عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مروری بر آنچه متخصصان طی سال ۱۴۰۱ در عصر تراکنش نوشتند

نقدها و نظرها

زمان مطالعه: 23 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / ۱۴۰۱، برای کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال ایران سال سختی بود. بررسی یادداشت‌های ارسال‌شده توسط بازیگران این حوزه به ما نشان می‌دهد که چه مفاهیم و موضوعاتی در سال ۱۴۰۱ برای آنها مهم بوده است. تکرار تناوبی مفهوم تحول دیجیتال حاکی از برساخت گفتمان جدیدی در سپهر اقتصاد ایران است. یادداشت‌هایی که با محوریت دیجیتالی‌شدن، موجب تکرار موضوعاتی همچون بانکداری باز، احراز هویت دیجیتال، هوش مصنوعی، تحلیل داده، فرهنگ دیجیتال، نوآوری، کارآفرینی، نسل زد، رفتارشناسی مالی و شخصی‌سازی محصولات و خدمات در راستای مشتری‌محوری و ارتقای تجربه مشتری شده است. به نظر می‌رسد چینش این موضوعات حول مفهوم دیجیتالی‌‌شدن، به خلق گفتمان تحول دیجیتال در ایران و در هم شکستن فرم‌های سنتی پرداختن به مسائل مالی منجر شده و قرار است در سال‌های آینده شاهد تغییرات اساسی در سبک زندگی و نحوه مواجهه‌مان با جهان باشیم.

مدیران و بازیگران صنایع مالی کشور به‌خوبی فهمیده‌اند که برای تطابق با نیازهای نسل زد باید نوآور باشند و از روش‌های تحلیل داده برای بررسی رفتار مالی آنها کمک بگیرند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانند به‌طور کامل مشتری‌محور شوند. اقتصاد و فرهنگ رابطه‌ای دیالکتیکی دارند؛ در واقع با تغییر زیرساخت اقتصادی کشور یا تحول آن، فرهنگ مردم نیز به‌مرور تغییر می‌کند. کارآفرینان، مدیران و بازیگران صنایع مالی کشور معتقدند که برساخت فرهنگ دیجیتال امر مهمی در توسعه این صنایع است. علاوه بر این یکی از روندهای سالی که گذشت، لندتک‌ها، اعتبارسنجی و ارائه سرویس‌ BNPL به مردم بوده که حاکی از تلاش‌های فعالان اقتصادی ایران برای مهار تورم و ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی مردم است که به پشتوانه احراز هویت دیجیتال و ارائه رتبه اعتباری به افراد یا دریافت سفته و چک دیجیتال از آنها ممکن می‌شود.

اصلاح نظام کارمزد و لزوم تغییر رویکرد رگولاتور نسبت به حوزه‌های جدید اکوسیستم فین‌تک کشور نیز از جمله موضوعاتی است که در سال ۱۴۰۱ جزء مباحث اصلی این صنعت بوده‌اند. بنا بر تحلیل محتوای یادداشت‌ها، نوآوری و توسعه نیازمند تغییر رویکرد رگولاتور و اتخاذ نقش ناظر و نه کنترلگر حداکثری است. نگارندگان در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بر امری اجتماعی متمرکز شده‌اند و کلمه مهاجرت را بارها و بارها در نوشته‌های خود به کار برده‌اند. در واقع مهاجرت پرتکرارترین کلمه نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بوده است.

بی‌ثباتی نرخ ارز، پایین‌بودن دستمزدها، از دست رفتن انگیزه افراد، ترجیح متخصصان به دورکاری برای سرزمین‌های غربی، پیش‌بینی‌پذیر نبودن آینده اجتماعی-سیاسی کشور و کوتاه‌بودن سقف ایران برای پیشرفت از جمله دلایلی است که انسان ایرانی را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد. مهاجرت افراد نه‌تنها موجب دور شدن آنها از تعلقات هویتی‌شان می‌شود، بلکه به اقتصاد ایران نیز آسیب می‌زند؛ به نظر می‌رسد که ادامه‌دار شدن روند رو‌به‌رشد مهاجرت از ایران، نتیجه‌ای جز وابستگی کشور به سرزمین‌های دیگر و کوچک‌شدن اقتصاد کشور ندارد. در ادامه مروری اجمالی بر یادداشت‌های فعالان و متخصصان صنایع مالی کشور در ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۱ خواهیم داشت.


  • مجید عبدالله‌خانی، مدیرعامل رهند هوشمند

عصر نئوبانکداری

برای صنعت بانکداری، سال‌های پیش رو با دگرگونی همه‌جانبه همراه خواهد بود. مدل واسطه‌گری مالی در جذب و توزیع منابع که بر اساس منطق و اصل تمرکز استوار بوده، به‌تدریج اعتبار خود را از دست خواهد داد و بانک‌ها و مؤسسات مالی را به ‌سوی تبدیل‌شدن به پلتفرم‌های تسهیل‌کننده تبادلات مالی سوق خواهد داد. صرف یک حضور قوی در خیابان با شعب فراوان و نرخ بهره خوب، دیگر برای حفظ و جذب مشتریان کافی نیست. از این ‌پس همه‌چیز در مورد «تجربه مشتری در یک فرایند کسب‌وکاری آمیخته و ترکیب‌شده از آرتیفکت‌های (مؤلفه یا سرویس) دیجیتالی بانکی و مالی و غیره خواهد بود و عصر نئوبانکداری بر این مبنا آغاز خواهد شد.»

کلیدواژه‌ها: #نئوبانک #هوش_مصنوعی #بانکداری_سنتی #تجربه_مشتری


  • پویا پوراعظم، متخصص و مشاور فناوری‌های مالی

قانون‌گذاری به نحوی که نوآوری تحت تأثیر قرار نگیرد

آنچه برای مقررات‌گذاری در سال 1401 در کشور حائز توجه است، حداقل امکان تسهیل فعالیت، مجوز‌دهی و راه‌اندازی سند‌باکس قانون‌گذاری برای پلتفرم‌های حوزه رمزارزها با ساختار غیرتوزیع‌شده مانند صرافی‌های دیجیتال متمرکز است. اولویت بعدی، قانون‌گذاری و استقرار سازوکاری برای مجوزدهی فعالیت پلتفرم‌ها و خدمات حضانت از دارایی‌های دیجیتال (Crypto Custody Services) و ارائه‌دهندگان کیف‌ پول امن است. ایده‌آل آن است که نهادهای حاکمیتی در آینده نزدیک امکان فعالیت قانونی پلتفرم‌های مالی توزیع‌شده یا دیفای را با شرط رعایت ملاحظات قانونی و نظارتی مانند شناسایی کاربران (KYC) و رصد تراکنش‌های غیرقانونی یا مشکوک، فراهم کنند.

کلیدواژها: #نوآوری #رگولاتوری #دارایی_دیجیتال


  • نیما فیض‌گستر، تحلیلگر کسب‌وکار در حوزه پرداخت الکترونیکی

اصلاح نظام کارمزد؛ وعده‌ای که به موعود رسید!

ویرانه پرداخت، عاری از هرگونه نوآوری است و آنچنان خاک آن را به توبره کشیده‌اند که هرگونه نهال تازه‌ای را در لحظه‌ای نابود می‌کند. رگولاتور به جای نظارت بر شرایط حاکم بیشتر در پی سخت‌کردن شرایط ورود بازیگران جدید است؛ چراکه هر نوآوری و توسعه‌ای می‌تواند تهدیدی بر درآمد فعلی باشد. آری در صنعت پرداخت با ویرانه‌ای مواجه هستیم که از تلنباری از کارت‌خوان ساخته شده، در آن کارشناسان توسعه بازار جای خود را به دلالان تراکنش دادند و میلیاردها ریال سرمایه بانک‌ها خرج باج‌دهی به پذیرندگان می‌شود. در واقع چیزی برای اغما رفتن وجود ندارد. سال‌هاست این پیکر بی‌جان در گوشه‌ای بدون هیچ فریادرسی مدفون است.

کلیدواژه‌‌ها:‌ #اصلاح_نظام_کارمزد #صنعت_پرداخت #رگولاتوری #نوآوری


  • حامد شیدائیان، مشاور و مدرس تحول دیجیتال و چابکی کسب‌وکار

مصائب یک مشاور تحول دیجیتال

مشاوران عزیز تحول دیجیتال! تحول دیجیتال حداقل در ایران هنوز یک دالان تاریک است. شوربختانه، سازمانی با تفکرات منجمد و فرهنگ مریض را نمی‌توان متحول کرد. اینها دچار بیماری نابینایی دیجیتال هستند! پس لطفاً خودمان و آنها را سر کار نگذاریم و آرامش‌شان را نخراشیم! و برای سازمان‌های مستعد تحول هم قرار نیست یک‌شبه توفان تغییر به پا کنیم! لطفاً وعده سر خرمن ندهیم! به شرایط سازمان در خلأ نگاه نکنیم و بالا تا پایینش را ضربتی به هم نریزیم. فرهنگ‌سازی کنیم. جنبه‌های انسانی در تحول دیجیتال خیلی‌خیلی مهم هستند.

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال #فرهنگ_دیجیتال #نوآوری


  • حسام‌الدین ایپکچی، پژوهشگر حقوق فناوری

حاکمیت بر لوح سنگی در عصر وب۳

شاید در طول تاریخ حیات انسان، هرگز چنین اجماعی میان مردمان در جوامع مختلف و نژادهای مختلف دیده نشده که میلیون‌ها نفر از اقوام و نژادها و ملیت‌های مختلف، توافق در «تمرکزگریزی» داشته باشند. این توافق چنان جدی است که میلیاردها دلار از نقدینگی مردمان به شبکه‌های غیرمتمرکز منتقل شده و در یک کلام، هزینه «حاکمیت متمرکز» برای جوامع انسانی زیاد شده؛ چنان که در برخی عرصه‌ها این هزینه به فایده‌اش نمی‌ارزد! وب 3، معنای «حاکمیت 3» را هم در خودش پنهان دارد؛ حاکمیتی نرم و منعطف در برابر میل عمومی بر عدم تمرکز. بنابراین در عصر وب 3، حاکمیت بر لوح سنگی حتی اگر ممکن باشد، خردمندانه نیست.

کلیدواژه‌ها: #وب۳ #حاکمیت_متمرکز #رگولاتوری


  • مرتضی ترک‌ تبریزی،‌ عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت

نیازمندی‌های زیرساختی فین‌تک‌های دانش‌بنیان

طی چند دهه گذشته، اقتصاد جهان رنگ‌وبوی تازه‌ای به خود گرفته و باقی‌ماندن در گردونه رقابت آن الزامات جدیدی پیدا کرده است. در این اقتصاد جدید که آن را با عنوان «اقتصاد دانش‌بنیان» می‌شناسیم، بر خلاف گذشته، دسترسی به منابع طبیعی، منابع مالی یا زیرساخت‌های تولید صنعتی نمی‌تواند بقا و شکوفایی شرکت‌ها و کشورها را تضمین کند. امروز نوآوری و به‌ویژه نوآوری مبتنی بر فناوری به مزیت اصلی شرکت‌ها و کشورها در میدان رقابت تبدیل شده و سهم کشورها از اقتصاد جهان را میزان مشارکت آنها در توسعه فناوری تعیین می‌کند.

کلیدواژه‌ها: #فین‌تک #اقتصاد_دانش‌بنیان #رگولاتوری #نوآوری


  • علی پرورش، مدیرعامل گروه فناوری پرند

انتظارات غیرواقعی از ابزارهای ITSM و رویکردی متفاوت

مهم است به یاد داشته باشید که پیاده‌سازی اولیه ابزار ITSM آغاز سفر است، نه پایان آن. بنابراین برای بهبود مستمر خدمات، برنامه‌ریزی کنید. با تشویق کاربران روزمره ابزار، به آنها این فرصت را بدهید تا به جهت‌دهی مسیر آینده ابزار کمک کنند و پیشنهادهایی برای بهبود و توانمندسازی ابزار ارائه دهند و به آنها فرصت دهید تا فعالیت‌های توسعه را اولویت‌بندی کنند. این کار به ایجاد تعهد و پذیرش کمک می‌کند. مشارکت کاربران در توسعه ابزارهای ITSM فرصتی برای ایجاد احساس مالکیت و توانمندی در کاربران است. وقتی کاربران در توسعه ابزاری مشارکت داشته باشند، احتمال نارضایتی آنها بسیار کمتر است.

کلیدواژه‌‌ها: #فناوری_اطلاعات #فرهنگ_دیجیتال ITSM#


  • روح‌الله جهنده، قائم‌مقام مدیرعامل رمزینکس

رگولاتور جامانده از رمزارز به متاورس می‌رسد؟

«اندر خم یک کوچه مانده» احتمالاً حکایت رگولاتوری صنعت رمزارز و متاورس است. رگولاتوری در این سال‌ها از حوزه رمزارز جا مانده، درست زمانی که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال گسترش یافت، نهادهای قانون‌گذار و نظارتی در همه کشورهای دنیا به این بازار توجه کردند. در حالی که تعدادی از کشورها به‌دنبال بررسی قانون و استفاده از ظرفیت‌های آن بودند، کشورهایی نیز فعالیت‌های مربوط به آن را ممنوع کردند. برای فضای متاورس نیز می‌توان چنین آینده‌ای را متصور بود.

کلیدواژه‌ها: #رگولاتوری، #رمزارز، #متاورس


  • فرهاد بهمنی، عضو هیئت‌مدیره پست‌بانک

چالش‌ها و روندهای تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۱

به سمت بهبود تجربه مشتری

به نظر می‌رسد در سال 1401 سه بخش مهم در حوزه تِک‌ها به بلوغ کامل برسند و رقابت برای سهم بازار بین بازیگران جدی شود. گروه اول فین‌تک‌های بهره‌بردار از خدمات بانکداری باز هستند که سرویس‌های عمومی مثل احراز هویت و تراکنش‌های بانکی را کارسازی می‌کنند. این گروه در اتصال به بانک‌ها هنوز به‌صورت کامل موفق نشده‌اند و چالش اصلی آنها هنوز احراز هویت دیجیتال است. گروه دوم شامل لندتک‌هاست که فروش اعتباری را توسعه می‌دهند. این گروه علاوه بر احراز هویت دیجیتال مشکل اعتبارسنجی و ارتباط سیستمی با بانک‌ها را دارند. گروه سوم اینشورتک‌ها هستند که هنوز علاوه بر مشکلات دو گروه قبلی، ارتباط مناسبی با بانک‌ها ندارند و بدون شک امسال تلاش آنها متمرکز بر استفاده از ظرفیت اعتباری بانک‌ها در حوزه بیمه خواهد بود.

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، #تجربه_مشتری، #احراز_هویت_دیجیتال، #بانکداری_باز، #لندتک، #اینشورتک


  • مهدی طالب، رئیس اداره فناوری‌های نوین فام

انقلاب هوش مصنوعی در صنعت بانکداری و پرداخت

در آینده‌ای نه‌چندان دور هوش مصنوعی تحولی عظیم در صنعت بانکداری و پرداخت ایجاد خواهد کرد و کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان برای سازمان‌ها و همچنین مشتریان را به همراه خواهد داشت. دیگر لازم نخواهد بود برای انجام کارهای تکراری از نیروی انسانی استفاده شود. گفتنی است ساده‌سازی استفاده کاربران از خدمات با استفاده از هوش مصنوعی، به‌سرعت به بخش ضروری تجربه‌ کاربران تبدیل خواهد شد که بانک‌ها و فین‌تک‌ها جهت حفظ ارتباط با مشتریان خود باید از این فناوری‌‌ها استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها: #هوش_مصنوعی، #صنعت_بانکی، #صنعت_پرداخت، #احراز_هویت_دیجیتال


  • محمد طهرانی، معاون کسب‌وکار ققنوس

بازار ثانویه؛ فصلی جدید در تکامل تأمین مالی جمعی

تأمین مالی جمعی به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در اقتصاد دیجیتال، در آستانه فصلی جدید قرار دارد که به اندازه خود این پدیده، پیشگامانه و تحول‌آفرین به نظر می‌رسد. سرمایه‌گذاری جمعی که به میدان آمده بود تا اقتصاد تشنه نوآوری را دگرگون کند، اخیراً شاهد تحولاتی بوده که به نظر می‌رسد چرخشی اساسی را در آینده این صنعت رقم خواهد زد. اگرچه ایجاد بازارهای ثانویه در پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی، به‌عنوان سیستم‌های معاملاتی جایگزین هنوز در ابتدای راه قرار دارد، اما شروع قدرتمند پلتفرم‌هایی مانند «استارت انجین» در راه‌اندازی بازار ثانویه خود، نتایج چشم‌گیری را در این صنعت نوید می‌دهد.

کلیدواژه‌ها: #تأمین_مالی_جمعی، #بازار_سرمایه، #اقتصاد_دیجیتال، #بازار_ثانویه


  • کسری دولتخواهی، کارشناس حوزه بانکی

تصوری از تحول دیجیتال در بانکداری ۲۰۲۲

یکی از نیروهای محرک اولیه برای تحول دیجیتال در بانکداری، مشتری‌مداری است. با کاوش مشتریان در روش‌های مختلف بانکی بر اساس ترجیح و راحتی، تحولات اساسی در فضای باز بانکی مشاهده شده است. APIها راهکاری مناسب برای سرعت، چابکی و شخصی‌سازی هستند و بانکداری باز در حال حاضر زمان پردازش را تسریع می‌کند، چرخه‌های ورود به بازار را کاهش می‌دهد و تصمیم‌گیری و پاسخگویی را بهبود می‌بخشد. بانکداری باز یک محرک قوی در دنیای مالی است و این پتانسیل را دارد که جوامع و افراد را قادر به انتخاب‌های مالی آگاهانه کند.

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، #بانکداری_باز، #تجربه_مشتری، #هوش_مصنوعی


مجید جعفریان، معاون فناوری اطلاعات بانک سرمایه

سواد به‌مثابه توانایی ایجاد تغییر

نیازمند آن هستیم که توجه جدی‌تری به معنا و تعریف «سواد» داشته باشیم. تا زمانی؛ تعریف سواد در دانستن-داشتن دانش- معنا پیدا می‌کرد که در عصر جدید و با توجه جدی‌تر به مفهوم پایداری موفقیت و پایداری توسعه، تلفیق علم و عمل اهمیت دوچندانی پیدا کرده و در تعریف جدید سواد، یونسکو آن را این‌گونه تعریف می‌کند: «توانایی ایجاد تغییر». یعنی شخصی باسواد تلقی می‌شود که بتواند با بهره‌گیری از دانش‌آموخته‌ها، تغییری ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها: #سواد، #بینش_دیجیتال، #تحول_دیجیتال


  • وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش

گره‌گشایی در گرو همدلی دولت و استارتاپ‌ها

در شرایطی که متأسفانه با سیلی از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور مواجه هستیم، حمایت و همدلی با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به جلوگیری از خروج نیروی انسانی متخصص کمک شایانی کند و حتی شاهد جذب نخبگان از کشورهای همسایه نیز باشیم. به عقیده بنده و اگر از نگاه آینده‌نگری به سیر تکاملی زندگی انسان بنگریم، اکنون در دوره حساسی از تاریخ زندگی بشر قرار داریم و به‌زودی بسیاری از استانداردهای زندگی انسان و نحوه تعاملش با دیگران و دنیا با ظهور مفاهیمی مانند متاورس و بلاکچین دچار تغییرات اساسی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها: #متاورس، #دانش‌بنیان، #مهاجرت، #نیروی_انسانی


  • علی چهارلنگی، کارشناس صنایع بانکی

سرنوشت‌ساز صنایع داده‌محور

آنچه ابررایانه‌های الکترونیک نیم‌قرن پیش با دفاتر ثبت و ضبط اطلاعات سازمان‌ها، شرکت‌ها و بانک‌ها انجام دادند، هم‌اینک در برابر توانایی پردازشی رایانه‌های کوانتومی رنگ باخته است. تا پنج سال دیگر رایانش کوانتومی آینده‌ ناگزیر و غیرقابل انکار همه‌ صنایعی ا‌ست که ماهیت آنها بر پردازش و نتیجه‌گیری از حجم کلانی از داده استوار است. به همین ترتیب سه‌چهارم از بانک‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس‌های مالی در سراسر جهان در تکاپوی دستیابی به این فناوری هستند تا توان پردازشی خود را افزایش داده و از رقبا عقب نمانند.

کلیدواژه‌ها: #صنعت_بانکی، #رایانش_کوانتومی، #داده‌محوری


  • رسول قربانی، سردبیر راه پرداخت

لندتک‌ها؛ فرصتی برای افزایش قدرت خرید مردم

بانک مرکزی یا باید در نظام بانکداری فعلی فکری برای حل وام‌های خرد به شکل غیردستوری بکند تا بانک‌ها انگیزه کافی برای ارائه خدمت در این حوزه داشته باشند، یا اینکه بانک مرکزی کمی گارد بسته و محدودکننده خود را باز کند و به این بازیگران اجازه فعالیت دهد و بانک مرکزی نیز به‌عنوان نهاد ناظر و تنظیم‌گر، چهارچوب‌ها و مقررات خود را به شکلی که باعث سکون صنعت نشود، ارائه دهد. راستش را بخواهید راهکار درست‌ترش این بود که درخواست می‌کردم دولت‌مردان فکری به حال تورم کنند، ولی از آنجایی که تجربه نشان داده تورم در این کشور یک امر بدیهی است، پس سطح توقع را پایین آوردم و درخواست کردم «برای حل مسئله قدرت خرید مردم، یا فکری برای وام‌های خرد در شبکه بانکی کنید یا پایتان را از روی گلوی لندتک‌ها بردارید»!

کلیدواژه‌ها: #لندتک،# رگولاتوری، #بانک_مرکزی، #تورم


  • حمیدرضا پروازی، مدیر کسب‌وکارهای نوین بانک تجارت نو

فقدان نوآوری؛ پاشنه‌آشیل توسعه اینشورتک در کشور

تغییرات بزرگی در مکانیسم ارائه خدمات توسط شرکت‌ها به مشتریان در حال رخ‌دادن است و هر ‌موجودیت یک هویت دیجیتال منحصربه‌فرد و مرتبط با هویت فیزیکی‌اش یافته و این امر باعث شده کسب‌وکارها فرصت لازم برای توسعه تجارب جدید مختص کاربران و مشتریان را به دست بیاورند. بنابراین یکی از راه‌های ارائه خدمات دیجیتال و نوآوری در این زمینه، حرکت به سمت نوآوری باز در صنعت بیمه و استفاده از قابلیت شرکت‌های فعال با استفاده از فراخوانی API‌های ارائه‌شده از سوی شرکت‌هاست.

کلیدواژه‌ها: #اینشورتک، #نوآوری، #صنعت_بیمه، #رگولاتوری


  • مسعود مشهدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرواحد دیتای پی‌پینگ

نگاهی مختصر به رویکردهای داده‌محور بانکی

بانک‌ها پیشرفت قابل توجهی در برنامه‌های داده‌محور خود داشته‌اند؛ با این همه، رویکرد آنها برای ایجاد قابلیت‌های مدیریت داده از منظر هزینه، ریسک و ارزش ارائه‌شده بسیار متفاوت است. حال که از طرف رگولاتور رهنمودهای هماهنگ‌تری وجود ندارد، صنعت بانکداری موظف است بر اساس سرعت اتوماسیون و ریسک‌هایی که باید مدیریت شوند، درصدد چهارچوبی گسترده‌تر و هماهنگ‌تر باشد تا پایداری را در اقدامات داده‌محور تضمین کند.

کلیدواژه‌ها: #داده‌محوری، #صنعت_بانکی، #هوش_مصنوعی، #رگولاتوری


  • علیرضا آقااحمدی، مدیر تأمین مالی کارن‌کراد

مزایای کرادفاندینگ برای اقتصاد ما

تأمین مالی جمعی، اگرچه هنوز در ابتدای مسیر خود است و اشکالاتی در فرایندهای آن دیده می‌شود، اما می‌تواند در شرایط خاص اقتصادی کشور ما که از محل تحریم‌ها و اشکالات زیربنایی اقتصاد دولتی رنج می‌برد، اتفاق بسیار مثبتی باشد و به کسب‌وکارها، خصوصاً کسب‌وکارهای در حال توسعه کمک شایانی کند؛ البته از سوی دیگر سرمایه‌گذاران را از ورود به بازارهای سفته‌بازانه دور و آنها را وارد چرخه تولید و مشارکت مولد کرده و بازدهی‌هایی مناسب برای آنان به ارمغان می‌آورد.

کلیدواژه‌ها: #تأمین_مالی_جمعی، #کرادفاندینگ، #اقتصاد


  • مسعود حسینی، مدیر نوآوری عصر داده

بدهی فنی؛ چالشی برای توسعه

واقعیت آن است که بدهی فنی دقیقاً مانند دریافت وام است، به‌طوری که با گرفتن این وام، گره فرایند توسعه موقتاً باز شده و کار پیش‌ می‌رود و از طرف دیگر گاهی واقعاً چاره‌ای جز زیر بار بدهی فنی رفتن نیست، اما در عین حال باید برای به حداقل رساندن بهره‌ این بدهی، تمام تلاش خود را به کار گیریم. اساساً هدف از وام‌گرفتن این است که مشکل مالی ما را موقتاً حل کند، نه اینکه ما را به پرتگاه ورشکستگی بکشاند.

کلیدواژه‌ها: #صنعت_بانکی، #احراز_هویت_دیجیتال، #بدهی_فنی


  • رامبد حیدریان، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک سرمایه

لزوم پیوند سرویس‌های بانکی و شبکه گسترده مخابرات

با توجه به کمبود منابع و لزوم مدیریت صحیح و بهینه آن، بانک‌ها نمی‌توانند متناسب با تعداد مشتریان در همه جا حضور فیزیکی داشته باشند، به‌ویژه اینکه در مناطق متراکم دنیا، پراکندگی جمعیت در مناطق دورافتاده‌تر بسیار بیشتر از نقاط توسعه‌یافته شهری است که بانک‌ها در آن حضور مستقیم دارند. از سوی دیگر یکی از اهداف همیشگی صنعت مخابرات دسترسی به تمامی نقاط بوده و هست؛ بنابراین فصل مشترک طبیعی و ساده‌ای بین این دو صنعت شکل گرفت و آنچه صنایع را به هم پیوند می‌دهد، حاصل شد؛ پاسخگویی به یک نیاز مشترک!

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، #صنعت_مخابرات، #صنعت_بانکی


  • علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت پارت

اعتباربخشی هوش مصنوعی به نظام بانکی کشور

هوش مصنوعی ابزارها و امکانات متنوعی را در اختیار بانک‌ها و فین‌تک‌ها قرار داد تا شرایط و اتفاقات جدیدی در این حوزه رقم بخورد. از جمله ابزارهای هوش مصنوعی که به یاری بانکداری کشور شتافت و سرمایه‌گذاری‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین و روند پیگیری آنها را تسهیل کرد، «سفته‌ دیجیتال» و «امضای دیجیتال» بود که از دل سامانه احراز هویت الکترونیکی برآمد. سامانه احراز هویت الکترونیکی با فناوری تشخیص چهره، یکی از اساسی‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی بود که توانست در زمانی مناسب، شیوه‌ای سریع را جایگزین روش‌های سنتی احراز هویت کند.

کلیدواژه‌ها: #هوش_مصنوعی،‌ #صنعت_بانکی،‌ #احراز_هویت_دیجیتال، #سفته_دیجیتال، #امضای_دیجیتال


  • کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه راهبردی فناپ

یک کارآفرین چطور می‌تواند چالش‌های اخلاقی ناگریز را حل کند؟

کارآفرینان اغلب نمی‌دانند که آیا محصول‌شان کار خواهد کرد؟ چگونه تولید می‌شود؟ مشتریان آنها چه کسانی خواهند بود؟ یا چگونه می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد؟ از نظر «نایت»، کارآفرین کسی است که در مواجهه با این همه عدم قطعیت، عمل می‌کند، در حالی که دیگران دودل می‌شوند. با این حال، تحریف واقعیت در کسب‌وکارهای نوپا یک مسیر باریک و لغزان است. در واقع، بنیان‌گذاران افسانه‌ای به‌دلیل توانایی‌شان در الهام‌بخشیدن به دیگران تحسین می‌شوند. حتی اگر این توانمندی به معنای تحریف حقیقت باشد.

کلیدواژه‌ها: #کارآفرین، #استارتاپ


  • محمود میرزایی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرمحصول ازکی‌وام

خرید اقساطی بیمه و لزوم نگاه رو به آینده

در صنعت بیمه، خرید اقساطی یکی از بخش‌های مهم است و در حال ‌حاضر بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌ها این امکان را برای کارکنان خود فراهم کرده‌اند. در این راهکار اگر فردی در یک سازمان اقساط بیمه‌نامه خود را پرداخت نکند، به‌دلیل اتصال آن سازمان به حساب حقوقی افراد، اقساط بیمه‌نامه از حساب آنها کسر می‌شود. متأسفانه در ایران خرید اقساطی بیمه در این فضا جلو رفته و همین امر باعث شده ابزارهای نوین در استفاده از خرید اقساطی بیمه برای سایر افراد جامعه شکل نگیرد.

کلیدواژه‌ها: #صنعت_بیمه، #رگولاتوری، #اینشورتک، #خرید_اقساطی


  • محمدعلی آقامیر، هم‌بنیان‌گذار و مدیرتحقیق و توسعه نوبیتکس

دیفای؛ آینده اقتصاد دیجیتال

همان‌طور که فناوری بلاکچین، راه‌حل‌های نوینی برای ایجاد شفافیت، دسترس‌پذیری همگانی و امنیت داده‌ها ارائه داده، برنامه‌های مالی غیر‌متمرکز نیز تنها امید ما برای آینده‌ای بهتر در حوزه اقتصادی است. شفافیت، دسترسی همگانی، امنیت بالاتر و اختیار اشخاص روی دارایی‌هایشان، قابلیت همکاری، توزیع حق تصمیم‌گیری، حذف واسطه‌ها و کاهش دخالت نهادهای متمرکز، بخشی از شاخصه‌های دیفای (DeFi) و خدمات مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند.

کلیدواژه‌ها: #دیفای، #رمزارز، #اقتصاد_غیرمتمرکز، #بلاکچین


  • مصطفی ثابتی، مشاور بانکداری دیجیتال و عضو هیئت‌مدیره آسان‌پرداخت

متاورس؛ حقیقت اجتناب‌ناپذیر پیش رو

نکته مهم آگاهی نسبت به این موضوع است که فعالیت و حضور در متاورس در آینده‌ای نزدیک اجتناب‌ناپذیر است و به‌زودی فرصت‌های فراوانی در آن برای بانک‌ها وجود خواهد داشت. شروع فعالیت باید در اولین فرصت و به‌صورت غیرمستقیم توسط بازوی نوآوری بانک‌ها انجام شود تا با یک برنامه‌ریزی دقیق و بر اساس بازخوردها به‌مرور مدل کسب‌وکار بانک‌ها در متاورس بالغ شود.

کلیدواژه‌ها: #متاورس، #وب۳، #صنعت_بانکی، #نوآوری


  • مصطفی امینی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی

ژئوکونومی دیجیتال؛ تلاقی تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و ژئوپلیتیک دیجیتال

ژئواکونومی دیجیتال یک مفهوم زیربنایی است که هر کشوری از جمله کشور ایران برای موفقیت در آن، به تحول دیجیتال در حداقل دو گروه صنعت نیاز دارد؛ 1. تحول دیجیتال در صنایع مالی (Digital BFSI) همچون بانکداری دیجیتال، بیمه‌گری دیجیتال، کارگزاری دیجیتال، صرافی دیجیتال، خدمات اعتباری دیجیتال و خدمات مالیاتی دیجیتال و 2. تحول دیجیتال در صنعت فاوا و رسانه (Digital TMT) همچون اپراتورهای مخابراتی دیجیتال، فراهم‌کنندگان خدمات دیجیتال، فراهم‌کنندگان راهکارهای فناوری‌های تحول‌آفرین دیجیتال و رسانه‌های دیجیتال.

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، #اقتصاد_دیجیتال، #بانکداری_دیجیتال، #بیمه‌گری_دیجیتال


  • بردیا جوادی، مدیرعامل رابین‌تک

تعامل نرم‌افزار و نوآوری؛ زمینه‌ساز گام بزرگ اینشورتک‌ها

یکی از روندهای دنیا در زمینه اینشورتک ارائه محصولات بیمه به‌صورتEmbedded Insurance  است که می‌توان آن ‌را به‌نوعی نوآوری در فرایند فروش بیمه دانست. در نظر بگیرید با گسترش نفوذ فضای مجازی در زندگی، اطلاعات زیادی تجمیع می‌شود که با بررسی این اطلاعات می‌توان بیمه‌های اختصاصی تولید و در لحظه نیاز کاربر، آن ‌را ارائه داد. به‌عنوان مثال اگر از سایت‌های فروش تورهای مسافرتی، پکیجی برای سفر خریداری می‌کنید، زمان مناسبی برای ارائه بیمه مسافرتی مخصوص آن سفر است.

کلیدواژه‌ها: #صنعت_بیمه، #اینشورتک، #نوآوری


  • امیرحسین داودیان، معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت

بانکداری خرد؛ دکترین تحول‌آفرین

اساس ارزش پیشنهادی برای مشتریان خرد در دهه اخیر متمرکز بر توسعه بانکداری الکترونیک و در ادامه بانکداری دیجیتال بوده و بانک‌ها برخی فرایند‌های اصلی خود از جمله احراز هویت، افتتاح حساب، تسهیلات و وثایق را به سمت دیجیتال‌شدن پیش برده‌اند. اگرچه این مسیر خدمات بانکی را در دسترس‌تر و سهل‌تر کرده و کارکرد خدمات بانکی را در زندگی روزمره تکمیل می‌کند، اما اتصال احساسی مشتریان با بانک رفته‌رفته کمرنگ می‌شود. مداخله فناوری به ظهور بازیگرانی از صنایع مختلف اما همگی با ژن دیجیتال منجر شد که قابلیت بالاتری در استفاده از داده‌ها و فراهم‌کردن تجربه مشتری متناسب با نیازهای مشتریان دارند..

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، #بانکداری_دیجیتال، #احراز_هویت_دیجیتال، #تجربه_مشتری


  • مهدی جوادی‌فرد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و تحلیل کسب‌وکار فناپ

SVODها و آینده پیش رو

پخش استریم، گزینه‌ها برای انتخاب را بسیار افزایش داده و مصرف‌کنندگان در مورد خدماتی که می‌گیرند، بسیار گزینشی رفتار می‌کنند. برخی مفروضات زیربنایی مدل‌های کسب‌و‌کار استریم ممکن است به بازنگری نیاز داشته باشند و در نتیجه روش‌های رقابت همه شرکت‌های ویدئویی تغییر کند. بنابراین انتظار می‌رود استراتژی‌ها تغییر کنند؛ زیرا رقبا ساختار هزینه‌های خود را دوباره ارزیابی می‌کنند، بر حفظ و نگهداری تمرکز دارند و انواع رویکردهای بازار، از جمله سطوح جدید و طرح‌های قیمت‌گذاری، بسته‌بندی و مشارکت را امتحان می‌کنند و برخی نیز ممکن است ادغام را پیشه کنند.

کلیدواژه‌ها: SVOD#، #شرکت‌های_ویدئویی


  • فائزه اسمعیلی، تحلیلگر آزمایشگاه داده و حکمرانی

GDPR در ترازو

چالش‌های قانون GDPR نشان می‌دهد با وجود نگرانی‌هایی که در مورد سوءاستفاده از داده‌های شخصی وجود دارد، رویکرد یک‌جانبه نسبت به این حوزه و نادیده‌گرفتن اثرات جانبی قوانین مشابه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارهای کوچک و نوپا وارد کرده و مسیر رشد فناوری‌ها را با خطر جدی مواجه کند. در شرایطی که حکمرانی داده در کشور ما هنوز به بلوغ نرسیده و مباحثی همچون مالکیت داده، نحوه تعامل با پلتفرم‌های خارجی و نظام سیاست‌گذاری در حوزه فضای مجازی روشن نیست، محدودیت‌گذاری و سخت‌گیری نسبت به فعالان بخش خصوصی، می‌تواند نتایج زیان‌باری برای کشور به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، GDPR#، #داده‌محوری،‌ #امنیت_سایبری


  • احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان

اعتبارسنجی حیاتی است، نه تزئینی

به نظر من اعتبارسنجی تنها به‌عنوان یک ابزار مالی در اکوسیستم بانکداری در نظر گرفته شده که دقیقاً به همین دلیل در همان محیط هم کارآمد نبوده است. با نیم‌نگاهی به سیستم اعتبارسنجی می‌توان به این مهم پی برد که آن‌گونه که انتظار می‌رود، بدحسابی مالی نتایج سوء و مثبت خود را در زندگی روزمره افراد نشان نمی‌دهد. در دیدگاه کلان اقتصادی می‌توان شاهد این مقوله بود که سیستم اعتبارسنجی ناکارآمد به افزایش درصد معاملات ناموفق و در نتیجه افزایش هزینه مبادله (Transaction Cost) منجر خواهد شد. این چرخه معیوب مکرراً باعث ناباروری فعالیت‌های اقتصادی و عدم شفافیت می‌شود.

کلیدواژه‌ها: #فرهنگ_دیجیتال،‌ #اعتبارسنجی_دیجیتال، #صنعت_ بانکی


  • سعید شجاعی، مدیرواحد راهکارهای اوراکل شرکت رمیس

درباره AVDF که یک فرهنگ سازمانی جدید در حوزه دیتابیس و امنیت است

با توجه به اتفاقات ناگوار امنیتی که در سالیان اخیر در کشورمان در لایه‌های مختلف صورت پذیرفته، لزوم بهره‌گیری از راهکارهای جامع در حوزه امن‌سازی دیتابیس‌ها بیش از پیش حس می‌شود. راهکار AVDF از یک سو با توجه به اینکه مختص دیتابیس‌های اوراکل نبوده و تمامی دیتابیس‌های مرسوم را پشتیبانی می‌کند و از سوی دیگر به‌دلیل اینکه به‌صورت همزمان می‌توان روی مدیریت یک فرایند قبل از وقوع توسط Database Firewall و بعد از وقوع توسط Audit Vault اقدام انجام داد، به‌عنوان حلقه مفقوده سازمان‌ها در حوزه امنیت دیتابیس‌ها شناسایی و دسته‌بندی می‌شود.

کلیدواژه‌ها: #دیتابیس، #فرهنگ_سازمانی، #امنیت_سایبری


  • علیرضا بزرگمهری، مشاور هیئت‌مدیره گروه فناوری پرند

همسویی ITIL با به‌روش‌ها

ITIL  مجموعه‌ای محدود از دستورالعمل‌های اجرایی نیست، بلکه چهارچوبی از رهنمودهاست و سازمان‌ها به ‌واسطه به‌کارگیری این چهارچوب مسیری منتهی به تحول فرهنگی پیش رو خواهند داشت. شایان ذکر است که با تکیه بر روش‌های ابداعی و سنتی با مؤلفه‌های ثابت، نتایج ثابت دریافت می‌شود؛ همان‌طور که نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای گران‌قیمت خریداری‌شده توسط سازمان‌ها بدون تحول فرهنگی به نتایج جدی منجر نشده، چه‌بسا این تغییرات پرهزینه، به علت عدم ثبات در ارائه خدمات، به نارضایتی بیشتر و تجربه بد مشتری بینجامد. حتماً بارها این جمله را شنیده‌اید که «با آمدن سامانه‌ها کارها بدتر شده است!»

کلیدواژه‌ها: #بهینه‌سازی، #ITIL، #تجربه_مشتری


  • سیدحامد قنادپور، مدیرعامل تارا

وام (اعتبار) یا بدهکاری مضاعف؟

در سرویس‌های جدید اعتباردهی خُرد نیز با طیف گسترده‌ای از مخاطبان مواجه هستیم و یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که در این حوزه می‌تواند باعث عدم توفیق شود، عدم بخش‌بندی صحیح و شناخت درست مخاطبان است. مخاطبان ما در جامعه کسانی هستند که طرفدار شیوه خرید اعتباری هستند، اما با دهک‌های مختلف درآمدی. پس شناخت درست ما از مخاطب و سطح درآمدی او می‌تواند فضا را هم برای رقبا و هم مخاطبان مناسب کند. اعتباردهی خُرد یا سرویس‌های الان بخر، بعداً پرداخت کن، برای دهک‌های پایین جامعه، سرویس مناسبی است.

کلیدواژه‌ها: #خرید_اقساطی، #لندتک، BNPL#


  • امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین

رگولاتوری بلاکچین،‌ بدون رگولاتوری پلتفرم‌های تبادل امکان‌پذیر نیست

رگولاتوری انکارناپذیر

بلوغ حوزه بلاکچین، بدون بلوغ و قانون‌گذاری در حوزه تبادل رمزارزها عملاً امکان‌پذیر نیست. اینکه در کشور صحبت از رشد صنعت «بلاکچین» می‌شود و در جای دیگری محدودیت‌های گوناگون برای تبادلات رمزارز ایجاد می‌شود، نشان از درک متناقض رگولاتور از این حوزه دارد. برای استفاده از فرصت‌هایی که این صنعت (مانند اینترنت) برای کشور خواهد داشت، پایه‌ریزی صحیح رگولاتوری، به‌خصوص رگولاتوری در حوزه پلتفرم‌های تبادل، انکارناپذیر است.

کلیدواژه‌ها: #رگولاتوری، #اقتصاد_دیجیتال، #رمزارز، #بلاکچین


  • حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

سرمایه‌های انسانی؛ گرانیگاه اقتصاد دیجیتال

نهادهای امنیتی با نگاه تبدیل تهدید به فرصت می‌توانند به جای برخورد با کسب‌و‌کارهای کوچک، ولی خوش‌آینده اقتصاد دیجیتال که در فضاهای پرابهام -و تنظیم‌نشده توسط تنظیم‌گران- در حال فعالیت هستند، با ارائه راهنمایی‌های صریح و روگشاده ضمن جلوگیری از آسیب به راهبران کسب‌وکارهای کوچک در این فضا، به امیدواری بیشتر سرمایه‌های انسانی به‌عنوان گرانیگاه اقتصاد دیجیتال دامن بزنند.

کلیدواژه‌ها: #اقتصاد_دیجیتال، #نیروی_انسانی، #مهاجرت


  • سینا فرهمند، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک بهار

افزایش درصد موفقیت کسب‌وکارها در بهره‌برداری از بازار خدمات اعتباری و اقساطی در ایران

به‌طور کلی، برای طراحی و توسعه یک کسب‌وکار موفق در ارائه خدمات اعتباری و اقساطی در ایران، سه رکن اساسی را می‌توان متصور شد؛ اول، اشراف بر سامانه‌ها، فرایندها، قوانین و استانداردهای بانکی (که معمولاً با رویکرد استارتاپ‌ها در طراحی یک محصول حداقلی و توسعه آن در مسیر حرکت کسب‌وکار در تناقض است)، دوم، آشنایی با ابزارهای خلاق فناوری‌های مالی و کیف ‌پول دیجیتال و تجربه و تسلط کافی در به‌کارگیری این ابزارها در کنار سرویس‌ها و فرایندهای استاندارد بانکی و سوم، ارتباطات مناسب و ساخت‌یافته با ارکان یک کسب‌وکار اعتباری، از جمله تأمین‌کنندگان مالی، تأمین‌کنندگان کالا و خدمات، پایگاه مشتریان و/یا پذیرندگان مناسب و ضمانت‌کننده که در صورت چیدمان درست همه این عوامل، درصد موفقیت کسب‌وکارها در بهره‌برداری از این بازار جذاب افزایش خواهد یافت.

کلیدواژه‌ها: #خرید_اقساطی، #اعتبار، #صنعت_بانکی، #احراز هویت_دیجیتال


  • محسن آزموده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ

تاریخ به روایت اسکناس

زبان ناطق روزگاران

اسکناس صرفاً اطلاعات اقتصادی و ارزش پولی یک دوره تاریخی را بیان نمی‌کند، بسیاری اطلاعات ارزشمند دیگر را هم در خود دارد، مثل آگاهی‌های سیاسی درباره دولتی که حق انحصار چاپ اسکناس را داشته و مهم‌تر از آن ایدئولوژی و عقاید سیاسی و ترجیحات فکری آن دولت. به عبارت دقیق‌تر، یک اسکناس، نمادی کوچک و گویا از وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی یک جامعه است. با نگاه به آن می‌توانیم نوع نگاه زیبایی‌شناختی مردمان آن عصر را دریابیم. اسکناس‌ها در کنار سایر منابع تاریخی، تصویری دقیق‌تر و درست‌تر از شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور و نسبت دولت و جامعه در آن را به ما نشان می‌دهند. جنس و فناوری به‌کاررفته در آنها و میزان ظرافت و جزئیات‌شان، سطح پیشرفتگی و توسعه اقتصادی و علمی در یک جامعه را آشکار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها: #پول، #اسکناس


  • یوسف غروی، معاون سرمایه‌های انسانی هلدینگ فناوری بانک سینا

مدیریت منابع انسانی؛ در آستانه تحولی بزرگ

تحول دیجیتال منابع انسانی، تغییر در نحوه عملکرد منابع انسانی است که از داده‌ها برای هدایت تمام حوزه‌های منابع انسانی استفاده می‌کند؛ حقوق و دستمزد، مزایا، مدیریت عملکرد، یادگیری و توسعه، پاداش‌ها و استخدام. نقش تیم‌های منابع انسانی نیز در تحول دیجیتال دوگانه است؛ اول، با استفاده از اتوماسیون و فرایندهای دیجیتال و مبتنی بر داده، مسئولیت تحول خود را بر عهده دارد و دوم که با همکاری بخش فناوری اطلاعات میسر می‌شود، هدایت سازمان به سمت تحول دیجیتال و پشتیبانی از دیجیتالی‌شدن مستمر آن است. این امر شامل توانمندسازی کارکنان با ذهنیت دیجیتال برای بهبود فرایندهای نیروی کار و افزایش بهره‌وری است.

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، #منابع_انسانی،‌ #فرهنگ_دیجیتال


  • محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت (تفتا)

نقش هلدینگ‌های فناوری بانک‌ها در رفع چالش‌های امروز اقتصاد دیجیتال

هلدینگ‌های فناوری بانک‌ها از یک سو نقشی محوری و مأموریتی در مسیر تحول دیجیتال بانک‌ها و زیرمجموعه‌های آنها بر عهده دارند و زیرساخت‌ها، پلتفرم‌ها و راهکارهای فناورانه را برای دیجیتال‌شدن بانک‌ها فراهم می‌کنند که نتیجه آن افزایش بهره‌وری و ارائه خدمات بهتر بانکی و مالی به سایر صنایع است. از سوی دیگر این هلدینگ‌ها می‌توانند در نقش سرمایه‌گذار، به‌ویژه در حوزه فین‌تک وارد شوند و ترکیب سبد سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های بانک‌ها را با اهدافی نظیر تکمیل زنجیره ارزش خدمات بانک، از سرمایه‌گذاری‌های سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال تغییر دهند.

کلیدواژه‌ها: #اقتصاد_دیجیتال، #تحول_دیجیتال، #سرمایه‌گذاری،‌ #هلدینگ_فناوری_اطلاعات


  • جواد بهره، مدیرعامل مکس‌دیجیتال

نگاهی به فرازوفرود‌های سرمایه‌گذاری در رمزارزها

یکی از رایج‌ترین تهدیدها برای ارزهای دیجیتال سرقت‌هایی است که گاه ارزش آن به میلیون‌ها دلار می‌رسد. هکرها با شیوه‌هایی مانند مهندسی اجتماعی و دستکاری بازار دست به این سرقت‌ها می‌زنند، اما بزرگ‌ترین تهدید این فضا کاربران هستند. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بلاکچین باید بدانند که اساس این فناوری بر عدم‌ تمرکز استوار است و نهاد سومی به شکل متمرکز در آن دخیل نیست. از این رو باید مسئولیت حفظ دارایی‌هایشان طبق پروتکل‌های فضای غیرمتمرکز را بپذیرند و از الزامات امنیتی فضای رمزنگاری‌شده و چگونگی انتقال امن دارایی‌ها در این فضا آگاه باشند.

کلیدواژه‌ها: #دارایی_دیجیتال، #بلاکچین، #امنیت_سایبری، #مهندسی_اجتماعی، #رمزارز


  • ارژنگ طالبی‌نژاد، کارشناس برندینگ آدانیک

لزوم مشارکت بانک‌های شرکتی با فین‌تک‌ها

بانک‌های شرکتی با مشارکت با فین‌‌تک‌‌ها، از معماری‌های به‌روز، انعطاف‌پذیر و یکپارچه فناوری اطلاعات جهت ارائه تعامل در زمان واقعی، در دسترس بودن مداوم، پردازش سریع و سایر ویژگی‌های جذب مشتری بهره می‌برند. ویژگی‌های تشخیص بیومتریک و صدای چندوجهی اجازه می‌دهد دسترسی امن‌تر و راحت‌تر باشد. پلتفرم‌هایی نیز هستند که به بانک‌های شرکتی امکان می‌دهند تا معاملات بین‌المللی را در زمان واقعی تسویه کنند.

کلیدواژه‌ها: #بانکداری_شرکتی،‌ #فین‌تک، #تحول_دیجیتال


  • علی زارع میرک‌آباد، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب داتین

تشخیص تقلب و تخلف؛ زیرساخت شفافیت مالی

در سطح کلان یکی از راه‌هایی که به بهبود فضای کسب‌وکار و شفافیت کمک می‌کند، قوانین عمومی رگولاتوری است که از سوی نهادهای بالادستی نظیر بانک مرکزی، بیمه مرکزی، مرکز اطلاعات مالی و سایر نهادهای مرتبط ابلاغ و اعمال می‌شود. در سطح خرد نیز سیاست‌ها و ارائه راهکارهای مختلف در تراکنش‌ها می‌تواند به افزایش امنیت کاربران کمک کند. به‌طور مثال گسترش OTP، KYC، ارسال پیامک مبلغ خرید حاوی نام فروشگاه و… از اقدامات مؤثری است که در زمینه اصلاح فرایندها صورت گرفته است. اگرچه در راستای افزایش شفافیت و کاهش احتمال تخلف، اقداماتی همچون گسترش تعاملات داده‌ای میان مؤسسات مالی و اعتباری، تسهیل و تسریع در فرایندهای رسیدگی به شکایات و… از مهم‌ترین انتظارات از رگولاتور است که می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند.

کلیدواژه‌ها: #شفافیت_مالی، #هوش_مصنوعی،‌ #امنیت_سایبری، #رگولاتوری


  • محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس

اهمیت نقش فناوری و تجربه پارادایم‌های جدید در آینده امور مالی

فرصت بلاکچینی

امروزه، فناوری‌های نوین مانند بلاکچین با کمک وب 3 در حال ادغام‌شدن با تاروپود امور مالی و خلق اتفاقی جدید هستند. در واقع من معتقدم فناوری در حال نشان‌دادن روی دیگری از خود به ماست. در دنیایی که امروز از آن سخن می‌گوییم، فناوری و فایننس مقوله‌‍‌هایی جدا از یکدیگر نیستند که صرفاً بخواهند در برخی زمینه‌ها دست یاری به سوی هم دراز کنند و مفاهیم مالی، وب 3، اقتصاد دیجیتال و کریپتو به شکل یکپارچه‌ای درآمده‌اند. بدون تردید در چند سال اخیر، نفوذ فناوری بلاکچین در حوزه فایننس مزایای زیادی به ارمغان آورده است.

کلیدواژه‌ها: #بلاکچین، #وب۳، #رمزارز، فین‌تک


  • فرشید اردوانی، قائم‌مقام شرکت ارتباط فردا

شش روند تأثیرگذار بر صنعت پرداخت کشور در سال ۲۰۲۳

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که 9 روند در سال 2023 بیشترین تأثیر را بر صنعت پرداخت در ابعاد بین‌المللی می‌گذارد. این روندها شامل احراز هویت بیومتریک، نسل Z و انتظارات آنها از کارت‌ها به کدها، افزایش تقاضا برای پایانه‌های فروش سیار، پرداخت‌های گویشگرهای هوشمند (Smart Speaker Payments)، امنیت بالا با به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، پرداخت‌های غیرتماسی، سلطه کیف پول‌های همراه و BNPL هستند؛ روندهایی که نه‌تنها در دنیا که در صنعت پرداخت ایران نیز می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند و توجه به آنها در کشور نیز حائز اهمیت است.

کلیدواژه‌ها: #احراز_هویت_دیجیتال، #امنیت_سایبری، #هوش_مصنوعی، BNPL#


  • سعید قدوسی‌نژاد، مدیرعامل فینوتک

جای خالی کسب‌وکارها در طراحی سیستم‌های بالادستی

بخش مهمی از درآمد دولت و حکومت از مالیات شرکت‌ها تأمین می‌شود، ثروت در شرکت‌ها تولید می‌شود و مسئله اشتغال را شرکت‌ها حل می‌کنند. با این حال شرکت‌ها در طراحی‌ها جایگاه پررنگی ندارند. اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی هم که قدرت چندانی ندارند تا بتوانند شرکت‌ها را نمایندگی کنند. به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به شرکت‌ها که بازیگران مهم اقتصاد هستند، داشت؛ چه استارتاپ و چه شرکت بزرگ، چه تولیدی و چه خدماتی، چه بزرگ و چه کوچک

کلیدواژه‌ها: #اقتصاد_دیجیتال، #صنعت_بانکی، #صنعت_پرداخت


  • پیمان اکبری خرازی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مبناکارت آریا

خدمات بانکی بر محور توسعه پایدار

در سال 1401 در نقطه‌ای قرار داریم که بسیاری از شرکت‌های قدیمی و فعال در حوزه بانکی به حالت سکون در ارائه سرویس و خدمات رسیده‌اند و برخی نیز درآمد جاری خود را برای ادامه حیات کافی می‌دانند، اما با کمی آینده‌نگری، بررسی بازارها و شبکه‌های کسب‌وکاری مشابه در طول 10 سال اخیر به این حقیقت خواهیم رسید که بدون تغییر و توسعه، شکست نزدیک است. فردا آنچه بیش از پیش نیاز داریم همگرایی میان دانش، مهارت و ایده‌های نوین نیروهای جوان، همچنین فرصت‌سازی برای تغییر و توسعه پایدار از سوی شرکت‌هایی است که می‌خواهند بازار آینده را همانند گذشته در دست داشته باشند.

کلیدواژه‌ها: #صنعت_بانکی، #توسعه_پایدار، #نوآوری


  • لیلا نظری، راهبر توسعه کسب‌وکار بانکداری نوین داتین

زلزله در کربنکینگ

مهم‌ترین چالش در تغییر سامانه‌های یکپارچه بانکی را می‌توان در ارتباطات سیستم‌هایی که از این هسته مرکزی تغذیه و استفاده می‌کنند، دانست. تغییر هسته مرکزی خدمت‌دهنده به معنای اتصال مجدد تمامی ارتباطات و سیستم‌های قبلی به هسته جدید است. چالش کلیدی دیگر، موضوع داده‌هاست. پیچیدگی انتقال داده‌ها از سامانه قبلی به سامانه جدید، به فناوری سامانه‌ها، تعداد مشتریان، تعداد سیستم‌های متصل و ارتباطات شکل‌گرفته و طیف محصولات بستگی دارد.

کلیدواژه‌ها: #تحول_دیجیتال، #تجربه_مشتری،‌ #کربنکینگ


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش