عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

راه نرفته بسیار داریم

مهدی ایمانی‌مهر، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره درباره تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش 61 / نام شرکت فناوران اطلاعات خبره با صنعت بیمه کشور گره خورده است. این شرکت چندین سال است که به‌طور جدی در توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های بیمه‌ای فعالیت می‌کند و زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت‌های بیمه‌ برای رفتن به سمت دیجیتالی‌شدن را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در واقع تخصص این شرکت، ارائه راهکارهای جامع بیمه‌گری به تمامی نیازهای صنعت بیمه در حوزه‌های مدیریت جامع عملیات مالی، بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان و هوشمندی کسب‌وکار است. فناوران در حال حاضر با ۲۴ شرکت بیمه در حوزه توانمندسازی نرم‌افزاری همکاری دارد و بر همین اساس ۵۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه کشور در نرم‌افزار شرکت فناوران پردازش می‌شود.

در گفت‌وگویی که با مهدی ایمانی‌مهر، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره داشتیم، به جدیدترین محصولات و اقدامات آنها در جهت توسعه تحول دیجیتال در شرکت‌های بیمه‌ای کشور پرداختیم. نسل پنجم سامانه جامع بیمه‌گری بنیان که حاصل R&D سه‌ساله و دو سال پیاده‌سازی توسط متخصصان فناوران است، از جدیدترین محصولات این شرکت است که در چهاردهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از آن رونمایی شده است. ایمانی‌مهر حضور فناوران در این نمایشگاه را بهانه‌ای برای توسعه همکاری‌های تجاری با کسب‌وکارهای بیمه‌ای تلقی می‌کند و می‌گوید در بیمه‌گری دیجیتال راه نرفته بسیار است، اما می‌توان امید داشت که طی دو سال آینده مسیرهای جدیدی در صنعت بیمه کشور ایجاد شود و شتاب تحول دیجیتال در این صنعت معنا پیدا کند.


نابالغی دیجیتالی حاصل یک تعارض عمده است


فناوران اطلاعات خبره رسالت خود را انطباق محصولات خود با روندهای حاکم بر فضای کسب‌وکاری این صنعت می‌داند و در این عرصه نیز پیشگام است. ایمانی‌مهر در ابتدا درباره رسالت فناوران اطلاعات خبره در توجه به روندهای توسعه‌ای اکوسیستم و همچنین همگامی با تحول دیجیتال در طراحی و توسعه محصولات این شرکت صحبت می‌کند: «پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا تحول دیجیتال محدود به حوزه فناوری است یا آنکه در وهله اول ما نیاز به نوعی تفکر دیجیتال در عرصه کسب‌وکارها داریم؟ به نظر می‌رسد شکل‌گیری این تفکر دیجیتال در گرو این باشد که فناوری بتواند آمادگی‌های لازم را برای حرکت در مسیر روندهای دیجیتالی پی بگیرد. من معتقدم هنوز به‌طور کامل فرهنگ دیجیتال در صنعت بیمه کشور شکل نگرفته و تعارض عمده‌ای میان کانال‌های سنتی و کانال‌های دیجیتال برقرار است که حاصل فرهنگ نابالغ دیجیتالی در کشور است. در وضعیتی که شرکت‌های بیمه 80 درصد پرتفوی خود را از طریق بیمه ثالث و درمان مدیریت می‌کنند، اساساً به گسترش کسب‌وکار بر پایه رویکرد دیجیتالی توجهی نخواهد شد.»

طبق صحبت‌های قائم‌مقام مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره، ارزیابی وضعیت کنونی صنعت بیمه کشور نشان می‌دهد که ما در تحول دیجیتال در بسیاری از زمینه‌ها فاصله معناداری با دنیا داریم. این فاصله ضرورت خلق ارزش‌های جدید بیمه‌ای را در کنار بسط فرهنگ بیمه‌ای در کشور دوچندان می‌کند، اما مسئله این است که تا زمانی که تفکر ما در اکوسیستم بر ارزش‌های سنتی است، خلاقیت معنا ندارد.

با گذشت چند دهه از عمر صنعت بیمه و گسترش‌ عرصه‌های نوآورانه هنوز دغدغه شرکت‌های بیمه؛ بیمه ثالث و درمان است. او با بیان این موضوع می‌گوید: «با این وضعیت چگونه می‌توان از صنعت بیمه انتظار نوآوری داشت؟ با اینکه معتقدم در سال‌های اخیر صنعت بیمه توانسته در لایه ارائه ارزش نوآوری‌هایی رقم بزند، ولی در لایه خلق ارزش عملاً کاری نکرده‌ایم. اساساً ما بیمه‌گری الکترونیکی را با بیمه‌گری دیجیتال اشتباه گرفته‌ایم و ارزش‌های بیمه‌ای سنتی را در کانال تعامل الکترونیکی برده‌ایم. در بیمه‌گری دیجیتال راه نرفته بسیار است، اما می‌توان امید داشت که طی دو سال آینده مسیرهای جدیدی در صنعت بیمه کشور ایجاد شود و شتاب دیجیتال در این صنعت معنا پیدا کند.»


بنیان؛ تسریع حرکت به سمت مرزهای بیمه‌گری دیجیتال


تولید سامانه‌ جامع بیمه‌گری فناوران (بنیان) از سال ۱۳۸۳ و همزمان با عقد قرارداد با بیمه البرز آغاز شد. قرار بود در فناوران اطلاعات خبره یک سامانه جدید طراحی و تولید کنیم، ولی نتیجه R&D و تلفیق آن با محصول موجود «بنیان» باعث پیدایش نسل پنجم آن شد. در واقع نسل پنجم سامانه جامع بیمه‌گری بنیان حاصل R&D سه‌ساله و دو سال پیاده‌سازی توسط متخصصان فناوران است.طبق صحبت‌های ایمانی‌مهر، در نسل پنجم سامانه‌ جامع بیمه‌گری فناوران مهم‌ترین اتفاق، جداسازی لایه هسته از واسط کاربری است که به‌عنوان یک قدم کلیدی برای حرکت به سمت نسخه وب صورت گرفته است. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «ما برای عملیاتی‌سازی این محصول پیش‌نیازهایی داشتیم تا در معماری کُر به یک بازنگری کلی برسیم؛ چراکه کل سرویس باید به یک اتمیک سرویس و API تبدیل بشود. این APIهای داخلی در ارتباط با لایه کر و مشتری می‌توانند فرایندها را مدیریت کنند. در نسل پنجم بنیان تحولات شگرفی با هدف تسریع حرکت در سمت مرزهای بیمه‌گری دیجیتال شاهد خواهیم بود.»

در گذشته برای برخی بیمه‌نامه‌ها، نمایندگی با شعبه‌هایش به شکل تلفنی یا نامه در ارتباط بود و تنظیم‌گری این مجوزها به شکل سیستماتیک رصد نمی‌شد، ولی شرکت فناوران با سامانه جامع در مدیریت مجوزها تجربه کاربری مناسبی را برای نمایندگان به وجود آورده است. این مسئله سبب می‌شود شبکه فروش با چابکی بیشتری به توسعه و فعالیت بپردازد. ایمانی‌مهر، در رابطه با تحولاتی که در سال جاری در فناوران اطلاعات خبره رقم خورده، عنوان می‌کند: «علاوه بر ایجاد نسل پنجم با همه‌ تحولات بنیادینی که در آن رقم خورده، افزایش غنای APIها و تعمیق کسب‌وکار، به‌خصوص در حوزه عمر می‌تواند راهگشای صنعت بیمه در تحقق چشم‌اندازهای توسعه پایدار باشد. ما همچنین می‌خواهیم کارگزاری‌های دیجیتال بیمه را به موازات شرکت‌های بیمه توانمند سازیم تا برای این بخش نیز بتوانیم بهره‌وری بیشتری ایجاد کنیم.»

او در ادامه از توسعه رویکرد داده‌محور در صنعت بیمه و پاسخی که این شرکت به این نیاز صنعت بیمه داده، می‌گوید: «در توسعه رویکرد داده‌محور در صنعت بیمه کشور نیز به انبار داده‌ها و آخرین تحولات این حوزه و همچنین نرم‌افزارهای تحلیلی خواهیم پرداخت. برای اولین‌بار می‌خواهیم از انبار داده جامع که به‌نوعی دیتای کل شرکت‌های بیمه فناورانی در آن منعکس شده، رونمایی کنیم. با استفاده از این سامانه شرکت‌ها با حفظ محرمانگی دیتا می‌توانند شاخص‌های مختلف خودشان را با دیگر شرکت‌های بیمه‌ای مقایسه کنند. به نظرم ارمغان این محصول، افزایش هوشمندی در کل صنعت بیمه است.»

به گفته قائم‌مقام مدیرعامل فناوران، در حوزه هوش تجاری نیز تلاش دارند در انبار داده جامع بتوانند چند استقرار موفق در شرکت‌های بیمه داشته باشند.


سوئیچ بیمه مرکزی به‌مثابه یک هاب


او سوئیچ بیمه مرکزی را یک هاب می‌داند و درباره رویکرد فناوران اطلاعات خبره به این پروژه بیمه مرکزی می‌گوید که از همان ابتدا گفتیم پروژه سوئیچ بیمه مرکزی، یک هاب است که با سوئیچ بسیار متفاوت است. «ما در شبکه بانکی سوئیچی به اسم شتاب داریم که با معماری متمرکز شتاب و شاپرک برای تعداد محدودی از عملیات از پیش تعیین و رگولاتوری‌شده طراحی شده است. در این صنعت در حدود شش یا هفت هاب مختلف برای API وجود دارد. من از سمت فناوران می‌گویم که این هاب نباید محدود باشد؛ چراکه هر شرکتی ممکن است برای همکاری با دیگر بازیگران به هاب خود  نیاز داشته باشد. اما دوستان بنا به دلایلی به پروژه سوئیچ بیمه مرکزی رسیدند که من همچنان آن را هاب می‌دانم. ما امیدواریم این هاب در تمام رشته‌ها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و نگاه اکوسیستم از سمت خودرو و درمان به عرصه‌های جدیدتری تغییر کند.»

ایمانی‌مهر درباره پیش‌نیازهای ایجاد چنین سیستمی و نقش بیمه مرکزی در ایجاد زبانی واحد در صنعت بیمه نیز صحبت می‌کند. به نظر او، پیش‌نیاز توسعه در این عرصه کدینگ واحد است: «تا زمانی که هر شرکت بیمه کدینگ متفاوتی برای یک خودرو دارد، چگونه یک استارتاپ دیجیتال می‌تواند برای 26 شرکت بیمه عملیات صدور انجام بدهد؟ دشواری عملیاتی‌سازی به‌دلیل عدم وجود کدینگ واحد در صنعت بیمه است؛ بنابراین هنگامی که درباره یکپارچه‌سازی صحبت می‌کنیم، باید ریل‌گذاری و ادبیات مشترک از پیش ایجاد شده باشد. شاید پسندیده‌تر بود که بیمه مرکزی در قدم اول این زبان واحد را ضرورت‌بخشی می‌کرد.»

قائم‌مقام مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره در پاسخ به موافقت یا مخالفت فناوران با پروژه سوئیچ بیمه مرکزی می‌گوید: «هیچ چیزی به‌تنهایی نمی‌تواند مخالفت یا موافقت صددرصدی به همراه داشته باشد. در شکل پیاده‌سازی سوئیچ باید زوایای مختلفی در نظر گرفته می‌شد. کاش این آزادی وجود داشت که شرکت‌های مختلف بتوانند از طریق هاب‌های مختلف APIهای خود را در اختیار اکوسیستم قرار بدهند و بیمه مرکزی آن زبان واحد را ایجاد می‌کرد. اکنون که این اتفاق نیفتاده، فکر می‌کنم این طرح چالش‌هایی در پی داشته باشد، اما نمی‌گویم که سوئیچ بیمه مرکزی به نتیجه نخواهد رسید؛ بلکه معتقدم راه سخت‌تری برای یکپارچه‌سازی انتخاب شده است.»

به گفته ایمانی‌مهر، بیمه مرکزی برای جلوگیری از برخی نرخ‌شکنی‌ها به‌دنبال ایجاد سوئیچ بوده؛ زیرا عمده شرکت‌های کارگزاری دیجیتال به‌صورت آفلاین صدور بیمه‌نامه را انجام می‌دهند، ولی ثبت مشتری، آنلاین است. او در این باره می‌گوید: «به عبارتی برخی از این شرکت‌ها در همان لحظه کد یکتا را به مشتری نمی‌دهند که این امر تبعاتی برای مشتری در پی خواهد داشت. با این وضعیت چه بهتر که کل استارتاپ‌های دیجیتال این عملیات را از طریق API و درلحظه انجام دهند. اما این API لزوماً نباید از طریق بیمه مرکزی پذیرش شود. بیمه مرکزی از طریق کد یکتا می‌تواند نقطه صدور هر بیمه‌نامه‌ای را بررسی کند. شاید مقداری اختلاف‌نظر در عملیاتی‌سازی سوئیچ وجود داشته باشد، اما در اصل تلاش بیمه مرکزی برای یکپارچه‌سازی تجربه دیجیتال تردیدی نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

حامیان عصر تراکنش