عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هدف اصلی؛ تبدیل‌ فام به یک مگااپ

در گفت‌وگو با مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل و مدیران شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل درباره اپلیکیشن فام مطرح شد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / تشکیل و تأسیس شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل با نام اختصاری فام در راستای توسعه و گسترش حوزه خدمات بانکی و افزایش تنوع محصولات بانکی بود. این شرکت در زمینه محصولات بانکی و فناوری‌‌های مالی فعالیت می‌کند و محصولات و خدمات متعددی را ارائه می‌دهد که شامل نرم‌افزار فام، سامانه پرداخت‌یاری، سامانه متابانک (نئوبانک)، سامانه مبارزه با پول‌شویی، سامانه نوبت‌دهی بهنما، همراه‌بانک ملل، اینترنت‌بانک ملل، سامانه استعلامات حاکمیتی فام، سامانه سوئیچ پرداخت، سامانه متمرکز اداری، سامانه Core Banking دیتامیت و خدمات دیتاسنتر است.

در گفت‌وگوهایی که با سیدامین جوادی، مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل؛ سیدمرتضی بکاء، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره فام و مهدی طالب، رئیس اداره فناوری‌‌های نوین شرکت فام داشتیم، به اپلیکیشن فام و خدمات جدید آن و سامانه متابانک پرداختیم. به گفته آنها، هدف اصلی فام به‌‌‌عنوان یک اپلیکیشن فعال در حوزه خدمات پرداخت و بانکی، تبدیل‌شدن به یک مگااپ است و مبتنی بر هوش مصنوعی‌بودن، ویژگی منحصربه‌فرد این اپلیکیشن است که آن را از سایر اپلیکیشن‌های فعال در حوزه خدمات بانکی کشور متمایز می‌‌کند.


نقش اقتصاد دیجیتال در سبک زندگی


طبق صحبت‌های سیدامین جوادی، مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل، دیجیتالی‌شدن خدمات باعث شده بسیاری از مشکلات مردم برطرف شود و برای دسترسی به خدمات، مسیر آسان‌تری را طی کنند. خصوصاً در حوزه شهری و ترافیک شهری وجود خدمات آنلاین بسیار مثمرثمر بوده، ضمن اینکه به‌ سرعت کار هم کمک کرده است. او در این خصوص می‌گوید: «اما به ‌نظر بنده هنوز این حوزه در کشور فراگیر نشده و نوع معرفی و عرضه این حوزه بیشتر برای متخصصان و آشنایان به این حوزه بوده؛ در صورتی که باید این آشناسازی به‌صورت عمومی‌تری انجام شود.

یکی از اهداف بزرگ فعالان این صنعت باید عرضه دانش این حوزه به عموم مردم باشد و محدود به یک عده خاص نباشد. از جمله اینکه باید نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در شهرستان‌ها نیز برگزار شود و امکان حضور عموم در این نمایشگاه‌ها فراهم شود.»

او سپس در خصوص فعالیت مؤسسه اعتباری ملل در حوزه بانکداری دیجیتال صحبت می‌کند و می‌گوید که در این راستا از اپلیکیشن فام رونمایی کرده‌اند که اپلیکیشن بسیار سودمندی است. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «فام اپلیکیشنی مبتنی بر هوش مصنوعی است؛ این موضوع علاوه بر سهولت در استفاده، روی امنیت کاربران نیز بسیار تأثیر دارد. بحث امنیت یکی‌ از مهم‌ترین موضوعات در عرصه دیجیتالی‌شدن خدمات است.

وظیفه ما حفظ امنیت دارایی‌ها و سرمایه مردم است؛ بنابراین انجام فعالیت‌هایی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات، در ادامه همان وظیفه بانکی‌مان قرار دارد. به‌شدت همکاران من در حال تلاش هستند که برای سال آینده این حوزه را توسعه دهند و برآوردمان این است که ۱۰ الی ۱۵ میلیون تراکنش توسط اپلیکیشن فام در سال آینده انجام شود.»

به گفته جوادی، اولین نسخه از اپلیکیشن فام اردیبهشت ۱۳۹۸ فعال شد که ابتدا رمزساز مؤسسه اعتباری ملل (پویانگار ملل) بود و به ‌مرور زمان سایر امکانات پرداختی از جمله کارت‌به‌کارت، خرید شارژ و بسته اینترنتی، پرداخت قبوض و… به آن اضافه شد. اما در حال حاضر امکانات متنوعی؛ از ثبت چک صیادی گرفته تا صدور انواع بیمه‌نامه در فام وجود دارد.


استفاده از هوش مصنوعی؛ مزیت رقابتی


خدمت دیگری که در فام ارائه می‌شود سرویس متابانک است. متابانک سامانه نئوبانک مؤسسه اعتباری ملل است که به‌زودی امکانات بسیاری به آن اضافه خواهد شد.

سیدمرتضی بکاء، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره فام سپس درباره اقدامات این مؤسسه در راستای دیجیتالی‌شدن، به محصول متابانک این مؤسسه اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل که به‌اختصار فام نامیده می‌شود، با تکیه بر تجربه و توان نیروی متخصص خود تلاش می‌کند ضمن تحکیم جایگاهش در صنعت فناوری اطلاعات، یاریگر بزرگ‌ترین مؤسسه اعتباری کشور، مؤسسه ملل، در ارائه سرویس‌های الکترونیکی به اقشار مختلف جامعه باشد. یکی از خدماتی که به‌تازگی ارائه داده‌ایم، سرویس متابانک است. متابانک سامانه نئوبانک مؤسسه اعتباری ملل است که به‌زودی امکانات بسیاری به آن اضافه خواهد شد.»

به گفته بکاء، در حال حاضر در این سامانه، احراز هویت غیرحضوری و افتتاح حساب آنلاین وجود دارد که روند آن به این صورت است که پس از وارد کردن اطلاعات هویتی متقاضی از کد ملی گرفته تا شماره موبایل و تأیید این اطلاعات، با درخواست اپلیکیشن از مشتری مبنی بر ارسال عکس و ویدئو از خود، تصویر او با کارت ملی و سایر مدارک مبتنی بر هوش مصنوعی مطابقت داده می‌شود که در صورت تأیید نهایی، حساب بانکی برای این افراد افتتاح خواهد شد. بکاء توضیح می‌دهد: «متابانک در دو فاز اجرایی شده و در زمینه تسهیلات‌دهی به سمت مسیر جدیدی پیش رفتیم. در این زمینه رگولاتور نیز با ما همکاری داشته و در زمینه احراز هویت دیجیتال دغدغه‌های زیادی داشت که ما هم توانستیم این دغدغه‌ها را رفع کنیم؛ چراکه معتقدیم قوانین رگولاتوری می‌تواند کمک شایانی به تأمین امنیت مردم در نئوبانک‌ها کند.»

او در خصوص کارکرد پرداخت‌سازها و رقبای خود در بازار نیز صحبت می‌کند: «ما در کنار سایر رقبا در بازار می‌خواهیم حضور پررنگی داشته باشیم و رویکرد ما عام است. در واقع محصولات ما برای بانک خاصی نوشته نشده است. مزیت رقابتی ما در استفاده از فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند ما را متمایز کند. ما هم در حوزه نئوبانک و هم پرداخت می‌توانیم در کنار بانک‌ها حضور داشته باشیم.»

به عقیده بکاء، آنچه در حال حاضر در صنعت فناوری‌های مالی کشور مهم است، بحث اصلاح نظام کارمزد است که می‌تواند به توسعه حوزه فین‌تک در کشور کمک کند. او می‌گوید: «هرچند امسال قرار بود اصلاح نظام کارمزد انجام شود، اما این امر اتفاق نیفتاد. امیدواریم سال آینده این اصلاح صورت گیرد و تحولی در حوزه پرداخت در کشور به وجود آید.»


فام؛ یک مگااپ


مهدی طالب، رئیس اداره فناوری‌‌های نوین شرکت فام نیز به مهم‌ترین ویژگی‌های فام اشاره می‌کند و می‌گوید که در حال حاضر کاربران می‌توانند امکانات متنوعی از کارت‌به‌کارت و خرید شارژ گرفته تا ثبت چک صیادی و صدور انواع بیمه‌‌نامه را در فام انجام دهند: «البته کلیه تراکنش‌‌های بانکی نیز در این اپلیکیشن انجام می‌‌شود و در این زمینه انحصاری نداریم، بلکه با 25 بانک برای انتقال وجه از مبدأ قرارداد داریم. ثبت‌نام در سجام، استعلام سهام عدالت، دریافت شماره شبا و خدمات خودرویی از دیگر خدماتی است که فام به کاربران خود ارائه می‌‌دهد.

خدمات خودرویی در اپلیکیشن فام نیز به‌زودی تکمیل می‌‌شود و به آن خدمات پرداخت جرایم و عوارض آزادراهی و… اضافه خواهد شد. سلامت بدون مرز نیز از دیگر خدماتی است که در فام ارائه می‌شود که از طریق آن، امکان ویزیت و دریافت نوبت از پزشک برای کاربر فراهم می‌‌شود. علاوه بر این، در فام پیام اعلان کلیه تراکنش‌های حساب‌های مؤسسه اعتباری ملل نیز برای مشتریان ارسال می‌شود.

در واقع فام یک داشبورد کامل از ارائه خدمات، پرداخت‌سازی، نئوبانک و کلیه سرویس‌های قابل ارائه بورس و بیمه به کاربران است که کلیه نیاز‌های مردم در این حوزه را برآورده می‌کند و از این رو فام را یک مگااپ می‌نامیم. لازم به ذکر است که در فام توسط هوش مصنوعی، جذابیت و سهولت در استفاده را برای کاربران فراهم کرده‌ایم. همچنین در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی کلیه قسمت‌های این اپلیکیشن از استاندارد دسترس‌پذیری برای نابینایان پشتیبانی می‌کند.»

طالب درباره خدمات جدیدی که قرار است به فام اضافه شود، این‌گونه توضیح می‌دهد: «در این اپلیکیشن سعی کردیم ترکیبی از خدمات متنوع مالی؛ از بانک، بیمه، بورس و… را ارائه دهیم. همچنین به‌‌زودی امکان دریافت آنلاین تسهیلات از طریق سامانه متابانک در این اپلیکیشن فراهم می‌‌شود و متقاضیان می‌توانند با تکمیل مدارک لازم از جمله سفته الکترونیکی و امضای دیجیتال، وام خود را به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند.»

سپس طالب درباره اپلیکیشن فام صحبت می‌کند و آن را مگااپ این شرکت توصیف می‌کند: «مبتنی بر هوش مصنوعی‌بودن ویژگی منحصربه‌فرد فام است که آن را از سایر اپلیکیشن‌‌های فعال در حوزه خدمات بانکی متمایز می‌کند، زیرا فام اولین اپلیکیشن پرداخت مبتنی بر هوش مصنوعی است که به‌صورت صوتی و دوطرفه به سؤال‌‌های روزمره (از هواشناسی گرفته تا مسائل بانکی) با هر نوع ادبیاتی که کاربر با آن راحت باشد، پاسخ می‌‌دهد.

یکی از کارکردهای این اپلیکیشن در حوزه پرداخت‌سازی است و کاربران ما می‌توانند تمامی امور مربوط به انتقال وجه، خرید شارژ، پرداخت قبوض و… را از طریق این اپلیکیشن انجام دهند. این اپلیکیشن علاوه بر پرداخت‌ساز بودن، امکانات نئوبانک و استعلامات متفاوت را نیز دارد. در واقع یک پکیج کامل از پرداخت‌سازی و نئوبانک است. همچنین در بستر فام رفتار مشتری را آنالیز کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم و امنیت کاربران را بر پایه هوش مصنوعی کاملاً تأمین می‌کنیم. ما سه نسخه اندروید، آی‌اواس و وب‌اپلیکیشن داریم و در این سه نسخه فام را عرضه کرده‌ایم.»

1 نظر
  1. بنده خدا می گوید

    سلام خسته نباشید . تقریبا ۴۰ روز پیش تو مسابقه چند چند نرم افزار فام برنده شدیم . زنگ زدن شماره کارت گرفتن ولی هنوز هم که هنوز واریزی انجام نشده . البته مشکل من تنها نیست خیلی از دوستان هستند که بین چند ماه تا یکسال از برنده شدنشون میگذره ولی هنوز هم که هنوز پولی به حسابشان واریز نشده . هر چقدر هم زنگ میزنیم پشتیبانی میگن همینه که هست میخواین بخواین نمیخواین بهتر . ممنون میشم حداقل شما پیگیر حقوق ما باشید چون صدایمان را هیچ کس نمی‌شنود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش