عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی ۱۰ اپلیکیشن ارائه‌دهنده سرویس بازگشت وجه (کش‌بک)

پیشکشی برای افزایش وفاداری مشتری

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۴؛ زهرا قربانی / کش‌بک سرویس نوظهوری است که چند سالی است پا به عرصه فناوری‌های مالی در ایران و جهان گذاشته است. از آنجا که این سرویس تاریخچه طولانی در ایران ندارد، افراد زیادی با مفهوم و کاربرد آن آشنایی ندارند؛ به همین سبب اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده این سرویس‌ هم از میانگین نصب بالایی برخوردار نیستند. در همین راستا «راه‌ پرداخت» نظرسنجی‌ای انجام داد که نتایج آن نیز تأییدکننده ناشناخته‌بودن سرویس کش‌بک برای کاربران ایرانی است.

به این صورت که در بسیاری از موارد کش‌بک با سرویس‌های دیگری از جمله تخفیف اشتباه گرفته می‌شود. در این گزارش پس از راستی‌آزمایی به روش‌های گوناگون (پیشینه شرکت، استفاده موقت از اپ و گفت‌وگو با مدیران اپ) به فهرستی معتبر از اپلیکیشن‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند، رسیده‌ایم. آپ، ایران‌کارت، بامن، بلوبانک، تاپیا، تارا، تخفیفان، داپ‌اَپ، زرین‌پلاس و همراه‌کارت اپلیکیشن‌هایی هستند که سرویس کش‌بک ارائه می‌دهند. در ادامه فهرست اپ‌هایی را که سرویس بازگشت وجه ارائه می‌دهند، به‌ترتیب حروف الفبا از بازه ۱۰ هزار نصب تا ۳۰ میلیون نصب را مشاهده می‌کنید.

توجه داشته باشید که در این مطلب، ما به معرفی اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده سرویس کش‌بک پرداخته‌ایم و وب‌سایت‌هایی که این خدمت را ارائه می‌دهند در این فهرست حضور ندارند. همچنین ویپاد، ترابانک پاسارگاد که توسط کاربران معرفی‌ شده بودند، در این فهرست آورده نشده است؛ به این دلیل که این سرویس در بخش مشتریان این اپ قابل‌ مشاهده است، اما سرویسی ارائه نمی‌دهد و در باشگاه مشتریان به کاربران برای دو اقدام افتتاح حساب در ویپاد و سپرده‌گذاری در حساب، توکن باشگاه (سکه) تعلق می‌گیرد که در حال حاضر کاربران این سکه‌ها را می‌توانند در جشنواره مصرف و خرج کنند. مجموعه بانک ایران‌زمین نیز به‌صورت محدود سرویس بازگشت وجه را ارائه می‌دهد و دیجیتال‌‌کارت فدراسیون تکواندو، کارت‌ بانکی فردابانک است که برای اعضای فدراسیون تکواندو شخصی‌سازی‌شده و به‌صورت محدود سرویس کش‌بک را به اعضای خود ارائه می‌دهد.


آپ


در سوپراپلیکیشن آپ متعلق به شرکت آسان‌پرداخت پرشین، علاوه بر خدمات پرداخت، سرویس‌های خاص‌تری مثل کش‌بک نیز ارائه می‌شود. آپ سرویس کش‌بک را از طریق تخفیفان تحت عنوان بازگشت پول ارائه می‌دهد. بدین‌ صورت کاربران با استفاده از ثبت شماره کارت خود در سرویس بازگشت وجه مشترک آپ و تخفیفان می‌توانند تا ۳۰ درصد از مبلغ هر خرید در بیش از ۱۰ هزار سوپرمارکت، میوه‌فروشی و… در سراسر کشور را باز پس بگیرند و در کیف پول خود مشاهده کنند.


ایران‌کارت


ایران‌کارت یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب است که تمامی قابلیت‌های کارت‌های بانکی مانند برداشت وجه، پرداخت قبوض، خرید اینترنتی و انتقال وجه را دارد، ولی این مزیت را دارد که درصدی از مبلغ پرداختی را بابت هر نوع خریدی که مشتری انجام می‌دهد به کارتش برمی‌گرداند و کاربر با هر خریدی که انجام می‌دهد امتیازاتی می‌گیرد که در سامانه ایران‌کارت قابل‌ مشاهده است، همچنین کاربر با ارتقای سطح امتیاز از درصد بیشتری کش‌بک برخوردار می‌شود.

ایران‌کارت در چهار سطح به کاربران سرویس کش‌بک ارائه می‌دهد. دوره استفاده از امتیازات ایران‌کارت در صورت عدم ارتقای سطح کارت شش‌ماهه است و در پایان شش ماه از زمان صدور کارت اولیه و عدم ارتقا به سطح یا سطوح بالاتر به‌‌منظور جلوگیری از غیرفعال یا کم‌کار شدن کارت مورد استفاده، امتیازات تراکنش خرید و مانده‌ کارت (هر دو)، کاملاً حذف‌ شده و دارنده‌ کارت به‌طور متوالی می‌تواند از ابتدا یک دوره‌ شش‌ماهه دیگر را آغاز کند و با کسب امتیازات تراکنش خرید و مانده‌ کارت ضمن بهره‌برداری از ایران‌کارت ارتقانیافته‌ خود، همواره شانس کسب امتیازات بیشتر و ارتقا به سطح بالاتر را داشته باشد.

در صورتی که در پایان دوره شش‌ماهه کاربر کمتر از حداقل امتیاز تعیین‌شده برای حفظ سطح کاربری را کسب کرده باشد، سطح کارت تنزل پیدا می‌کند. مراکز خدمات متنوعی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، ورزش و سرگرمی، هتل‌ها و… برای دارندگان ایران‌کارت با درصد قابل‌ توجهی از برگشت نقدی در نظر گرفته‌ شده که بر اساس چهار سطح کارت متفاوت خواهد بود.

در هر یک از سطوح چهارگانه ایران‌کارت خدمات ویژه‌ای شامل تسهیلات یا امتیاز نقدی کل یا بخشی از هزینه‌های خرید کالاها یا دریافت خدمات از شرکای تجاری ایران‌کارت یا خدمات ویژه VIP در گستره وسیعی از کالاها و خدمات در اختیار دارندگان ایران‌کارت قرار می‌گیرد. در حال حاضر اپلیکیشن ایران‌کارت در پلتفرم بازار و گوگل‌پلی به درخواست توسعه‌دهنده از حالت انتشار خارج شده است. علاقه‌مندان برای دریافت ایران‌کارت باید به شعب بانک آینده مراجعه کنند. ایران‌کارت عمری هشت‌ساله دارد، اما حدود یک سال است که مدیریت راهبری‌اش با شرکت‌های ارتباط فردا و بهین‌فرداست.


بامن


بامن برآمده از شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد. بامن اپلیکیشن فعال در حوزه کش‌بک است که کاربران می‌توانند با ثبت‌نام رایگان و معرفی شماره‌کارت‌های بانکی خود، بخشی از هزینه‌ای را که بابت خریدهای روزانه پرداخت می‌کنند، دریافت کنند. اپلیکیشن بامن به دو روش تخفیف درلحظه و دریافت امتیاز تحت عنوان «مَنِکس» سرویس بازگشت وجه را ارائه می‌دهد و هزینه‌های سبد خرید کاربران را مدیریت می‌کند. «منکس» امتیازی است که بامن در ازای هر خرید به کاربرانش پرداخت می‌کند. هر منکس معادل ۱۰ تومان است و تعداد منکسی که فروشگاه به کاربران برمی‌گرداند، به ازای هر خدمت و محصولی در اپلیکیشن مشخص شده است. در حال حاضر بیش از پنج هزار فروشگاه حضوری و آنلاین و پنج میلیون شهروند ایرانی عضو باشگاه بامن هستند.


بلوبانک


بلوبانک نیز به‌تازگی اعلام کرده که سرویس بازگشت وجه را با همکاری فروشگاه‌ها، کسب‌وکارها و اصناف حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد. در این سرویس کاربران بلوبانک زمانی که با بلوکارت خود از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید می‌کنند، درصدی از مبلغ پرداخت‌شده به‌ حساب آنها بازگردانده می‌شود. کاربران برای مشاهده فهرست کامل کسب‌وکارهای همکار با بلوبانک، کافی‌ است به منوی «پاداش» در اپلیکیشن مراجعه کنند. در بخش پاداش بلوبانک، کاربران می‌توانند نشانی یا وب‌سایت کسب‌وکارهای طرف قرارداد با بلوبانک را بررسی کرده و از میزان درصد برگشت پول آگاه شوند. همچنین کاربران بلوبانک با مراجعه به فروشگاه فیزیکی یا وب‌سایت این فروشگاه‌ها و پرداخت مبلغ خرید با کارت بانکی بلوبانک (بلوکارت)، از مزایای سرویس برگشت پول بهره‌مند می‌شوند. شرط لازم دریافت پاداش، پرداخت با بلوکارت (کارت بانکی بلوبانک) است. لازم به ذکر است که سرویس پاداش بلوبانک همان بازگشت وجه بامن است و همه کاربران بلوبانک عضو بامن نیز هستند.


تاپیا


تاپیا، اپلیکیشن تجارت الکترونیک پارسیان است که سرویس کش‌بک را به دو روش درلحظه‌ و دریافت از طریق کیف‌ پول ارائه می‌دهد. شبکه باشگاه مشتریان تاپیا به‌صورت درلحظه‌ این سرویس را با مگاکارت‌های بانک پارسیان یا بن پارسیان ارائه می‌دهد؛ بدین صورت که افراد با استفاده از این کارت مقدار مقررشده با احتساب کش‌بک را برای خرید محصول پرداخت می‌کنند. برای مثال اگر هزینه محصولی ۱۰۰ هزار تومان باشد و سه درصد هزینه کش‌بک شود، ۹۷ هزار تومان از کارت مشتری پرداخت می‌شود. سایر افرادی که بن‌کارت‌های پارسیان را ندارند یا عضو باشگاه مشتریان پارسیان نیستند، می‌توانند با ثبت کارت بانکی خود از سرویس کش‌بک استفاده کنند تا پس از خرید، مبلغ و درصدی که برای هر فروشگاه تعیین شده، به حساب کیف ‌پول آنها بازگشت داده شود.

در حال حاضر ۱۵ هزار فروشگاه در تمامی استان‌های کشور عضو باشگاه تاپیا هستند و به‌صورت لحظه‌ای شبکه فروشگاه‌های تاپیا به‌روز می‌شود. کاربران همچنین از طریق اپلیکیشن تاپ، آیکون «باشگاه مشتریان تاپ» می‌توانند به این سرویس تاپیا دسترسی پیدا کرده و فهرست فروشگاه‌های طرف قرارداد با تاپیا را مشاهده کنند. در پایان لازم است گفته شود که حدفاصل بین تخفیف و کش‌بک بسیار باریک است و تا آخرین دقایق نگارش این گزارش در تأیید ارائه این سرویس توسط اپلیکیشن تاپیا اطمینان خاطر نداشتیم و در نهایت با بررسی‌های مختلف توانستیم درستی این موضوع را تأیید کنیم.


تارا


شرکت توسعه تجارت و فناوری «تارا» با پشتوانه‌ ۵۰ سال فعالیت و تجربه‌ اقتصادی و توسعه کسب‌وکاری گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۹۷ شکل گرفت. از جمله خدمات تارا طراحی کیف ‌پولی با قابلیت بازگشت نقدی است. کیف پول الکترونیکی تارا را می‌توان با همه‌ کارت‌های شتابی شارژ و با آن از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید کرد. از مزایای این کیف پول، برگشت حداقل سه درصد از مبلغ خرید به کیف پول است. کاربران با نصب اپلیکیشن تارا و مراجعه به قسمت کیف برگشت نقدی می‌توانند فهرست پذیرندگان حضوری و غیرحضوری را مشاهده کنند.


تخفیفان


سایت و اپلیکیشن تخفیفان که سال‌هاست به‌عنوان ارائه‌دهنده تخفیفات در همه زمینه‌ها شناخته می‌شود، به‌تازگی اقدام به ارائه سرویس کش‌بک کرده است. سیستم کش‌بک سایت تخفیفان «پول تو» نام دارد. تخفیفان مجموعه‌ای از شرکای تجاری برای کاربران تعریف کرده که جهت استفاده از کالا یا خدمات این مجموعه می‌توانند از خدمات کش‌بک تخفیفان بهره‌مند شوند. تنها کاربرانی که در سایت تخفیفان ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند از کش‌بک استفاده کنند. جهت دریافت کش‌بک از تخفیفان، کاربران باید قبل از اقدام به تهیه کالا و خدمات وارد حساب کاربری خود شوند تا فعالیت‌های آنها روی سایت ثبت شود و امکان پرداخت کش‌بک به آنها وجود داشته باشد.

کاربران پس از خرید از مجموعه‌های معرفی‌شده در سایت و تحویل‌گرفتن کالا یا خدمات خود، مبلغ کش‌بک را در حساب کاربری خود مشاهده خواهند کرد. پس از تأیید مجموعه‌هایی که دریافت کالا و خدمات از آنها صورت گرفته، مبلغ کش‌بک به‌صورت قطعی در حساب کاربری مشتریان قرار می‌گیرد. حداکثر کش‌بک پرداختی برای یک کالا توسط تخفیفان صد هزار تومان خواهد بود. کاربران می‌توانند هنگامی که موجودی کیف پول آنها به مبلغ ۵۰ هزار تومان رسید، درخواست برداشت مبلغ خود را ثبت کنند تا مبلغ موجود در کیف پول به ‌وسیله شماره شبا به کارت آنها منتقل شود.


داپ‌اَپ


داپ‌اَپ شرکت «دانش‌بنیان و خلاق ملی درنیکا اندیشه پرهام» از دیگر کسب‌و‌کارهایی است که از سال ۱۳۹۸  پلتفرم پاداش نقدی خرید در ایران را با برند «داپ‌اَپ» آغاز کرد. این طرح راهکاری جهت بهره‌مندی مشتریان تا ۵۴ درصد پاداش نقدی در همه خریدهای روزانه خود از کسب‌وکارهای گوناگون عضو داپ‌اَپ است. در داپ‌اَپ پاداش نقدی یا همان کش‌بک هر خرید روزانه به کیف پول اپلیکیشن واریز می‌شود و به محض اینکه موجودی به ۱۰ هزار تومان برسد کاربران می‌توانند تمام موجودی را به حساب بانکی خود منتقل کنند.

تاکنون در کشور بیش از ۱۷ هزار کسب‌وکار (فروشگاه‌های خرد، زنجیره‌ای، برندها و فروشگاه‌های اینترنتی) و 2.5 میلیون کاربر به خانواده داپ‌اَپ پیوسته‌اند. این مهم به ‌واسطه فعالیت گسترده در تهران و واگذاری نمایندگی‌های انحصاری به استان‌های کشور و همچنین از طریق همکاری با سه شرکت بزرگ «به‌پرداخت ملت»، «پرداخت الکترونیک سامان‌کیش» و «تجارت الکترونیک پارسیان» محقق شده است.


زرین‌پلاس


زرین‌پلاس یکی دیگر از اپ‌هایی است که سرویس بازگشت وجه ارائه می‌دهد. شرکت اطلس پرتو آسیا در سال ۱۳۹۷ اقدام به راه‌اندازی سرویس کش‌بک زرین‌پلاس (امتیاز سابق) کرد. کاربران برای استفاده از این سرویس ابتدا باید با استفاده از شماره موبایل ثبت‌نام کرده و سپس از بین فروشندگانی که کش‌بک دارند، جست‌وجو و خرید کنند. از  0.4 تا ۴۰ درصد از مبلغ خرید کاربران (بسته به فروشگاه انتخابی) به‌ حساب کاربری مشتری در اپلیکیشن بازگشت داده می‌شود و افراد می‌توانند مبلغ دریافتی را به کارت بانکی خود انتقال دهند. حداقل مبلغ قابل برداشت از کیف پول زرین‌پلاس ۱۰ هزار تومان است.


همراه‌کارت


همراه‌کارت یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پرداختی، امکان استفاده از سرویس بازگشت وجه را از طریق تخفیفان برای کاربران فراهم کرده‌ است. کاربران با استفاده از نصب همراه‌کارت و ثبت کارت بانکی خود می‌توانند در هر خرید بخشی از مبلغ را به کیف پول خود بازگردانند. همراه‌کارت برای راحتی بیشتر کاربران فروشگاه‌ها را در این سرویس به ۱۱ دسته تقسیم‌بندی کرده و درصد بازگشت وجه هر فروشگاهی مشخص شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش