عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

یک بازی برد-برد

سینا فرهمند، قائم‌مقام شرکت تجارت الکترونیک بهار درباره ایجاد هم‌افزایی میان مشتریان شرکت می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت تجارت الکترونیک بهار یک ارائه‌دهنده سرویس در حوزه کیف پول دیجیتال است؛ در واقع زیرساخت بانکی دارد که می‌تواند به مؤسسات مالی و غیرمالی، اعم از شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری دیجیتال، خدمات پرداخت و تمامی شرکت‌هایی که به‌نوعی به‌دنبال سرویس یا زیرساخت کیف ‌پول هستند، سرویس ارائه دهد؛ زیرساختی که به گفته قائم‌مقام مدیرعامل آن، مانند یک جعبه‌ابزار است که ابزارهای متنوعی را در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهد. در گفت‌وگویی که با سینا فرهمند، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک بهار داشتیم به مهم‌ترین اقدامات‌شان در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارند، پرداختیم.

به گفته او، بهار در سال ۱۴۰۲ در تلاش است تا بتواند با ایجاد هم‌افزایی میان مشتریان بزرگ خود، ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد کرده و در کنار آن‌، رشد بیشتری را تجربه کند. به گفته او، این اتفاق در سایر نقاط دنیا نیز رخ داده و بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس‌ با یکدیگر همکاری‌های تجاری کاملاً برد-برد را شکل می‌دهند تا همگی نفع ببرند. مدیران شرکت تجارت الکترونیک بهار بر این عقیده هستند که وقتی کسب‌وکارهای بزرگ در کنار هم قرار بگیرند، ارزش‌افزوده‌های جدیدی خلق می‌شوند که به نفع همه است. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با سینا فرهمند می‌خوانید.


بهار ۱۴۰۱


شرکت تجارت الکترونیک بهار، کسب‌وکاری فعال در زمینه فناوری‌های مالی است که توانسته با بهره‌مندی از سیستم مبتنی بر بانکداری متمرکز (کُربنکینگ) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه کیف پول دیجیتالی در اختیار سازمان‌‌ها و کسب‌وکارها قرار دهد. سینا فرهمند، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک بهار می‌گوید که در سال 1401 با توجه به رشد و توسعه این شرکت و سرویس‌ها و نیازمندی مشتریان و بازار، بیشترین تمرکزشان روی فروش زیرساخت بود. او می‌گوید: «علاوه بر این موضوع، در سال ۱۴۰۱، در حوزه کسب‌وکار تلاش‌مان بر هم‌افزایی و اجرای پروژه‌های مشترک فین‌تک با شرکت‌های معتبر و صاحب‌نام این حوزه و تشکیل اکوسیستم در حوزه پرداخت بود؛ به گونه‌ای که منافع ذی‌نفعان پروژه‌ها تأمین شود.»

در سال ۱۴۰۱ تغییراتی نیز در محصولات و خدمات شرکت تجارت الکترونیک بهار اتفاق افتاده است. طبق صحبت‌های فرهمند، یکی از ارکان اساسی شرکت تجارت الکترونیک بهار، خدمات مرتبط با فناوری‌های حوزه وام‌دهی است که دامنه وسیعی از سرویس‎ها و خدمات مبتنی بر فناوری تسهیلات را شامل می‌شود و راه‌اندازی کسب‌وکار لندتکی و خدمات اقساطی و اتصال کیف پول به کارت به‌عنوان ابزار برداشت از جمله اقدامات آنها در این سال بوده است. او درباره اقدامات‌شان می‌گوید: «استقرار زیرساخت و راه‌اندازی کیف پول و یکپارچه‌سازی درگاه‌های مختلف ایرانسل (لنز، ایشاپ، مای‌ایرانسل و…)، به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده حوزه تلکام، استقرار زیرساخت کیف پول بهار برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و ارائه خدمات پرداخت خرد، نقدی و اعتباری و راه‌اندازی سامانه مدیریت صورت‌حساب خرید غیراپراتوری همراه اول از دیگر اقدامات تجارت الکترونیک بهار در سال جاری بوده است.»

علاوه بر اقدامات انجام‌شده، تیرماه سال جاری طرح پرداخت کیف ‌پولی کرایه تاکسی در شهر تهران با راهکار ایران تراکنش و کیف پول بهار اجرایی شد. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک بهار در این خصوص توضیح می‌دهد که قرارداد فی‌مابین بهار و ایران تراکنش خاتمه یافته و بهار کلیه سرویس‌های مربوطه را در محیط عملیاتی تحویل داده و زیرساخت در حال بهره‌برداری است.

طبق توضیحات فرهمند، تعداد حساب کیف پول‌های سپ بر بستر زیرساخت بهار، بیش از 15 میلیون و تعداد پذیرندگان کیف پولی سپ نیز بیش از 950 هزار مورد است. همچنین تعداد مشتریان ایرانسل بیش از ۳۶ میلیون نفر و تعداد حساب کیف پول ایرانسل بر بستر زیرساخت بهار حدود 145 میلیون عدد است.


از چالش منابع انسانی تا عدم شناخت مفهوم کیف پول


مهم‌ترین چالشی که کسب‌وکارهای فین‌‌تک در کل کشور با آن مواجه هستند، چالش نیروی انسانی ماهر و کارآمد است که به‌دلیل نرخ مهاجرت متخصصان این حوزه، دسترسی به نیروی متخصص و تأمین حقوق و دستمزد درخواستی آنها (با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضا ) به‌سادگی مقدور نیست. فرهمند با بیان این موضوع درباره چالش منابع انسانی این شرکت توضیح می‌دهد: «تأمین و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در بخش‌های مختلف، چالش عمده شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات در سال پیش‌ رو خواهد بود.

در این رابطه، علاوه بر تلاش مدیریت شرکت در ایجاد محیطی سالم و سازنده، رشد و آموزش مداوم همکاران در یک فضای مشارکتی و تیمی به واسطه حضور در پروژه‌های بزرگ شرکت، مهم‌ترین عامل و انگیزه منابع انسانی برای حضور فعال در تیم بهار بوده که در همین رابطه، برای سال پیش ‌رو نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.»

به عقیده قائم‌مقام شرکت تجارت الکترونیک بهار، یکی از چالش‌های پیش‌ روی بهار در سال ۱۴۰۲، کاهش توان مالی برخی کسب‌وکارها در پرداخت به‌موقع تعهدات مالی قراردادهاست که مدیریت شرکت بهار در تلاش است با کاهش بهای تمام‌شده خدمات و در برخی موارد، ایجاد انعطاف در شرایط پرداخت، از کسب‌وکارهای فعال در صنعت حمایت کند. او درباره این چالش‌ها در سال آتی می‌گوید:

 «شرایط اقتصادی و تورم موجود باعث شده بسیاری از کارفرمایان قادر به انجام به‌موقع تعهدات مالی خود نباشند و این موضوع ما را با چالش‌هایی مواجه کرده است. از دیگر چالش‌هایی که در شرکت تجارت الکترونیک بهار با آن مواجه هستیم، عدم شناخت کافی کارفرمایان نسبت به مفهوم کیف پول، قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های این حوزه‌هاست که در نهایت به این منجر می‌شود که بخش زیادی از نفر-ساعت تخصصی پروژه‌های شرکت، به آموزش و شفاف‌سازی نیازمندی‌های مورد نظر ایشان در رابطه با کسب‌وکار کیف پول اختصاص یابد.»


به‌دنبال هم‌افزایی


فرهمند سپس درباره برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۲ صحبت می‌کند. به گفته او، با توجه به مشتریان بزرگ و خاص شرکت تجارت الکترونیک بهار در حوزه‌های مختلف اعم از بانک‌، پی‌اس‌پی، اپراتور تلفن همراه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و… و عملکرد قابل توجه زیرساخت بهار در مقیاس‌های بالا، در سال ۱۴۰۲ بر آن خواهند بود که بتوانند با ایجاد هم‌افزایی میان مشتریان بزرگ شرکت، ارزش‌افزوده بیشتری برای مشتریانشان ایجاد کرده و در کنار آنها، رشد بیشتری را تجربه کنند. فرهمند در این‌باره توضیح می‌دهد:

«در همین راستا، اقداماتی جهت افزایش تنوع ابزارها و کانال‌های پرداخت نیز انجام شده که در سال پیش ‌رو به بازار عرضه خواهد شد. در نتیجه تمرکز شرکت تجارت الکترونیک بهار در سال ۱۴۰۲، روی شکل‌دهی اکوسیستم خواهد بود. اکنون مرحله اول اهداف خود را محقق کرده‌ایم؛ یعنی شریک یک گروه مالی-بانکی هستیم، شریک پی‌اس‌پی داریم و با کسب‌وکارهای دیجیتال بزرگ نیز وارد مشارکت شده‌ایم. از حالا به بعد می‌خواهیم ارزش‌افزوده بیشتری برای مشتریان خود خلق کنیم که در نهایت هم به نفع بانک و هم به نفع کسب‌وکارها باشد. ابزارها و برنامه‌های جدید زیادی را نیز آماده کرده‌ایم.»

طبق صحبت‌های فرهمند، چشم‌انداز بهار این نیست که به‌عنوان مدیر یا محور یک اکوسیستم، بالای سر سایر کسب‌وکارها قرار بگیرد، بلکه بهار صرفاً یک هاب است که در این میان سرویس‌هایی ارائه می‌دهد که تمام کسب‌وکارها را راضی و رفتار تجاری سازمان‌های بزرگ را با یکدیگر ادغام می‌کند.

به گفته فرهمند،‌ بهار تابه‌حال شبکه خوبی را از مجموعه‌های بزرگ و معتبر شکل داده است. او می‌گوید: «قرار گرفتن همین مجموعه‌های بزرگ در کنار هم یک ارزش تلقی می‌شود. ما صرفاً یک ارائه‌دهنده سرویس هستیم، ولی همین که آن کلونی در کنار هم جمع شوند، بزرگ‌ترین ارزش‌افزوده به‌شمار می‌رود و سایر مجموعه‌های بزرگ نیز می‌توانند بیایند و تعاملات تجاری خوبی را با سایرین ایجاد کنند.

ما قصد داریم بازار و صنعت فین‌تک را از حالت جزیره‌ای خارج کنیم. این اتفاق در سایر نقاط دنیا هم رخ داده است؛ حتی رقبای بزرگی مانند اپل‌پی و پی‌پال و کیف پول‌های بزرگ دنیا با یکدیگر همکاری دارند. دنیا، دنیای شبکه شده است. بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس‌ با یکدیگر همکاری‌های تجاری کاملاً برد-برد را شکل می‌دهند تا همگی نفع ببرند. ما نیز گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته‌ایم و برای همه اثبات شده که وقتی کسب‌وکارهای بزرگ در کنار هم قرار بگیرند، چقدر ارزش‌افزوده جدید خلق می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش