عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

لزوم جایگزینی خودپرداز با CRS

گفت‌وگو با جواد گوگانی، مدیر امور مشتریان شرکت آدونیس درباره فعالیت‌های این شرکت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت آدونیس در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ برای این مجموعه رقم خورد، افتتاح کارخانه تولید دستگاه‌های بانکی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه ویژه اقتصادی پیام بود. در پی راه‌اندازی این کارخانه، تولید دستگاه‌های Cashless ATM یا به‌اصطلاح کیوسک بانکی در دستور کار این مجموعه قرار گرفت.

در گفت‌وگویی که با جواد گوگانی، مدیر امور مشتریان شرکت آدونیس داشتیم، از افتتاح کارخانه تولید آدونیس و بازنویسی و توسعه سامانه مانیتورینگ تا اخذ گواهینامه دانش‌بنیان و چالش‌هایی که در سال جاری داشتند، پرسیدیم. گوگانی می‌گوید که در صنعت بانکی کشور، جایگزینی دستگاه‌های خودپرداز با دستگاه‌های CRS از الزامات آینده این صنعت است که در کشور ما نیز مانند دنیا این اتفاق خواهد افتاد، اما با سرعتی کمتر. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با جواد گوگانی می‌خوانید.


آدونیس در سال ۱۴۰۱


شرکت آدونیس در سال ۱۴۰۱ با افتتاح کارخانه خود، حدود دو هزار دستگاه کیوسک بانکی، تولید و تحویل مشتریان خود داده که از این تعداد یک‌هزار دستگاه به بانک ملت و ۵۵۰ دستگاه به بانک رفاه و مابقی به سایر مشتریان تعلق دارد. به گفته جواد گوگانی، سال ۱۴۰۱ با وجود ناملایماتی که در سطح بین‌المللی اتفاق افتاد و وجود بحران و کمبود چیپ در سطح دنیا و تأثیر آن بر صنعت فناوری اطلاعات ایران و همین‌طور شیوع مجدد کرونا در کشور چین، آدونیس به تعهدات خود در مناقصات برگزارشده و قراردادهایی که با مشتریانش به امضا رسانده بود، پایبند ماند و با کمترین میزان تأثیر و بدون ایجاد تغییری در شرایط، دستگاه‌های مورد نیاز را به مشتریان خود تحویل داد.

گوگانی در خصوص دستگاه‌های CRS می‌گوید: «در سال‌های گذشته نسل اول دستگاه‌های Cash Recycler را وارد کشور کرده بودیم. طبیعتاً بعد از بومی‌سازی این دستگاه، نسل جدید دستگاه‌های CRS با دانش کسب‌شده شرکت آدونیس و با مشارکت شریک تجاری‌اش – شرکت ایهوا – تولید شد.

با توجه به کیفیت پول‌هایی که در جریان چرخه مالی کشور وجود دارد، خوشبختانه نسل جدید این دستگاه‌ها، با کمترین میزان خطا و گیر کردن پول در دستگاه در شبکه بانکی کشور در حال سرویس‌دهی به مردم است. با بهره‌گیری از نسل جدید دستگاه‌های CRS و ارتقای تعدادی محدود از نسل قبلی این دستگاه‌ها به‌صورت پایلوت، توانستیم رضایت مشتری را کسب کنیم. طبق توافقات حاصله، این ارتقا در سال آتی روی تمامی دستگاه‌های CRS نسل اول برای مشتریان شرکت انجام خواهد شد.

مدیر امور مشتریان شرکت آدونیس ابراز امیدواری می‌کند که در سال آینده سهم این شرکت از تعداد دستگاه‌های CRS فعال در شبکه بانکی کشور افزایش و تمامی دستگاه‌های CRS نسل اول ایهوا، ارتقا پیدا کند. گوگانی جایگزینی دستگاه‌های خودپرداز با دستگاه‌های CRS در آینده را این‌گونه پیش‌بینی می‌کند: «در مناقصات جدید با نسل جدید دستگاه‌های ایهوا که عملکرد آن بهینه‌شده است، شرکت خواهیم کرد و مشابه روند جایگزینی دستگاه‌های خودپرداز با دستگاه‌های CRS که در اقصی نقاط دنیا اتفاق افتاده، احتمالاً در کشور ما نیز به همان میزان اما با سرعت کمتری جایگزین‌شدن دستگاه‌های CRS به جای دستگاه‌های خودپرداز را در سال‌های پیش رو شاهد خواهیم بود و با توجه به اهمیت تأمین اسکناس و مدیریت هزینه‌های پول‌گذاری، این موضوع یکی از الزامات شبکه بانکی کشور است؛ چراکه این دستگاه‌ها دارای مزایای بیشتری هستند.»


توسعه سامانه مانیتورینگ؛ مدیریت بهینه شبکه پرداخت


سال ۱۴۰۱ سالی متفاوت برای شرکت آدونیس بوده است. به گفته گوگانی، شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که رخ داد، خرید ساختمان مرکزی شرکت آدونیس واقع در خیابان ملاصدرا و تجمیع دفاتر اصلی شرکت بود. در این سال، تغییراتی در زیرساخت شرکت انجام شد که او در این‌باره توضیح می‌دهد: «از دیگر اتفاقات مهم در سال ۱۴۰۱ در مجموعه آدونیس بازنویسی نسخه جدید نرم‌افزار مدیریت عملیات شبکه پشتیبانی خودپرداز‌ها و سایر دستگاه‌های بانکی بود. امید است که با وجود توسعه این سامانه، شرکت بتواند عملکرد متفاوت و بهتری در پشتیبانی دستگاه‌ها ارائه دهد و گزارش‌های مورد نیاز مشتریان در اختیار ایشان قرار گیرد.»

گوگانی در ادامه تشریح دیگر اقدامات صورت‌گرفته این شرکت در سال ۱۴۰۱ به توسعه دفاتر مرکز تعمیراتی و دفاتر عملیاتی آدونیس اشاره می‌کند و می‌گوید: «در سال ۱۴۰۱ همچنین در چارت سازمانی در راستای نگهداشت کیفیت سرویس، در دسترس بودن، سرعت پاسخ‌دهی، چابکی و توسعه کسب‌وکار شرکت بازنگری کردیم که اثرات این اقدامات زیرساختی در سال ۱۴۰۲ برای مشتریان مشهودتر خواهد شد.»

طبق گفته‌های گوگانی، یکی دیگر از اقدامات مهم صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۱ در این شرکت، بازنویسی و توسعه سامانه مانیتورینگ آدونیس بوده است. گوگانی می‌گوید: «آدونیس با توجه به بازنویسی و توسعه این سامانه در سال ۱۴۰۱ توانست سامانه مانیتورینگ خود را در بانک سپه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خودپرداز بانکی کشور و قطع‌به‌یقین متنوع‌ترین شبکه خودپرداز بانکی مستقر کند و اکنون در بیش از چهار هزار خودپرداز، این سامانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و برای باقی دستگاه‌ها برنامه نصب و راه‌اندازی سامانه انجام شده است. تنوعی که اشاره کردم، شامل برند خودپرداز، مدل دستگاه و پیکربندی خودپرداز می‌شود؛ از جمله برندهایی مثل Wincor/Nixdorf، NCR، EastCom، HYOSUNG، GRG و… در مدل‌های دیواری و سالنی سامانه آدونیس نصب و راه‌اندازی شده است.»

به گفته گوگانی همچنان‌ که از پروژه مهاجرت کُربنکینگ بانک‌های ادغامی به کربنکینگ بانک سپه، محصول شرکت داتین، می‌توان به‌عنوان یک پروژه ملی یاد کرد، از پروژه استقرار سامانه مانیتورینگ آدونیس در شبکه بانک سپه نیز در ابعاد خودش می‌توان چنین برداشتی کرد. او می‌گوید: «علاوه بر بانک سپه، سامانه مانیتورینگ آدونیس در شبکه دستگاه‌های خودپرداز بانک پاسارگاد، بانک رفاه و مؤسسه اعتباری نور، نصب و راه‌اندازی شده و در حال بهره‌برداری است.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سامانه مانیتورینگ آدونیس قابلیت بهره‌برداری این سامانه در سایر دستگاه‌ها از جمله Cash Recycler Machine، Cashless ATM و… در شبکه پرداخت کشور است و در حال حاضر آدونیس این پروژه را در بانک توسعه تعاون آماده بهره‌برداری کرده‌ و امید است در پایان سال ۱۴۰۱ با موفقیت روی دستگاه‌های Cashless ATM بانک توسعه تعاون عملیاتی داشته باشیم. همچنین در سال ۱۴۰۲ شاهد استفاده از مزایای این سامانه و مدیریت بهینه شبکه پرداخت از سامانه مانیتورینگ در سطح کشور خواهیم بود.»

بحث اخذ گواهینامه دانش‌بنیان یکی دیگر از اتفاقات مهم شرکت آدونیس در سال ۱۴۰۱ بود. گوگانی در این‌باره می‌گوید: «ما با ‌زحمت همکاران فنی و محصولاتی که تولید کردند، موفق شدیم گواهینامه دانش‌بنیان را اخذ کنیم. خرسندیم که در سال ۱۴۰۲ شاهد خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی در حوزه فناوری در شرکت باشیم.»


دست‌وپنجه نرم‌کردن شرکت‌های خدماتی با چالش جریان نقدینگی


از سال ۱۴۰۱ شاید بتوان به‌عنوان اولین سال دوران پساکرونا یاد کرد که همه کشورها به‌نوعی شروع به بازسازی وضعیت اقتصادی کشورشان کردند. همه ما در دوران کرونا ایام سختی را به لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشتیم؛ با این توصیف احتمالاً سال ۱۴۰۱  بیشتر شرکت‌ها به اقدامات زیرساختی اعم از توسعه آن پرداختند. گوگانی در این‌باره می‌گوید: «امیدوارم سال ۱۴۰۲ شاهد بهره‌برداری از این سرمایه‌گذاری زیرساختی انجام‌شده در همه شرکت‌ها باشیم؛ از جمله در شرکت آدونیس. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، غیر قابل ‌پیش‌بینی بودن شرایط بازار در سال ۱۴۰۲ است.

با توجه به فرسودگی شبکه بانکی و شبکه دستگاه‌های کشور، آدونیس نگاه ویژه‌ای به پشتیبانی دستگاه‌ها که اهمیت بالایی پیدا می‌کند، خواهد داشت. جریان نقدینگی یکی از شریان‌های حیاتی مهم هر شرکتی است که احتمالاً در سال ۱۴۰۲ مدیریت این جریان نقدینگی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی باشد که شرکت‌های خدماتی با آن مواجه خواهند بود.»

گوگانی در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های آدونیس برای سال ۱۴۰۲ به حمایت این شرکت از استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های مرتبط با فعالیت آدونیس در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و حمایت از ایده‌ها و کسب‌و‌کارهای نوآورانه اشاره می‌کند. او می‌گوید: «همچنین توسعه یک کسب‌و‌کار در مجموعه آدونیس در راستای افقی و عمودی یا به‌صورت همکاری با شرکای تجاری به‌عنوان استراتژی مهم امور مشتریان در این شرکت تعریف ‌شده و اقدامات اولیه آن در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ صورت گرفته و در سال ۱۴۰۲ شاهد نتایج این اقدامات خواهیم بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش