عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

CBDCها جهانی می‌شوند

واحدهای پولی بانک مرکزی در حال فراگیر شدن هستند و می‌توانند جابه‌جایی پول در جهان را تغییر دهند

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

عصر تراکنش 60 / ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی یا CBDCها مانند اسکناس از طرف دولت منتشر می‌شوند. درواقع دولت به جای ایجاد صورت‌حساب‌ها و سکه‌های فیزیکی، یک توکن منتشر می‌کند که در کیف ‌پول‌های دیجیتالی یا اپلیکیشن‌ها نگهداری می‌شود. امروزه دولت‌ها، از نیجریه گرفته تا چین در حال آزمایش این راه جدید هستند.

ده‌ها کشور روی CBDCها کار می‌کنند و هر کدام انگیزه‌ای کاملاً متفاوت از دیگری دارند. «جاش لیپسکی»، مدیر مرکز «ژئو‌اکونومیک» در شورای آتلانتیک می‌گوید: «CBDC چیزی نیست که برای همه مناسب باشد.» شورای آتلانتیک اندیشکده‌ای آمریکایی است که CBDCها را در تمام دنیا ردیابی می‌کند (اطلاعات نقشه‌ای که می‌بینید بر اساس کارهای شورای آتلانتیک است).

تمرکز بعضی از پروژه‌های CBDC روی پرداخت‌های بین کشورهاست. اما بیشتر این به‌اصطلاح واحدهای پولی تجاری برای تراکنش‌های مالی روزمره طراحی شده‌اند. CBDCهای در سطح خرده‌فروشی می‌توانند افراد بیشتری را به سیستم بانکی وارد کنند و شمول مالی را افزایش دهند. لیپسکی می‌گوید در کشورهایی مثل نیجریه، افزایش دربرگیرندگی مالی انگیزه‌ای بسیار مهم است، چون در کشور نیجریه قسمت اعظمی از جمعیت کشور خارج از مراکز شهری زندگی می‌کنند. کشورهای حوزه دریای کارائیب هم همین شرایط را دارند و ارسال پول به ده‌ها و حتی صدها جزیره کار دشواری است.

حتی در کشورهایی که پیوستگی بیشتری دارند هم افزایش شمول مالی تأثیر مهمی خواهد داشت. امروزه در آمریکا حدود پنج درصد خانوارها به هیچ حساب بانکی دسترسی ندارند. CBDCها می‌توانند راهی دموکراتیک برای دسترسی همه به اقتصاد دیجیتال باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 24 دقیقه

حامیان عصر تراکنش