عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به‌دنبال سبک زندگی اعتباری هستیم

گفت‌وگو با علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا که می‌گوید به‌زودی از یک راهکار B2C رونمایی خواهند کرد

زمان مطالعه: 11 دقیقه

عصر تراکنش ۷۵؛ رضا امیرزاده / پول و اعتبار دو مفهوم قدیمی هستند که از گذشته تا امروز ارتباط نزدیکی با هم داشته و دارند. اعتباری که افراد به واسطه رفتارهای مالی خود به دست می‌آورند، هنوز هم بخش قابل توجهی از بازارهای مختلف را تشکیل داده و پایه و اساس قول‌وقرارهای بسیاری است. اگر در گذشته اعتبار افراد صرفاً نزد کسانی بود که آنها را می‌شناختند، در سال‌های اخیر و با پررنگ‌تر شدن فناوری دیجیتال این مفهوم نیز با تغییراتی همراه بوده و توانسته مرزهای محدود‌کننده گذشته را پشت سر بگذارد. امروز دیگر اعتبار افراد با سیستم‌های ثبت اطلاعات و یکپارچه‌شدن آنها در حال تبدیل‌شدن به سکه رایجی است که می‌توان آن را در بازارهای مختلف خرج کرد. در شرایطی که مهاجرت و اخذ پذیرش تحصیلی در کشورهای غربی از نظر بسیاری از افراد درست‌ترین انتخاب برای مسیر شغلی آینده بود، «علیرضا شفیعی» تصمیم به ماندن و راه‌اندازی شرکتی گرفت که امروز «کیپا» نام دارد و در زمینه لندتک در حوزه سلامت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و… فعال است. در گفت‌وگویی که با شفیعی داشتیم، به مسیری که کیپا تا به امروز طی کرده، پرداخته‌ایم و درباره برنامه‌های توسعه‌ای که داشتند، پرسیدیم. گزارشی از این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید.


ورود به حوزه لندتک


مدیرعامل شرکت کیپا ابتدا درباره چگونگی ورودش به لندتک حوزه سلامت می‌گوید: «یکی از دوستانم در شرکتی فعال بود که ارزیابی صنعت‌های درمانی و خسارت بیمه‌های تکمیلی را انجام می‌داد. در این شرکت بیمه‌های تکمیلی خدمات خود به‌ویژه در حوزه دندان‌پزشکی را به این شرکت واگذار کرده بودند. حدود سال‌های 13۹۴-13۹۵ بود که من به‌عنوان مدیر بازاریابی به این مجموعه پیوستم تا در توسعه شبکه مرکز دندان‌پزشکی و بیمه‌های طرف قرارداد به آنها کمک کنم. این نکته را باید مورد توجه قرار دهید که در صنعت بیمه، حوزه دندان‌پزشکی دارای ضریب خسارت بالایی است، چون معمولاً افراد از تمام ظرفیت بیمه دندان‌پزشکی خود استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده بیمه‌ها خیلی تمایل نداشته باشند که در بسته‌های بیمه تکمیلی خود پوشش‌های مطلوبی ارائه دهند.»

شفیعی در آن دوره به کمک دوستانش موفق می‌شود که دو اتفاق قابل توجه را در آن مجموعه رقم بزند. اولین مورد این بود که ضریب خسارت خدمات دندان‌پزشکی را از عدد ۱۸۰ درصد که کاملاً زیان‌ده است به عدد ۷۰ الی ۸۰ درصد رساند. بخش زیادی از آن ۱۸۰ درصد نتیجه تقلب بود، به این معنا که برای مثال یک نفر در یک مرکز دندان‌پزشکی یک سند را چندین‌بار می‌فرستاد و پول بیمه آن را دریافت می‌کرد.

او در این‌باره توضیح می‌دهد: «آن زمان هنوز سیستم‌های مکانیزه‌ای برای کنترل اسناد درمانی و جلوگیری از تخلف وجود نداشت. ما همزمان که در حال توسعه بازار بودیم یک زیرساخت در آن شرکت ثبت کردیم که از طریق آن خدمات ثبت و از چنین مسائلی جلوگیری می‌شد. این زیرساخت در راستای مقرون‌به‌صرفه‌شدن خدمات دندان‌پزشکی به بیمه‌ها کمک کرد.»

شفیعی درباره کار دیگری که در این مجموعه موفق به انجام آن شده بودند، ادامه می‌دهد: «همزمان ما یک طرح بیمه تک‌محصولی در حوزه دندان‌پزشکی را برای اولین‌بار به بیمه مرکزی بردیم. در بیمه مرکزی اگر شما به‌‌عنوان یک شرکت طرحی را ارائه دهید و بیمه مرکزی آن را تأیید کند، در یک بازه زمانی یک تا دو ساله، طرح ویژه آن شرکت است و سال‌های بعد سایر شرکت‌ها می‌توانند به آن ورود کنند. داستان ورود من به حوزه دندان‌پزشکی از اینجا شروع شد.»


ایده‌ای که از یک نیاز شکل گرفت


مدیرعامل کیپا در خصوص آنچه باعث شد ایده ارائه خدمات لندتکی  در ذهنش شکل بگیرد، اظهار می‌کند: «یکی از مسئولیت‌های من به‌عنوان مدیر بازاریابی در آن شرکت، این بود که خدمات بیمه‌ای پوشش دندان‌پزشکی را به سازمان‌های مختلف معرفی کنم و کار فروش آن را انجام دهم. در آن زمان با نزدیک به ۱۰۰ سازمان دولتی جلسه گذاشتیم که شاید حدود ۹۰ درصد آنها در زمینه بیمه تکمیلی کارکنان‌شان، پوشش دندان‌پزشکی نداشتند. طی این جلسات بود که ایده خدمات اعتباری در حوزه دندان‌پزشکی در ذهن من شکل گرفت.»

به گفته او بیش از ۹۰ درصد این سازمان‌ها می‌گفتند که ما توان پرداخت حق بیمه برای پوشش خدمات دندان‌پزشکی را نداریم. علاوه بر بالا بودن حق بیمه ماهیانه که ضریب خسارت آن کنترل‌شده باشد، قانون دیگری هم شرکت‌های بیمه داشتند؛ مبنی بر اینکه ۸۰ درصد یک سازمان باید تحت پوشش یک بیمه قرار بگیرد تا بیمه بتواند یک محصول را ارائه دهد: «بسیاری از مدیران رفاهی این سازمان‌ها خواهان پوشش دندان‌پزشکی بودند، اما این درخواست را داشتند که خدمات مورد نظر به جای آنکه در فضای بیمه‌ای ارائه شود، به شکل اقساطی باشد. با توجه به نیازی که وجود داشت ما این محصول را در آن شرکت معرفی کردیم، اما به دلایلی آن مجموعه دیگر علاقه‌مند نبود که این سرویس را ارائه دهد. شرکتی که در آن فعال بودم، ترجیح ‌داد در همان حوزه قبلی خود باقی بماند. این ماجراها به خرداد 1396 برمی‌گردد. در نهایت من از آن مجموعه جدا شدم و شهریور 1396 ما کار خود را با برند گلوریت شروع کردیم که بعداً به کیپا تغییر نام داد.»

شفیعی خاطرنشان می‌کند: «در گلوریت با نگاه اقساطی به خدمات حوزه سلامت فعالیت می‌کردیم و برای آینده این فعالیت دو چشم‌انداز داشتیم؛ من همیشه برایم سؤال بود که چرا ما در ایران مسترکارت یا ویزاکارت نداریم، در حالی که در دنیا به این موضوع علاقه‌مند هستند و از آن استفاده می‌کنند. در همین راستا به‌دنبال محقق‌کردن چنین ایده‌ای در داخل کشور بودیم. چشم‌انداز دوم ما این بود که سعی کردیم تمام تجربیات کنترل کیفیت خدمات پزشکی را رعایت کنیم؛ چراکه در این زمینه چالش‌هایی جدی داشتیم. برای ما اهمیت داشت که این خدمات باکیفیت ارائه شود تا بتواند مسیر رشد خود را به‌طور ارگانیک طی کند. به همین منظور رگولاتوری‌هایی مانند ارزیابی سند‌های بیمه‌ای، تعرفه بیمه، بررسی پرونده و تخصص پزشک، ارزیابی اسناد درمانی و… را در کنار فروش خدمات اقساطی اضافه و حفظ کردیم.»


چالش‌های یک مسیر جدید


شفیعی درباره چالش‌هایی که در آغاز مسیر با آن مواجه بودند، می‌گوید: «پلتفرم ما سه وجه داشت؛ از یک سمت باید مراکز دندان‌پزشکی می‌آمدند پای کار و از سوی دیگر سازمان‌هایی باید با ما قرارداد منعقد می‌کردند که ریسک عدم بازپرداخت اقساط‌شان کنترل‌شده باشد؛ یک پلتفرم هم داشتیم که باید همه اینها در آن اتفاق می‌افتاد. ما تقریباً از شهریور 13۹۶ شروع کردیم به اینکه پلتفرم خود را توسعه دهیم و این کار تا مرداد 13۹۷ طول کشید. در این میان ما اقدام به تولید دستگاه کارت‌خوان کردیم و حتی به‌دنبال اخذ تأییدیه شاپرک هم رفتیم که در ادامه منصرف شدیم. دلیل این انتخاب عادتی بود که افراد برای استفاده از کارت و دستگاه کارت‌خوان در انجام کارهایشان داشتند؛ اما از سویی این ابزار برای اسکیل‌کردن می‌توانست دشواری‌هایی را برای ما به وجود بیاورد و همچنین هزینه تولید آن بالا بود.»

در نهایت تصمیم بر این می‌شود که روی اپلیکیشن گوشی همراه متمرکز شوند. در مردادماه هنگامی که تیم می‌خواست پلتفرم را راه‌اندازی کند، پلتفرم توسط یک هکر هندی هک می‌شود و بخش زیادی از کدها و برنامه‌نویسی‌های انجام‌شده از دست می‌رود. مجدداً با صرف دو ماه کار فشرده سیستم برمی‌گردد و مهرماه 1397 کار مذاکره با مرکز دندان‌پزشکی و سازمان‌ها آغاز می‌شود.

او درباره این دوران توضیح می‌دهد: «شرکت ما تازه شکل گرفته و کار دشواری بود تا مراکز دندان‌پزشکی را قانع کنیم که قرار است پول‌شان را به‌صورت اقساطی به آنها بدهیم. ما در تهران و شیراز با حدود ۱۰۰ مرکز دندان‌پزشکی صحبت کردیم. در تهران که به‌صورت کامل پیشنهاد ما رد شد اما در شیراز سه مرکز دندان‌پزشکی قبول کردند که با ما همکاری کنند.»

 از میان سازمان‌ها نیز یک ناحیه آموزش‌و‌پرورش استان فارس قبول می‌کند که این سرویس را برای کارکنانش فراهم کند. همه سازمان‌ها این نگرانی را داشتند که خدمات کیفیت خوبی نداشته باشند.

مدیرعامل کیپا درباره اینکه چرا کار خود را با مدل B2B آغاز کرده‌اند، می‌افزاید: «این مدل را برای پایین‌آوردن ریسک انتخاب کرده بودیم. زمانی که ما کار را آغاز کردیم هنوز چیزی به نام چک صیادی و سفته به این معنا وجود نداشت و از دید خیلی‌ها فروش اقساطی به‌صورت صددرصد جزء مطالبات غیرقابل وصول به‌شمار می‌آمد. با توجه به اینکه شرکت ما تازه تأسیس بود و پشتوانه مالی قدرتمندی نداشت به‌دنبال راهی بودیم که کمترین ریسک را برایمان داشته باشد. این راه برای ما ورود به فضای سازمانی بود. همچنین ما به‌دنبال این بودیم که افراد بیشتری را درگیر این نوع خدمات کنیم که از این منظر هم رفتن سراغ سازمان‌ها انتخاب بهتری بود. در آن سال‌ها خدمات دندان‌پزشکی جزء حوزه‌های مورد علاقه مدیران رفاهی در سازمان‌ها بود؛ برای اینکه بتوانند آن را برجسته کنند. در نتیجه رفتن به سمت این فضا از جنبه‌های تقاضا، بازاریابی، سرعت بازاریابی و کنترل ریسک شرایط خوبی برای ما داشت.»

او ادامه می‌دهد: «ما برای افراد پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌دادیم و خدمات آنها را ثبت و کنترل خسارت می‌کردیم. یکی دیگر از کارهایی که انجام می‌دادیم گارانتی‌کردن خدمات درمانی ارائه‌شده بود. مجموعه تجربه‌هایی که در این حوزه داشتیم در کنار فضای خدمات اقساطی و چشم‌اندازی که برای آن داشتیم باعث شد ما از آبان 1397 تا شهریور 1398 از سه مرکز دندان‌پزشکی به ۱۶۰ مرکز دندان‌پزشکی در سطح کشور برسیم که سرعت رشد بسیار بالایی با استقبال گسترده بود. همچنین تا شهریور 1398 نیز ۵۰ هزار نفر از خدمات دندان‌پزشکی اقساطی ما استفاده کرده بودند که آمار قابل توجهی بود. این رشد ادامه داشت تا با رخدادهای آبان 1398 روبه‌رو شدیم و پس از آن هم دوران کرونا آغاز شد.»


کرونا؛ بحرانی که به فرصت تبدیل شد


کرونا با وجود تلخی‌هایی که با خود داشت، اما به لحاظ کسب‌وکاری برآیند خوبی برای این مجموعه رقم زد و آنها را با یک چالش عجیب مواجه کرد. شفیعی ضمن بیان این صحبت‌ها خاطرنشان می‌کند: «تمرکز کسب‌وکار ما روی حوزه دندان‌پزشکی بود و به‌دلیل کرونا صددرصد مراکز دندان‌پزشکی بسته شدند. اما در عین حال چند اتفاق خوب هم افتاد؛ یکی از آنها این بود که فضای جامعه به سمت استفاده از خدمات دیجیتال رفت. ما در این دوره به سمت حوزه‌هایی رفتیم که می‌شد خدمات اعتباری را در آن ارائه داد و مردم نیز در آن شرایط می‌توانستند از آن استفاده کنند. دومین حوزه‌ای که ما به سمت آن رفتیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود. خودمان هم این پیش‌بینی را نداشتیم که این اندازه در این زمینه از خدمات ما استقبال شود.»

او تأکید می‌کند: «مذاکره برای ورود به این فضا را قبل از کرونا شروع کرده بودیم و همه‌گیری موجب تسریع آن شد. «جامبو» اولین فروشگاهی بود که به ما برای فعال‌کردن امکان خرید اعتباری پاسخ مثبت داد. البته خود آنها هم احتمال بالایی برای موفقیت این پروژه در نظر نمی‌گرفتند و نگرانی‌هایی مانند تشکیل صف و… داشتند. ما در فروردین 1399 اولین کیف پول اعتباری بودیم که خرید اعتباری را روی فروشگاه جامبو فعال کردیم و استقبال از این حوزه با سرعت عجیب متوسط ۳۰ درصد در ماه رشد داشت. شاید یکی از دلایل رشد بالای این نوع خرید کردن فرایند ساده و سریعی بود که برای آن در نظر گرفته بودیم.»


ری‌برندینگ؛ از گلوریت به کیپا


مجموعه کیپا در ابتدای فعالیت با نام گلوریت آغاز به کار کرده بود، اما پس از مدتی تصمیم بر این شد که مسیر را با نام دیگری ادامه دهد. علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا در خصوص دلایلی که باعث شد این تغییر را به وجود آورند، می‌گوید: «ما با حوزه فروشگاه زنجیره‌ای شروع کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بخش خرید اعتباری اقساطی‌مان را می‌توانیم خیلی بزرگ‌تر کنیم، ولی ما به قدری توانسته بودیم در دندان‌پزشکی خدمات خوبی ارائه دهیم که بسیاری از دندان‌پزشکی‌ها از ما به‌عنوان بیمه گلوریت یاد می‌کردند.»

او ادامه می‌دهد: «کیپا را از مخفف کیف پول اعتباری یا الکترونیک ساختیم. با این ری‌برندینگ، با یک هویت، شروع به ارائه داستان و چشم‌انداز جدید خدمات اعتباری در همه رسته‌ها کردیم. در این بازه کار را با فروشگاه جامبو آغاز کردیم و پس از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگری نیز به ما اضافه شدند و وارد حوزه پوشاک و… هم شدیم.»


لندتک و اعتمادسازی در جامعه


شفیعی با تأکید بر اینکه کیپا را با یک چشم‌انداز بلندمدت و بزرگ تعریف کردیم و آن هم خلق سبک زندگی اعتباری است، اضافه می‌کند: «نگاه ما صرفاً معطوف به خرید اعتباری نیست و اعتقاد داریم برای شکل‌گرفتن فضای اعتباری باید بتوانیم یک سبک زندگی اعتباری بسازیم. زمانی که ما به این فضا پا گذاشتیم بحث‌هایی مانند رتبه‌بندی، سوابق اعتباری و سوابق چک به این شکل وجود نداشت یا مصطلح نشده بود. ما نگاه‌مان این بود که اگر فردی روزی خواست برای مثال خانه‌اش را به کسی اجاره دهد، بتواند با گرفتن یک استعلام متوجه شود که آیا این فرد برای بازپرداخت اجاره معتبر است یا خیر.»

او باور دارد: «وقتی درباره سبک زندگی اعتباری صحبت می‌کنیم، پشت آن تعریف دیگری به نام سبک زندگی مبتنی بر اعتماد وجود دارد. در واقع ما داریم در دل این اعتبار نوعی اعتمادسازی می‌کنیم. در کشورهای دیگر بسیاری از کسب‌وکارها مبتنی بر این سبک زندگی اعتباری و سرمایه اجتماعی ساخته شده‌‌اند، ولی ما در ایران هنوز چنین چیزی نداریم.»


لندتک؛ راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم


علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا درباره حضور این شرکت در حوزه ارائه خدمات خرید اقساطی در حوزه کالاهای دیجیتال و لوازم خانگی بیان می‌کند: «پس از دوران کرونا ما جهش خوبی در حجم مخاطب و شبکه فروشگاهی داشتیم و توانستیم خدمات خود را گسترش دهیم. همچنین سازمان‌های بیشتری به ما اضافه شدند. همه اینها به واسطه پایان کرونا نبود و تورم ناخواسته‌ای که اتفاق افتاد و کاهش قدرت خرید مردم یک محرک جدی برای کل صنعت لند‌تک شد. یکی از اتفاق‌های دیگری که موازی آن افتاد، جلسات متعددی بود که با بانک‌ها داشتیم. پس از نامه بانک مرکزی مبنی بر منع لیزینگ‌ها از همکاری با لند‌تک‌ها، بانک‌ها به این فضا ورود کردند که این ورود باعث شد برخی حوزه‌های جدید که نیازمند تأمین مالی بودند باز شوند؛ برای مثال لوازم دیجیتال و لوازم خانگی از جمله این حوزه‌ها بودند.»

او ادامه می‌دهد: «ما با گروه‌های بزرگی مانند «انتخاب» و «پاکشوما» قرارداد منعقد کردیم و از سمت سازمانی هم کیپا یک گسترش جدی داشت و حدود ۴۰ الی ۵۰ سازمان و چند بانک به آن اضافه شدند و به یک جمعیت ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نفره از مشتریان رسیدیم. حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و این نحوه از خرید آن‌قدر مطلوب بود که کم‌کم خود فروشگاه‌ها بودند که به سراغ ما می‌آمدند و این موضوع روند رشد کیپا را خیلی تسریع کرد.»


توسعه خدمات در حوزه لندتک


این فعال حوزه لندتک با این توضیح که ما یکسری گروه اقتصادی بزرگ و مجموعه‌های بانکی در کشور داریم که علاقه‌مند هستند حوزه فروش اقساطی را توسعه دهند، ادامه می‌دهد: «آنها به‌صورت سنتی این حوزه را داشته‌اند و قصد دارند آن را مکانیزه و بزرگ کنند و تجربیات جدیدی در این بخش داشته باشند. یکی از خدماتی که ما امروز در حال ارائه هستیم و فکر می‌کنم که مختص کیپاست و مجموعه ما در آن تجربیات ارزشمندی دارد، بخش زیرساخت است. امروز یکسری از گروه‌های اقتصادی بزرگ در کشور و یکسری از بانک‌ها، از کیپا یک زیرساخت خرید اعتباری گرفته‌اند که کل کسب‌وکار خرید اعتباری یا فروش اقساطی کالاهایشان را روی این زیرساخت سوار کرده‌اند. بانک‌ها، تولیدکنندگان، شرکت‌ها و صندوق‌های بزرگ ذی‌نفعانی هستند که از این سرویس استفاده می‌کنند.»

شفیعی اضافه می‌کند: «در فضای سازمانی یا فردی ما چند سرویس اصلی داریم؛ یکی از آنها بحث خدمات خرید اعتباری است که این بخش هم به‌صورت BNPL است که با اعتبار کوتاه‌مدت دو، سه‌ماهه وجود دارد و هم در قالب خرید اقساطی است که بسته به رسته‌ها و فروشگاه‌های مختلف، خدمات به‌صورت بلندمدت‌تر و بدون بهره ارائه می‌شود. یکسری خدمات مبتنی بر تسهیلات هم داریم که ما در این حوزه با بانک «مهر ایران» قرارداد داشتیم و با چند بانک دیگر نیز کار را آغاز کرده‌ایم که در آن شما می‌توانید تسهیلات بلندمدت بگیرید. در قالب خرید اعتباری اگر اعتبار میان ۵ تا ۱۰ میلیون باشد در حالت تسهیلاتی میان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود که می‌‌توانید این تسهیلات را در اقساط ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه بسته به مکانیسم‌های ضمانتی مختلف برای خرید کالاهای سرمایه‌ای مانند لوازم خانگی، کالای دیجیتال و… استفاده کنید. در حوزه فروشگاه‌ها نیز ما خود را شریک آنها می‌دانیم و علاوه بر خدمات فروش اعتباری که طی آن به فروشگاه‌ها مشتری معرفی می‌کنیم، در حال تلاش هستیم تا علاوه بر راهکارهای افزایش فروش و توسعه ابزارهای مارکتینگ، یک توتال سولوشن ۳۶۰ را طراحی کنیم و در خدمت فروشگاه‌ها قرار دهیم تا نگاه‌مان تنها فروش اعتباری نباشد، بلکه نگاه رشد فروش و توسعه شبکه کسب‌وکار را هم داشته باشیم.»


ارائه راهکارهای لندتکی با مدل B2C


مدیرعامل کیپا ضمن اشاره به اینکه با توجه به سیاست‌های این مجموعه عمده مخاطبان آن در حال حاضر سازمانی هستند اعلام می‌کند که به‌زودی از راهکار ‌B2C که در آن افراد هم بتوانند از این خدمات استفاده کنند، رونمایی خواهد شد. او در توضیح این طرح می‌گوید: «ما تجربیاتی در حوزه B2C داشته‌ایم و چند بار به‌صورت نمونه محصولی را راه‌اندازی کرده و آن را مورد آزمایش قرار داده‌ایم. در نتیجه یک الگوریتم و مدل اعتبارسنجی داریم که بر اساس تجربیات گذشته فکر می‌کنیم امروز بهتر می‌توانیم در این حوزه آنالیز رفتار داشته باشیم و خدمات ارائه دهیم. اما باید توجه داشت در بسیاری از جاها بحث‌های ضمانتی خواسته پلتفرم نیست، بلکه برای مثال خواسته بانک طرف قرارداد پلتفرم است. احتمالاً ما حوزه B2C را با یکی از تضامین چک یا سفته بر اساس میزان تسهیلاتی که فرد می‌خواهد بگیرد شروع می‌کنیم.»


عوامل مؤثر بر رفتار کاربران در بازپرداخت اقساط


شفیعی در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ نکول در رسته‌های مختلفی که در آن خدمات اعتباری ارائه می‌شود، متفاوت است، عنوان می‌کند: «داده‌های ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد که رسته‌های خدمت‌دهی در میزان نرخ نکول مؤثر باشند. اما شاید عواملی مانند سن، تحصیلات و شغل در این موضوع تأثیراتی داشته باشند. البته چون کاربران ما سازمانی و انتخاب‌شده هستند، شاید خیلی این داده‌ها دقیق نباشند. بر اساس داده‌های ما افراد در بازه سنی میان ۳۰ تا ۶۰ رفتار بهتری دارند. البته درباره افرادی که سن بیشتری دارند باید این موارد را در نظر گرفت که شاید فرد راحت نباشد که با سیستم‌های جدید کار کند یا اینکه این نرخ تابع این باشد که فرد فراموش می‌کند و… . مؤلفه دیگری که در نرخ نکول مؤثر است میزان حقوق است. ما بر اساس آنالیز داده‌های خود متوجه شدیم که افراد با یک بازه‌ای از حقوق دریافتی رفتار خیلی بهتری دارند اما بازه‌های بالاتر و پایین‌تر از آن چنین نیستند.»

براساس گفته‌های علیرضا شفیعی، در حوزه خدمات سلامت به‌صورت اعتباری که کیپا ارائه می‌دهد، بیشترین میزان خدمات در حوزه دندان‌پزشکی است و پس از آن بحث‌های زیبایی، فیزیوتراپی و سایر بخش‌های این حوزه قرار می‌گیرند.


چشم‌انداز کیپا برای آینده


او درباره برنامه‌های آتی این مجموعه می‌گوید: «در کیپا یک گام جدی در فضای خدمات سلامت برداشتیم و با دو سه بیمارستان از جمله «نور» قرارداد منعقد کرده‌ایم که بتوانیم خدمات چشم‌پزشکی را به‌صورت اعتباری ارائه دهیم. یک طرح ویژه‌ هم داریم که با کمک صنعت بیمه تکمیلی درمان پیش می‌بریم که در صورت نهایی‌شدن از آن رونمایی خواهیم کرد. این طرح به نظرم یک تحول جدی در حوزه دریافت خدمات درمانی برای قشری است که تحت پوشش بیمه تکمیلی نیست. هنوز سهم عمده‌ای از جامعه ما تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان نیستند یا اینکه پوشش آنها محدود است. ما حدود یک سال و نیم است که در کیپا در حال تلاش هستیم تا بتوانیم به قشری که می‌توانند اقساط را بازپرداخت کنند اما یک مشکل سلامتی برایشان پیش آمده، کمک کنیم تا سلامت‌شان را به دست بیاورند و پس از آن هزینه درمان را پرداخت کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش