عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به‌دنبال توسعه فعالیت‌ها در خاورمیانه

گفت‌وگو با رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل تترلند، درباره چشم‌انداز این شرکت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش 62 / تترلند صرافی رمزارزی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ و با تمرکز بر ارائه سرویس‌های خریدوفروش تتر به ‌وسیله تومان شروع کرد. طبق گفته مدیرعامل این صرافی، تا پیش از فعالیت تترلند، نرخ شفاف و مشخصی برای تبادل تتر در کشور وجود نداشت و این مجموعه را با هدف ایجاد شفافیت در نرخ تتر راه‌اندازی کرده‌اند. اخیراً نیز تترلند سرویس API خود را ارائه داده تا معامله‌گران حرفه‌ای بتوانند از آن برای دریافت خودکار موجودی حساب خود و اطلاع از نرخ لحظه‌ای رمزارز تتر استفاده کنند. همچنین، این سکوی تبادل رمزارز به‌تازگی قابلیت جدیدی برای تبدیل آنی‌ تتر به یکصد رمزارز دیگر راه‌اندازی کرده که می‌تواند زمان ماندگاری کاربران را در این پلتفرم افزایش دهد. بنا بر صحبت‌های رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل تترلند، این شرکت می‌کوشد بستری امن برای کاربرانش فراهم آورد تا در کمترین زمان با بهترین کیفیت معاملات رمزارزی خود را انجام دهند. چشم‌انداز تترلند نیز تبدیل‌شدن به مطمئن‌ترین بستر خریدوفروش رمزارز در کشور و توسعه فعالیت‌هایش به خاورمیانه است. در گفت‌و‌گو با مدیرعامل تترلند، به مهم‌ترین اقدامات و چالش‌های این مجموعه در گذشته و برنامه‌های آن برای آینده پرداخته‌ایم. در ادامه، گزارشی از گفت‌و‌گوی عصر تراکنش با رضا مسعودی‌فر را در ادامه می‌خوانید.‌


متمرکز بر تتر


تترلند ابتدا با نام «ریرو کوین» شروع به فعالیت کرد و در همان سال اول، بستر معاملاتی رمزارزها را توسعه داد. در اردیبهشت۱۳۹۷، ریرو کوین نام تجاری خود را به تترلند تغییر داد تا بتواند به مرجعی برای نرخ تتر در کشور تبدیل شود. در سال ۱۳۹۸‌، تترلند علاوه‌ بر راه‌اندازی سیستم احراز هویت دو‌مرحله‌ای، اپلیکیشن خود را نیز منتشر کرد. پس از احراز ‌هویت دو‌مرحله‌ای، این مجموعه به سرویس احراز هویت خودکار مجهز شد و سال بعد در‌ کنار ارائه سرویس به کسب‌وکارهای رمزارزی، سرویس احراز هویت فوری و شیوه معاملات تک‌نرخی خود را راه‌اندازی کرد. رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل تترلند، درباره فعالیت‌های این سکوی تبادل رمزارزی می‌گوید: «تا قبل از تأسیس تترلند، هیچ شیوه شفافی برای معاملات تتر در کشور وجود نداشت و تترلند توانست با گرد ‌هم ‌آوردن تیمی حرفه‌ای و ارائه خدمات به کاربران خود، به مرجعی مطمئن در این حوزه در کشور تبدیل شود.»

به ‌گفته مدیرعامل تترلند، آنها فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری را پشت‌ سر گذاشته‌اند و هدف‌شان ارائه سرویس خریدوفروش رمزارز تتر به ‌واسطه تومان بوده و تمامی سرویس‌های تترلند نیز حول معاملات تتر/تومان عرضه می‌شوند و رشد پیدا می‌کنند.

مسعود‌ی‌فر متمرکز بودن تترلند بر رمزارز تتر را مزیت‌ رقابتی تترلند می‌داند و در ‌این‌باره توضیح می‌دهد: «با توجه ‌به اینکه تترلند مرجعی برای تبدیل تتر به تومان و تومان به تتر است، فعالیت‌مان نیز تخصصی‌تر از سایر صرافی‌های رمزارزی کشور است. شاید یکی از خدماتی که سایر صرافی‌ها ارائه می‌دهند، تبدیل تتر به تومان باشد، ولی تمرکز اصلی تترلند بر معاملات تتر به تومان است و شیوه‌های خریدوفروش بیشتری به کاربران ارائه می‌دهد تا بتوانند فعالیت‌هایشان را در حجم‌های کلان و بهتر انجام دهند. علاوه ‌بر ‌این، فعالیت‌های تترلند شامل حوزه B2B نیز می‌شود که با سایر صرافی‌های رمزارز در تعامل است. معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند از سرویس API تترلند برای دریافت خودکار موجودی حساب و اطلاع از نرخ لحظه‌ای رمزارز تتر استفاده کنند. علاوه بر این، کاربران حرفه‌ای، شرکت‌های مدیریت دارایی و نهادهای سبدگردانی که از روش‌های خودکار برای اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی و بیشینه‌سازی سود خود بهره‌ می‌برند، می‌توانند از سرویس API بهره‌مند شوند. کاربران نیز با استفاده از کلید دسترسی اختصاصی خود، از طریق API می‌توانند به سامانه معاملاتی تترلند متصل شوند و سفارش‌های خرید‌و‌فروش خود را به‌طور خودکار انجام دهند.»

رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل تترلند

مدیرعامل تترلند به اهداف این مجموعه در ارائه خدمات به مشتریان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که هدف تترلند از ارائه سرویس تبادل حول سه فاکتور «امنیت»، «سرعت» و «شفافیت» بنا شده است. مسعودی‌فر می‌افزاید: «استفاده از خدمات تترلند ساده و پرسرعت است و فرایند خرید‌و‌فروش به‌گونه‌ای طراحی شده که کاربردی‌ترین امکانات را در ‌‌اختیار کاربران قرار دهد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تسویه تومانی فوری، مبدل ارزهای دیجیتال، احراز هویت فوری و سرویس کیف تتر اشاره کرد. اخیراً نیز با ‌توجه ‌به شعار خود که «سادگی نهایت هوشمندی است»، ویژگی تبدیل سریع را به تترلند اضافه کرده‌ایم. کاربران می‌توانند در تترلند حین خرید خود، عملیات پرداخت را انجام دهند یا زمانی که می‌خواهند عملیات فروش را انجام دهند، محل تسویه خود را تعیین کنند تا دیگر لازم نباشد فرایند برداشت و واریز و تبدیل را به‌طور جداگانه طی کنند. در نتیجه به‌دلیل این پیوستگی در عملیات برداشت و واریز و تبدیل در هر دو سمت خرید‌و‌فروش، استفاده از خدمات تترلند برای کاربران جذابیت دارد.»

علاوه بر اینها، تترلند به‌تازگی سرویس جدیدی با عنوان «مبدل» راه‌اندازی کرده است. طبق توضیحات مسعودی‌فر، کاربران به ‌کمک این سرویس می‌توانند تترهای خود را به‌طور آنی و با کارمزد رایگان به ده‌ها رمزارز دیگر تبدیل کنند. بدین ‌ترتیب، از خروج از تترلند برای خرید دیگر رمزارزها بی‌نیاز می‌شوند و در زمان وقوع حرکات صعودی در بازار، می‌توانند از رشد قیمتی دیگر ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوند. او می‌گوید: «ناگفته نماند که در حال ‌‌حاضر، رمزارزهای فهرست‌شده در سرویس مبدل قابلیت واریز یا برداشت ندارند و تنها پس از تبدیل به تتر یا تومان می‌توان آنها را به حساب شخصی منتقل کرد.»


دستاوردهای سالی که گذشت


در یک سال گذشته، این مجموعه توانسته‌ نسخه چهارم تترلند را به کاربرانش ارائه دهد. با ‌توجه ‌به صحبت‌های مسعودی‌فر، نسخه چهارم این پلتفرم این امکان را به کاربران می‌دهد تا حساب کاربری پیشرفته‌تری داشته باشند و در نتیجه، بتوانند تجربه کاربری بهتری کسب کنند. مسعودی‌فر درباره مهم‌ترین اقدامات این شرکت در یک سال گذشته می‌گوید: «ارائه تتر به‌صورت تک‌نرخی نیز از دیگر اقدامات تترلند در یک سال گذشته است. با این سرویس که حذف شکاف قیمتی بین خرید‌و‌فروش را در پی دارد، کاربران می‌توانند در هر سفارش حداکثر ۲۰۰ هزار تتر را با نرخ واحد خریدوفروش کنند و بر ‌اساس سقف کاربری خود، کارمزد آن را بپردازند. در اردیبهشت ‌۱۴۰۱، تترلند فضای بصری و هویت برند خود را نیز تغییر داد؛ چراکه برای ادامه فعالیت اثرگذار خود نیازمند دگرگونی بنیادین بود؛ دگرگونی‌ای از جنس گذار از دوران بلوغ و رسیدن به پختگی که تنها با به ‌ثمر ‌رسیدن فرایند ری‌برندینگ میسر می‌شد. در یک سال گذشته، سرویس احراز هویت ۱۰دقیقه‌ای کاربران و خدمات پشتیبانی ۲۴ساعته در ۷ روز هفته نیز به تترلند اضافه شده است. ناگفته نماند در این مدت با جذب نیروی انسانی ماهر در حوزه‌های مورد ‌نیاز، دستاوردهای فراوانی داشته‌ایم.»


فقدان قانون و امکان زیرزمینی‌شدن فضای رمزارز


مدیرعامل تترلند معتقد است بزرگ‌ترین چالش‌ آنها در سال‌های فعالیت‌شان به رگولاتوری حوزه رمزارزها در کشور مربوط است. او می‌گوید محدودیت‌های وضع‌شده برای استفاده از سرویس‌های مالی به تحت ‌تأثیر قرار ‌گرفتن صرافی‌های رمزارزی و پرداخت‌یار‌ها منجر شده است. فقدان قوانین شفاف و موج مهاجرت نیروهای انسانی نیز مشکلی بوده که نه‌تنها تترلند، بلکه تمام کسب‌وکارها در یک سال گذشته با آن روبه‌رو بودند. او درباره وضعیت ایده‌آل رگولاتوری رمزارزها در کشور می‌گوید: «در خصوص رگولاتوری، وضعیت ایده‌آل این است که قانون در تعامل بین کسب‌و‌کارها و حاکمیت شکل بگیرد. فضای فعالیت‌های مربوط به حوزه رمزارز ظرفیت فراوانی برای تبدیل‌شدن به فعالیت‌های زیر‌زمینی دارد و قوانین سلبی و محدود‌کننده و قهری به زیرزمینی‌شدن آن دامن می‌زنند. این مسئله هم به ‌ضرر حاکمیت و هم به ‌ضرر کاربران است؛ بنابراین بهتر است بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر بر سر قانونی به ‌توافق برسند که تأمین‌کننده منافع دولت و بخش خصوصی و مردم باشد. وجود قوانین شفاف، ساختارمند‌ شدن سازوکارها و توانایی برنامه‌ریزی برای بلندمدت را فراهم می‌کند.»


توسعه فعالیت در خاورمیانه


به ‌گفته مسعودی‌فر، از جمله برنامه‌های تترلند تا پایان سال جاری، رونمایی پنجمین نسخه تترلند است. او می‌گوید سرعت بیشتر و تجربه کاربری بهتر از ویژگی‌های مهم پنجمین نسخه تترلند هستند. علاوه ‌بر ‌این، افزودن برخی شبکه‌های بلاکچینی دیگر به بستر تترلند از دیگر برنامه‌های این مجموعه است تا کاربران بتوانند بر بستر بلاکچین‌های دیگر نیز تبادلات خود را انجام دهند. او درباره برنامه‌هایش می‌گوید: «حرکت به ‌سمت ایجاد مارکت رمزارزی برای تبادل تتر/تومان از دیگر برنامه‌هایمان است تا کاربران بتوانند به‌صورت ثبت درخواست سفارش‌هایشان را پیش ببرند. همچنین توسعه تولید دانش در حوزه رمزارز از جمله برنامه‌هایی بوده که تترلند در تمام سال‌های فعالیتش انجام داده و با تقویت زیرساخت‌های خود در حوزه تولید محتوا قصد داریم حضور پررنگ‌تری در این بخش داشته باشیم.»

با ‌توجه ‌به صحبت‌های مدیرعامل تترلند، چشم‌انداز این مجموعه تبدیل‌شدن به مطمئن‌ترین بستر تبادل رمزارز در کشور است. مسعودی‌فر در پایان می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم بسترهای لازم برای توسعه فعالیت در خاورمیانه و کشورهای همسایه را ایجاد کنیم و توسعه زیرساخت‌هایمان را پیش ببریم.»

1 نظر
  1. […] به‌دنبال توسعه فعالیت‌ها در خاورمیانه / گفت‌وگو با رض… […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

حامیان عصر تراکنش