عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

بازارچه‌ای از APIها و خدمات دیجیتال

گفت‌وگو با محمدحسین متقی‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره شرکت آی‌تی‌ساز درباره سامانه آی‌تی‌هاب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / آی‌تی‌هاب در سال 1400 با حمایت اپراتور آی‌تی‌ساز آغاز به کار کرد؛ سامانه‌ای که در تلاش است تا توسعه‌دهندگان برای ایجاد یک بستر نرم‌افزاری جدید، مجبور به توسعه تمام اجزای آن نباشند و به‌منظور دریافت خدمات الکترونیک، نیازمند مذاکره با ده‌ها نهاد و سازمان نشوند. در گفت‌وگو با محمدحسین متقی‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره شرکت آی‌تی‌ساز درباره این سامانه و خدماتی که ارائه می‌دهد، گفت‌وگو کردیم. به گفته متقی‌زاده، آی‌تی‌هاب روشی آسان برای دسترسی به سرویس‌های مختلف استعلامی و هوش مصنوعی در کشور است و در جهت هم‌افزایی اکوسیستم استارتاپی کشور، به‌صورت یک پلتفرم دوسویه طراحی شده است؛ به این معنی که کسب‌وکارها می‌توانند علاوه بر دریافت خدمات از آی‌تی‌هاب، APIها و خدمات خود را نیز در آن ارائه دهند. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با محمدحسین متقی‌زاده می‌خوانید.


پنجره واحد فروش سرویس‌های هوش مصنوعی به‌صورت تلفیقی


طبق صحبت‌های محمدحسین متقی‌زاده، آی‌تی‌ساز به‌عنوان آژانس ارائه خدمات احراز هویت ASA  (Authentication Services Agency) با توجه‌ به گستردگی سرویس‌ها و راهکارهایش در حوزه هوش مصنوعی، احراز هویت، خدمات مالی، پرداختی، اعتباری و… یکی از جامع‌ترین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های مختلف از طریق API در کشور است که سرویس‌های ترکیبی از سرویس‌های استعلامی و هوش مصنوعی را با کیفیت بالا به پذیرندگان و کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: «راه‌اندازی، توسعه و هدایت یک کسب‌وکار نیازمند ارتباط با شبکه بزرگی از کسب‌وکارها به‌منظور تأمین خدمات پایه کاربردی، استعلامی، زیرساختی و پشتیبانی است و تلاش ما در آی‌تی‌هاب این است که توسعه‌دهندگان برای ایجاد یک بستر نرم‌افزاری جدید، مجبور به توسعه تمام اجزای آن نباشند و برای دریافت خدمات الکترونیک، نیازمند مذاکره با ده‌ها نهاد و سازمان نشوند. ما شبکه و زنجیره‌ای کامل از این سرویس‌ها را در محیطی چابک و شفاف گرد هم آورده‌ایم تا توسعه‌دهندگان بتوانند با کنار هم قرار دادن این تکه‌ها، نرم‌افزار مطلوب خود را در کوتاه‌ترین زمان توسعه دهند.»

طبق صحبت‌های رئیس هیئت‌مدیره شرکت آی‌تی‌ساز، توسعه‌دهندگان می‌توانند علاوه بر دسترسی به امکان مقایسه و بررسی خدمات متنوع دیجیتال، به‌صورت یکپارچه خدمات مورد نیاز خود را از آی‌تی‌هاب دریافت کرده و با استفاده از مستندات شفاف موجود، آنها را به‌سهولت پیاده‌سازی کنند. همچنین برای راهنمایی جهت اتصال کسب‌وکارها پشتیبانی 24×7 کارشناسان آی‌تی‌هاب آماده پاسخگویی است.

او درباره این سامانه می‌گوید: «صاحبان کسب‌وکار با استفاده از سرویس‌های متنوع هوش مصنوعی و استعلامی آی‌تی‌هاب، هزینه‌های ایجاد و حفظ کسب‌و‌کار خود را کاهش می‌دهند و در کنار آن از فرایندهای سریع پرداخت و افزایش ضریب امنیت تبادلات مالی بر بستر یک شبکه‌ امن بانکی بهره می‌برند؛ علاوه بر این، کسب‌وکارها می‌توانند به محصولات متنوع خدمات دولتی و قوه قضائیه توسعه‌یافته توسط آی‌تی‌‌ساز نیز دسترسی داشته باشند.»

متقی‌زاده توضیح می‌دهد که جهت هم‌افزایی شبکه اکوسیستم استارتاپی کشور، آی‌تی‌هاب به‌صورت یک پلتفرم دوسویه طراحی شده؛ به این معنی که کسب‌وکارها می‌توانند علاوه بر دریافت خدمات از آی‌تی‌هاب،  APIها و خدمات خود را نیز در آن ارائه دهند. او در این خصوص می‌گوید: «ارزش‌های ارائه‌شده توسط آی‌تی‌هاب برای کسب‌وکارها، سادگی و یکپارچگی در ارائه و دریافت سرویس‌ها و خدمات، سهولت عملیات با روش‌های متنوع جهت به‌کارگیری خدمات و قیمت پایین زیرساخت‌ها و خدمات است. در نتیجه آی‌تی‌هاب پنجره واحد فروش سرویس‌های هوش مصنوعی به‌صورت تلفیقی با سرویس‌های استعلامی و محصولات خدمات دولتی و قوه قضائیه است.»


خدمات آی‌تی‌هاب برای کسب‌وکارها


متقی‌زاده درباره آنچه آی‌تی‌هاب در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد، ابتدا درباره اپراتور آی‌تی‌ساز توضیح می‌دهد: «به ‌موازات رواج سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، استقبال کاربران برای استفاده بیشتر از خدمات جدید نیز افزایش یافته است. اپراتور آی‌تی‌ساز با درک این تحولات و به پشتوانه چندین سال فعالیت در حوزه ارائه خدمات و داشتن تجربه مناسب در ارائه بیش از 300 خدمت دولتی، غیردولتی و  احراز هویت آنلاین ثنای قوه قضائیه، سرویس‌های متنوعی را در سامانه آی‌تی‌هاب به کسب‌وکارهای مختلف عرضه کرده ‌است.

از جمله این سرویس‌ها می‌توان به وب‌سرویس‌های هویت اشخاص حقیقی، وب‌سرویس‌های هویت اشخاص حقوقی، وب‌سرویس‌های اطلاعات مکانی، کلیه وب‌سرویس‌های خدمات بانکی و نظام پرداخت، انواعSDK های خدمات هوش مصنوعی، درگاه احراز هویت بیومتریک، انواع اعتبارسنجی با پردازش اطلاعات استخراج‌شده فرد، صدور گواهی امضای دیجیتال، خدمات الکترونیک قضایی (ثنا) و… اشاره کرد.»

با توجه به توضیحات متقی‌زاده، سرویس‌های پایه هوش مصنوعی بومی‌سازی‌شده که به پنج دسته کلی (بینایی، گفتاری، نوشتاری و نویسه‌خوان OCR، تحلیل دیتا و دوربین‌های هوشمند) تقسیم می‌شوند نیز از دیگر خدماتی هستند که در آی‌تی‌هاب در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرند.

او سپس به سایر خدمات این سامانه به کسب‌وکارها اشاره می‌کند: «خدمات استعلامی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، خدمات هویتی و ثبت احوال، خدمات وزارت کار و تأمین اجتماعی، خدمات ناجی (پلیس)، خدمات بانکی و نئوبانک، سفته و برات الکترونیک، خدمات اعتبارسنجی، خدمات پست، خدمات احراز هویت سجام و بازار مالی، ثبت امضای دیجیتال روی اسناد الکترونیک، خدمات شهری، خدمات خودرویی، خدمات شارژ و اینترنت اپراتورهای تلفن همراه و کیف پول اختصاصی از دیگر خدمات آی‌تی‌هاب هستند.»


ویژگی‌های آی‌تی‌هاب


رئیس هیئت‌مدیره آی‌تی‌ساز سپس با اشاره به تجربه فراوان ارائه سرویس‌های مختلف توسط آی‌تی‌ساز، به ویژگی‌های آی‌تی‌هاب اشاره می‌کند: «آی‌تی‌هاب در این سامانه، ویژگی‌های بی‌نظیری را برای سهولت استفاده کسب‌وکارها فراهم آورده که از جمله این ویژگی‌ها می‌توانم به دسترسی آسان و سریع به وب‌سرویس‌های بانکی و خدماتی، دسترسی آسان به محصولات دولت الکترونیک و قوه قضائیه هوشمند، تلفیق خدمات هوش مصنوعی با وب‌سرویس‌های مختلف، سرعت در توسعه خدمات مالی و غیرمالی، دریافت سرویس به‌صورت الکترونیکی، محیط سندباکس، سرویس HEALTH CHECK، سامانه مانیتورینگ به‌صورت آنلاین و… اشاره کنم.»

طبق توضیحات متقی‌زاده سامانه آی‌تی‌هاب از طریق دو روش سرویس‌های خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ اولین روش قرار دادن لایسنس محصولات آی‌تی‌هاب به‌صورت اختصاصی در اختیار شرکت‌ها و بانک‌های متقاضی است و دومین روش که از دستاوردهای سرویس‌های کاربردی هوش‌ مصنوعی بومی ایرانی است، ارائه وب‌سرویس‌های استعلامی و هوش مصنوعی و خدمات آنلاین آی‌تی‌هاب به شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی و همچنین دسترسی آسان به مستندات سرویس‌ها جهت تسریع در پیاده‌سازی توسط برنامه‌نویسان در داشبورد آی‌تی‌هاب را دربر می‌گیرد.


کاربردهای آی‌تی‌هاب برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها


او توضیح می‌دهد سازمان‌هایی که APIهای کاربردی به کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند، می‌توانند خدمات خود را بر بستر آی‌تی‌هاب عرضه کنند و به زیست‌بوم استارتاپ‌های دیجیتال متصل شوند. متقی‌زاده می‌گوید: «آی‌تی‌هاب به‌عنوان درگاه ارائه API، پشتیبانی از سرویس‌ها را بر عهده گرفته و سازمان‌ها به جای مشتریان متعدد، تنها با آی‌تی‌هاب در ارتباط خواهند بود. استارتاپ‌ها نیز می‌توانند علاوه بر دریافت خدمات مورد نیاز خود از طریق درگاه یکپارچه آی‌تی‌هاب، از زیرساخت‌های این مجموعه برای معرفی سرویس‌ها و خدمات خود استفاده کنند.

توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری در آی‌تی‌هاب و دریافت وب‌سرویس‌های مدنظرشان، تمام خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند و برای پشتیبانی سرویس‌ها نیز فقط با آی‌تی‌هاب تعامل داشته باشند. علاوه بر این، کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط دیجیتال نیز می‌توانند خدمات مبتنی بر  API خود را از طریق درگاه یکپارچه آی‌تی‌هاب در اختیار کسب‌وکارهای دیگر قرار دهند. کسب‌وکارهای غیردیجیتال مانند شرکت‌های صنعتی، کسب‌و‌کارهای خدماتی و تفریحی و… نیز می‌توانند با استفاده از راهکارهای جامع آی‌تی‌هاب، خدمات خود را بهبود ببخشند.»


روش دسترسی کسب‌وکارها به آی‌تی‌هاب


متقی‌زاده سپس با اشاره به اینکه آی‌تی‌هاب یک بازارچه API و خدمات دیجیتال است که با مشارکت اپراتور آی‌تی‌ساز ایجاد شده، می‌گوید: «روش دسترسی کسب‌وکارها به آی‌تی‌هاب به این صورت است که کسب‌وکارها می‌توانند به سایت آی‌تی‌هاب وارد شوند و در بخش ثبت‌نام، روی «ثبت‌نام کسب‌وکار حقوقی یا حقیقی» کلیک کرده و اقدام به ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام و وارد کردن اطلاعات، یک حساب کاربری و کیف پول شارژشده رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت و سپس به‌راحتی به دنیای وب‌سرویس‌های مختلف متصل می‌شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش