عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب‌هایی از انتشارات راه پرداخت

مروری بر چهار کتاب متاورس برای مبتدیان، دیفای و آینده فایننس، صنعت پرداخت دیجیتال و هویت دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش 57 / «متاورس برای مبتدیان: راهنمای کامل سرمایه‌گذاری در متاورس»، «صنعت پرداخت دیجیتال»، «هویت دیجیتال» و «دیفای و آینده فایننس» چهار کتابی هستند که در شماره پنجا‌ه‌‌وهفتم ماهنامه عصر تراکنش به معرفی هر یک از آنها پرداختیم. کتاب «متاورس برای مبتدیان: راهنمای کامل سرمایه‌گذاری در متاورس» درباره چکونگی سرمایه‌گذاری در شبه‌جانشین اینترنت، متاورس،‌ است. کتاب «صنعت پرداخت دیجیتال» نیز می‌کوشد تا تصویری جامع از سیستم‌های صنعت پرداخت در دنیا ارائه دهد. همچنین کتاب «هویت دیجیتال» به ابعاد حقوقی مسئله هویت دیجیتال می‌پردازد. «دیفای و آینده فایننس» که چهارمین کتاب معرفی شده در این شماره است نیز مسئله امور مالی غیرمتمرکز را واکاوی می‌کند.


متاورس برای مبتدیان: راهنمای کامل سرمایه‌گذاری در متاورس


روزگاری وانوار بوش را دیوانه می‌پنداشتند؛ چراکه رؤیای وسیله‌ای را در سر می‌پروراند که هزاران کتاب را در خود جای دهد و حتی صداها و تماس‌ها را ذخیره کند. دو دهه بعد ابرمتن‌ها به کمک وب جهان‌گستر رؤیای او را محقق کردند. کامپیوتر شخصی، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، هر کدام تغییراتی بزرگ و دور از ذهن بودند که حالا به‌راحتی آنها را پذیرفته‌ایم و جزئی از زندگی روزمره‌مان شده‌اند. اگر از آن دست افرادی باشید که دگرگونی‌های جهان پیرامون‌شان را رصد می‌کنند و به‌سرعت با شرایط جدید هماهنگ و همگام می‌شوند، حتماً از متاورس و سرمایه‌گذاری در آن چیزهایی شنیده‌اید.

جان راسل در این کتاب درباره‌ این شبه‌جانشین اینترنت، متاورس، توضیحات مختصر و مفیدی ارائه‌ می‌دهد. او به‌درستی تشخیص داده که وقتی مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، آینده‌ شرکت خودش را روی متاورس قمار می‌کند، بسیاری از افراد آشنا و ناآشنای فناوری دیجیتال مشتاق بیشتر دانستن درباره‌ چیستی متاورس و چگونگی سرمایه‌گذاری در آن می‌شوند. او توضیح می‌دهد که دانشمندان بعد از فتح دنیای دیجیتالی، حالا به سراغ قلمرو فیزیکی آمده‌اند و به برساختن تجاربی نو برای کاربران برخاسته‌اند. توضیح و تصور دنیای متاورس برای آشنایان حوزه‌ فناوری هم دشوار است، همین روشن می‌کند که درک آن برای مخاطب کم‌آشنا یا ناآشنا با این حوزه‌ها چقدر می‌تواند دشوار باشد. به هر روی، متاورس آینده‌ای در راه است. افراد و کشورها همین الان هم در حال آماده‌سازی خود برای دگرگونی‌های جهان متاورسی‌اند.

عنوان اصلیMetaverse for Beginners: A Complete Guide on How to Invest in Metaverse
نویسندهجان راسل
مترجمکمیل علی‌تقوی
انتشاراتIndependently published
سال انتشار2021

صنعت پرداخت دیجیتال


در دهه 2010 فناوری بلاکچین و تمام کدهای منبع آن، برای انجام اصلاحات و استفاده تجاری، آزادانه در دسترس قرار گرفت. سرمایه‌گذاران، متخصصان امور مالی و بانکداران، این فناوری ساده و در عین ‌حال پیچیده را دست‌کم گرفتند. اما بیت‌کوین امکان خارج‌کردن بانک‌های مرکزی غیرشفاف را از گردونه انتشار پول و قدرت عمل‌ دادن به بازیگران روابط کالا-پول را فراهم کرد و بنیان رمزارزها و پول‌های دیجیتالی شد.

امروز افق توسعه صنعت پرداخت در دهه‌های آینده پیش روی ماست. دولت‌های بسیاری برنامه‌هایی را برای دوره گذار به اقتصاد بدون پول طراحی و اجرا کرده‌اند. پرداخت با پول دیجیتال پیوسته وجوه نقد را از گردونه تراکنش‌های تجاری خارج می‌کند و پول‌های بدون پشتوانه، به‌تدریج جای خود را به پول خصوصی و خود‌تنظیم‌شونده می‌دهند. پس، به‌زودی آشنایی با پایه‌های مبادلات دیجیتال بخشی از سواد عمومی می‌شود. پاولو سیدلوف در این کتاب اطلاعات جامعی درباره صنعت پرداخت ارائه می‌دهد.

با خواندن این کتاب شما می‌توانید با عملیات و سازوکار ابزارهای پرداخت مدرن آشنا شوید و درک جامعی از سیستم‌های پرداختی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد، داشته باشید. چگونه پول تا این حد نامشهود و لمس‌ناشدنی شد؟ مرز میان پول واقعی و پول مجازی کجاست؟ دستگاه چرخاننده اقتصاد و تسهیل‌کننده امور بشر چگونه کار می‌کند؟ این کتاب کوشیده‌ است به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

عنوان اصلیThe World of Digital Payments
نویسندهپاولو سیدلوف
مترجمامیرعلی خلج
انتشاراتOstap Khanko
سال انتشار2017

هویت دیجیتال


جهان امروز با ادبیاتی متفاوت روبه‌روست و با کمک تحولات دهه اخیر در فناوری اطلاعات و توسعه کاربردهای آن، اکوسیستم‌هایی نوین در سطوح جهانی شکل گرفته و افق‌هایی گسترده‌ پیش روی ما پدیدار شده‌اند. متخصصان فناوری اطلاعات، در هر رشته‌ای که فعال‌اند، با همکاری هم زیرساخت‌ها و ابزارهای جهانی جدید را فراهم می‌کنند، در بسیاری از فعالیت‌های ما مشکلات مسافت و بُعد مکان را از میان برداشته‌اند و مرزهای جغرافیایی را کمرنگ کرده‌اند.

فراز اصلی این تحول شگرف که می‌توان از آن تحت عنوان تحول دیجیتال یاد کرد، در افزایش سرعت و انجام فعالیت از راه دور با افزایشی شگفت‌انگیز در حجم عملیات است. یکی از ارکان استفاده از این تحول دیجیتال، تعریف و تعیین هویت دیجیتال و تشخیص یا احراز هویت دیجیتال است. کتاب هویت دیجیتال توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تهیه شده و ابعاد گوناگون مسئله هویت دیجیتال را به‌ویژه به لحاظ حقوقی روشن می‌سازد.

مطالعه این کتاب برای همه دست‌اندرکاران، کاربران و توسعه‌دهندگان سامانه‌هایی که در سطح کلان تعریف می‌شوند، مفید خواهد بود. این کتاب، ضمن معرفی الگوهایی متفاوت به‌منظور کاربردهایی مختلف، استانداردهای بین‌المللی را بررسی کرده و برای هر کسی که به‌دنبال استفاده از سامانه‌ای با قابلیت تعریف و احراز هویت دیجیتال باشد، قابل ‌استفاده است.

عنوان اصلیDigital Identity
تهیه‌کنندهگروه ویژه اقدام مالی
مترجمانسیده سیما آریایی‌منش، اسمهان حکاک، الهه امیرجان
انتشاراتراه پرداخت
1401

دیفای و آینده فایننس


دیفای مخفف عبارت انگلیسی «امور مالی غیرمتمرکز» است، اما پتانسیل بالقوه آن را آشکار نمی‌کند. اگرچه امروزه حوزه دیفای کوچک است، اما به‌سرعت در حال رشد است. البته ارزش مالی آن حدود 10 میلیارد دلار است که نسبت به سیستم مالی سنتی که ارزشی معادل صدها تریلیون دلار دارد، رقم کوچکی است.

به نظر می‌رسد ظهور آن چندین دهه طول خواهد کشید، اما با این حال این اعتقاد وجود دارد که دیفای به سیستم مالی اصلی در جهان مبدل خواهد شد. دیفای هم مانند اینترنت، احتمالاً خدمات مالی را ارزان‌تر، سریع‌تر، ایمن‌تر و شخصی‌سازی‌تر خواهد کرد و بسیاری چیز‌های دیگر. اگر یوتیوب به‌عنوان بستری با مقیاس بزرگ برای انتشار ویدئو رشد کرد، به این خاطر بود که هر فردی می‌توانست به‌صورت رایگان و آسان از آن استفاده کرده و فایل‌های ویدئویی خود را در آن ایجاد کند. به‌طور مشابه، دیفای برای محصولات مالی چه کاری انجام خواهد داد تا هر فردی بتواند چیزهایی را با هزینه تقریباً صفر ایجاد کرده و از آن استفاده کند؟

نویسندگان کتاب «دیفای و آینده مالی»، درباره مزیت‌های بیشتری که دیفای نسبت به سیستم مالی سنتی ارائه  می‌دهد، بحث و گفت‌وگو کردند. همچنین نویسندگان این کتاب توضیحات کاملی درباره نحوه کارکرد مهم‌ترین پروتکل‌هایی دیفای امروزی، نظیر استیبل‌کوین‌ها، مارکت‌میکرهای خودکار و غیره ارائه دادند. این کتاب به هر کسی که به یادگیری در زمینه پروتکل‌های اتریوم و دیفای علاقه‌مند است، توصیه می‌شود.

عنوان اصلیDefi and the future of finance
نویسندگانکمپل هاروی، آشوین راماچاندران و جوئی سانتورو
مترجماحد درفشی‌فر
انتشاراتوایلی
سال انتشار2021
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش