عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

شفافیت؛ یکی از الزامات اعتماد به نهادهای پولی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش ۷۸؛ اردلان یوسفی،‌ مدیر بخش فروش و ‌توسعه بازار شرکت پویا / مهم‌ترین سرمایه یک بانک میزان اعتمادپذیر بودن آن است. میزان اعتماد آحاد جامعه اعم از مشتریان یا نهادهای حاکمیتی و مدنی به یک بانک نسبت مستقیمی با سپردن سرمایه‌های خود به آن بانک یا استفاده از سایر خدمات آن دارد؛ خدماتی که در هر حال برای بانک سودآور است. قطعاً یکی از الزامات اعتماد به یک نهاد پولی، شفافیت آن نهاد در گزارشگری مالی است.

حصول این شفافیت نیز در این زمانه که عصر فناوری اطلاعات است مستلزم برخورداری از یک سامانه نرم‌افزاری جامع، منسجم و کاراست؛ سامانه‌ای که پس از کنترل انطباق عملیات‌های مالی با رویه‌های مالی و مقررات مصوب بانک، نسبت به ثبت آنها اقدام و متعاقباً گزارش‌های مالی موردنیاز مدیران بانک یا نهادهای بالادستی مانند بانک مرکزی یا وزارت امور اقتصادی و دارایی را فوراً و با شفافیت کامل تولید و ارائه کند. این سامانه موجب ایجاد وحدت رویه‌های مالی در سطح بانک می‌شود و مدیران را قادر می‌سازد برای اتخاذ تصمیمات کلیدی در بازار رقابتی کنونی، به گزارش‌های مالی شفاف و دقیق در لحظه دسترسی داشته باشند.

از آنجا که قلب اتخاذ تصمیمات مالی بانک، مدیریت مالی آن است و سایر بخش‌ها ملزم به پیروی از مصوبات این مدیریت هستند، سامانه امور مالی بانک، در راستای حفظ ویژگی جامعیت اقدامات مالی، باید بتواند با استفاده مؤثر از فناوری‌های روز، ارتباطات سیستمی را با سایر سامانه‌های بانک تأمین کند. به این ترتیب هر سامانه پس از طی کردن فرایندهای خود در ارائه یک خدمت، آنجا که به مقررات مالی برخورد می‌کند به کمک این ارتباط سیستمی ادامه امور را به سامانه مالی واگذار می‌کند. استقرار چنین سامانه‌ای در بانک گام مهمی در راستای تحول دیجیتال محسوب می‌شود و امکان همکاری بانک با اشخاص ثالث برای ارائه خدمات ارزش‌افزوده را نیز به‌راحتی فراهم می‌‌کند که خود منبع مهمی برای افزایش منابع بانک و نیز کسب کارمزد خدمات خواهد بود.

امور مالی بانک‌ها به‌ علت گستردگی عملیاتشان، به سامانه‌ای یکپارچه برای پوشش دادن تمام وظایفشان نیاز دارند. لذا سامانه اشاره‌شده، ضمن برخورداری از ویژگی‌های پیش‌تر گفته، باید با عمق نیازهای ادارات و دوایر مختلف امور مالی و نیز امور مالی مدیریت مناطق و حتی شعب بانک آشنا باشد و بتواند فرایندهای لازم برای انجام عملکرد روزانه و دوره‌ای آنها اعم از کنترل‌ها، ثبت‌ها، ارجاع‌ها، تأییدها، گزارشگری‌ها و غیره را پیاده‌سازی کند و هر بخش ضمن حضور در زیست‌بوم مالی بانک صرفاً در محدوده مجاز خود اقدام کند تا از تداخل وظایف جلوگیری شود.

انعطاف‌پذیری سامانه‌های نرم‌افزاری یکی از ویژگی‌های مهم آنها است. لذا یک سامانه جامع مالی باید مثلاً در تغییر فرایندهای جاری یا تغییر گزارش‌های مالی برای همسازی با استانداردهایی نظیر IFRS چابک باشد. این ویژگی سبب می‌شود حرکت گام‌به‌گام به سوی استانداردهای مدنظر بانک میسر و تغییرات بعدی به‌سرعت پیاده‌سازی شود.

با توجه به فرایندهای کسب‌وکاری و الزامات بالادستی بانک‌ها، یک سامانه مالی مناسب بایستی تمامی نیازمندی‌های مذکور را پوشش دهد و از این حیث با سامانه‌های مالی که برای صنعت طراحی شده و بسیاری از مفاهیم بانکی در آن موضوعیت ندارد، کاملاً متمایز باشد.

نمونه‌ای از این تمایزها پیروی از ساختار حساب‌ ابلاغی بانک مرکزی، تولید گزارش‌هایی با قالب خاص بانک مرکزی، پشتیبانی از انجام محاسبات خاص بانکی نظیر محاسبه قیمت‌ تمام‌شده پول و کنترل منابع و مصارف شعب است. بدیهی است توجه یا عدم توجه به این تفاوت‌ها در انتخاب سامانه مالی مناسب می‌تواند به موفقیت یک بانک یا مواجهه آن با معضلات در انجام مأموریت منجر شود.

ما در شرکت دانش‌بنیان پویا، طراحی و تولید سامانه جامع مالی خود را با توجه به تمامی نکات فوق و با استفاده از فناوری روز به انجام رسانده و توانسته‌ایم محصولی کاملاً متناسب با نیازهای بانک‌ها ارائه کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش