهای احتمالی مارکت در سال ۲۰۲۴، آموزش رفتار و تصمیم‌سازی درست در بازارهای پرریسک و… بود. طی ۲ روز برگزاری رویداد ۹ ژانویه ۱۷ کارگاه در سالن حکمت کتابخانه ملی برگزار شد. این بخش جدید از رویداد ۹ ژانویه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و ارائه‌های جذابی در این ۲ روز توسط متخصصان و فعالان انجام شد. در ادامه مروری بر ارائه‌های این ۲ روز در بخش کارگاه‌ها خواهیم داشت.

طبق گفته‌های سجاد باقری آذری در حال حاضر ۵۲ درصد از سرمایه‌گذاران جهان از نسل زد هستند و در دهه آینده نیز نسل اثرگذاری در مدیریت دارایی خواهند بود؛ از این رو باید مدیریت دارایی متناسب با سلیقه آنها ارائه شود، اما در این راه موانع مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد نتوانند از این روند استفاده کنند. او استفاده از بلاکچین و قراردادهای هوشمند را یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای مشکلاتی دانست که بر سر راه این روند قرار دارند. باقری آذری در این باره گفت: «توکنایز کردن می‌تواند به ما این امکان را بدهد که فرایندها را تسهیل کنیم و مدیریت دارایی بهتری را به مشتری ارائه دهیم.»

  • مسعود باقری، معاون فنی و محصول والکس
  • عنوان: والکس برای تمام معامله‌گران حرفه‌ای: از گذشته تا آینده

خلق تجربه کاربری بی‌نظیر برای کاربران یکی از مأموریت‌های والکس است که مسعود باقری در ارائه خود درباره آن صحبت کرد. به گفته او، والکس براساس نیاز کاربرانش خدمت ارائه می‌کند و محصولات خود را با توجه به پرسونای کاربرانش شکل می‌دهد. او در این باره گفت: «برای مثال، برنامه‌ریزی می‌کنیم که چگونه به یک کاربر تازه‌وارد خدمات ارائه دهیم. همچنین ما کاربران وی‌آی‌پی را همیشه در نظر داریم و سعی می‌کنیم خدمات جذابی را به آنها ارائه دهیم.» به گفته باقری، والکس قصد دارد وارد بازارهای موازی دیگری که مردم در حال سرمایه‌گذاری در آنها هستند نیز بشود: «مسکن، صندوق‌های بورس و طلا ازجمله این بازارها هستند که ما اکنون در تلاشیم محصولات جدید مربوط به این دارایی‌ها را به کاربرانمان ارائه دهیم تا همه بتوانند از فرصت سرمایه‌گذاری در تمام بازارها استفاده کنند.»

  • ساناز وفی، مشاور و تحلیلگر حوزه بلاکچین
  • عنوان: آشنایی با مفهوم و کاربردهای Zero Knowledge و رولاپ‌ها

ساناز وفی درباره شکل‌گیری مفهوم لایه دوم‌ها صحبت کرد و گفت که ویتالیک بوترین، مثلث امنیت، مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن را مطرح کرد، اما هیچ بلاکچینی این سه مورد را با هم نداشت، به همین دلیل او برای اتریوم از راه‌حل لایه دوم استفاده کرد تا مشکلات را بهبود بخشد. او گفت: «درنتیجه مفهوم لایه دوم‌ها به این شکل به وجود آمد. درواقع لایه دوم‌ها آمدند تا مشکل مقیاس‌پذیری را حل کنند. درمجموع دلایل ایجاد لایه دوم‌ها را در این سه مورد می‌توان خلاصه کرد:

  1. آنها برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) به‌شدت حیاتی‌اند؛
  2. یک اکوسیستم جدید پولی به وجود آوردند و
  3. برای شاردینگ آماده‌سازی انجام دادند.» به گفته وفی، لایه دوم‌ها فناوری‌ای هستند که هایپ آنها ممکن است از بین برود، اما فناوری آنها باقی می‌ماند.
  • مهران عباسیان، مدیر توسعه سرویس‌های کاریزما
  • عنوان: معرفی زیرساخت‌ها و سرویس‌های کاریزما برای فعالان بازار دارایی دیجیتال

طبق صحبت‌های مهران عباسیان سرویس‌های کاریزما دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند و به سرمایه‌گذاری‌های مختلفی مربوط می‌شوند: «صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما در حال حاضر عبارت‌اند از: کارا، اهرمی، کهربا، ضمان، کاریس و دایا. شما می‌توانید در صندوق‌های کاریزما سرمایه‌گذاری، و حتی سود روزشمار دریافت کنید یا سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشید و به محض اینکه بخواهید برداشت کنید، پول شما به سامانه بازمی‌گردد. بلوبانک، بانک شهر، مزدکس، بلوط، دفتر پیشخوان دولت، تپسی و شرکت‌های دیگری در سرویس‌های مختلف با ما همکاری می‌کنند.» عباسیان در پاسخ به سؤال یکی از حضار درباره اثبات دارایی‌های کاریزما و پشتوانه مالی این شرکت تأکید کرد: «سازمان بورس به‌عنوان رگولاتور بر دارایی‌های ما نظارت دارد و بدون پشتوانه نمی‌توانیم دارایی‌ها را توکنایز کنیم.»

  • امیرعباس امامی، فعال حوزه بلاکچین و رمزارز
  • عنوان: ریال دیجیتال؛ دستاوردها و تردیدها

امیرعباس امامی در ارائه خود توضیح داد که ماهیت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با رمزارزها کاملاً متفاوت است. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی متمرکزند و این در حالی است که رمزارزها غیرمتمرکزند. او سپس به پروژه ریال دیجیتال اشاره کرد و گفت: «ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اکانت‌بیس و توکن‌بیس‌ هستند که در بحث‌های احراز هویت، حریم شخصی، امنیت، اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حاکمیت با یکدیگر تفاوت دارند. در این میان ریال دیجیتال به احراز هویت نیاز دارد. به‌طور مثال، شما به یک بانک مراجعه می‌کنید و درخواست اکانت ریال دیجیتال می‌دهید. آنها از شما، کارت ملی و شماره تماس به نام خودتان می‌خواهند و در برخی مواقع نیز لازم است در آن بانک مشخص حساب داشته باشید. ضمن اینکه سقف تراکنش‌های ریال دیجیتال و همچنین تعداد والت‌هایی که می‌توانید باز کنید نیز محدود است.»

طبق توضیحات علی نعمتی‌شهاب، کاربرد بلاکچین از نظر تحول دیجیتال در سازمان‌ها موضوعی است که به‌تازگی مطرح شده است و مدیریت داده‌ها در سازمان‌ها یکی از مسائل مهم در این بحث است. او در این باره گفت: «تحول دیجیتال که از دهه ۲۰۱۰ به بعد مطرح شد، هدفش این بود که از تکنولوژی‌ها برای افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها استفاده شود. توجه داشته باشید که موضوع تحول دیجیتال را نباید یک‌ روند زودگذر بدانیم. تحول دیجیتال برآیندهای مختلف تحول اقتصاد و تفکر جوامع انسانی است. درنهایت فناوری می‌خواهد کمک کند انسان‌ها زندگی بهتری داشته باشند و بلاکچین هم اثر خود را روی معماری سازمانی می‌گذارد. اگر با این دید نگاه کنیم، می‌توانیم کاربرد بلاکچین را در کانون توجه قرار دهیم. بلاکچین به ما کمک کرده که مدل‌های سنتی کسب‌وکارها را بهبود بخشیم.»

سید علی خوئی در ارائه خود توضیح داد که در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را ایجاد کرد که می‌توانست به‌عنوان ابزار ذخیره و معامله به کار رود، اما بیت‌کوین قابلیت ایجاد ساختار یکپارچه مالی را نداشت. برای اینکه این دغدغه از بین رود ویتالیک بوترین اتریوم را معرفی کرد که می‌توانست خدمات مالی را بهبود بخشد. مفهوم دیفای نیز در این زمان شکل گرفت. دیفای یک اکوسیستم مالی باز است که به‌صورت جهانی در دسترس است. او سپس به این سؤال که آیا دیفای آینده امور‌ مالی است یا خیر، این‌طور پاسخ داد: «با توجه به اتفاق‌هایی که در سال‌های اخیر رخ داده، به نظر من قابل استفاده است، اما مفهوم دیفای در حال حاضر به‌صورت کامل غیرمتمرکز نیست و تا رسیدن به آرمان‌شهر غیرمتمرکز فاصله زیادی است.»

استفاده عمومی، کاربردپذیری عمومی، غیرقابل سانسور بودن و ایجاد منافع بین‌المللی و ملی از ویژگی‌های بلاکچین‌های عمومی است. علیرضا زجاجی با بیان این موارد، درباره بنیان بلاکچین سور گفت: «سور به‌عنوان یک بلاکچین بومی عمومی، قراردادهایی هوشمند با ظرفیت تراکنش‌پذیری بالایی دارد. توکن بومی شبکه بنیاد سور با نام سورن، قابلیت پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند اتریومی و امکان مشارکت سازمان‌ها از طریق ایجاد ولیدیتور جدید را دارد. ازجمله کاربردهای ملی این بنیاد، استفاده برنامه‌ها از احراز هویت متمرکز سور، ایجاد اسناد املاک و دارایی‌ها به‌عنوان توکن ان‌اف‌تی، گواهی‌نامه‌های غیرقابل تقلب آموزشی، مهارتی و اثبات‌پذیری ادعاها است.» طبق صحبت‌های زجاجی، از کاربردهای بلاکچین عمومی می‌توان به جلوگیری از تقلب، پیاده‌سازی زنجیره تأمین و بازارهای غیرمتمرکز اشاره کرد.

  • طاها تهرانی، پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین و رمزارز
  • عنوان: بررسی بنیادی ۳ پروژه جذاب رمزارزی

طاها تهرانی ابتدا با اشاره به خبرهای مربوط به تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین، گفت: «من خیلی به این اتفاق خوش‌بین‌ نیستم؛ زیرا برخی شرکت‌ها مانند بلک‌راک صرفاً در حال تلاش برای بزرگ کردن اسم خود هستند، اما اگر ای‌تی‌اف بتواند سرمایه‌های خرد را به این بازار جذب کند، مفید خواهد بود.» به گفته تهرانی، در حال حاضر بیت‌کوین امن‌ترین دارایی بازار رمزارز است. او سپس درباره سرمایه‌گذاری در این حوزه گفت: «امنیت بسیار مهم‌تر از دستیابی به سود است. زمانی که از امنیت مطمئن شدید، باید باقی‌مانده سرمایه را به سمت پروژه‌های خوب ببرید. باید توجه داشت که چه پروژه‌ای را چه زمانی خریداری کنید. همچنین باید پروژه‌ای را بخرید که جامعیت خود را پیدا کرده باشد. ضمن اینکه لازم است تیم پروژه را هم بررسی کنیم و ببینیم چه کسی پشت آن پروژه است.»

  • امید آجرلو، مدیر محصول فنی حوزه بلاکچین
  • عنوان: بررسی بنیادی ۳ پروژه جذاب رمزارزی

امید آجرلو درباره پروژه‌هایی که برای مشکلات بلاکچین راه‌حل‌هایی ارائه کرده‌اند صحبت کرد: «در ابتدا مشکلاتی بر سر راه فناوری بلاکچین وجود داشت، اما در سال ۲۰۲۳ پروژه‌های زیادی برای حل این مشکلات به وجود آمدند. مثلاً برای اینکه بلاکچین‌ها به ارزش خود ادامه دهند، خزانه‌داری خود را ایجاد کردند. مغز متفکر اتریوم دکتر گوین وود است که سابقه طولانی از فعالیت در وب ۲ و اتریوم دارد. او‌ یکی از افرادی بود که با راه‌اندازی پولکادات، راه‌حلی برای مسئله قابلیت همکاری بلاکچین ارائه داد، اما مواردی مثل بیت‌کوین و اتریوم که بلاکچین مخصوص خود را داشتند نیز در این موضوع دچار مشکل می‌شدند. درمجموع پولکادات یکی از پروژه‌هایی است که آینده روشنی دارد. کازماس نیز از پروژه‌های مهمی است که راه‌حل‌های مخصوص به خود را ارائه داده است، اما من آینده بلاکچین را در کاردانو‌ می‌بینم.»

  • حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز
  • عنوان: پیش‌بینی سناریوهای احتمالی مارکت در سال ۲۰۲۴

حسین غضنفری ابتدا با پخش سکانسی از فیلم «گرگ وال‌استریت» تأکید کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند. او سپس گفت: «به نظر من این احتمال وجود دارد که در ۶ تا ۱۰ ماه آینده بازه تخفیفی بیت‌کوین اتفاق افتد و افراد امکان خرید پیدا کنند. فکر می‌کنم رسیدن بیت‌کوین به بالاترین سطح تاریخی خود در سال ۲۰۲۵ اتفاق افتد. وضعیت بازار در حال حاضر از روند نزولی خود خارج شده، اما ممکن است در روند صعودی قرار نگیرد و فقط در حال رنج زدن باشد. اکنون نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار مجدداً روند نزولی در پیش نگیرد. ای‌تی‌اف یک وجه منفی دارد؛ ممکن است بعد از تصویب، موجب نقد شدن سریع بیت‌کوین‌هایی شود که در سال‌های قبل با قیمت کم خریداری شده‌اند. از این رو ابزارهایی قانونی پیدا می‌شود که در مقیاس بزرگ، بیت‌کوین را نقد خواهند کرد. بنابراین، ای‌تی‌اف باعث بزرگ شدن بازار می‌شود، اما این احتمال وجود دارد اتفاقی که برای اتریوم افتاد، برای بیت‌کوین هم بیفتد.»

  • ایمان برنگی، وکیل پایه یک دادگستری
  • عنوان: جرم‌انگاری و چالش‌های آن در فضای رمزارز

ایمان برنگی با بیان اینکه خریدوفروش رمزارز در کشور جرم نیست، گفت: «در شرایطی که قانون مبهم است، باید به بخشنامه‌های بانک مرکزی و مصوبه‌های هیئت وزیران مراجعه کنیم. موضوع خریدوفروش رمزارز جرم‌انگاری نشده و در ارتباط با این حوزه مجازاتی تعیین نشده است، پس می‌توانیم بگوییم خریدوفروش جرم نیست. از طرفی، بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ مصوباتی را تنظیم کرد. در این مصوبات ذکر شده که اگر کسی معامله‌ای در حوزه رمزارزها انجام دهد، مسئولیت ریسک آن با خود فرد است. درواقع، از آنجا که تأیید اصالت رمزارز از عهده بانک مرکزی خارج است و در حوزه قیمت‌گذاری رمزارز نقشی ندارد، پس ریسک خریدوفروش برعهده معامله‌گران است. درمجموع، اگرچه برای خریدوفروش رمزارز قانونی وجود ندارد، ما مجموعه‌ای قوانین عمومی داریم که می‌توانیم برای داشتن حمایت حاکمیت از آنها استفاده کنیم. براساس قوانین موجود، اگر رمزارز برای مواردی مانند پولشویی استفاده شود جرم است.»

ثنا شمسافر در ارائه خود روش معاملات تعهدی در پلتفرم صرافی والکس را به‌صورت آنلاین به مخاطبان نشان داد. او در این باره گفت: «معامله پیشرفته والکس به دو صورت کلاسیک و حرفه‌ای صورت می‌گیرد. والکس ابزاری را تولید کرده که کاربر سود و زیان خود را مدیریت کند. زمانی که معامله تعهدی را در والکس انتخاب می‌کنید، انتخاب‌های شما به ۶ بازار کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا می‌خواهیم ریسک را به حداقل برسانیم. نسبت اعتبار به شما اجازه می‌دهد چندبرابر شدن پولی را که در والکس به امانت می‌گذارید مشخص کنید که بیشترین حد آن سه‌برابر است و درواقع سود دوبرابری به شما می‌دهد. از این رو، والکس پولی را که برای معاملات می‌گذارید، فریز و همچنین سه‌برابر می‌کند. در چنین معاملاتی حد ضرر را نباید فراموش کرد. به همین دلیل، هشدار حد ضرر ۲۰ درصد قبل از لیکوئید شدن برای شما ارسال می‌شود. لازم به ذکر است کارمزد روزانه والکس ۰.۱۱ درصد است.»

سجاد حسن‌زاده در ارائه خود به ویژگی‌های بازار تبدیل سریع فرهاد اکسچنج پرداخت و در این باره این‌طور توضیح داد: «ویژگی‌های بازار تبدیل سریع فرهاد اکسچنج عبارت‌اند از: امکان پرداخت و دریافت از کیف پول‌های داخلی و خارجی، خریدوفروش بدون ثبت‌نام، اتصال به بازار اسپات و استفاده از لیکوئیدیتی آن، نرخ‌های رقابتی و اسپرد نزدیک به صفر و همچنین کارمزدهای رقابتی و نزدیک به صفر.» او عنوان کرد که هر فرد می‌تواند با داشتن اکانت در فرهاد اکسچنج و احراز هویت، از بازار P2P، تعیین نرخ دلخواه در بازار، مبادله بدون محدودیت در مبلغ، ضمانت انجام معامله توسط فرهاد اکسچنج، امکان چانه‌زنی، امکان تعیین تاریخ انقضا برای آگهی، امکان به اشتراک‌گذاری آگهی در شبکه‌های اجتماعی، کارمزد صفر و… استفاده کند.

طبق صحبت‌های کامران ناظمی، هیتوبیت که زیرمجموعه گروه تجارت الکترونیک اول است، تجربه زیادی در حوزه B2B دارد و به همین دلیل رویکردشان این است که علاوه‌بر ارائه خدمات B2C، خدمات B2B خوبی نیز در اختیار کاربرانشان قرار دهند. به گفته او، مأموریت هیتوبیت، تسهیل روند استفاده از رمزارزها، تحقق آزادی مالی جهانی و بهبود سطح زندگی عموم جامعه است. او سپس درباره خدمات راهکارهای سازمانی هیتوبیت گفت: «خدمات سازمانی هیتوبیت شامل تأمین تتر، راهکارهای متنوع سرمایه‌گذاری و کسب درآمد، پرداخت رمزارزی، نسخه White Label و بحث API است. در این مسیر هیتوبیت ارزش‌هایی نظیر نوآوری، اعتماد، کاربرمحوری، شفافیت و تعهد را سرلوحه ارائه سرویس‌های سازمانی‌اش قرار داده است.»

میترا خاکی ابتدا آمار و ارقامی از کاریزما ارائه کرد و سپس درباره ویژگی‌های صندوق‌های درآمد ثابت گفت: «کاریزما اولین شرکت سبدگردان کشور است. اکنون دارایی‌های تحت مدیریت ما به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. مدیریت دارایی، صرافی، لیزینگ، بانکداری، مشاوره سرمایه‌گذاری و بیمه زندگی ازجمله خدمات کاریزما است. ما حدود ۱۹ صندوق داریم و صندوق بازنشستگی‌مان نیز در ماه آینده پذیره‌نویسی می‌شود. در صندوق‌های درآمد ثابت، ۲ مدل صدور ابطالی داریم و در صندوق کارا نیز کار توکن‌سازی انجام داده‌ایم.» به گفته او، از ویژگی‌های صندوق طلای کهربا، قابل معامله بودن در بورس، قابلیت سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، کاهش ریسک نگهداشت فیزیکی طلا و نقدشوندگی بالا است که ریسک آن با استفاده از ابزار مشتقه مدیریت می‌شود: «البته ما صندوق کهربا را هم توکنایز کرده‌ایم که می‌توانید از طریق بازار دارایی دیجیتال آن را خریداری کنید.»

  • حسین حقیقی، مشاور تحول دیجیتال و حسابرسی فناوری اطلاعات
  • عنوان: تنظیم‌گری و پایان ماکسیمالیسم و آنارشیسم (Regulatory Frameworks)

حسین حقیقی توضیح داد که پیش‌نیاز تنظیم‌گری، ماهیت و پدیده‌انگاری، تهدیدها و فرصت‌ها و اهدافی است که باید در نظر گرفته شود و با مجموع این ۳ مورد، می‌توان به حکمرانی دست یافت. او درباره تنظیم‌گری حوزه رمزارز گفت: «انواع رویکردهای تنظیم‌گری، رویکرد تطبیقی و ریسک‌محور، رویکرد انتظار و مشاهده و رویکرد سختگیرانه حداکثری و بازدارنده است. با افزایش روند قانون‌مند شدن رمزارز در کشورهای مختلف، نرخ کلاهبرداری در این حوزه در نیمه ابتدای سال با کاهش ۶۵درصدی مواجه شده است. یکی از این قانون‌گذاری‌ها، قانون میکا برای ارزهای دیجیتال بوده که توسط اتحادیه اروپا تصویب شد. اهداف کلیدی میکا، تضمین وضوح قانونی، حمایت از مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار، یکپارچگی بازار و ثبات مالی و در عین حال ترویج نوآوری و رسیدگی به چالش‌های ناشی از چهارچوب‌های ملی پراکنده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش