عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

زوم‌آیدی و ملی‌پاس؛ دو بستر ارائه خدمات غیرحضوری

الهام جعفرزاده، مدیر محصول شرکت توسعه نوین همراه‌کیش از خدمات این شرکت می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت توسعه نوین همراه‌کیش یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه گرایش تازه کیش (جی‌اس‌اس) و تأمین‌کننده زیرساخت مدیریت هویت دیجیتال است و می‌کوشد با توسعه راهکارهایی جامع در حوزه امنیت اطلاعات، به ارائه خدمات گسترده سازمانی، بانکی و مالی به‌صورت غیرحضوری و امن برای مشتریان در دنیای تجارت الکترونیکی بپردازد. محصولات زوم‌آیدی، ملی‌پاس، 60 و سامانه رمز یک‌بارمصرف رمزبان از جمله محصولات این شرکت هستند که طی چند سال اخیر ارائه شده‌اند.

در گفت‌وگویی که با الهام جعفرزاده، مدیر محصول شرکت توسعه نوین همراه‌کیش داشتیم، به فعالیت‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ و مهم‌ترین برنامه‌هایشان برای سال آینده پرداختیم. به گفته او، بیشترین تمرکز شرکت توسعه نوین همراه‌کیش در سال ۱۴۰۱ بر ارائه خدمات از طریق محصولات زوم‌آیدی و ملی‌پاس بود و گسترش کاربردهای زیرساخت کلید عمومی و امضای الکترونیکی در بخش‌های بیمه، مالیات و اشخاص حقوقی از مهم‌ترین اهداف شرکت توسعه نوین همراه‌کیش در سال 1402 است.


زوم‌آیدی و ملی‌پاس


طبق صحبت‌های جعفرزاده، محصول زوم‌آیدی این شرکت اکنون در اپلیکیشن‌های بانک ملی مانند ایوا و ۶۰ ارائه شده است. همچنین در اپلیکیشن‌های بانک‌های گردشگری، رفاه، آینده، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، سینا، سپه، صادرات، پست‌بانک، صنعت و معدن، دی، کارآفرین، سرمایه و سازمان فناوری اطلاعات پیاده‌سازی شده ‌است. پیاده‌سازی سفته الکترونیکی نیز از دیگر خدمات شرکت توسعه نوین همراه‌کیش است. جعفرزاده توضیح می‌دهد که با توجه به ضرورت ارائه خدمات غیرحضوری توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری، بیشترین تمرکز این شرکت اکنون بر ارائه خدمات از طریق محصول زوم‌آیدی و ملی‌پاس برای تعداد بیشتری از بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه محصولات با امکانات بیشتر است.

او در توضیح این خدمات می‌گوید: «بسیاری از مردم جهت دریافت خدمات از سازمان‌های مختلف، به احراز هویت غیرحضوری نیاز دارند و شرکت توسعه نوین همراه‌کیش اقدام به تولید زیرساختی به نام زوم‌آیدی کرده که سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از این ابزار، نرم‌افزارهای موبایلی خود را به سامانه احراز هویت غیرحضوری و امضای الکترونیکی متصل کنند. این خدمت با استفاده از سرویس‌های حاکمیتی و همچنین فناوری هوش مصنوعی فرایند اثبات هویت، ثبت‌نام و دریافت گواهی معتبر امضای دیجیتال را به‌راحتی در اختیار سازمان‌های استفاده‌کننده قرار می‌دهد.»

به گفته جعفرزاده، اپلیکیشن ملی‌پاس نیز فرایند اثبات هویت، ثبت‌نام و دریافت گواهی معتبر امضای دیجیتال را برای تمامی شهروندان ایرانی به‌صورت کاملاً آنلاین فراهم کرده و تمامی سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به امضای الکترونیکی مستندات خود نیاز دارند، می‌توانند توسط API‌های این سامانه که از طریق سازمان فناوری اطلاعات (PGSB) ارائه می‌شوند، اقدام به ارسال فایل به گوشی همراه مشتری (کاربر) کرده و پس از امضای آن توسط او، فایل امضاشده را دریافت کنند.


متمرکز بر توسعه و ارتقای خدمات


با توجه به صحبت‌های جعفرزاده، شرکت توسعه نوین همراه‌کیش سعی دارد سالانه محصولات جدیدی به محصولات قبلی خود اضافه کند. او در این‌باره می‌گوید: «همه سازمان‌ها مانند بانک‌ها، مؤسسات مالی-اعتباری، قوه قضائیه، وزارت کار، تأمین اجتماعی و غیره نیازمند مدیریت چرخه هویت دیجیتال هستند، یکی از چالش‌های پیش روی ما در فضای دیجیتال و ارائه خدمات غیرحضوری بحث پایداری است که از تهدیدهای اصلی در بحث ارائه خدمات دیجیتال در دنیاست. ما باید بتوانیم سرویس‌ها را با استفاده از زیرساخت‌های پایدار ارائه دهیم.»

به گفته جعفرزاده، تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، شناسایی گلوگاه‌های عملیاتی در فرایند احراز هویت غیرحضوری و ارائه راهکار سریع از مهم‌ترین اقدامات برای دستیابی به برنامه‌های شرکت است. او درباره فعالیت‌های این شرکت در سال جاری می‌گوید: «در سال 1401، بیشترین تمرکز شرکت توسعه نوین همراه‌کیش بر ارائه خدمات از طریق محصولات زوم‌آیدی و ملی‌پاس بود. با تغییرات فناوری نیاز است زیرساخت‌ها نیز مطابق با این تغییرات به‌روز شود و تمرکز ما در سال جاری بر به‌روزرسانی و توسعه و ارتقای این خدمات بود. تغییرات زیرساختی و فرایندی این محصولات به ایجاد مزیت رقابتی بیشتر با سایر رقبا منجر می‌شود. گسترش کاربردهای زیرساخت کلید عمومی و امضای الکترونیکی از مهم‌ترین تغییرات انجام‌شده در سال گذشته بوده است.»

طولانی‌شدن فرایندهای تأییدات قراردادی و پرداختی به‌دلیل بوروکراسی اداری و تغییرات مدیریتی سازمان‌ها و ارگان‌ها از یک طرف و اختلالات اینترنتی و فیلترینگ که از مهرماه سال جاری پیش آمد از طرف دیگر، از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ بودند. جعفرزاده با بیان این موارد درباره چالش‌های این شرکت می‌گوید: «پروسه جذب و نگهداشت نیروی متخصص و حرفه‌ای نیز از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات بوده و هست. نکته‌ای که باید به آن توجه شود اینکه نیاز است به گسترش فرهنگ عمومی برای خدمات غیرحضوری بیشتر پرداخته شود.»


لزوم حضور بیشتر زنان در صنایع مالی


با وجود اینکه حضور زنان در سطح مدیران ارشد در صنعت فناوری‌های مالی در دنیا طی ۱۰ سال گذشته رشد داشته، اما در ایران در خصوص حضور زنان در این لایه با دنیا فاصله زیادی داریم و همچنان جای خالی زنان را در رده‌های مدیریتی کلان و در جایگاه‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری احساس می‌کنیم. جعفرزاده به‌عنوان یکی از زنان فعال در صنعت فناوری‌های مالی کشور درباره این موضوع نیز صحبت می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «آگاهى‌دادن به جامعه در رابطه با توانايى و شايستگى بانوان، براى اداره بخشى از امور جامعه يكى از اساسى‏ترين مطالبى است كه در اين راستا بايد به آن توجه کرد و اقبال نشان داد.

آموزش اين مسئله كه در برخى موارد، مديريت زنان لازم و ضرورى به نظر مى‏رسد، خصوصاً در امورى كه مربوط به خود بانوان است، حیاتی است. حمايت دولت از زنان جهت ارتقای آنان در سطوح مديريتى را مى‏توان از راهكارهاى مهم براى رفع موانع مديريت زنان دانست. اگر دولت از زنان لايق و كارا حمايت کند، زنان با بهره‏گيرى از نيرو و استعدادهاى خويش و با مديريت صحيح، مى‏توانند نقش مهم و بسزايى در توسعه و كمال جامعه ایفا کنند. بخش مهمی از تأمین سرمایه در بحث توسعه، زنان هستند. امروزه توجه به نقش زنان به‌عنوان نیمی از منابع انسانی نه‌تنها از موضوعات اساسی توسعه و مشارکت اجتماعی و اقتصادی به‌شمار می‌رود، بلکه ابزار مهمی در تحقق دیگر اهداف توسعه نیز محسوب می‌شود. می‌توان گفت از مهم‌ترین معیارها برای سنجش درجه توسعه‌یافتگی جوامع، میزان اهمیت، اعتبار و حضور فعال زنان در جامعه است.»

به گفته او،‌ اصلاح ساختار اداری و مدیریتی به‌صورت کلی و جامع، تقویت شرایط فرهنگی-اجتماعی، بازنگری در ساختار اداری و قوانین و مقررات کار، شناسایی و تعریف شاخص‌های عملیاتی جهت بهبود و ارتقای مشارکت زنان در مناصب مدیریتی و تصمیم‌گیری در کشور و تدوین برنامه‌های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم جهت اصلاح نگرش وضع موجود جامعه در خصوص توانایی‌های مدیریتی زنان از پیشنهادهایی است که می‌توان به آن توجه کرد. او توضیح می‌دهد:‌«زنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی در جامعه، نه‌تنها موضوع و هدف هر توسعه‌ای به‌شمار می‌روند، بلکه عامل تقویت‌کننده مؤثری در پیشبرد اهداف توسعه به‌خصوص توسعه بخش مالی هستند؛ بنابراین برنامه‌ریزی جهت حضور فعال این سرمایه مهم انسانی و بهره‌برداری مطلوب جامعه از توانایی آنها، مسیر نیل به اهداف توسعه بازارهای مالی را در کشورهای در حال توسعه ممکن و آسان‌تر می‌سازد.»


در پی تقویت مزایای رقابتی


با توجه به صحبت‌های مدیر محصول شرکت توسعه نوین همراه‌کیش، گسترش کاربردهای زیرساخت کلید عمومی و امضای الکترونیکی در بخش‌های بیمه، مالیات و اشخاص حقوقی از مهم‌ترین اهداف شرکت توسعه نوین همراه‌کیش در سال 1402 است. او می‌گوید: «بهبود و گسترش فرهنگ عمومی خدمات غیرحضوری از پیش‌نیازهای مربوط به برنامه‌ریزی برای سال جدید هستند. با توجه به ضرورت ارائه خدمات غیرحضوری توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی-اعتباری، توسعه محصولات و تمرکز بر توسعه چند محصول ضروری است و بیشترین تمرکز فعالیت شرکت توسعه نوین همراه‌کیش بر ارائه خدمات غیرحضوری از طریق ارائه محصول زوم‌آیدی و ملی‌پاس برای تعداد بیشتری از بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه محصول با امکانات بیشتر است. همچنین شناسایی رقبا، تحقیق و توسعه و تقویت مزایای رقابتی با بهره‌گیری از فناوری و نوآوری‌های به‌روز از دیگر اهداف این شرکت در سال جدید است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش