عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۷۴ مهر ۱۴۰۲

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۴ / هفتادوچهارمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد علی نوری منتشر شد. علی نوری یکی از مدیران باسابقه صنعت فناوری و بانکی کشور است که از خردادماه سال جاری در سمت مدیرعاملی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر فعالیت می‌کند. به عقیده نوری، هرچه هلدینگ‌های فناوری اطلاعات در بانک‌ها تقویت شوند، اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال تسهیل می‌شود و تمام اقشار و کسب‌وکارهای جامعه از دستاوردهای آن بهره‌مند می‌شوند. او بر این عقیده است که اتحاد رقبا شاید در همه حوزه‌ها کاربرد نداشته باشد، ولی در زمینه زیرساخت و حتی امنیت، چاره‌ای جز این نخواهیم داشت. در این شماره از عصر تراکنش می‌توانید یادداشت‌هایی از رضا قربانی، مینا حاجی، حسام مقصودلو، لیلا رضائی، محمد قاسمی و زکیه ایزدی را بخوانید. همچنین در بخش «تنظیم‌گری» این شماره در پرونده‌ای به موضوع عملکرد سه‌ماهه اصلاح نظام کارمزد پرداختیم. در ادامه مروری بر مطالب شماره ۷۴ عصر تراکنش داشتیم.


از کش‌بک و آینده خودپردازها تا رویداد برند کارفرمایی


به روال همیشه در بخش گزارش‌های این شماره از ماهنامه عصر تراکنش مروری بر مهم‌ترین اخبار اخیر اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و فین‌تک کشور داشتیم. قطعاً یکی از مهم‌ترین اخبار شهریورماه مربوط به هک اطلاعات شرکت‌های گوناگون از جمله 780، تپسی، برخی شرکت‌های بیمه و یک صرافی ارز دیجیتال بود؛ اتفاقی که آن را می‌توان زنگ خطر مهمی برای کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور دانست. علاوه بر مرور اخبار، گزارش تصویری از رویداد برند کارفرمایی را مشاهده می‌کنید. همچنین در گفت‌وگو با فعالان و کارشناسان به موضوعاتی مانند چیستی، چرایی و ضرورت توسعه کش‌بک در ایران، بررسی وضعیت سرویس‌های جدید در صنعت پرداخت کشور و وضعیت کارت‌های پیش‌پرداخت و بن‌کارت در کشور پرداختیم. علاوه بر اینها، از محمدعلی گوگانی، علیرضا میرمیران و وحید وکیل درباره آینده خودپردازها پرسیدیم. اکثر آنها معتقدند به این زودی‌ها نه‌تنها استفاده از پول نقد از بین نمی‌رود، بلکه خودپردازها نیز منسوخ نمی‌شوند.


گفت‌وگوهایی با مدیران هلدینگ صاد، ققنوس و پی‌پینگ


هلدینگ صاد، ققنوس و پی پینگ سه کسب وکاری هستند که در گفت‌وگو با مدیران آنها به اقدامات اخیرشان و برنامه‌هایی که برای آینده دارند، پرداختیم. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر است. نوری از خردادماه سال جاری در سمت مدیرعاملی این هلدینگ فعالیت می‌کند؛ هلدینگی که با هدف تأمین نیازمندی‌های گسترده حوزه فناوری اطلاعات بانک شهر و همچنین تولید محصولات خلاقانه در زمینه بانکداری الکترونیکی و صنعت پرداخت شروع به کار کرده است. رونمایی از اپلیکیشن پرداخت بانک شهر، راه اندازی ابزار پرداخت‌های خرد شهری در مترو تهران، اجرایی شدن فاز اول توکنایزکردن املاک، اصلاح و بهبود بخشی از مراکز داده بانک و… همگی جزء برنامه‌های امسال این هلدینگ هستند. در بخش پروفایل این شماره نیز روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای نوش‌آفرین مؤمن واقفی را می‌خوانید.


روایتی از عملکرد سه‌ماهه اصلاح نظام کارمزد


خدمات پرداخت نیز مانند هر خدمت دیگری به نسبت ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند، نیازمند نوعی تأمین مالی هستند تا همگام با فناوری روز دنیا حرکت کنند؛ بنابراین وجود یک نظام کارمزد کارآمد و هدفمند که ضمن توجه به اثرات اقتصادی در راستای توسعه تدوین شده باشد، ضرورت دارد. در این میان شناسایی ذی‌نفعان حقیقی شبکه پرداخت، یافتن بهترین روش اجرا و تعیین مبالغ بهینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و انتخاب بهترین ترکیب این سه مورد توسط سیاست‌گذاران بسیار حیاتی است. نظام کارمزد ایران از چهارم تیرماه ۱۴۰۲ با اجرای اصلاحاتی در قالب یک طرح که گام اول آن در حال پیاده‌سازی است، دچار تغییراتی شده است. در صفحات پیش رو در قالب گزارش‌ها و یادداشت‌هایی به اثرات این طرح بر ذی‌نفعان، روند اجرایی آن، روند تحقق پیش‌بینی‌ها و نقد و بررسی کلیت این طرح پرداخته‌ایم. همچنین می‌توانید یادداشت‌های نیما فیض‌گستر و علی چهارلنگی را نیز بخوانید.


هوش مصنوعی و ریسک سوءاستفاده از داده‌‌‌ها


در حالی که شرکت‌ها برای کسب مزیت رقابتی در عصر دیجیتال مسابقه می‌دهند، بیش از پیش به دلیل سوءاستفاده از داده‌ها مجازات می‌شوند. رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۸ به‌تنهایی باعث کاهش ۳۶ میلیارد دلاری ارزش بازار فیس‌بوک شد و حدود شش میلیارد دلار جریمه برای متا، شرکت مادر فیس‌بوک، به همراه داشت. با توجه به گزارش مجله هاروارد بیزین سریویو بیشتر این مسائل از مشکلات اخلاقی در تأمین داده‌ها، فقدان امنیت در ذخیره‌سازی داده ها، نحوه گمنام‌سازی داده‌ها و نحوه آماده‌سازی داده‌ها ناشی می‌شوند. در مطلبی که در صفحات پیش رو از هاروارد بیزین سریویو می‌خوانید، را ه‌حل این مشکل اینطور بیان شده است: «شرکت‌ها باید واحد ویژه‌ای برای ارزیابی پروژه‌ها شامل داده‌های افراد ایجاد کنند. این واحد در ارزیابی‌هایش باید با دقت به پنج مسئله اصلی در امنیت داده‌ها توجه کند؛ منشأ، کاربرد، حفاظت، حریم خصوصی و آماده‌سازی». در این مطلب با این پنج مسئله اصلی بیشتر آشنا می‌شوید.


اعضای هیئت‌مدیره پی‌اس‌پی‌ها چه کسانی هستند؟


«ام‌آی‌تی اسلون»، «فین‌تک»، «آمریکن‌بنکر»، «فوربس»، «هاروارد بیزین سریویو» و«اکونومیست» شش مجله‌ای هستند که در بخش راهنمای این شماره مروری بر مهمترین مطالب آنها داشتیم. علاوه بر این معرفی چهار کتاب «ارز سیاست»، «لباس جدید بانکداران»، «رازگشایی از فناوری اطلاعات» و «پایان وفور در فناوری» را نیز می‌خوانید. در بخش معرفی اپ‌ها نیز ۱۰ اپلیکیشن ارائه‌دهنده سرویس بازگشت وجه (کش‌بک) را مشاهده می‌کنید. دستگاه ذخیره‌سازی سری VSP 5600 هیتاچی که توسط شرکت توسعه سامانه تسکا ارائه شده نیز محصولی است که به معرفی آن پرداخته‌ایم. علاوه بر اینها، مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های پی‌اس‌پی کشور را هم معرفی کرده‌ایم؛ چراکه اعضای هیئت‌مدیره یک شرکت نقشی بسیار کلیدی در تصمیمات استراتژیک یک شرکت دارند؛ تصمیماتی که تأثیر مستقیمی در عملکرد آن شرکت و در ادامه آن توسعه یک صنعت دارد.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش۷۴

دریافت اشتراک عصر تراکنش


فهرست


یادداشت‌ها:

گزارش‌ها:

باشگاه‌:

تنظیم‌گری:

جهان:

راهنما:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش