عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از تحول کارت‌های اعتباری تا کاربست هوش مصنوعی در علم

مروری بر شش مجله «ام‌آی‌تی اسلون»، «فین‌تک»، «آمریکن‌بنکر»، «فوربس»، «هاروارد بیزینس‌ریویو» و «اکونومیست»

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۴؛ نسیم بنایی / به روال هر شماره، در بخش راهنمای هفتادوچهارمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «ام‌آی‌تی اسلون»، «فین‌تک»،‌«آمریکن‌بنکر»، «فوربس»، «هاروارد بیزینس‌ریویو» و «اکونومیست» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب آنها خواهیم داشت.


نظام نوآوری


شماره پاییز ۲۰۲۳ ام‌آی‌تی اسلون: هر سازمانی در دنیای امروز، آینده خود را از طریق نوآوری می‌سازد؛ فرقی نمی‌کند این سازمان کوچک باشد یا بزرگ، اگر شاهد حضور عنصر نوآوری در آن باشیم، می‌توانیم به آینده‌اش دل ببندیم، در صورت غیاب نوآوری، خبری از پیشرفت و آینده هم نخواهد بود. گاهی نوآوری صرفاً برای یافتن بهترین و خلاقانه‌ترین راه‌ها جهت بهبود انجام و اجرای امور است، گاهی هم در مسیر یافتن راه‌هایی برای بهترین واکنش و پاسخگویی به نیازهای مشتری و گاهی هم نوآوری در جهت ایجاد مدل‌هایی خواهد بود که به طراحی محصولات مؤثرتر ختم می‌شود. سازمان‌ها در دنیای مدرن، به لحاظ مقوله نوآوری به‌شدت تحت فشار قرار دارند، آنها باید به گونه‌ای چرخه نوآوری را به اجرا درآورند که به کمک آن بتوانند ارزش‌آفرینی کنند.

بسیاری از مواقع، افرادی که نوآوری را آغاز کرده‌اند، نمی‌دانسته‌اند که اقدام‌شان به موفقیت ختم خواهد شد یا خیر؛ با این حال، این‌طور قضاوت کرده‌اند که این اقدام نوآورانه با اقبال مشتری روبه‌رو خواهد شد یا به افزایش بهره‌وری کمک خواهد کرد؛ در نتیجه آن را به مرحله اجرا درآورده‌ و در نهایت نتیجه کار خود را مشاهده کرده‌اند. نوآوری دیجیتالی، یکی از اصلی‌ترین مقولاتی است که کسب‌وکارها در جهان امروز باید در مسیر آن گام بردارند، با این حال، قدم‌برداشتن در این مسیر، بدون چالش نیست. همه سازمان‌ها تنها در شرایطی می‌توانند نوآوری دیجیتالی را در درون خود نهادینه کنند که یک بار به‌طور مفصل، فرایند نوآوری را در امور خود بازبینی کرده باشند.

در حال حاضر مقوله «نوآوری باز» جزء موارد پرطرفدار است، در این شکل از نوآوری، از شرکای تجاری گرفته تا مشتریان و حتی کسانی‌ که خارج از سازمان قرار دارند، همگی ایده‌های جدیدشان را ارائه می‌دهند تا صاحب کسب‌وکار بتواند به بهترین ایده نوآوری برای پیشبرد کسب‌وکار خود دست پیدا کند. این روش، به‌دلیل اینکه ایده‌های همه را دربر می‌گیرد، با محبوبیت بسیاری همراه شده و جزء روش‌های پرکاربرد برای پیشبرد نوآوری است. در نهایت، نوآوری به امری الزامی در دنیای اقتصاد تبدیل شده و هر شرکتی برای موفقیت و ارزش‌آفرینی، باید از آن بهره بگیرد. مجله ام‌آی‌تی اسلون گزارشی ویژه در زمینه نظام نوآوری فراهم کرده و به این مقوله پرداخته که کسب‌وکارها چطور می‌توانند نوآوری را در امور خود به اجرا درآورند.

صاحب‌امتیاز موسسه ام‌آی‌تی
تیراژآنلاین
انتشار اولین شماره۱۹۷۷
دفتر مرکزیکمبریج، ماساچوست
وب‌سایتsloanreview.mit.edu/magazine-current-issue
سوژه‌ها#نوآوری #فناوری #نوآوری_دیجیتالی

پرداخت در لحظه


شماره سپتامبر ۲۰۲۳ فین‌تک: فناوری سال‌هاست که در زندگی ما انسان‌ها حضور دارد، اما شکل آن طی سال‌های گذشته متحول شده و به شکلی مدرن درآمده است؛ تا جایی‌ که فناوری امروزی با فناوری دهه‌های 70 و 80 میلادی تفاوت بسیاری دارد. در گزارشی ویژه در این نشریه به این مقوله پرداخته شده که چطور می‌توان از طریق ایجاد یک شبکه جهانی، نظام پرداخت در لحظه را از هر جایی در دنیا ایجاد کرد. در حال حاضر، کارآفرینان بسیاری در جهان در این زمینه فعالیت می‌کنند. برای مثال شرکت ولت یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه تلاش می‌کند تا شبکه‌ای جهانی را برای پرداخت در لحظه ایجاد کند. یکی دیگر از مقولاتی که نشریه فین‌تک در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته، همین مقوله تحولات فناوری است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در عرصه فناوری فعال هستند و سعی دارند به کمک فناوری‌های نوآورانه، پلی به سوی پیشرفت بسازند. نشریه فین‌تک در جدیدترین شماره خود 100 شرکت برتر در این عرصه را که در واقع شرکت‌های فین‌تکی هستند، مورد بررسی قرار داده است. این شرکت‌ها به تغییر کسب‌وکارها در جهان کمک کرده‌اند و سرعت تحولات را هم بالا برده‌اند. برترین شرکت فین‌تکی از نگاه این مجله، شرکت نوبانک است که با ارزش چهار میلیارد و 100 میلیون دلار در بازار فعالیت می‌کند. این بانک دیجیتالی فعالیت خود را از سال 2013 آغاز کرده و اکنون به مطرح‌ترین شرکت در این عرصه تبدیل شده است.

در حال حاضر این بانک به میلیون‌ها مشتری در سرتاسر جهان خدمات‌دهی می‌کند. دلیل اینکه این بانک توانسته تا این اندازه مشتری داشته باشد، همین مقوله بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی است. یکی از گزارش‌های خواندنی مجله فین‌تک، درباره 10 بانک برتر دیجیتالی در دنیاست. بانک‌های کارنت، استارلینگ و سوفی در این فهرست دیده می‌شوند. فناوری در سفر از دیگر مقولاتی است که در نشریه فین‌تک مورد بررسی قرار گرفته است. در گزارشی در این زمینه، با مدیرعامل یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه نوآوری در سفر گفت‌وگویی صورت گرفته و از بهبود تجربه مسافران به کمک نوآوری و فناوری سخن گفته شده است.

صاحب‌امتیاز‌Byzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژ‌ه‌ها#پرداخت #فین‌تک #نوآوری

مشکل زیست‌محیطی کارت‌های اعتباری


شماره سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکن‌بنکر: محیط زیست به دغدغه همه افراد در دنیا تبدیل شده است. اهالی صنعت ساخت‌وساز کارت‌های اعتباری هم این روزها به این فکر می‌کنند که چطور می‌توان جلوی تولید انبوه کارت‌های اعتباری پلاستیکی را گرفت تا اثرات مخربی بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها نگذارد. باورش کمی عجیب است، اما کارت‌های اعتباری هم می‌توانند بحران اقلیمی ایجاد کنند. این همان موضوعی است که نشریه آمریکن‌بنکر در جدیدترین شماره خود روی جلدش آورده و به آن پرداخته است. در صنعت پرداخت، سالانه میلیاردها دلار صرف تولید و ساخت کارت‌های اعتباری پلاستیکی می‌شود. به این ترتیب، با حجم بالایی از کارت‌های پلاستیکی روبه‌رو هستیم که کره زمین را آلوده می‌کنند. حالا آن دسته از فعالان در این صنعت که به محیط زیست هم علاقه دارند و به عبارتی دغدغه‌های زیست‌محیطی دارند، می‌خواهند تحولاتی در این زمینه ایجاد کنند.

طبق گزارش آمریکن‌بنکر، هر سال بالغ بر سه میلیارد کارت جدید صادر می‌شود. این حجم از پلاستیک به قدری زیاد است که زمین را به میزان ناباورانه‌ای آلوده کند. نکته مهم این است که کارت‌های اعتباری عمدتاً بین سه تا پنج سال اعتبار دارند و پس از آن به‌عنوان پلاستیکی بی‌فایده، وارد محیط زیست می‌شوند. طبق برآوردهای صورت‌گرفته، میزان زباله‌های پلاستیکی تا سال 2060 تقریباً دوبرابر خواهد شد و به 44 میلیون تن خواهد رسید. بخشی از این زباله‌های پلاستیکی، همین کارت‌های اعتباری خواهند بود که دیگر اعتبار ندارند.

چنین مقوله‌ای قطعاً به نفع انسان‌ها نیست. به‌علاوه، پلاستیک فشرده موجود در کارت‌های اعتباری، به گونه‌ای است که تا سال‌ها تجزیه نخواهد شد. به این ترتیب، بانک‌ها و سایر نهادهایی که با پرداخت با کارت‌های اعتباری در ارتباط هستند، باید فکری به حال این موضوع کنند. کیف‌ پول‌های موبایلی می‌توانند جایگزین خوبی برای کارت‌های اعتباری باشند. در نظر داشته باشید که یک کارت اعتباری کوچک که دیگر معتبر نیست، می‌تواند به‌عنوان زباله پلاستیکی، تا 400 سال عمر کند و در طبیعت باقی بماند. دانستن چنین مقوله‌ای، ما را وادار می‌کند در این زمینه اقدام کنیم و کارت‌های اعتباری را که در دست داریم، بخشی از مشکلات آیندگان بدانیم. همین آگاهی که نسبت به این مقوله ایجاد شده، قدم اول برای تغییر است. حالا باید منتظر قدم‌های اجرایی در این زمینه باشیم.

صاحب‌امتیازآریزنت
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۱۸۸۵
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتamericanbanker.co
#محیط_زیست #کارت_اعتباری #بحران_زیست‌محیطی

پلیس هوش مصنوعی


شماره سپتامبر ۲۰۲۳ فوربس: هوش مصنوعی وارد همه کسب‌وکارها شده و حالا الزاماتی هم با خود به همراه آورده است؛ نخستین مسئله این است که باید از کسب‌وکار خود در فضای ابری محافظت کنید. در واقع باید روشی پیدا کنید که به کمک آن، از داده‌های خود مراقبت کنید تا دچار دستبرد نشوید. این همان مسئله‌ای است که نشریه فوربس در جدیدترین شماره خود در رابطه با مقوله هوش مصنوعی، مورد بررسی قرار داده است. یکی از استارتاپ‌هایی که در قالب نرم‌افزار «ویز» در زمینه امنیت فضای ابری فعالیت دارد، در نشریه فوربس مورد بررسی قرار گرفته است. این استارتاپ طی سه سال گذشته توانسته به ارزش 10 میلیارد دلار برسد. به این ترتیب، مدیرعامل این شرکت به یک میلیاردر جدید در دنیای امروز تبدیل شده و نشان می‌دهد امنیت در دنیای مجازی به یکی از مقولات مهم تبدیل شده است.

یکی دیگر از مقولاتی که در این نشریه مورد بررسی قرار گرفته، میلیاردرهای دنیای امروزی هستند که اغلب از مسیر کریپتوها یا همان رمزارزها توانسته‌اند به ثروت دست پیدا کنند. نشریه فوربس در گزارشی با عنوان «نابغه‌های باثبات» به این پرسش پاسخ داده که چنین افرادی چطور توانسته‌اند از طریق کریپتوها به ثروت دست پیدا کنند. در واقع، آنها اسراری برای مدیریت دارایی و سرمایه خود دارند که فوربس از طریق گفت‌وگو با آنها سعی کرده از این اسرار پرده‌برداری کند تا مخاطبان بتوانند از آن بهره بگیرند.

به‌صورت کلی، مدیریت دارایی‌های دیجیتالی، امری پیچیده است که افراد باید آن را بیاموزند. نوآوری یکی دیگر از مقولاتی است که در نشریه فوربس مورد بررسی قرار گرفته و توضیح داده شده که شرکت‌ها چطور می‌توانند قدرت خود را از طریق نوآوری افزایش دهند. در واقع، نوآوری به ایجاد فرصت‌ها و تحول در هر صنعتی کمک می‌کند که انتهای آن، موفقیت است. یکی از جالب توجه‌ترین گزارش‌های نشریه فوربس، درباره مدیریت ثروت است. طبق این گزارش، مدیریت ثروت به یکی از مهم‌ترین مسائل در دنیای امروز تبدیل شده و مشاوران مالی که در این زمینه فعالیت دارند، نسل جدید ثروتمندان را تشکیل می‌دهند. در نشریه فوربس، به برترین مشاوران مالی در این زمینه پرداخته شده که توانسته‌اند به ثروت زیادی از مسیر مشاوره مالی دست پیدا کنند.

صاحب‌امتیازشرکت سرمایه‌گذاری وال‌مدیا
تیراژ۶۵۷ هزار و ۲۱۵ نسخه
انتشار اولین شماره۱۸ سپتامبر ۱۹۱۷
دفتر مرکزینیوجرسی، آمریکا
وب‌سایتforbes.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #نوآوری #امنیت_داده

مهارت‌سازی در عصر هوش مصنوعی


شماره سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۳ هاروارد بیزینس‌ریویو: سال 2019 بود که نتایج یک پژوهش، برخی از مردم دنیا را برآشفت. آن پژوهش ادعا می‌کرد که ظرف 15 تا 20 سال آینده، پیشرفت فناوری و اتوماسیون کاری خواهد کرد که 14 درصد از مشاغل موجود در دنیا برای همیشه از دست خواهند رفت. در آن زمان هنوز خبری از هوش مصنوعی به معنای امروزی آن و همچنین خبری از چت جی‌پی‌تی نشده بود. حالا اگر بخواهیم هوش مصنوعی و اثرات آن بر بازار کار را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که اوضاع بسیار بدتر شده است. واقعیت این است که افراد زیادی با پیشرفت‌های هوش مصنوعی بیکار خواهند شد، مگر اینکه بتوانند مهارت‌های جدید کسب کنند، نوعی از مهارت‌های جدید که آنها را متمایز از توانمندی‌های هوش مصنوعی کند.

بسیاری از افراد، درگیر اموری هستند که به‌صورت روزانه و تکراری انجام می‌دهند. همه این کارهای تکراری، قابلیت این را دارند که توسط هوش مصنوعی انجام شوند. نشریه HBR به مقوله هوش مصنوعی پرداخته و تأکید کرده که ما در عصر جدید چاره‌ای نداریم، جز اینکه مهارت‌های جدید بیاموزیم؛ در غیر این صورت، کارمان را برای همیشه از دست خواهیم داد. در واقع، اصلی‌ترین استراتژی این است که مهارت‌های جدیدی بیاموزیم که هوش مصنوعی قادر به انجام آن نیست؛ به این ترتیب چیزی یاد می‌گیریم که دیگران همیشه به آن نیاز خواهند داشت و نمی‌توانند آن را به کمک هوش مصنوعی برطرف کنند.

بر اساس گزارش نشریه HBR، هر مدیر و رهبری در کسب‌وکارها باید خودش را در زمینه آموختن مهارت‌های جدید، مسئول بداند و در این زمینه اقدام کند. نکته دیگری که در گزارش HBR به آن پرداخته شده، این است که آموختن مهارت‌های جدید باید از مرحله مدیریتی صورت بگیرید، در واقع مدیران باید به کارکنان خود مهارت‌های جدید را یاد بدهند. به هر حال همه باید خودشان را برای مواجهه و رویارویی با هوش مصنوعی در کارشان آماده کنند؛ چراکه یکباره از خواب بیدار می‌شوند و می‌بینند ماشین‌ها می‌توانند به‌سادگی و به‌سرعت همان کاری را انجام دهند که برای آنها سال‌ها زمان برده تا بتوانند انجامش دهند. تأکید نشریه‌هایی مانند HBR روی آموختن مهارت‌های جدید، برخاسته از واقعیتی است که پشت این مقوله قرار دارد.

صاحب‌امتیازانتشارات هاروارد بیزینس‌ریویو
تیراژ۲۶۳ هزار و ۴۵ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۲ (۱۰۰ سال پیش)
دفتر مرکزیماساچوست، آمریکا
وب‌سایتhbr.org
سوژه‌ها#مهارت #هوش_مصنوعی #شغل

تحول علم با هوش مصنوعی


شماره ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ اکونومیست: اخیراً دانشمندان موفق به کشف آنتی‌بیوتیک‌هایی شده‌اند که حسابی جنجال به پا کرده، اما نکته اینجاست که موفقیت آنها از مسیری نامعمول حاصل شده است؛ هوش مصنوعی. بعید است در صنعت و کسب‌وکاری از هوش مصنوعی سخنی به گوش‌تان نخورد! حالا نوبت به دنیای «علم» رسیده تا از مقوله هوش مصنوعی بهره‌مند شود. نشریه اکونومیست در جدیدترین شماره خود به اهمیت و کاربرد هوش مصنوعی در دنیای علم پرداخته است. طبق این گزارش، مدل‌های جدید هوش مصنوعی می‌توانند به دانشمندان کمک کنند سریع‌تر و بهتر مسیر توسعه و پیشرفت در علم را بیابند و در نتیجه به اکتشاف‌های جدیدی برسند که بدون هوش مصنوعی شاید ممکن و میسر نبود. از کشف داروهای جدید گرفته تا حل مشکلات بزرگ در دنیای علم، ظاهراً همه این کارها را می‌توان به کمک هوش مصنوعی، بدون نقص چندانی انجام داد.

در واقع هوش مصنوعی به دستیار دانشمندان تبدیل شده تا بهتر و بیشتر کشف کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی بیشترین کاربرد را در علوم فیزیکی دارد، اما اخیراً کاربرد آن در علوم حیاتی و علوم پزشکی هم افزایش یافته است. در واقع یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های هوش مصنوعی در عصر مدرن با دهه 60 میلادی این است که دامنه کاربرد آن در علوم گسترده‌تر شده و از علوم دنیای فیزیکی به علوم دنیای پزشکی و حوزه سلامتی انسان‌ها تسری پیدا کرده است. اتفاقاتی که این روزها با هوش مصنوعی در زندگی ما انسان‌ها رقم می‌خورد، شبیه به رؤیایی است که در خواب می‌بینیم و شباهت چندانی به واقعیت ندارد.

بسیاری از دانشمندان در دانشگاه‌های برجسته دنیا نظیر آکسفورد تمرکز خود را روی مقوله هوش مصنوعی گذاشته‌اند تا از این طریق، به پیشرفت‌های بیشتری در دنیای علم دست پیدا کنند. اکونومیست می‌گوید هوش مصنوعی در حال حاضر می‌تواند در زمینه پیش‌بینی‌های مربوط به آب‌وهوا بسیار مؤثر باشد. البته گسترش و توسعه هوش مصنوعی در زمینه‌های علمی با هزینه‌های بسیاری همراه است، اما سرمایه‌گذاران از آورده‌های مالی و سود ناشی از این پیشرفت‌ها آگاهی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل است که همچنان پول و سرمایه خود را در این زمینه خرج می‌کنند؛ چراکه می‌دانند بازگشت سرمایه در انتظارشان خواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت به دنیای علم ماشینی خوش آمدید!

صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ۱.۳۰۰.۰۰۰
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۸۴۳
دفتر مرکزی لندن
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #علم #اکونومیست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش