عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

کوتاه درباره رمزارزها

پیش از اینکه غرق در فضای دیجیتال شویم، بیاید اصول آن را بررسی کنیم

زمان مطالعه: 17 دقیقه

عصر تراکنش 61 / اگرچه شروع ارز دیجیتال به سال ۱۹۸۰ برمی‌گردد، اما بیت‌کوین و استفاده از فناوری بلاکچین در سال ۲۰۰۸ همزمان با انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین بود که توسط ساتوشی ناکاموتو به وقوع پیوست. کسی تا به امروز واقعاً نمی‌داند که ناکاموتو کیست.  اما در سال ۲۰۰۹، این اسم مستعار بیانگر ظهور ارزهای دیجیتال بود؛ زمانی که اولین متقاضی بیت‌کوین پیدا شد و آنها اولین بیت‌کوین را برای اولین‌بار استخراج کردند. در زبان عامیانه آن بیت‌کوین‌ها همان کیف پول‌های ارز دیجیتالی هستند که امروزه بسیاری از ما از آنها استفاده می‌کنیم. حالا ممکن است برایتان تعجب‌برانگیز باشد که چرا این وایت‌پیپر 9صفحه‌ای، انقلابی در حوزه فین‌تک به‌شمار می‌رود و امروزه نیز به‌عنوان برنامه کار رمزارزهای کنونی به کار می‌رود؟ مسئله مهم‌تر این است که بیت‌کوین چطور این‌قدر پیشرفت کرد؟‌ 


افزایش بیت‌کوین


اول از همه بیایید در مورد بحران مالی سال ۲۰۰۸ که به بحران لمان نیز معروف است،‌ صحبت کنیم. مطالب بسیار زیادی در مورد آن می‌توانید در اینترنت پیدا کنید، اما خلاصه آنها این است: وقتی دولت آمریکا بزرگ‌ترین بانک‌ها و شرکت‌های کشور را در شرایط ناگوار نجات داد، دو مورد از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری آمریکا سقوط کردند.  یکی از آن سقوط‌ها ورشکستگی لمان‌برادرز بود و دیگری فروپاشی زودهنگام شرکت مالی «بیر استرنز» (Bear Stearns) در مارس ۲۰۰۸ که به علت شکست صندوق‌های تأمینی آن شرکت اتفاق افتاد. این اتفاقات باعث ایجاد رکود جهانی بسیار عظیمی شد. طبق مقاله‌ای در مجله واشنگتن‌پست، بعد از این اتفاق نه‌تنها بازار سهام حدود هشت تریلیون دلار افت کرد،‌ بلکه رشد اقتصاد جهانی نیز بیش از دو تریلیون دلار ضرر کرد و در نتیجه تجارت جهانی سقوطی را تجربه کرد که باعث بحران مالی در سراسر جهان شد. نکته حائز اهمیت این است که عموم مردم اعتمادشان را به بانک‌ها از دست داده‌اند و بسیار بزرگ‌بودن برای ورشکستگی عواقب فاجعه‌باری به همراه داشت.

خلاصه همه مطالب این است؛ علت مورد توجه واقع‌شدن بیت‌کوین و فناوری بلاکچین این بود که آنها راه‌حلی برای بحران مالی سال ۲۰۰۸ بودند. هدف اصلی آن فناوری ارائه جایگزینی بود تا مردم بتوانند با حذف دخالت شخص ثالث، تراکنش‌های کارآمدتری داشته باشند. با این وجود، این بدان معنا نیست که نوآوری مشکلاتی به همراه ندارد؛ مانند هر مسئله جدید دیگری،‌ همیشه قسمت ناشناخته‌ای هم در کار است. ارز فیات پس از گذشت صدها سال به این مرحله رسیده و اکنون نظام‌های مالی ما هنوز در حال پیشرفت هستند. با توجه به اینکه اتفاقات کنونی دنیا طوری رقم می‌خورند که اقتصاد ما مدام دچار تحول می‌شود،‌ دیگر تعجبی ندارد که چرا بسیاری از افراد، رمزارز را اتفاقی دووجهی  به حساب می‌آورند. با این وجود، از آنجایی که این فناوری تا همیشه ماندگار است، ما باید رمزارز را بشناسیم تا بدانیم در آینده چه چیزی در انتظار ماست. 


ارزش استخراج و خرید بیت‌کوین


برای درک نوسانات کنونی بیت‌کوین در نظر داشته باشید که خود ارزش از فکر درونی نشئت می‌گیرد. ما کاربران هستیم که به یک کالا ارزش می‌دهیم و به هر دلیلی از آن استفاده می‌کنیم. کاربر نقش مشتری و فروشنده را ایفا می‌کند که هر دو نقش تعیین می‌کنند که بر اساس فایده، آن کالا چقدر برای ما ارزش دارد و همچنین نقش آن را به‌عنوان یک وسیله برای تبادل نشان می‌دهد.

از لحاظ فنی،‌ با به‌کارگیری هر کالایی برای تبادل می‌توانیم آن را به ارز تبدیل کنیم؛ مانند معامله یک جفت گوسفند با یک گاو. بنابراین چطور از مبادله کالاها به استفاده از ارز فیات برای خرید همان کالاها رسیدیم؟

با ذکر مثالی این تکامل را بررسی می‌کنیم. فرض کنید شما یک سازمان  حکومتی در کشوری پرجمعیت هستید، پس برای کنترل و مدیریت امور واحد پولی استانداردی را مقرر می‌کنید که فرضاً ارزش دارد و با داشتن یک حساب عددی که روش  همیشگی برای اندازه‌گیری ارزش است، معامله را آسان می‌کند.

در نتیجه این فرایند دقیقاً چطور برای بیت‌کوین اتفاق می‌افتد؟ ارزش بیت‌کوین نیز مانند ارز فیات تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ عرضه و تقاضا،‌ نظر سرمایه‌گذار و کاربر، مقررات قانونی (که با وقایع جهانی تغییر می‌کنند) و اینکه رسانه آنها را چطور ارائه دهد. تنها تفاوت بین فیات و بیت‌کوین این است که فیات به سازمانی متمرکز نیاز دارد تا ارزش آن را تعیین کند، ولی ارزش بیت‌کوین به تعداد باقی‌مانده،‌ فرایند تولید و افزایش تقاضای آن بستگی دارد.

بر اساس منابع مختلف، از جمله «نکست ادوایزر» و «گاردین»، ارزش بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱ به ۶۸ هزار دلار آمریکا رسید. این رقم بسیار متفاوت از زمانی است که ارزش آن در سال ۲۰۰۹، صفر بود و در سال ۲۰۱۰ فقط کمی افزایش یافت و به 0.09 دلار آمریکا رسید.

همچنین بیان این نکته حائز اهمیت است که از آنجایی که بیت‌کوین منبعی محدود است و تنها ۲۱ میلیون از آن در دسترس است،‌ هرچه کمیاب‌تر باشد، ارزش آن بالاتر می‌رود. طبیعتاً هرچه دارایی کمتر باشد، فارغ از نوع آن،‌ ارزش آن ناپایدارتر است. تا ژانویه ۲۰۲۲، 18.9 میلیون بیت‌کوین استخراج شده است. اکنون با وجود اینکه همه بیت‌کوین را پذیرفته‌اند، استفاده از آن رشد چندانی ندارد؛ زیرا ارزش واقعی آن هنوز مشخص نیست و در نهایت به عرضه و تقاضای جهانی بستگی دارد.

با این وجود، بسیاری رابطه بین رمزارز و سهام بازار را پیش‌بینی کرده‌اند و خبرهای بسیار زیادی مربوط به ارتباط بین بیت‌کوین و اس‌اند‌پی 500 (شاخص قیمتی که قیمت 500 شرکت برتر حوزه فناوری در آمریکا را بررسی می‌کند) در ماه می ۲۰۲۲ منتشر شده است. علت این مسئله آن است که سرمایه‌گذاران صنعت رمزارز کسانی هستند که سهام دارند یا خودشان در بخش فناوری هستند. همچنین بر اساس مقاله‌ای که در ۱۰ می ۲۰۲۲ در Vox منتشر شد، به‌دلیل همه‌گیری کرونا،‌ شرایط میان روسیه و اوکراین و کاهش رشد اقتصاد چین،‌ طبیعی است که نرخ تورم آمریکا به بالاترین حد خود برسد و بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره‌ها را نیز افزایش دهد. این مسئله مردم را تشویق می‌کند تا پول خود را از سرمایه‌گذاری‌های پرخطر خارج کنند. بنابراین نوسان کنونی، به‌ویژه سقوط بازار رمزارز در ماه می نیز مانند بازار سهام قدیمی به‌راحتی تحت تأثیر وقایع جهانی قرار می‌گیرد.


انفجار بزرگ رمزارز


حالا که شما را از علت به وجود آمدن رمزارز آگاه کردیم (امیدوارم همین‌طور باشد) و نشان دادیم که مردم چطور به قابلیت‌های آن علاقه‌مند شدند، بیایید یک قدم (یا بهتر است بگوییم چند دهه) به عقب برگردیم تا با نگاهی اجمالی متوجه شویم چه عاملی در وهله اول باعث شروع عصر دیجیتال شد.

اولین نسخه اینترنت، آرپانت (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه) در دهه ۱۹۶۰ بود که در ابتدا برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات از راه دور، بدون نیاز به اتصالات تلفن و در شبکه‌ای از کامپیوترها به وجود آمد. از این نظام در ابتدا فقط برای اهداف دانشگاهی و نظامی استفاده می‌شد. با شروع دهه ۹۰، «تیم برنزلی»، دانشمند کامپیوتر انگلیسی، شبکه جهانی وب را به‌عنوان یک مرورگر برای کنترل بهتر اینترنت معرفی کرد. در ششم آگوست ۱۹۹۱ مرورگر فعال شد و در سال ۱۹۹۳ استفاده و توسعه آن برای همه رایگان بود. طبق گفته برنزلی،‌ هدف از این شبکه داشتن فضایی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات مشترک و برقراری ارتباط است. این شبکه حتماً باید جهانی شود. یک پیوند فرامتنی می‌تواند به هر چیزی متصل شود، خواه شخصی باشد یا محلی یا جهانی یا از طرف دیگر پیش‌نویس باشد یا بسیار استاندارد.  

طبق تاریخچه مختصری که در مورد شروع اینترنت و شبکه وب جهانی گفته شد، آنها چه ارتباطی با توسعه‌های امروزی ما مثل بلاکچین، رمزارز،‌ دیفای،‌ وب۳ و متاورس دارند؟

اولین و مهم‌ترین موضوعی که باید به خاطر بسپارید، این است که همه ماجرا از آنجا شروع شد که مردم به روشی کارآمدتر برای برقراری ارتباط نیاز داشتند تا بتوانند اطلاعات‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. دوم اینکه مسیر نوآوری همیشه پرچالش است، چه برسد به ایجاد یک نظام جهانی به وسعت اینترنت. بیش از نیم‌قرن طول کشید تا ما به این موقعیت برسیم و قطعاً این نظام همچنان در حال رشد است. سومین نکته که همه شما باید تاکنون به آن پی برده باشید،‌ دموکراتیک‌کردن اینترنت و توانمندکردن کاربران است. طبق آنچه گفته شد،‌  بیایید توسعه‌های گفته‌شده را بررسی کنیم.


امور مالی غیرمتمرکز (Defi)


مرکز همه فناوری‌های مانند رمزارز و بلاکچین در نگاه اول مفهومی ساده است؛ به جای اینکه در سیستمی متمرکز کار کنید که کنترلگران و رگولاتورها قوانین آن را تعیین می‌کنند و باید هزینه کمی بابت خدمات‌شان به آنها پرداخت،‌ خودتان امور مالی‌تان را در کیف پول دیجیتال‌تان مدیریت ‌کنید. نکته کلیدی این موضوع این است که غیرمتمرکز کردن همان دموکراتیزه‌کردن است؛ یعنی قدرت بیشتری به کاربر داده می‌شود تا خود او امور مالی‌اش را کنترل کند.

  • با این حال باید از چند جهت احتیاط کرد:
  • از آنجایی که دیفای حدود و ضابطه‌ای ندارد،‌ اگر جرم مالی رخ دهد،‌ به چه کسی باید گزارش دهیم؟‌
  • اگرچه همه تراکنش‌ها در بلاکچین ثبت می‌شود و می‌توان رمزارز دزدیده‌شده یا گم‌شده را ردیابی کرد، اما از آنجایی که هیچ سازمان نظارتی تراکنش‌ها را بررسی نمی‌کند،‌ ممکن است کاربری ندانسته درگیر کلاهبرداری شود؛ زیرا کاربران نمی‌دانند پایان این ماجرا کجاست. 

وب ۳


به‌طور خلاصه وب۳ نسل سوم شبکه وب جهانی است که توانایی اتصال گسترده،‌ دسترسی بهتر و رابط کاربرمحور بیشتری را مبتنی بر غیرمتمرکزسازی دارد. 

این جمله سنگین چه مفهومی دارد؟ به جای جست‌وجو در گوگل،‌ سافاری یا هر منبع ذخیره‌سازی اطلاعات آنلاین مرسوم که می‌تواند قسمت preferences، تاریخچه جست‌وجو و فعالیت آنلاین شما را کنترل کند، اکنون بدون کنترل دیگران و  اینکه نگران سیل عظیمی از تبلیغات لوازم خانه در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی‌تان باشید (به خاطر جست‌وجوی قفسه کتاب ایکیا)، می‌توانید جست‌وجو کنید.

از آنجایی که وب3 شما را کنترل نمی‌کند، هر جا که باشید، می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های فرضی آن، یعنی «بدون نیاز به اعتماد و مجوز» به اطلاعات دسترسی داشته باشید و بدون نیاز به شخص ثالث مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. داده‌ها متعلق به کاربر نیستند، اما می‌تواند آنها را به اشتراک بگذارد (برای مثال VPNها).

وب۳ در راستای داشتن فضایی کاربرپسندتر، برای پردازش نحوه به‌کارگیری یک کاربر از اینترنت، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کند. همچنین کامپیوترها به جای اینکه داده‌هایشان را از تعداد دفعاتی که شما کلمه «رمزارز» را جستجو کرده‌اید،‌ به دست بیاورند و پشت سر هم تبلیغات هدفمندی به شما نشان دهند تا برنامه موبایلی برای سرمایه‌گذاری معتبر دانلود کنید (این مثال‌ها تجربی شخصی ماست)،‌ از داده‌ها و الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که معنی رفتار یادگیری انسان را درک می‌کنند تا دقت‌شان را در اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط با جست‌وجوی ما بالا ببرند. 


اتریوم


دو نکته اصلی وجود دارد که در مورد اتریوم باید بدانید، اتریوم مانند بیت‌کوین بر بستر فناوری بلاکچین کار می‌کند، اما بر خلاف آن که عمدتاً به‌عنوان یک رمزارز غیرمتمرکز  استفاده می‌شود، اتریوم یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز و نامحدود است. اتریوم رمزارز مخصوص خود را دارد که اتر نام دارد و دومین رمزارز محبوب بعد از بیت‌کوین است.

در واقع اتریوم بسیار فراتر از یک روش پرداخت آنلاین در شبکه همتا‌به‌همتاست و تمرکز اصلی آن تبدیل‌کردن توانایی‌های فناوری بلاکچین به یک دفترکل عمومی است که یک قرارداد هوشمند را اجرا می‌کند. همچنین این دفترکل عمومی قابل برنامه‌ریزی است؛ یعنی کاربر می‌تواند  بدون دخالت شخص ثالث تقریباً هر چیز دیجیتالی را به وجود آورد و نگران این نباشد که قراردادهای معامله‌شده و عنوان آنها،‌ برعکس یا کلاً گم شده باشند.

پس با ناپایداری اتریوم چه کار می‌توانید کنید؟‌ چطور آن را انجام می‌دهید؟‌

در سایت اتریوم برای ساختن یک برنامه غیرمتمرکز (یک مورد از امکانات پلتفرم)، از یک دستگاه فروش خودکار استفاده کرده‌اند. روند کار آن به این صورت است که اگر کسی پول کافی برای خرید کالایی را پرداخت کند،‌ آن را دریافت می‌کند. به عبارت «پول کافی» دقت کنید. اگرچه عبارت خلاقانه‌ای است، اما هنوز این سؤال وجود دارد که آیا این برنامه برای یک کاربر معمولی مناسب است یا خیر.


متاورس


به اصل مطب رسیدیم؛‌ متاورس نقطه اوج دنیای دیجیتالی است که از سال‌ها قبل در حال ساخت بود،‌ مدت‌ها پیش از آنکه در اواخر سال ۲۰۲۱ فیس‌بوک به «متا» تغییر کند. در اواخر دهه ۱۹۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰، ساخت اولیه واقعیت‌های مجازی که به‌صورت بازی‌های آنلاین چندنفره گسترده بودند (MMO) مانند RuneScape، World of Warcraf‌،‌ Maple Story، Ragnarök و غیره را بررسی کردیم. در این بازی‌های جهان‌باز (open-world) می‌توانید به سرورهای مختلف بروید و با بازیکنان دیگر در سرور مورد نظرتان ارتباط برقرار کنید.

از طرفی دیگر،‌ بازی‌هایی مانند Second Life پلتفرم‌های چندرسانه‌ای هستند که در آن می‌توانید آواتار بسازید و زندگی دیگری در دنیای مجازی داشته باشید. آواتار سه‌بعدی شما آیتم‌هایی در بازی دارد که همان دارایی دیجیتال شما هستند و شما را از سایرین متمایز می‌کنند. گاهی اوقات این آیتم‌ها (مثلاً رمزارز) را باید با پول واقعی بخرید.

امروزه ایده‌های مشابه این بازی در پلتفرم‌های برتر متاورس مانند سندباکس،‌ دیسنترالند و روبلاکس نیز دیده می‌شود که در آنها دارایی‌های دیجیتال شما می‌تواند به‌صورت ان‌اف‌تی یا دارایی دیجیتالی باشد که در دنیای مجازی آن بازی‌ها خریده‌اید‌. در حالت ایده‌آل می‌توانید با سایر افراد ارتباط برقرار کنید یا کارهایی را که در زندگی واقعی انجام می‌دهید، به نحو احسن با استفاده از واقعیت مجازی انجام دهید.

رمان پادآرمان‌شهری «ارنست کلاین»،‌ به نام «بازیکن شماره 1 آماده» (Ready Player One)، در سال ۲۰۱۱ دنیایی را به تصویر می‌کشد که در آن مردم با استفاده از هدست و دستکش واقعیت مجازی وارد دنیای متاورسی به نام OASIS می‌شوند. در این جهان مجازی مردم می‌توانند بازی‌های MMO را در بازی MMO دیگری انجام دهند.  

قرنطینه جهانی دو سال گذشته را در نظر بگیرید که در اوج آن اکثر مردم جهان مجبور بودند همیشه آنلاین باشند و در همه جنبه‌ها، از سبک زندگی و مدل‌های کسب‌وکاری گرفته تا روش‌های ارتباطی نیاز مبرمی به برنامه‌هایی داشتیم که از راه دور امکان برقراری ارتباط را مهیا می‌کردند. اما اگر بخواهیم مانند فناوری دیفای، وب۳ و بلاکچین،‌ به سطوح علمی-تخیلی فناوری برسیم، همچنان راه طولانی در پیش داریم. متاورس نیز مانند بازی Wild West همچنان در حال پیشرفت است.    

اگر بخواهیم اطلاعاتی از خودمان نیز در اینترنت قرار دهیم، باید نکاتی را مدنظر داشته باشیم؛ از جمله امکان واقعی‌شدن یک واقعیت گسترده و استفاده از آن هنگام رسیدگی به موضوعات دنیای واقعی مانند نابرابری‌های اقتصادی، فناورانه یا اجتماعی. همچنین باید به جوامعی که در حین پیشرفت بر آنها تأثیر می‌گذارد، حریم خصوصی اطلاعات و امنیت کاربر نیز توجه کرد؛ زیرا در اولین ماه از سال 2022 اخباری مربوط به آزار و اذیت جنسی در متاورس و افشای اطلاعات مهم در یک واقعیت مجازی منتشر شد. این در حالی است که اکثر کاربران واقعیت مجازی زیر 18 سال هستند.


استیبل‌کوین


به‌طور خلاصه، استیبل‌کوین‌ها رمزارزهایی هستند که با رمزارز،‌ کالا یا ابزارهای مالی دیگر ارتباط دارند. هدف آنها این است که جایگزینی برای نوسانات شدید رمزارزهای متداول مانند بیت‌کوین ارائه دهند. طبق بیانیه کارگروه بازارهای مالی در مورد استیبل‌کوین‌ها، یک ابزار تنها زمانی می‌تواند وسیله قابل اعتمادی برای پرداخت یا ذخیره ارزش باشد که ارزشش، به‌ویژه در شرایط بحرانی،‌ مورد اطمینان باشد. از آنجایی که ثبات این نظام به همان اطمینان بستگی دارد،‌ اکنون در مقابل تمرکززدایی ضعیف عمل می‌کند.

این بدان معناست که استیبل‌کوین‌هایی که دارای پشتوانه فیات هستند، کمتر از آنهایی که با الگوریتم کار می‌کنند، برای ثبات‌ خود به اعتماد نیاز دارند. حالا این مدل اعتماد را برای یک استیبل‌کوین با پشتوانه الگوریتم مانند ترا یواس‌دی (UST) در نظر بگیرید. ابتدا یک UST برابر با یک دلار آمریکا لونا است؛ بنابراین می‌توانید یک UST را با تعدادی لونا معاوضه کنید. سپس وقتی ارزش بازار UST بالاتر است، می‌خواهید یک دلار لونا را با یک UST معاوضه کنید. بنابراین وقتی مقدار زیادی UST از حساب صرافی غیرمتمرکز Curve Finance برداشته شد، هرج‌ومرج به وجود آمد و تا اواسط ماه می ارزش ترالونا (Terra-Luna) طی ۴۸ ساعت تا 99.9 درصد سقوط کرد و از ۱۲۰ دلار به 0.02 دلار رسید.

درسی که از این موضوع می‌آموزیم این است که اکنون ما در چرخه طبیعی معیوبی قرار داریم،‌ به‌طوری که وقتی اقتصاد دچار رکود می‌شود، شما پول‌تان را نقد می‌کنید و به‌دنبال آن دیگران نیز این کار را انجام می‌دهند. در نهایت این چرخه به سقوط ارزش منجر می‌شود.

طرفداران رمزارز چه می‌گویند؟ در این قسمت سه کارشناس معامله در مورد اینکه رمزارز چیست و ما به چه سمتی می‌رویم، نظر می‌دهند.


آیا همه‌گیری کرونا سرعت رشد بازار رمزارز را بیشتر کرد؟


جو لی؛ دیفای دایو: بله به نظرم بیشتر کرد. طبق بررسی‌هایی که من در زمینه نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا در کشورهای مختلف داشتم، پول بسیار زیادی در این دوران چاپ شده است؛ بنابراین از نظر اقتصادی،‌ در این دوران همه در خانه‌هایشان بودند و اگر شغل ثابتی داشتند، پول بیشتری نسبت به قبل به دست آوردند. آنها درآمدی داشتند که می‌توانستند خرجش کنند، اما دلیلی برای خرج‌کردن نداشتند. طبیعتاً این مسئله باعث شد تا آنها به‌دنبال راهی برای خرج این پول باشند. برخی از آنها در فناوری‌های جدید مانند جدیدترین کامپیوترها و جدیدترین مدل آیفون سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی دیگر ساعت‌های جدید گران‌قیمتی می‌خرند. همچنین برخی مردم ماشین‌های جدید می‌خرند، چون دیگر نمی‌خواهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. در دوران رونق بزرگ صنعت رمزارز، آنها به‌دنبال سرمایه‌گذاری جایگزین هستند.

بنابراین به خاطر کسانی که در سهام فناوری سرمایه‌گذاری کردند،‌ سایر بازارها کند پیش رفتند (اگر نخواهیم بگوییم سقوط کردند). وقتی مردم در آن بازارها سرمایه‌گذاری نکنند،‌ آنها به‌دنبال جایگزین خواهند بود. صنعت رمزارز به اوج خود رسیده و انتخاب آن به‌نوعی بحرانی شده است. این صنعت در دوران کرونا همان نقطه اوج بحرانی را سپری کرد و به بدین امر منجر شد که بیشتر مردم آن را پذیرفتند.

دیوید لو؛ صرافی لونو: جدا از فشار اقتصادی زیاد،‌ کوین‌بیس در آوریل ۲۰۲۱ سهام خود را فهرست کرد و با این کار رمزارز وارد جریان رسانه شد، چون کوین‌بیس یکی از اولین شرکت‌های رمزارز معدودی بود که سهام خود را به‌صورت عمومی در نیویورک منتشر کرد. همچنین این اتفاق باعث شد رمزارز به‌عنوان سرمایه‌گذاری جایگزین مناسب شناخته شود و در آن شرایط صندوق قابل معامله بیت‌کوین نیز وجود داشت. همچنین سال گذشته مدرکی مبنی بر تجارت رمزارزها منتشر شد. این وقایع مهم باعث شد تا گفت‌وگو در مورد سرمایه‌گذاری در رمزارزها قوت بگیرد و رمزارز جایگزین سرمایه‌گذاری‌های دیگر شود. در همین راستا بیت‌کوین بسیار گسترش یافته و افراد بسیاری در سراسر جهان آن را پذیرفته‌اند.


چرا به رمزارز غیرمتمرکز علاقه دارید؟


جو لی:‌ اکنون رمزارز فقط یک شبکه انتقال پول است. ممکن است شخص بی‌تجربه‌ای بگوید که بیت‌کوین از هیچ‌چیز پشتیبانی نمی‌کند، اما این درست نیست. با این حال،‌ تعداد کمی از کسب‌وکارها ممکن است فکر کنند که رمزارز هیچ کاربردی مثل ویزا،‌ مسترکارت یا آمریکن‌اکسپرس ندارد،‌ اما به‌هرحال شبکه انتقال پول بسیار مهم است، چون به روند کار بانکداری و  امور مالی مرتبط است. اساساً کار اصلی بانکداری، انتقال بها از جایی به جای دیگر است و هرگز ندیده‌ایم که پروتکلی صرفاً برای انتقال پول طراحی شده باشد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم پیام‌های بسیار پیچیده مانند ویدئو را از جایی به آن طرف کره زمین ارسال کنیم و یک تیک آبی کوچک که حدود نیم ثانیه طول می‌کشد، نشان می‌دهد که گیرنده پیام را دریافت کرده است. در همین شرایط انتقال پول به روش قدیمی سه تا هفت روز زمان می‌برد (بسته به مبلغ و محل مورد نظر). اگر بانک‌ها با استفاده از صنعت رمزارز تسویه‌حساب کنند، نحوه انجام تراکنش‌ها در بانک‌ها منظم‌تر می‌شود.

در حال حاضر کار رگولاتورها خیلی سخت است، زیرا در اکثر حوزه‌های رمزارز کلاهبرداران حضور دارند. قبول دارم که کار آنها این است که مردم را از کلاهبرداری،‌ هکرها و خطرات مالی غیرضروری دور نگه دارند، اما این کار زمانی سخت‌تر می‌شود که آنها باید کوچک‌ترین نوآوری‌ها را نیز با دقت بررسی کنند. با این حال،‌ رگولاتورها یا بانک‌ها،‌ نوآوری را به وجود نمی‌آورند، چون هر دو آنها از قوانین پیروی می‌کنند و نمی‌خواهند شرایط را بر هم بزنند. نوآوری بیت‌کوین توسط گروهی از  دانشمندان کامپیوتر تازه‌کار که شامل کدنویسان، مهندسان شبکه و متخصصان شبکه غیرمتمرکز بود، به وجود آمد. یک نهاد نظارتی نمی‌تواند دانشمندان کامپیوتر را استخدام کند؛ زیرا آنان به این فناوری تسلط دارند. برای اینکه بتوانید پیشرفت کنید یا قوانینی مطابق فناوری تعیین کنید که تعداد زیادی از افراد، آن قانون را بپذیرند، باید خودتان به آن فناوری مسلط باشید. منظورم این است که در حال حاضر بانک‌ها نمی‌توانند در حوزه دارایی‌هایی که آنها را نمی‌شناسند یا رگولاتور به آنها تسلط ندارد، وارد شوند. در نتیجه بین زمانی که بانک یا مؤسسه مالی تحت نظارت، یک فناوری را می‌پذیرند تا زمانی که آن را به کار می‌گیرند، کمی تأخیر وجود دارد.

کولبرت لو؛ انجمن بلاکچین مالزی: این فناوری را به‌عنوان پایگاه توزیع‌شده‌ای از بدهی‌ها و اعتبارات در نظر بگیرید. شبیه به دفتر حسابی است که پول ورودی و خروجی را در آن ثبت می‌کنید، اما هر جایی می‌توانید فقط با سرانگشت‌تان به آن دسترسی داشته باشید. حالا مشکل بسیاری از مردم این است که آنها یک بیت‌کوین را معادل یک دلار می‌دانند، در حالی که بسته به بازار جهانی، در طول زمان ارزش آن کمتر می‌شود. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که وقتی تورم باشد، قدرت خرید کمتر می‌شود، بنابراین به این پی می‌بریم که رمزارز وابسته به عرضه و تقاضاست. بعد از یک قرن، همه مردم در همه زمینه‌ها از بیت‌کوین استفاده می‌کنند و آن را با ارزهای فیات مقایسه می‌کنند (در این صورت تا این حد بی‌ثبات نخواهد بود).  


نظرتان در مورد نوسانات رمزارز چیست؟


دیوید لو: ما بارها با این نوسان در رمزارزها مواجه شده‌ایم. وقتی رمزارز در سال 2017 رشدی صعودی داشت، انتظار می‌رفت که بعد از ترکیدن حباب آن در سال‌های 2018 و 2019 شورشی ایجاد شود. اما اگر به داده‌ها و قیمت بیت‌کوین در دهه گذشته توجه کنیم، می‌بینیم که حرکت آن در چرخه‌ای دو الی سه‌ساله همیشه ثابت بوده و به نظرم علت آن استفاده از فناوری است. 

متأسفانه در محیطی که بسیاری از سرمایه‌گذاران فقط می‌خواهند پول دربیاورند، برخی اوقات تقاضا بیشتر از پذیرش واقعی رمزارز می‌شود و بازار پرنوسانی را به وجود می‌آورد. هنگامی که این تقاضا به نقطه اشباع برسد، بازار اصلاح می‌شود. همیشه حدی از تقاضای واقعی که همان میزان استفاده از رمزارز است، بازار را پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین در این حالت وقتی بازار ناگهان افت می‌کند، به شدت ترکیدن حباب بازار نیست، بلکه اصلاح فناوری نوپایی است که در بلندمدت اجرا می‌شود.  

 


نظر شما در مورد ان‌اف‌تی‌ها و محبوب‌شدن آنها در سال 2021 چیست؟


کولبرت لو: من در تیمی به نام آژانس ان‌اف‌تی عضو هستم که در آن با ارائه ان‌اف‌تی هنرمندان، آنها را به بازار دیجیتال معرفی می‌کنیم. هنرمندان، فناوری را تنها به این خاطر دوست دارند که نظام مدیریتی دائمی، خودکار و دارای حق امتیاز است و دیگر برای گرفتن آن حق امتیاز نیازی به واسطه ندارند. از آنجایی همه جزئیات در بلاکچین ثبت می‌شوند، هیچ ابهامی وجود ندارد و راحت می‌توان آن را بررسی کرد. 

جو لی: ان‌اف‌تی راه ارتباطی هنرمندان با جامعه را غیرمتمرکز کرده است. پیش از این هنرمند باید به سراغ یک واسطه، خواه شرکتی مانند اسپاتیفای و یوتیوب، یا آژانس و گالری‌های هنری می‌رفت. اگر شخص ثالثی این میان بود، سهم خود را از سهم هنرمند برمی‌داشت. اگرچه قبل از وساطت واسطه، اول هنرمند باید توجه این واسطه‌ها را جلب کند تا قراردادی قانونی امضا کنند که نحوه کار هنرمند را مشخص کند. هنرمندان می‌توانند با استفاده از ان‌اف‌تی‌ها آثار خود را بفروشند و با طرفداران‌شان ارتباط مستقیم داشته باشند.   


چه تصورات غلطی در مورد بیت‌کوین رایج است؟


دیوید لو: مردم تصور می‌کنند که باید رمزارز را به‌صورت واحدی بخرند، اما حتی زمانی که بازار رمزارز سقوط کرد نیز ارزش بیت‌کوین همچنان بالاتر از توان خرید واقعی مردم بود و قبل از آن، زمانی که رمزارز در اوج خودش بود، آنها باید حداقل 100 هزار رینگیت (واحد پول مالزی) برای خرید فقط یک بیت‌کوین می‌پرداختند، اما می‌توان بیت‌کوین را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کرد و رمزارزی حتی به ارزش پنج رینگیت خرید.

دلیل اینکه بیت‌کوین به‌صورت یک واحد کامل قیمت‌گذاری می‌شود، این است که بازیکنان در سراسر جهان به این صورت قیمت‌ها را دنبال می‌کنند و در صرافی به این ترتیب معامله می‌شود؛ بنابراین اگر سرمایه زیادی ندارید و فقط چند دلار برای خرج‌کردن در دارایی پرخطری را دارید که با آن آشنا نیستید، بهتر است با مقدار کم شروع کنید.

کولبرت لو: فقط با معامله رمزارز است که شما می‌توانید یک‌شبه میلیونر شوید. کلاهبرداری‌های زیادی را در اینترنت می‌بینید که مردم در مورد سرمایه‌گذاری‌ها یا پروژه‌هایشان صحبت می‌کنند و مثلاً می‌گویند که مقدار X پول را در فقط در X روز به دست آورده‌اند.

مشکل اینجاست که این افراد درک درستی از فناوری و آن پروژه‌ها ندارند. شما واقعاً باید تحقیق کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید. این موارد می‌تواند شامل اطلاعات خاص کسب‌وکار، مانند منبع پروژه باشد یا اینکه آنها چه کسانی هستند، چه کاری انجام می‌دهند و از کجا هستند. گاهی اوقات این موضوع به دقت زیاد شخص بستگی دارد. 

جو لی: وقتی به مردم می‌گویم بیت‌کوین خریده‌ام، واکنش همه آنها طوری است که انگار سر من کلاه رفته است. یا حتی بدتر از آن؛ تصور می‌کنند درگیر خلاف شده‌ام. صادقانه بگویم، همه‌چیز در مطالعه شما درباره این موضوع و درک واقعی آن خلاصه می‌شود. سپس می‌توانید آگاهانه تصمیم بگیرید که آیا خطرات آن ارزشش را دارند یا خیر و آیا این کار واقعاً در این لحظه سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.   


کیف پول‌های دیجیتال متا


قبل از اینکه کیف پول‌های رمزارز را دانلود کنید، پنج قانون طلایی سرمایه‌گذاری در رمزارز را در این قسمت بخوانید:

1. خطرات حین سرمایه‌گذاری را بشناسید: قطعاً این مفیدترین توصیه نیست، اما همه می‌دانیم که مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر،‌ این کار نیز همیشه خطراتی را به همراه دارد. از آنجایی که رمزارز در مراحل اولیه است،‌ بسته به شرایط بازار، همیشه بی‌ثبات و به‌شدت پرخطر است. هرچه بازده بالقوه بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری پرخطرتر است. اگر یک سرمایه‌گذاری به طرز باورنکردنی خوب باشد، اصولاً جای شک دارد.   

2. هرگز بیشتر از آنچه می‌توانید از دست بدهید،‌ سرمایه‌گذاری نکنید: همه سرمایه خود را رو نکنید. جداً تا آخر حساب‌تان را برای سرمایه‌گذاری نگذارید. اینکه اطرافیان شما با هر آنچه دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند، دلیل نمی‌شود شما هم همان کار را انجام دهید.

3. از ترندها (trend) پیروی نکنید: ترس از دست دادن واقعاً وجود دارد؛ بنابراین فریب این را نخورید که هر کاری را که بقیه انجام می‌دهند، شما هم باید انجام دهید.

4. این سرمایه‌گذاری پول قاپیدن نیست:‌ وقتی در رمزارز سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید این را بدانید که زمان زیادی طول می‌کشد تا به نتیجه برسید. مقصد خود را از سرمایه‌گذاری در رمزارزها بدانید و برای خودتان هدف تعیین کنید.

5. خودتان تحقیق کنید:‌ شما واقعاً به تحقیق نیاز دارید. ما طبق تجربه شخصی می‌دانیم که بالا رفتن در مسیر رمزارز واقعاً ترسناک است، اما برای اینکه از سرمایه‌تان حداکثر استفاده را ببرید، باید بدانید که در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید. با توجه به اینکه این کار همتا‌به‌همتا است،‌ اکنون مسئولیت کنترل و مدیریت امور مالی،‌ دقیقاً بر عهده شماست.

همچنین حواس‌تان باشد که کلید خصوصی‌تان را هرگز گم نکنید؛ زیرا اگرچه این کلید رمز عبورتان است، اما هیچ رمز عبوری در رمزارز بازیابی نمی‌شود. نکته مهم آخر اینکه دو نوع کیف پول رمزارز وجود دارد؛ گرم و سرد. کیف پول گرم یک واحد ذخیره‌سازی آنلاین است، اما کیف پول سرد یک نمونه آفلاین است که می‌توانید از طریق آن دارایی‌های دیجیتال خود را در یک سخت‌افزار خارجی مانند یک یواس‌بی قابل حمل ذخیره کنید و امنیت اطلاعات را افزایش دهید.

در ادامه با در نظر گرفتن همه این موارد،‌ سه کیف پول دیجیتال را که برای افراد تازه‌کار مناسب است، توضیح می‌دهیم.


متاماسک


  • کیف پول گرم.
  • مبتنی بر فناوری اتریوم و یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های رمزارز است. از بیت‌کوین پشتیبانی نمی‌کند و قابلیت بازنشانی رمز عبور را ندارد. راه‌اندازی آن در چند دستگاه آسان است و هیچ فرایند ثبت‌نامی ندارد که شما را ملزم به وارد کردن اطلاعات شخصی کند. از همه توکن‌های ERC-20،‌ ان‌اف‌تی‌ها و چند بلاکچین پشتیبانی می‌کند.
  • با استفاده از آن می‌توانید رمزارزها را ارسال، دریافت و تبادل کنید و همچنین ان‌اف‌تی بخرید و ذخیره کنید.
  • دانلود رایگان.

کوین‌بیس


  • کیف پول گرم و سرد؛
  • کوین‌بیس صرافی رمزارز معروفی است که یک کیف پول شخصی دارد و در آن کاربران می‌توانند از یک مرورگر وب غیرمتمرکز در برنامه استفاده کنند. این یکی از کیف پول‌هایی است که استفاده از آن راحت است، از بیش از ۱۰۰ رمزارز برای خریدوفروش پشتیبانی می‌کند و راهی جهت ارتباط بین فیات و رمزارز برای کاربرانش ایجاد می‌کند. با این حال،‌ اگر قصد معامله دارید،‌ حواس‌تان به صفحه این کیف پول باشد تا بدانید که در معامله برای چه چیزی و چقدر هزینه می‌کنید و درگیر کارمزدهای پرهزینه تراکنش نشوید.  
  • دانلود رایگان

لونو


  • کیف پول گرم.
  • لونو اولین صرافی رمزارز قانونی مالزی است که ۴۳ کشور را دربر می‌گیرد. این کیف پول پلتفرمی کاربرپسند است که در آن کاربران می‌توانند رمزارزهایشان از جمله بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین را ‌ بخرند،‌ بفروشند و ذخیره کنند. 
  • دانلود رایگان.

منبع مجله: تاتلر (Tatler)
از طريق نویسندگان: کویی چین و چانگ جین شیونگ مترجم:‌ زهرا درستکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 24 دقیقه

حامیان عصر تراکنش