عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چطور می‌‏توان مزایای هوش مصنوعی مولد را درک کرد؟

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۶؛ نسیم بنایی / به روال هر شماره در بخش راهنمای هفتادوششمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «اکونومیست»، آنتروپرونر»،‌ «فین‌تک»،‌ «فوربس»، «وایرد» و «هاروارد بیزینس ریویو» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری اجمالی بر مطالب هر یک خواهیم داشت.


ستاره‌‏های هوش مصنوعی


شماره نوامبر ۲۰۲۳ اکونومیست: نشریه اکونومیست در جدیدترین شماره خود به مقوله اقتصاد جهان پرداخته و پیرامون آن گزارشی تهیه کرده از «ستاره‌‏های چندوجهی» که جای تأمل دارد. در گذشته فناوری صرفاً شغل‏‌های یکنواخت و ملال‌‏آوری را که متعلق به انسان‏‌ها بود از آن‌ها می‌‏ربود. برای مثال کارگرانی که ساعت‏‌ها باید یک کار یکنواخت را انجام می‏‌دادند، ناگهان با پیشرفت فناوری، کارشان را به ربات‌‏ها باختند. به‌‏این‌‏ترتیب کار ملال‏‌آور را ربات‌‏ها انجام می‏‌دادند و کار انسان‏‌ها صرفاً نظارت بر این ربات‏‌ها می‏‌شد. حالا اکونومیست از اتفاقی جالب‌‏توجه خبر داده است؛ فناوری به دنبال شغل‏‌های جذاب است!

هر شغل جذاب و حتی هنری که فقط انسان‏‌ها می‏‌توانستند انجام دهند اکنون به لطف پیشرفت‏‌های هوش مصنوعی در اختیار افرادی قرار گرفته که واقعی نیستند و صرفاً موجودیت مجازی دارند. برای مثال اینفلوئنسرها شغل‌شان را به هوش مصنوعی باخته‌‏اند. حتی نویسندگان این نگرانی را پیدا کرده‌‏اند که به‏‌زودی شغل‌شان را هوش مصنوعی انجام دهد و خودشان کاری نداشته باشند. از طرف دیگر، اکونومیست یادآوری می‌‏کند که هر بار فناوری پیشرفت کرده عده‌‏ای از انسان‏‌ها نگران شده‌‏اند؛ اما الزاماً این پیشرفت به ضرر انسان‏‌ها نبوده و گاهی حتی به نفع آن‌ها هم تمام شده است.

برای مثال در زمینه ستاره‌‏های سینمایی نظیر ستاره‌‏های هالیوودی، وقتی فناوری به‌‏قدری پیشرفت کرد که تلویزیون وارد خانه‏‌های مردم شد، بسیاری از اهالی سینما دست به اعتراض زدند چرا که تصور می‏‌کردند بیکار خواهند شد. بااین‏حال اتفاقی که رخ داد این بود که ستاره‏‌های هالیوودی سر از خانه‏‌های مردم درآوردند. در واقع تلویزیون به آن‌ها کمک کرد بیشتر دیده شوند. اکونومیست می‌‏گوید اکنون هم وضعیت به همین شکل است. در واقع احتمالاً ستاره‌‏ها و به‌‏اصطلاح سلبریتی‏‌ها می‏‌توانند به کمک هوش مصنوعی، حتی بعد از مرگ‌شان هم روی صحنه بروند و هنرنمایی کنند. آن‌ها می‌‏توانند به کمک هوش مصنوعی برای همیشه در میان انسان‏‌ها جاودانه شوند. این روزها می‏ بینیم که هوش مصنوعی تصویر بازیگرانی را که دیگر وجود ندارند، بازسازی می‏‌کند و از آن‌ها بهره می‏‌گیرد. این یعنی اتفاقی بزرگ در حال رخ دادن است و اتفاقاً نه‏‌تنها به ضرر ستاره‏‌ها نیست، بلکه حتی می‏تواند به نفع آن‌ها و همچنین آیندگان‌شان باشد.

صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ۱۳۰۰۰۰۰
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۸۴۳
دفتر مرکزیلندن
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #ستاره #اکونومیست

آینده در خدمت سرمایه‏‌‌گذاران آگاه


شماره نوامبر ۲۰۲۳ آنتروپرونر: مجله آنتروپرونر تصویر تاجر عربی را روی جلد خود قرار داده که به ‏عنوان مدیرعامل شرکت فونیکس شناخته می‏‌شود؛ شرکتی فعال در زمینه رمزارزها که مقر آن دبی در امارات متحده عربی است. موناف علی، مدیر این شرکت، در مصاحبه‌‏اش تأکید کرده که فناوری‌‏های جدید نظیر بلاکچین انقلابی بزرگ در دنیای مالی امروز ایجاد کرده‏‌اند. به اعتقاد او، در عرصه مالی، اکوسیستم جدیدی به لطف همین فناوری‏‌های مدرن ایجاد شده که همه باید به آن توجه داشته باشند. او در بخشی از مصاحبه‌‏اش در توصیه به سرمایه‏‌گذاران، روی اهمیت کریپتوها و رمزارزها تأکید می‏‌کند. به اعتقاد این کارآفرین، هر سرمایه‌‏گذاری که به فکر آینده است، چاره‌‏ای ندارد جز این‌که به دنبال راهی برای بهره‌‏گیری از کریپتوها باشد.

در واقع، چشم‌‏انداز آینده مالی در جهان را همین رمزارزها تشکیل می‌‏دهند، در نتیجه همه سرمایه‏‌گذاران باید نسبت به آن آگاه باشند. علی تأکید کرده که هنوز به لطف ابداعات و ابتکارات و نوآوری‏‌های مهندس‏‌های فناوری، شاهد تحولاتی در عرصه کریپتوها و فناوری‏‌های مالی هستیم؛ در نتیجه باید دائم و مستمر، خودمان را به‏روز کنیم تا بتوانیم نهایت بهره را از این موقعیت استثنایی در تاریخ ببریم. به لطف رمزارزها، می‌‏توان دنیای نقل‏‌وانتقالات مالی را متحول کرد و آن را با سهولت بیشتر و حتی با کیفیت بهتری انجام داد.

این همان چیزی است که او هم در شرکت خود دنبال می‏‌کند. به‌‏رغم همه این جذابیت‌‏هایی که دنیای کریپتوها دارند، علی در کنار تشویق به بهره‌‏گیری از این فناوری‌‏ها، تأکید می‏‌کند که سرمایه‌‏گذاران باید با احتیاط به دنیای کریپتوها نزدیک شوند، چرا که یک قدم اشتباه و یک اقدام نسنجیده می‌‏تواند برای همیشه دست آن‌ها را از این موقعیت استثنایی برای پیشرفت، کوتاه کند. هر بازاری همیشه با نوساناتی همراه خواهد بود و در نتیجه می‌‏تواند خطراتی برای سرمایه‏‌گذاران داشته باشد. این همان چیزی است که علی روی آن تأکید می‌‏کند و نسبت به آن به سرمایه‌‏گذاران تازه‌‏وارد هشدار می‏‌دهد. در واقع در هر فضایی، فرصت‌‏ها و محدودیت‏‌هایی وجود دارد که صرفاً با دانش و آگاهی نسبت به آن‌ها، می‌‏توان از آسیب‌‏ها در امان ماند و از فرصت‏‌هایش بهره گرفت. اگر ریسک‌‏ها را در نظر بگیریم، می‏‌توان گفت آینده از آنِ سرمایه‏‌‌گذاری است که در این عرصه قدم برمی‌دارد.

صاحب‌امتیازشرکت آنتروپرونر مدیا
تیراژ۵۱۰ هزار و ۴۸۳ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۷۷
دفتر مرکزیکالیفرنیا، آمریکا
وب‌سایتentrepreneur.com
سوژه‌ها#کارآفرین #کریپتو #سرمایه_گذاری

پیشرو در فناوری مالی


شماره اکتبر ۲۰۲۳ فین‏‌تک: نام فوجیتسو برای بسیاری از اهالی بازار مالی آشناست؛ یک شرکت صنایع الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلاعات ژاپنی چندملیتی که اخیراً تلاش کرده تا طلایه‌‏دار عرصه تحولات دیجیتال در زمینه خدمات مالی باشد. به همین بهانه نشریه فین‏‌تک گفت‌‏وگویی ترتیب داده با کریستا گرگز، مدیر بانکی در بخش فوجیتسوی بریتانیا، و از او درباره تحولات دیجیتالی در این شرکت پرسیده است. واقعیت این است که به لطف توسعه فناوری، شاهد تحولات بزرگی در عرصه خدمات مالی و بانکی هستیم؛ اما هنوز هم می‌‏توان رؤیاهای بزرگ‏تری را در سر پروراند و برای آن‌ها نقشه کشید. این همان کاری است که در شرکت فوجیتسو تلاش شده به آن بپردازند. این شرکت به صورت تخصصی وارد مسائل فین‏‌تکی شده و تلاش دارد از فناوری‏‌های پیشرفته دنیا بیشترین بهره را در زمینه خدمات‏‌دهی مالی بگیرد.

کریستا گرگز که در حال حاضر مسئولیت توسعه فناوری در بانک فوجیتسوی بریتانیا را بر عهده دارد، در سال 2022 به‌عنوان یکی از 100 زنِ اثرگذار و بانفوذ در عرصه فناوری معرفی شد و تصویرش روی جلد نشریه فین‏‌تک قرار گرفت. درحالی‏‌که صنعت فین‏‌تک در حال حاضر توسط مردان احاطه شده و می‌‏توان گفت مردان به عنوان مدیر در آن سلطه دارند، کریستا توانسته به عنوان یک زن، نقش‌‏آفرینی مؤثری داشته باشد و در نتیجه این تصویر غالب را شکسته است. به همین دلیل است که نام او بیش از سایر مدیران موردتوجه قرار گرفته و اکنون هم نشریه فین‌‏تک این چهره را برای گفت‌‏وگو برگزیده است.

یکی از اهدافی که کریستا در شرکت‌شان دنبال می‏‌کند این است که کارآفرینی کنند! درحالی‏‌که اصولاً بهره‏‌گیری از فناوری در نگاه بسیاری از افراد ممکن است منجر به از دست ‏رفتن مشاغل شود، کریستا به شکلی متفاوت عمل می‏‌کند. او تلاش دارد با استفاده از پیشرفته‌‏ترین فناوری‏‌ها در دنیای خدمات مالی، برای افرادی که در این زمینه قابلیت‌‏ها و توانمندی‌‏هایی دارند، کارآفرینی کند. به ‏این‏ ترتیب رشد و موفقیت آینده شرکتش را هم تضمین کرده است. گرگز در مصاحبه‌‏اش تأکید کرده که مطالعاتش را از خدمات مالی و بانکداری آغاز کرده و حالا به این نتیجه رسیده که باید این مطالعات را به سمت امور مرتبط با فناوری مایل کند تا بتواند در کار خود بیشترین بهره را از این خدمات پیشرفته ببرد.

صاحب‌امتیاز‏Byzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ،‌ بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فناوری_مالی #فین‏‌تک #فوجیتسو

زاک بزرگ می‏‌شود


شماره اکتبر و نوامبر ۲۰۲۳ فوربس: مارک زاکربرگ، کارآفرین آمریکایی که نامش با نام شرکت «متا» گره خورده، سال‌‏هاست که در فهرست بزرگ‏ترین میلیاردرهای جهان قرار دارد. او به‌‏زودی ۴۰ساله می‌‏شود، به همین بهانه مجله فوربس تصویر او را روی جلد خود قرار داده و نوشته: «زاک بزرگ می‏‌شود!» به این ‏ترتیب شماره جدید مجله فوربس به این شخصیت بزرگ دنیای فناوری اختصاص داده شده است. بسیاری از تحلیل‌گران می‏‌گویند این‏که در آینده چگونه زندگی خواهیم کرد تا اندازه زیادی به اقدامات همین فرد بستگی دارد. چندی پیش ماجرای دعوت او از ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، برای دعوایی در قفس، حسابی جنجال پیدا کرد.

جالب اینجاست که ماسک هم این دعوت را پذیرفته بود؛ ولی در نهایت دو طرف تصمیم گرفتند این کار را انجام ندهند؛ اما همین پیشنهاد عجیب زاکربرگ، یک بار دیگر پای او را به دنیای رسانه‌‏ها باز کرد و البته باعث شد نام شرکتش هم بیشتر به گوش برسد. او در گفت‌‏وگویش با فوربس تأکید کرده که یک رقیب هیچ‏‌وقت نمی‌‏تواند سرنوشت انسان‏‌ها را مشخص کند؛ بلکه صرفاً اقداماتی که ما انسان‌‏ها انجام می‏‌دهیم سرنوشت‌مان را شکل می‏دهد. برخی از تحلیل‌گران می‏‌گویند زاکربرگ در مرحله‌‏ای از زندگی‌‏اش قرار گرفته که بیشترین شباهت را به بیل گیتس دارد؛ سن‏‌وسالش زیاد نیست؛ اما ثروت بسیاری در اختیار دارد و به‏‌عنوان یکی از بازوهای اصلی امور خیریه در آمریکا شناخته می‌‏شود.

او هم توانسته مانند گیتس برای خودش هوادارانی پیدا کند. اطرافیانش می‏‌گویند او نگاهش به زندگی و جهان پیرامونش را به شرکتی وارد کرده که مدیریت آن را بر عهده دارد؛ یعنی شرکت متا. به اعتقاد آن‌ها مارک طی سال‏‌های گذشته به بلوغ واقعی دست پیدا کرده و توانسته مسیرش را برای زندگی مشخص کند. در حال حاضر، شرکت متا کاملاً به این شخصیت وابسته است. کسانی که در متا مشغول به کار هستند، می‏‌گویند این شرکت کاملاً از جنبه‌‏های مختلف رنگ‌وبوی او را گرفته و در نهایت کاملاً مشخص است که این شخصیت کلیدی پشت آن قرار دارد. زمانی که برای نخستین‌‏بار فیس‏بوک متولد شده بود، جهان یک بار پیرامون آن تغییر کرد و حالا با بزرگ‏‌ شدن آن و تبدیلش به متا، یک بار دیگر شاهد دگرگونی‏‌ها و تحولات اساسی در دنیا خواهیم بود.

صاحب‌امتیازشرکت سرمایه‌گذاری وال‌مدیا
تیراژ۶۵۷ هزار و ۲۱۵ نسخه
انتشار اولین شماره۱۵ سپتامبر ۱۹۱۷
دفتر مرکزینیوجرسی، آمریکا
وب‌سایتforbes.com
سوژه‌ها#متا #زاکربرگ #فیس‏بوک

بازسازی دنیا با چت جی‌‏پی‌‏تی


شماره نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ وایرد: مجله وایرد در آخرین شماره خود تصویر میرا موراتی، مهندس آلبانیایی‌‏الاصل ساکن آمریکا، را روی جلد خود قرار داده است. اهالی دنیای هوش مصنوعی همگی این چهره را می‏‌شناسند، کسی که در حال حاضر با «اوپن ای‏‌آی» شناخته می‏‌شود و مدیریت این شرکت را بر عهده دارد. اوپن ای‌‏آی در حقیقت یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی آمریکایی است که یک هدف ویژه را دنبال می‏‌کند: هوش مصنوعی دوستانه. این شکل از هوش مصنوعی هدفش خدمت به بشریت است. یکی از موضوعاتی که مجله وایرد به آن پرداخته، تغییراتی است که هوش مصنوعی در آینده‏ای نه‏‌چندان دور در دنیای پیرامون انسان‏‌ها ایجاد خواهد کرد. طبق گفت‌‏وگویی که مجله وایرد با اعضای شرکت اوپن ای‏‌آی داشته، آن‌ها در تلاش‌‏اند به کمک هوش مصنوعی، مشکلات بشری را حل کنند.

یکی از آن‌ها می‏‌گوید: «در حال حاضر بسیاری از افراد تصور می‏‌کنند دسترسی به هوش مصنوعی همان رؤیای بزرگ است، اما برای ما رؤیای بزرگ این است که به کمک این هوش مصنوعی و مجازی، مشکلات انسان‏‌ها را حل کنیم.» به این ‏ترتیب آن‌ها به کوهی از ایده‌‏های جدید نیاز دارند تا به کمک هوش مصنوعی، هر موردی را محک بزنند و نتیجه‌‏ای بگیرند که در نهایت حل مشکلات انسان‏‌ها بوده است. میرا موراتی در مصاحبه‌‏اش تأکید کرده که اصلی‏ ترین مأموریتش را در شرکت اوپن ای‌‏آی، این می‌‏داند که محصولات‌شان مردم عادی را گول نزنند و گمراه نکنند.

او معتقد است هرچند با هوش مصنوعی و دنیای مجازی سروکار دارند، اما قرار نیست چیزی را به صورت غیرصادقانه تولید کنند و به دست مردم برسانند. او نخستین‏‌بار در سال 2018 به شرکت اوپن ای‌‏آی ملحق شده بود، در این فاصله تغییرات بزرگی را در این شرکت مشاهده کرده و اکنون خودش به یکی از اصلی‏‌ترین شخصیت‌‏ها در این شرکت تبدیل شده است. او معتقد است فرهنگ شرکت‌شان هم در این مدت تغییر کرده و حالا آن‌ها صرفاً مهندس‌‏هایی نیستند که می‏‌خواهند به اکتشافات بزرگ دست پیدا کنند، بلکه انسان‏‌هایی هستند که یک هدف مشخص دارند: کمک‏ کردن به سایر انسان‌ها! به باور موراتی، هوش مصنوعی ظرفیت‌‏های خارق‌‏العاده نامحدودی دارد و وظیفه آن‌ها در شرکت‌شان این است که انسان‌‏ها را از این ظرفیت‌‏های متنوع و گوناگون آگاه کنند.

صاحب‌امتیازCondé Nast
تیراژ۸۷۰ هزار نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۹۳
دفتر مرکزیسانفرانسیسکو، ایالات متحده
وب‌سایتwired.com
سوژه‌‌ها#هوش_مصنوعی #فناوری #اوپن_ای_آی

نفوذ به قلب هوش مصنوعی مولد


شماره نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ هاروارد بیزینس ریویو: یکی از مباحثی که مجله «اچ‌‏بی‌‏آر» در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته مقوله «هوش مصنوعی مولد» است که در زبان انگلیسی با عنوان Generative AI شناخته می‏‌شود. در زبان فارسی به آن هوش مصنوعی زایشی هم می‏‌گویند؛ اما به چه معناست؟ هوش مصنوعی مولد در حقیقت نوعی از هوش مصنوعی است که می‌‏تواند متن، تصویر یا دیگر شکل‏‌های محتوایی و رسانه‌‏ای را تولید کند. برای مثال چت جی‏‌پی‌‏تی همین کارها را انجام می‏‌دهد و در نتیجه به‌عنوان یکی از معروف‌‏ترین انواع هوش مصنوعی مولد شناخته می‌‏شود. از هوش مصنوعی مولد می‏‌توان در حیطه‏‌های مختلف از جمله هنر، توسعه نرم‏‌افزار، مراقبت‌‏های بهداشتی، امور مالی، بازی و بازاریابی و حتی مد، بهره گرفت.

در مجله هاروارد بیزینس ریویو به این مقوله پرداخته شده که چطور می‌‏توان مزایای هوش مصنوعی مولد را درک کرد و با آگاهی از محدودیت‌هایی که دارد از قابلیت‌‏های آن بهره گرفت. تمام اهالی کسب‏‌وکار که به‌عنوان مدیر فعالیت دارند، این روزها به دنبال بهره‏‌گیری از هوش مصنوعی مولد هستند؛ بااین‏‌حال بسیاری از آن‌ها نمی‌‏دانند این فناوری پیشرفته و به‌‏روزِ دنیا چه کمکی برایشان خواهد بود. اخیراً میزان فعالیت‌‏های هوش مصنوعی حتی از تولید متن و تصویر هم فراتر رفته و اکنون در حال تولید نرم‌‏افزارهای جدید است. این یعنی قابلیت‏‌های بسیاری در هوش مصنوعی مولد وجود دارد که مدیران کسب‌‏وکارها می‌‏توانند در کار خود از آن‌ها بهره بگیرند.

بااین‏‌حال، هوش مصنوعی با ریسک‌‏ها و محدودیت‏‌هایی هم همراه است که برخی از مدیران را نگران می‏‌کند؛ البته آگاهی و شناخت نسبت به این مسائل می‌‏تواند تا حد زیادی جلوی پیشرفت نگرانی‌‏ها را بگیرد. یکی از مهم‏‌ترین مسائلی که هوش مصنوعی روی آن اثر می‏‌گذارد، شغل‏‌هایی است که درون یک سازمان یا شرکت وجود دارند. مدیران در مرحله نخست باید از این مسئله آگاهی پیدا کنند. بهره‏‌گیری از نیروهای انسانی به‏‌گونه‌‏ای می‏شود که صرفاً عملکرد هوش مصنوعی را بهتر می‏‌کند و در نتیجه بهره‏‌وری را چندبرابر خواهد کرد. به همین دلیل است که عنوان «انقلاب» برای یاد کردن از هوش مصنوعی، بیراه نیست و دقیقاً همان چیزی را نشان می‌‏دهد که در عالم واقعیت وجود دارد.

صاحب‌امتیازانتشارات هاروارد بیزینس
تیراژ۲۶۳ هزار و ۶۴۵ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۹۲ (۱۰۰ سال پیش)
دفتر مرکزیبرایتون، ماساچوست
وب‌سایتhbr.org
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #هوش_مصنوعی_مولد #آینده
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش