عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

آیا عصر پول نقد به سر آمده ‌است؟

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۵۹ / به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره پنجاه‌ونهم ماهنامه عصر تراکنش، نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو»،‌ «تایم»، «فورچون»، «وایرد» و «بارونز» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب هر یک خواهیم داشت.


مسئله پول


شماره می/ژوئن Technology Review MIT: آیا عصر پول نقد به سر آمده ‌است؟ آیا شاهد ظهور عصر جدیدی در عرصه پول و ارز هستیم؟ چه کسی تحولات پولی را ایجاد می‌کند؟ اینها بخشی از پرسش‌هایی است که مجله ام‌آی‌تی تلاش کرده در جدیدترین شماره خود در قالب «مسئله پول» به آن بپردازد.

واقعیت این است که پول می‌تواند خیلی چیزها یا به قول نویسنده مجله ام‌آی‌تی «همه‌چیز» را تغییر دهد. اما حالا کسانی پیدا شده‌اند که در حال تغییر دادن خود پول هستند. از این طریق، شاهد تحولاتی بزرگ در عرصه نقل‌وانتقالات دیجیتالی پول هستیم. «اسوار پراساد» (Eswar Prasad)، نویسنده مجله ام‌آی‌تی در گزارش خود می‌گوید که پول یکی از بزرگ‌ترین ابداعات بشریت است. تجارت کالا و خدمات از طریق پول مهیا شد.

مردم بدون اینکه اعتماد خاصی به یکدیگر داشته باشند، صرفاً از طریق در اختیار داشتن پول، با یکدیگر تجارت می‌کنند. حتی انتقال ثروت و منابع هم از طریق پول ایجاد شده ‌است. بدون پول، خبری از تجارت نخواهد بود. تمامی فعالیت‌های اقتصادی بشر از طریق پول، ممکن می‌شود. به همین خاطر است که پول جایگاه ویژه‌ای در دنیای انسان‌ها دارد. پول‌داشتن برابر است با قدرت اقتصادی. به همین خاطر چاپ پول همیشه مسئله‌ای پیچیده بوده ‌است. در واقع، چاپ پول می‌تواند رقابت را در دنیای تجارت، تحت تأثیر خودش قرار دهد.

چین همان کشوری است که نخستین‌بار پول کاغذی در آن چاپ شد. در آن زمان، تجار خصوصی این قدرت را داشتند که پول چاپ کنند، اما به‌مرور بانک‌ها و دولت‌ها مسئولیت چاپ پول را بر عهده گرفتند. حالا برای نخستین‌بار در تاریخ بشر، سروکله ارزهای دیجیتال پیدا شده؛ انواع و اقسام کوین‌هایی که قرار است جای پول را بگیرند و تحولاتی عظیم در دنیای پولی ایجاد کنند. پول‌های دیجیتالی باعث شده‌اند که بانک‌ها نسبت به گذشته، سلطه خود را از دست بدهند. به این ترتیب ظهور پول‌های جدید، عواقبی را هم به همراه داشته ‌است. به‌علاوه، با ظهور پول‌های جدید و ارزهای دیجیتال، نظم پیشین در عرصه پولی هم تغییر کرده ‌است. همه اینها از جمله مسائلی است که مجله وایرد تلاش کرده در شماره ماه ژوئن خود به آنها بپردازد.

صاحب‌امتیازکمبریج
تیراژ161 هزار و 529 نسخه
انتشار اولین شماره1899
دفتر مرکزیماساچوست، ایالات متحده
وب‌سایتtechnologyreview.com
سوژه‌ها#پول #ارز #پول_دیجیتالی #ارز_دیجیتال

پایان کرونا برای بیل گیتس


شماره ژوئن 2022 وایرد: مجله وایرد در آخرین شماره خود گفت‌وگویی مفصل با بیل گیتس داشته و طرح جلد خود را هم به مقوله اینترنت جدید اختصاص داده‌ است. میلیاردر معروف آمریکایی در کتاب جدید خود با عنوان «چطور از همه‌گیری بعدی پیشگیری کنیم» به بحث همه‌گیری پرداخته و مجله وایرد هم بابت همین موضوع با او مصاحبه کرده ‌است. عدم آمادگی انسان‌ها برای مقابله با همه‌گیری اصلی‌ترین دلیلی بوده که گیتس را وادار به نوشتن کتاب جدیدش کرده‌ است.

سال 2015، گیتس سخنرانی بزرگی داشت و در آن درباره لزوم آمادگی جهانی برای شیوع همه‌گیری بعدی سخن گفت. حالا نشریه وایرد این قضیه را دوباره مطرح و درباره آن با گیتس مصاحبه کرده‌ است. گیتس در صحبت‌های خود در حالی‌ که روی لزوم آمادگی برای همه‌گیری‌های بعدی تأکید کرده، مصرانه گفته که افراد همیشه نگران، باید تلاش کنند با رویکردی خوش‌بینانه، از همه‌گیری بگذرند.

او معتقد است با چنین رویکردی، بهتر می‌توان در برابر همه‌گیری بعدی، مقاومت و ایستادگی کرد. یکی دیگر از مسائلی که مجله وایرد در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته، ابداعات جدید شرکت اپل برای خودروهاست. این شرکت، ابزارها و نمایشگرهای متنوعی برای خودروها طراحی کرده که اطلاعات مختلفی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. البته برخی منتقدان می‌گویند این ابزارها به حواس‌پرتی رانندگان در حین رانندگی منجر خواهد شد. به هر حال، بسیاری از افراد رانندگی می‌کنند و اکثر آنها، تلاش دارند حین رانندگی از تلفن همراه خود استفاده کنند. به همین خاطر است که شرکت اپل تلاش کرده ابزارها و نمایشگرهایی را طراحی کند که راننده بتواند به کمک آنها، بدون در دست‌گرفتن تلفن همراه، کارهایش را پیش ببرد. قطعاً میزان حواس‌پرتی رانندگان از طریق این نمایشگرها، کمتر از زمانی خواهد بود که بخواهند از گوشی تلفن همراه خود استفاده کنند.

بحث پیرامون این ابداع اپل، جزء دیگر مواردی است که وایرد آن را زیر ذره‌بین قرار داده ‌است. هک شبکه تلفنی آمریکا توسط چین هم از دیگر موضوعاتی است که در مجله وایرد مورد بررسی قرار گرفته‌ است. ظاهراً، دولت چین بخش ارتباطی را در آمریکا هدف قرار داده و به این ترتیب شبکه ارتباطات از راه دور را در این کشور مورد هجمه قرار داده ‌است. به همین خاطر، وایرد به بررسی امنیت سایبری در آمریکا پرداخته‌ است.

صاحب‌امتیازCondé Nast
تیراژ870 هزار نسخه
انتشار اولین شماره1993
دفتر مرکزیسان‌فرانسیسکو، ایالات متحده
وب‌سایتwired.com
سوژه‌ها#کرونا #بیل_گیتس #اپل

500 شرکت برتر آمریکایی


شماره ژوئن/جولای فورچون: اواخر ماه می بود که مجله فورچون در آخرین شماره خود، فهرست 500 شرکت برتر آمریکایی را منتشر کرد. این شصت‌وهشتمین باری است که این مجله اقدام به انتشار فهرست 500 شرکت برتر آمریکایی می‌کند. این فهرست بر اساس پردرآمدترین شرکت‌های آمریکایی منتشر می‌شود. مجموع درآمد این شرکت‌ها طبق گزارش مجله فورچون در سال 2021 رشد 19درصدی نسبت به سال 2020 داشته‌ است. نکته اصلی این است که این شرکت‌ها روی هم رفته، حدود دوسوم از کل تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهند.

درآمد آنها برابر با 16.1 تریلیون دلار است. ارزش این 500 شرکت آمریکایی در بازار هم برابر با 37 تریلیون دلار است که نسبت به سال گذشته‌اش رشد 13درصدی را تجربه کرده ‌است. شاید مهم‌ترین بخش ماجرا این باشد که این شرکت‌ها 29 میلیون و 700 هزار نیرو را در سراسر جهان استخدام کرده‌اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه درباره این شرکت‌ها این است که 44 مورد از این 500 شرکت، توسط زنان مدیریت می‌شوند. یعنی مدیرعامل آنها یک زن است. تاکنون سابقه نداشته این تعداد زن، مدیرعاملی شرکت‌های برتر آمریکایی را بر عهده داشته باشند.

شرکت والمارت برای دهمین سال متوالی در جایگاه یکم تا پنجم این فهرست قرار گرفته (برای امسال در رتبه نخست قرار دارد). آمازون هم رتبه دوم را در فهرست شرکت‌های برتر به خود اختصاص داده ‌است. این شرکت توانسته افزایش 22درصدی در درآمدش را تجربه کند. اپل جایگاه سوم را در این فهرست دارد. اما نکته اینجاست که این شرکت پردرآمدترین شرکت در میان شرکت‌های آمریکایی بوده‌ و طی هشت سال گذشته این شرکت همیشه در این زمینه جایگاه برتر را داشته است. شرکت‌هایی مانند اکسون‌موبیل، آلفابت و برکشایر هاتاوی از جمله دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی هستند که در ردیف 10 شرکت نخست قرار دارند. این شرکت‌ها در 232 شهر مختلف و در 37 ایالت مجزا قرار دارند. برای نخستین‌بار از سال 2010 تاکنون، تگزاس بیشترین تعداد شرکت‌های برتر را در خود جای داده ‌است. جزئیات بیشتر درباره این شرکت‌ها در مجله فورچون آمده‌ است.

صاحب‌امتیازCharoen Pokphand
تیراژ852 هزار
انتشار اولین شماره1929
دفتر مرکزینیویورک، ایالات متحده
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌ها#فورچون #500_شرکت_برتر #درآمدزایی

اثرگذارترین‌های جهان: تیم کوک


شماره ژوئن 2022 تایم: مجله تایم 100 فرد اثرگذار در جهان را بررسی می‌کند. این نشریه در جدیدترین شماره خود، تیم کوک را روی جلد مجله برده و از او به‌عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار در جهان یاد کرده ‌است. تیم کوک که در حال حاضر به‌عنوان یکی از میلیاردرهای جهان شناخته می‌شود، مدیریت شرکت اپل را بر عهده دارد. او توانسته به گونه‌ای اپل را مدیریت کند که از آن به‌عنوان شاهکار یاد می‌شود. او نسبت به سایر مدیران عامل، توانایی‌های بیشتری از خود به نمایش گذاشته‌ است. از آنجا که محصولات شرکت اپل در حال حاضر روی ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها اثر می‌گذارد، مدیرعامل این شرکت باید علاوه بر هوش تجاری، از خرد فلسفی هم برخوردار باشد؛ امری که ظاهراً تیم کوک کاملاً به آن آگاه و از آن برخوردار است. بی‌تردید شرکت اپل و محصولاتش کاملاً در دنیای مدرن امروزی اثرگذار هستند. این اثرگذاری هم از مدیرعامل آن سرچشمه گرفته ‌است.

بر اساس گزارش مجله تایم، تیم کوک فردی منظم است که برای همه لحظات زندگی‌اش برنامه‌ریزی می‌کند. شاید بابت همین نظم و برنامه‌ریزی است که توانسته به یکی از تحسین‌برانگیزترین مدیران عامل در جهان تبدیل شود. این مدیرعامل آمریکایی در آلابامای آمریکا به دنیا آمده و اکنون 61ساله است. او توانسته از مهندسی به دنیای مدیرعاملی پل بزند. کوک نخستین‌بار در سال 1998 به شرکت اپل ملحق شد. در آن زمان، معاونت رئیس این شرکت را بر عهده داشت و در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کرد. عمده تمرکز او نیز روی بحث فروش و عملکرد شرکت اپل قرار داشت. 24 آگوست 2011 بود که تیم کوک برای نخستین‌بار بر صندلی مدیرعاملی شرکت اپل تکیه زد.

این رویداد کمی پیش از مرگ استیو جابز در اکتبر همان سال بود. در واقع او به‌نوعی جانشین استیو جابز شد و توانست مسیر کارآفرین قبلی را در این شرکت ادامه دهد. او به قدری در زمینه مدیرعاملی قدرت دارد که به شرکت‌های دیگر هم در عرصه مدیرعاملی، مشاوره می‌دهد. مجله تایم مصاحبه‌ای مفصل به‌صورت تصویری با تیم کوک داشته و آن را روی سایت خود قرار داده ‌است.

صاحب‌امتیازشرکت تایم
تیراژ1.6 میلیون نسخه
انتشار اولین شماره3 مارس 1923
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی، ایالات متحده
وب‌سایتtime.com
سوژه‌ها#تیم_کوک #اپل #مدیریت

آن‌سوی یخبندان کریپتو


شماره می 2022 بارونز: بیت‌کوین و سایر رمزارزها مدتی طولانی است که روندی نزولی را در پیش گرفته‌اند و نسبت به زمان اوج خود، بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده‌اند. مجله بارونز به تفصیل، جریان رمزارزها را زیر ذره‌بین قرار داده‌ است. افراد زیادی در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هنوز هم بسیاری از افراد به‌دنبال سرمایه‌گذاری در این عرصه هستند، اما کسی نمی‌داند چه آینده‌ای در انتظار بیت‌کوین است.

مجله بارونز بر این باور است که آینده کریپتوها از آنچه اکنون شاهدش هستیم، هیجان‌انگیزتر خواهد بود. واقعیت این است که کمتر حوزه‌ای در دنیای فناوری به اندازه کریپتوها جذابیت خواهند داشت. بیت‌کوین و سایر رمزارزها در شرایط بحرانی، بیش از یک تریلیون و 600 میلیون دلار از ارزش خود را از دست داده‌اند. این اتفاق از ماه نوامبر گذشته تاکنون رخ داده‌ است. سیاست‌های پولی انقباضی که بانک‌های مرکزی برای مهار نرخ تورم در کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا در پیش گرفته‌اند، مهم‌ترین دلیل اثرگذار بر رمزارزهاست که باعث شده ارزش آنها در بازار کاهش پیدا کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که تنها عامل مؤثر، همین اقدام بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ بهره است؛ چراکه دنبال‌کردن سیاست انقباضی به‌نوعی باعث شده بازارهای پرریسک از جمله بازار رمزارزها دچار بحران شود. البته ترس از رکود اقتصادی در این شرایط بحرانی هم از دیگر مواردی است که روی بازار رمزارزها اثر منفی گذاشته‌ است. واقعیت این است که اکوسیستم کریپتوها، اطمینان‌پذیری خود را از دست داده ‌است. یعنی بسیاری از افراد به آن اعتماد و اطمینانی ندارند. به همین خاطر است که بسیاری از افراد سعی دارند از آن دور بمانند، اما این بازار می‌تواند آینده‌ای کاملاً متفاوت از آنچه اکنون شاهدش هستیم، رقم بزند. این همان موضوعی است که مورد بررسی مجله بارونز قرار گرفته ‌است.

صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ305 هزار و 513 نسخه
انتشار اولین شماره1921
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی، ایالات متحده
وب‌سایتbarrons.com
سوژه‌ها#رمزارز #کریپتو #ارز_دیجیتالی

مسیر بزرگ فناوری


شماره می 2022 لومبرگ بیزینس‌ویک: بسیاری از افراد تصور می‌کنند فروپاشی اقتصادی همیشه نتیجه نیروهای مختلف در اقتصاد کلان است؛ برای مثال برخی تصور می‌کنند تنها عواملی مانند نرخ بهره و نرخ تورم می‌توانند به بروز بحران اقتصادی در جهان منجر شوند. اما واقعیت این است که گاهی صنعت فناوری هم می‌تواند شرایطی را برای افول اقتصادی فراهم آورد. این همان مسئله‌ای است که مجله بلومبرگ ‌بیزینس‌ویک در جدیدترین شماره خود تلاش کرده به آن بپردازد.

دره سیلیکون یا سیلیکون‌ولی به گوش خیلی‌ها آشناست. همان جایی که استارتاپ‌های آمریکایی طی نیم‌قرن گذشته در آن متولد ‌شدند و جان ‌گرفتند و به محلی برای تولید و ایجاد پول و ثروت تبدیل شدند. کسب‌وکارهای بزرگ سعی دارند در سیلیکون‌ولی برای خود جایگاهی به دست آورند و از طریق ایجاد یک ساختمان تجاری، اقدام به تجارت کنند و از دنیای پرسود آن نفع ببرند. نکته اینجاست که در سیلیکون‌ولی به‌دلیل حضور افراد بی‌شمار برای انجام تجارت و کسب‌وکار، امواج تغییرات بسیار است. گاهی یک سونامی بزرگ ایجاد می‌شود و یک کسب‌وکار را به‌کلی از بین می‌برد و در جای آن، کسب‌وکاری دیگر را قرار می‌دهد. به این ترتیب امکان دارد بسیاری از سهام‌داران در جریان این امواج، ثروت خود را از دست بدهند یا سرمایه‌ای هنگفت به دست آورند. این بالا و پایین‌شدن‌ها بی‌تردید روی شرایط اقتصادی هم اثر می‌گذارد و می‌تواند به‌سادگی، بحران و رکود اقتصادی را با خود به همراه آورد.

به این ترتیب می‌توان گفت صنعت فناوری، در حالی‌ که می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند، در عین ‌حال این استعداد را دارد که دنیای اقتصاد را از ریشه برکَند. به هر حال، این صنعت هم با ریسک‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاران و فعالان تجاری همراه است و به‌سادگی می‌تواند آنها را دستخوش توفان بلایای مختلف کند. مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک به تفصیل این موضوع را مورد توجه قرار داده ‌است.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1929
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی، ایالات متحده
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#استارتاپ #سیلیکون_ولی #بحران_اقتصادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش