عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

انتقال دانش پشتیبانی؛ مأموریت اصلی ۱۴۰۲

گفت‌وگو با کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل رایانه خدمات امید، درباره عملکرد این شرکت در یک سال گذشته

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / شرکت رایانه خدمات امید به منظور ایجاد ظرفیت‌های بیشتر در تأمین نیازهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک سپه در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد. این شرکت پس از ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، وظیفه حضور در پشتیبانی لایه‌های اول و دوم، مهاجرت سامانه‌ها و همچنین تثبیت سامانه بانکداری متمرکز بانک سپه را برعهده گرفت و در راستای شعار «بانک سپه؛ در مدار تحول دیجیتال» سامانه بانکداری قرض‌الحسنه دیجیتال را طراحی و پیاده‌سازی کرد که با هدف ترویج بانکداری قرض‌الحسنه و تسهیل عملیات افتتاح حساب و دریافت تسهیلات غیرحضوری بود. در گفت‌وگو با کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، به عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ پرداختیم. طبق صحبت‌های او، رایانه خدمات امید در حوزه خدمات ارزش‌افزوده به‌عنوان شرکت فناوری اطلاعات بانک سپه به اپراتورها معرفی شده است که یکی از اتفاق‌های خاصی است که برای این شرکت در یک سال گذشته رخ داده است.


ارائه خدمات پشتیبانی به بانک سپه


شرکت رایانه خدمات امید، از سال گذشته و هم‌زمان با عملیات مهاجرت سامانه بانک‌های ادغامی به بانک سپه، مسئولیت ارائه خدمات پشتیبانی سرویس‌های بانکی برای بانک سپه را برعهده گرفت. کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل رایانه خدمات امید در این باره می‌گوید: «در حال حاضر شرکت رایانه خدمات امید این افتخار را دارد که با تکیه بر مدیریت مناسب، دانش و همچنین کادر تخصصی و مجرب، خدمات خود را در اختیار مشتریان و مخاطبان بانک سپه قرار دهد.

مأموریت ما تدارک خدمات و ارائه راه‌حل‌های جامع در حوزه‌های بانکداری، متناسب با نیازمندی‌های فعلی و آتی بازارهای هدف است. قابلیت‌های ویژه ما نیز در توسعه به‌هنگام و پشتیبانی خدمات در ابعاد ملی از یک سو، همراه با مدیریت پایداری خدمات در سطوح تعهدشده، متضمن تحقق اهداف کسب‌وکار مشتریانمان است که البته موقعیت و جایگاه فعلی شرکت، مرهون فعالیت‌های هماهنگ و نزدیک مدیریت و بدنه سازمان است.»


آغاز به کار طرح استقرار و نهادینه‌سازی مدیریت دانش


پروژه «انتقال دانش پشتیبانی و عملیات فنی سامانه‌های بانکداری متمرکز و الکترونیک» در شرکت رایانه خدمات امید با هدف کاهش نیازمندی به پیمانکار بیرونی در حوزهICT ، افزایش کیفیت خدمات و تسریع در پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان تعریف شده است. خلت‌آبادی با بیان این موضوع درباره انتقال دانش که مأموریت اصلی آنها در سال ۱۴۰۲ بود، می‌گوید: «پس از اتمام انتقال دانش پشتیبانی لایه 1 و عملیات فنی در سال 1401، بخش دوم این پروژه تحت عنوان انتقال دانش لایه 2 پشتیبانی و عملیات فنی آن در سال 1402 آغاز شد و در بستر چندین حوزه دانشی ازجمله زیرساخت بستر مجازی، بانکداری مدرن، موبایل بانک،ESB-IPG  و سوئیچ پایان یافته است.

هم‌راستا با این پروژه و با هدف توسعه فرایند انتقال دانش، حفظ، ساماندهی و مدیریت دانش کسب‌شده از شرکت پیمانکار و درنهایت ایجاد ارزش‌افزوده از آن، طرح استقرار و نهادینه‌سازی مدیریت دانش در شرکت رایانه خدمات امید نیز آغاز شد و اکنون تا حد مطلوبی به انجام رسیده است.»

طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، در سال گذشته فاز اول و دوم مهاجرت تسهیلات برای دو بانک ادغامی کوثر و قوامین به‌طور کامل و برای سه بانک ادغامی دیگر (حکمت، مهر اقتصاد و انصار) به‌جز بخش ضمانت‌نامه انجام شده است.


راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه


شرکت رایانه خدمات امید در راستای شعار «بانک سپه در مدار تحول دیجیتال» اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سامانه بانکداری قرض‌الحسنه دیجیتال با هدف ترویج بانکداری قرض‌الحسنه و تسهیل عملیات افتتاح حساب و دریافت تسهیلات غیرحضوری کرده است. خلت‌آبادی در این باره می‌گوید: «شرکت رایانه خدمات امید به‌عنوان مجری اختصاصی توسعه و پشتیبانی سامانه جامع بانکی امید (بانک‌ سپه)، با استفاده از انواع APIها و سرویس‌های بانکی در بستر ESB در فاز اول پروژه و در کمتر از یک ماه خدمات افتتاح سپرده، صدور کارت، رمز و احراز هویت براساس الگوهای هوش مصنوعی را برای بانک سپه پیاده‌سازی کرد. در فاز دوم پروژه نیز با هدف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، فرایندهای کسب امتیاز، انتقال امتیاز، اعتبارسنجی هوشمند، صدور وثایق و امضای الکترونیک و اعطای تسهیلات غیرحضوری در حال پیاده‌سازی است.»


شانزدهمین شرکت ایران در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته


بیست‌وششمین همایش شرکت‌های برتر ایران به تولیت سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد و پانصد شرکت بزرگ و تأثیرگذار در اقتصاد کشور معرفی شدند. در این رتبه‌بندی شرکت رایانه خدمات امید با هفت پله صعود نسبت به رتبه‌بندی گذشته در جایگاه شانزدهم شرکت‌های ایران در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته قرار گرفت و در میان 250 شرکت برتر ایران رتبه 245 را کسب کرد.

خلت‌آبادی درباره کسب جایگاه شانزدهم در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته و اقداماتی که در این راستا انجام داده‌اند، می‌گوید: «رایانه خدمات امید با تدوین برنامه‌های عملیاتی منسجم و با همت (همکاری، مشارکت و تلاش) حداکثری نیروهای متخصص خود، توانست پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده را در موعد مقرر به اتمام برساند و پاسخ‌گوی نیازهای بزرگ‌ترین بانک کشور درکوتاه‌ترین زمان ممکن باشد. این اقدام مهم و ارزشمند، موجب ارتقای چندپله‌ای شرکت در این رویداد بزرگ برای سال 1402 شد.»


اخذ گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات


شرکت رایانه خدمات امید در سال ۱۴۰۲ گواهینامه انطباق سامانه مدیریت امنیت اطلاعات ایزو 27001 را برای چهارمین سال متوالی اخذ کرد. مدیرعامل این شرکت در این باره توضیح می‌دهد: «فعالیت ما در حوزه امنیت اطلاعات از سال 1393 آغاز شد و در سال 1396 اولین طرح عملیاتی ایزو 27001 را اجرایی کردیم.

در سال 1398 نیز با توجه به تجارب کسب‌شده در حوزه بانکداری متمرکز و با مطرح ‌شدن بحث‌های امنیتی در سامانه جامع بانکی امید، کارگروه امنیت در ذیل پروژه بانکداری متمرکز رایانه خدمات امید شکل گرفت و با رعایت موارد امنیتی و تجهیزات اختصاصی برای این کار فضایی در نظر گرفته شد. درنهایت شرکت رایانه خدمات امید در سال 1399 موفق به اخذ استاندارد ایزو 27001: 2013 شد و این چهارمین سال متوالی است که گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در محدوده کل شرکت رایانه خدمات امید تمدید می‌شود.»

طبق صحبت‌های خلت‌آبادی، اخذ ایزو 27001 به معنای پیاده‌سازی موفق فرایندها و قرار گرفتن در مسیر امن شدن است. او در این باره می‌گوید: «البته برای امن باقی ماندن راهی طولانی پیش روی رایانه خدمات امید قرار دارد و فقط با حمایت و همکاری مداوم تمام اعضای سازمان به‌ویژه مدیران ارشد امکان‌پذیر خواهد بود.»


چابکی بیشتر با اصلاح ساختار سازمانی


مدیرعامل رایانه خدمات امید سپس توضیح می‌دهد که این شرکت در سال 1402 به هدف افزایش چابکی و تأمین به‌موقع درخواست‌های توسعه‌ای بانک سپه ساختار سازمانی خود را تغییر داد و معاونت مستقل طراحی و توسعه را در این سال ایجاد کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن درخواست‌های توسعه‌ای بانک سپه را پاسخ دهد.

او درباره وضعیت این معاونت در حال حاضر و برنامه‌هایی که دارد، می‌گوید: «شرکت در نظر دارد بخش معاونت طراحی و توسعه، نقطه اتصال اصلی با حوزه فناوری اطلاعات مشتری باشد. شناسایی، تحلیل، تکمیل مستندات، تست و تحویل تغییرات جدید با مدیریت دقیق این معاونت انجام خواهد شد، مهم‌ترین اهدافی که در تشکیل معاونت طراحی دنبال خواهیم کرد عبارت‌اند از: تحویل به‌موقع نیازمندی‌ها در راستای افزایش رضایتمندی مشتری و پیاده‌سازی درخواست منطبق با روال‌های استانداردهای روز.»


اقداماتی در راستای برندسازی


شرکت رایانه خدمات امید همواره علاقه‌مند به جذب جوانان مستعد و تحصیل‌کرده است و طی سال گذشته با حضور در نمایشگاه‌های کار در برترین دانشگاه‌های کشور موفق شد تا حدود زیادی به این مهم دست یابد. خلت‌آبادی با بیان این موضوع می‌گوید: «تا دی‌ماه 1402، موفق شدیم بیش از هفتاد جوان مستعد در حوزه فناوری اطلاعات را جذب کنیم. همچنین در سالی که گذشت رایانه خدمات امید با حضور در نمایشگاه تراکنش، بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و… اقدامات مهمی در راستای برندسازی انجام داده است.»


امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه تربیت‌مدرس


در سال ۱۴۰۲ این شرکت تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه تربیت‌مدرس به هدف ارتباط صنعت و دانشگاه امضا کرده است. مدیرعامل این شرکت درباره این اتفاق می‌گوید: «بحث ارتباط صنعت و دانشگاه از همان ابتدای انقلاب یکی از موضوعات مهم و قابل توجه بوده و مسئولان کشور همواره بر ارتباط متقابل دانشگاهیان با دست‌اندرکاران صنایع مختلف تأکید داشته‌اند.

رایانه خدمات امید نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در حوزه فناوری اطلاعات، ضمن استقبال از این موضوع، تفاهم‌نامه‌ همکاری در حوزه‌های آموزش، پژوهش و مشاوره با دانشگاه تربیت‌مدرس را امضا کرد. شرکت رایانه خدمات امید در نظر دارد، این همکاری را با دیگر دانشگاه‌های تراز اول کشور هم ایجاد کند.»


خدمات ارزش‌افزوده برای بانک سپه


در حوزه خدمات ارزش‌افزوده، رایانه خدمات امید به‌عنوان شرکت فناوری اطلاعات بانک سپه به اپراتورها معرفی شد. به اعتقاد خلت‌آبادی، این موضوع نیز جزو اتفاق‌های خاصی است که برای این شرکت در یک سال گذشته رخ داده است، زیرا اغلب بانک‌ها به‌طور مستقیم با اپراتورها قرارداد می‌بندند، ولی رایانه خدمات امید به‌عنوان شرکت تخصصی فناوری اطلاعات بانک، از این طریق توانسته سرویس‌های جدیدی برای بانک سپه فراهم کند.

او درنهایت با جمع‌بندی تحولات و روند حرکت شرکت رایانه خدمات امید در سال ۱۴۰۲ افزود: «1402 سال پرباری برای رایانه خدمات امید بود و امیدواریم به لطف پروردگار و با تلاش همکارانمان در واحدهای مختلف، در سال 1403 گام‌های مؤثری در راستای اهدافمان برداریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش