عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی، کارآفرینی و چهار موضوع دیگر

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۵؛ نسیم بنایی / به روال هر شماره، در بخش راهنمای هفتادوپنجمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره‌های مجلات فناوری‌‌های مالی جهان انداختیم. «اکونومیست»، «کیپلینگرز»،‌ «فورچون»، «تایم»، «آنترپرنور» و «فین‌تک» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب هر یک خواهیم داشت.


بازار آزاد به تاریخ پیوست؟


شماره 5 اکتبر 2023 اکونومیست: هفته‌نامه اکونومیست در یکی از جدیدترین شماره‌های خود به مقوله «بازار آزاد» و یأس ناشی از آن پرداخته است. بر اساس گزارش اکونومیست، بازار آزاد با مسیری که به‌‌اشتباه در پیش گرفت و باری که بر دوش دولت‌ها گذاشت، فضایی برای از بین رفتن خودش فراهم کرد. حرکت آزادانه کالاها در مرز کشورها، بسیاری را قانع کرد که در این مسیر گام بردارند. برخی هم به این نتیجه رسیدند که تولید را به خانه خود نزدیک نگه دارند. این اتفاق، چالش‌هایی را ایجاد کرد و توازن قدرت‌های تجاری را هم از میان برد.

بسیاری از دولت‌ها برای اینکه بتوانند بازار آزاد را تحت کنترل خود درآورند، هزینه‌های زیادی را صرف کردند. علاوه بر هزینه‌های مادی، بحث قوانین هم به شکلی پررنگ مطرح شد. بسیاری از دولت‌ها ناچار شدند فعالیت در زمینه قوانین ضدانحصار را بیشتر کنند. این مسئله برخی دولت‌ها را بدنام کرد. اکونومیست می‌گوید هر اقدامی که برای بازارهای آزاد در دستور کار قرار می‌گیرد با عواقبی همراه است، اما اغلب دولت‌ها نسبت به این مقوله توجه چندانی نکرده‌اند. تجربه به‌دست‌آمده از همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین نشان می‌دهد بازارها بهتر از برنامه‌ریزان می‌توانند با شوک‌های متنوع دست‌وپنجه نرم کنند. تجارت جهانی باید خودش را با تقاضای مصرف‌کنندگان مطابقت دهد.

این اتفاقی است که در آمریکا، آلمان و بسیاری از دیگر اقتصادهای توسعه‌یافته و پیشرفته رخ داد. مسائلی نظیر افزایش سن مردم در کشورهای توسعه‌یافته، ورود هوش مصنوعی به عرصه تجارت و اقتصاد و بحران‌های متناوب در بازار انرژی از دیگر مواردی هستند که از نگاه اکونومیست روی تغییر مسیر بازار آزاد اثر گذاشته و آن را به سوی دیگری هدایت کرده است. هرچند در حال حاضر، بازار آزاد دچار نوعی سرخوردگی شده، باز هم اقتصاددانان بر این باورند که می‌توان مسیر آن را تغییر داد و در مسیری پیش برد که به هدف غایی خودش دست پیدا کند. مهم‌ترین مسئله این است که دولت‌ها مفهوم تغییر را در نظر داشته باشند و خودشان را برای تغییرات آماده کنند. لیبرال‌های کلاسیک باید خودشان را به دنیای امروز برسانند و در بستر مدرن به فعالیت خود ادامه دهند. بازار آزاد نیازمند تغییرات آنی و لحظه‌ای است، تنها راه این است که با آن پیش برویم.

صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ1300000
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1843
دفتر مرکزی لندن
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌ها#بازار_آزاد #اقتصاد #اکونومیست

سرمایه‌گذار بهتری شوید


شماره نوامبر 2023 کیپلینگرز: چطور می‌توان به سرمایه‌گذار بهتری در بازار سهام تبدیل شد و از روی شاخص‌ها، سبدی از بهترین سهام را برای خود ایجاد کرد؟ این پرسشی است که نشریه کپلینگرز در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته است. در این نشریه به پایه‌‌ای‌ترین مسائل در زمینه سرمایه‌گذاری پرداخته شده و مخاطب می‌تواند از طریق آگاهی از این ترفندها، سرمایه‌گذاری موفق‌تری در بازار سهام داشته باشد. پرسش دیگری که در این نشریه مطرح شده این است که چطور می‌توان از هزار دلار در دنیای کسب‌وکار بهره گرفت؟

واقعیت این است که هزار دلار به لحاظ نگاه سرمایه‌داری، رقم زیادی نیست، اما می‌توان با دانش و آگاهی لازم، این رقم را در مسیری قابل قبول مصرف کرد. در نشریه کپلینگرز به 21 ایده مختلف پرداخته شده که از طریق آنها می‌توان هزار دلار را به یک سرمایه‌گذاری مؤثر تبدیل کرد. برای مثال نخستین راهکار این است که سرمایه‌گذار اقدام به خرید اوراق بلندمدت کند. این شیوه سرمایه‌گذاری هم امن است و هم می‌تواند در بلندمدت، نتیجه‌ای مثبت به ارمغان آورد. یکی دیگر از روش‌ها برای صرف هزار دلار در دنیای سرمایه‌گذاری این است که آن را روی یکی از استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپایی که به‌دنبال بودجه‌های اندک می‌گردند، سرمایه‌گذاری کنید.

در این روش، به‌نوعی به کارآفرینی هم کمک کرده‌اید. سوژه دیگری که در این نشریه مورد توجه قرار گرفته، بازنشستگی در کشوری دیگر است. برای بسیاری از افراد این مسئله شبیه به رؤیاست که در کشوری دیگر دوران بازنشستگی خود را سپری کنند. در واقع آنها زندگی امروز را با این امید سپری می‌کنند که بتوانند به زندگی بازنشستگی در کشوری دیگر دست یابند. مسائلی نظیر کیفیت بالای زندگی یا کمتر بودنِ هزینه‌هایی نظیر هزینه‌های سلامت و پزشکی، از جمله مواردی هستند که افراد را ترغیب می‌کنند به فکر بازنشستگی در کشوری به‌جز کشور خودشان باشند.

مقوله بازنشستگی به‌صورت کلی از جمله مواردی است که نشریه کپلینگرز به آن پرداخته و معتقد است همه باید به فکر دوران بازنشستگی خود باشند. سرمایه‌گذاری ایمن می‌تواند راهی باشد تا در دوران بازنشستگی بتوانید شرایطی مناسب برای خود فراهم کنید. مسئله مالی بزرگ‌ترین دغدغه برای افراد بازنشسته است، با این حال می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری‌های عاقلانه و هوشمندانه، دوران بازنشستگی آسوده‌ای را پشت سر گذاشت.

صاحب‌امتیازام کیپلینگرز
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1920
دفتر مرکزیواشنگتن، آمریکا
وب‌سایتkiplinger.com
سوژه‌‌ها#سرمایه #سرمایه_گذاری #بازنشستگی

مهندس برجسته در فهرست زنان اثرگذار جهان


شماره اکتبر و نوامبر 2023 فورچون: «میرا موراتی»، مهندس آلبانیایی‌الاصلی که ساکن آمریکاست، در جدیدترین شماره نشریه فورچون، روی جلد آن قرار گرفته است. این مهندس جوان که تنها 35 سال دارد، به‌عنوان یکی از زنان بانفوذ و اثرگذار در جهان، روی جلد این نشریه قرار گرفته است. موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI است؛ همان شرکتی که برای نخستین‌بار چت جی‌پی‌تی را توسعه داد و نام آن را بر سر زبان‌ها انداخت. موراتی سال‌ها به‌عنوان کارآموز در گلدمن ساکس کار می‌کرد و کمی بعد هم به شرکت تسلا رفت.

سرانجام وارد مقوله هوش مصنوعی شد و به‌عنوان متخصص، چت جی‌پی‌تی را توسعه داد. نشریه فورچون به چهره‌های مختلف و زنان اثرگذار بسیاری پرداخته است، اما از آنجا که به‌تازگی بحث هوش مصنوعی خیلی پررنگ‌تر مطرح شده، این چهره یعنی موراتی را روی جلد خود قرار داده است. موراتی نقشی فعال و کلیدی در زمینه توسعه چت جی‌پی‌تی داشت. او کسی است که می‌تواند‌ آینده هوش مصنوعی را شکل بدهد. نوامبر 2022 بود که برای نخستین‌بار چت جی‌پی‌تی راه‌اندازی شد. در فاصله دو ماه بیش از 100 میلیون کاربر فعال به این ربات چت روی آوردند. این استقبال عمومی نشان می‌دهد که آینده از آنِ چت جی‌پی‌تی و امثال آن است.

توسعه هوش مصنوعی می‌تواند کاملاً در مسیر توسعه چنین ربات‌هایی باشد که از طریق چت، به کاربران اطلاعات می‌دهند. موراتی در سال 2018 به شرکت OpenAI پیوسته بود. در آن زمان، هنوز هوش مصنوعی به اندازه امروز، رشد نکرده بود. حالا شرایط کاملاً دگرگون شده و او به یکی از مطرح‌ترین چهره‌ها در این زمینه تبدیل شده است. البته علاوه بر موراتی، مهندسان دیگری هم در کنار او حضور دارند که در این زمینه کمک می‌کنند، اما به باور فورچون، او با وجود محدودیت‌هایی که در دنیای کاری و حرفه‌ای برای زنان وجود دارد، این زن توانسته راهی برای توسعه ایده‌هایش پیدا کند و به ربات چت جی‌پی‌تی دست پیدا کند. علاوه بر موراتی، زنان اثرگذار دیگری هم در مجله فورچون آورده شده‌اند که اثرگذاری بسیاری در دنیای کسب‌وکار و اقتصاد داشته‌اند. اکثر این زنان توانسته‌اند با وجود شرایط دشوار و شکاف جنسیتی، مسیری برای توسعه کسب‌وکار خود پیدا کنند و به عنصری اثرگذار در جامعه تبدیل شوند.

صاحب‌امتیازCharoen Pokphand (کرون پوکفند)
تیراژ852 هزار
انتشار اولین شماره1929
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌‌ها#فورچون #زنان #هوش_مصنوعی

نبرد برای آینده هوش مصنوعی


شماره اکتبر 2023 تایم: نشریه تایم در جدیدترین شماره خود تصویر ایلان ماسک، میلیاردر معروف آمریکا را روی جلد خود قرار داده است. از تیتر مشخص است که ماجرا به هوش مصنوعی مربوط می‌شود. ایلان ماسک در سال 2012 به‌عنوان طراحی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شد. او به‌مرور فعالیتش در عرصه سرمایه‌گذاری را آغاز کرد و طولی نکشید که توانست نام خود را کنار ثروتمندترین افراد در جهان قرار دهد. ماسک در سال 2013 در مراسمی که برای تولدش گرفته بودند، تأکید کرد که هوش مصنوعی می‌تواند آینده بشریت را در اختیار بگیرد و به یکی از مهم‌ترین ابزارها تبدیل شود.

به اعتقاد او، فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند جای انسان‌ها را بگیرند. حالا حدود یک دهه از این حرف ماسک می‌گذرد و او توانسته ثابت کند که حرفش درست بوده است. اکنون ماسک تمام تمرکز خود را روی هوش مصنوعی قرار داده و سعی دارد از این طریق، جهان آینده را به تصرف خود درآورد؛ چراکه هنوز بر این باور است که آینده در اختیار هوش مصنوعی خواهد بود. او هنوز هم می‌گوید هوش مصنوعی توفانی بزرگ به راه خواهد انداخت که تاکنون بشر شاهد آن نبوده است. به همین دلیل است که فعالیت در زمینه هوش مصنوعی و توسعه این فناوری را جزء اصلی‌ترین مأموریت‌های خود می‌داند.

مجله تایم در گذشته هم یک بار تصویر ماسک را روی جلد خود قرار داده بود و از او به‌عنوان اثرگذارترین چهره سال یاد کرده بود. در آن سال، مجله تایم مصاحبه‌ای مفصل با ماسک ترتیب داد و او را به‌عنوان مهم‌ترین و اثرگذارترین فرد روی زمین معرفی کرد. حالا دوباره تصویر این فرد روی جلد همین نشریه قرار گرفته است. در این شماره تایم، تصویری از ماسک را در کنار خانواده‌اش می‌بینیم که واقعیت ندارد و صرفاً از طریق هوش مصنوعی ساخته شده است. ماسک با اشاره به همین عکس می‌گوید هوش مصنوعی آینده بشر را می‌سازد و واقعیت را به‌کلی برای انسان‌ها تغییر می‌دهد، به همین دلیل باید در کانون توجه همگان قرار داشته باشد. در نشریه تایم علاوه بر ماسک، به موضوعات دیگری هم پرداخته شده است. سیل لیبی و آثار مخربی که روی این کشور داشت، از دیگر مقولاتی است که این نشریه به آن پرداخته است.

صاحب‌امتیازشرکت تایم
تیراژ1.6 میلیون نسخه
انتشار اولین شماره3 مارس 1923
دفتر مرکزینیویورک‌، آمریکا
وب‌سایتtime.com
سوژه‌ها#ماسک #هوش_مصنوعی #آینده

قهرمان قصه خود باشید


شماره سپتامبر و اکتبر 2023 آنترپرنور: نشریه آنترپرنور که همیشه به مقوله‌های کارآفرینی می‌پردازد، در جدیدترین شماره خود تصویر «کریستوفر همسورث» را روی جلد خود قرار داده که بازیگری استرالیایی است و اکنون در هالیوود نقش‌آفرینی می‌کند. یکی از مقولاتی که در این نشریه مورد توجه قرار گرفته، این است که به‌هر‌حال اتفاقات بد همیشه امکان دارد رخ بدهد و در مسیر راه‌اندازی یک کسب‌وکار نو و کارآفرینی، اختلالاتی را ایجاد کند. نکته اینجاست که کارآفرین همیشه باید خودش را برای این چالش‌ها آماده کند و با آنها به مقابله بپردازد. رمز موفقیت در هر کسب‌وکاری این است که خودمان را برای بدترین اتفاقات آماده کنیم. این نشریه در یکی دیگر از گزارش‌هایش به مواردی پرداخته که کارآفرینان به‌اشتباه تصور می‌کنند درست است، در حالی ‌که حقیقت ندارد.

برای مثال، قدرت به معنای تاب‌آوری نیست. قدرت متفاوت از مبحث تاب‌آوری است. ما باید یاد بگیریم در شرایط سخت کاری، تاب بیاوریم و در عین ‌حال باید تمام تلاش‌مان را به کار بندیم تا به موفقیت برسیم. با این حال، موفق‌شدن در این مسیر، الزاماً نیازمند تحمل‌کردن هر چیزی نیست. الزامی وجود ندارد که همه مسائل را تحمل کنیم، گاهی می‌توان صرفاً از مسائل مختلف درس گرفت و از آنها عبور کرد. برخی از اهالی کسب‌وکار وقتی می‌بینند کارشان مشتری کافی ندارد، خیلی زود ناامید می‌شوند.

در مجله آنترپرنور گزارشی در این زمینه نوشته شده که نشان می‌دهد تنها راه این است که دوباره و دوباره تلاش کنیم تا بالاخره توجه مشتری به کسب‌وکارمان جلب شود. یکی از کسانی‌ که استارتاپ مالی راه انداخته، می‌گوید در راه‌اندازی استارتاپ، ایده‌های نوآورانه را باید بارها و بارها به شکل‌های گوناگون به مرحله اجرا درآورد تا در نهایت بتوان به نتیجه‌ای رضایت‌بخش و مطلوب دست پیدا کرد. تا زمانی که ایده‌ای را به مرحله اجرا نرسانید، نمی‌توانید متوجه مشکلات آن شوید و آنها را حل کنید. پس تنها راه این است که کار را انجام دهید و آن را بارها و بارها امتحان کنید. روی‌آوردن به محیط زیست و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در این زمینه، از دیگر مواردی است که در نشریه آنترپرنور به آن پرداخته شده است. از دل همه این راهکارها می‌توانید قصه‌ای بسازید که قهرمان آن خودتان خواهید بود.

صاحب‌امتیازشرکت آنترپرنور مدیا
تیراژ510 هزار و 483 نسخه
انتشار اولین شماره1977
دفتر مرکزیکالیفرنیا، آمریکا
وب‌سایتentrepreneur.com
سوژه‌‌ها#کارآفرین #کارآفرینی #موفقیت

2024؛ سال تداوم نگرانی‌ها


شماره اکتبر 2023 فین‌تک: مهم‌ترین پرونده این شماره از مجله فین‌تک، گزارشی از مهم‌ترین نگرانی‌های فعالان کسب‌وکار در سال 2024 از حیث واقعیت‌های کلان اقتصادی است. این گزارش از سوی بنگاه بزرگ و شناخته‌شده کانورا آماده شده‌ است. از آنجایی که امروزه یکی از پرنوسان‌ترین دوره‌های اخیر را از حیث تغییرات نرخ بهره تجربه می‌کنیم و از سوی دیگر هنوز با مشکلاتی در تجارت جهانی روبه‌رو هستیم، سال 2024 هم مانند سال جاری، سرشار از استرس برای فعالان اقتصادی و دولت‌ها خواهد بود. شدت تأثیر این تغییرات و نوسانات شدید هم روی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و هم شرکت‌های بزرگ تقریباً با ابعادی یکسان اعمال می‌شود.

بین آگوست 2021 و 2023، نرخ بهره از سوی 155 بانک مرکزی جهان بیش از 500 بار افزایش پیدا کرده ‌است. به همین دلیل اصلاً جای تعجب ندارد که نرخ بهره بالا و تورم اصلی‌ترین نگرانی کسب‌وکارها در سال 2024 باشد. در واقع طبق مطالعه منتشرشده از سوی فین‌تک، کسب‌وکارها طی 6 تا 12 ماه آینده به‌ترتیب نگران این مسائل کلان اقتصادی هستند: نرخ بهره بالا/تورم، گردش پول نقد/وضعیت اعتبار، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تجاری، ریسک‌های مربوط به بانکداری و بازارهای مالی و در نهایت تنوع‌بخشیدن به زنجیره تأمین و دگرگونی در این عرصه. در سوی دیگر این تحلیل‌ها، شاهد این پیش‌بینی هستیم که در سال 2024 با متوقف‌شدن افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، شاخص قیمت دلار دست از رشد بردارد و رویه‌ای منفی به خود بگیرد.

این مسئله باعث خواهد شد قیمت وزن‌دار اوراق کشورهای G7 و شاخص دارایی این کشورها با رشد همراه شود. در بخش دیگری از این شماره مجله فین‌تک، با پژوهشی درباره آینده صنعت بلاکچین و رمزارزها تا سال 2050 روبه‌رو می‌شویم. یکی از مسائلی که قطعاً در این بازه زمانی اتفاق خواهد افتاد، روشن‌تر شدن فناوری بلاکچین برای عموم مردم تا سال 2050 است و دیگر مانند روزهای جاری این مسئله امری تخصصی و نخبه‌گرایانه در جامعه نخواهد بود. در مورد رمزارزها هم می‌توان گفت قطعاً تا سال 2050 با افزایش مقررات‌گذاری در این بخش روبه‌رو خواهیم بود. این مسئله آینده‌ای تضمین‌شده و با نوسانات کمتر را برای دنیای رمزارزها رقم خواهد زد و در رشد این دنیا، ان‌اف‌تی‌ها و کلیه دارایی‌های دیجیتال نقشی اساسی بازی خواهند کرد. ‌‌

صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره2019
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#سال_نو #فین‌تک #تحول
از طريق نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش