عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

متمرکز بر کیفیت خدمات و افزایش سودآوری

گفت‌وگو با آزاده جعفری، مدیرعامل جدید شرکت گرایش تازه پارس درباره برنامه‌های این شرکت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت گرایش تازه پارس که در سال 1392 با هدف پشتیبانی سخت‌افزاری تجهیزات شرکت جی‌اس‌اس فعالیت خود را آغاز کرد، در سال جاری توانست به حوزه‌های بیشتری از پشتیبانی تجهیزات بانکی ورود کند و به شرکت‌هایی غیر از هلدینگ جی‌اس‌اس نیز خدمات پشتیبانی ارائه دهد.

‎از دستاوردهای مهم این شرکت می‌توان به ارائه خدمات پشتیبانی ۲۴ساعته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پروژه‌های ملی در کشور و نگهداری و به‌روزرسانی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در ۱۹ هزار نقطه از کشور اشاره کرد. در گفت‌وگویی که با آزاده جعفری، مدیرعامل شرکت گرایش تازه پارس داشتیم، از اقدامات‌شان در سال جاری و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۲ پرسیدیم.

به گفته او، شرکت گرایش تازه پارس تلاش دارد تعداد تجهیزات تحت سرویس خود را گسترش دهد و سهم خود از بازار پشتیبانی سایر تجهیزات بانکی کشور را افزایش دهد. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با آزاده جعفری می‌خوانید.


بازنگری در فرایندها و زیرساخت‌های حیاتی شرکت


آزاده جعفری ابتدا توضیح می‌دهد که هدف از تأسیس شرکت گرایش تازه پارس، پشتیبانی از تجهیزاتی بود که در هلدینگ جی‌اس‌اس به فروش می‌رسید، اما با توجه به تجاربی که این شرکت در سال‌های اخیر کسب کرده، ورود به پشتیبانی تجهیزاتی غیر از تجهیزات هلدینگ نیز در سال ۱۴۰۱ در دستور کار آنها قرار گرفت و حجم قراردادهای گرایش تازه پارس در سال 1401 نسبت به سال 1400 رشد قابل توجهی داشت که به عقیده جعفری، با توجه به قراردادهای جدیدی که در حال انعقاد آن هستند، این رقم در سال 1402 رشد بیشتری خواهد داشت.

او در این خصوص می‌گوید: «گستردگی نیروهای متخصص ما در سطح کشور و آموزش مداوم نیروها، باعث شده پتانسیل بیشتری جهت ورود به بازار رقابتی داشته باشیم و بتوانیم در کنار شرکت‌های رقیب حرفی برای گفتن داشته باشیم. در حال حاضر تلاش ما گسترش نوع تجهیزات تحت پوشش سرویس‌های پشتیبانی‌مان است.»

به گفته جعفری، با توجه به اشباع بازار، افزایش رقبا، تغییرات فناوری و قیمت قطعات، شرکت گرایش تازه پارس استراتژی جدیدی را در سال 1401 پیاده‌سازی کرد؛ از جمله اتخاذ قیمت رقابتی با روش کنترل هزینه‌ها و ایجاد زیرساختی صحیح که با افزایش قراردادها با حداقل حاشیه سود همراه شود. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «در سال 1401 جهت پویا ساختن شرکت، برنامه تحول را مدنظر قرار دادیم. همچنین اهداف آینده‌ شرکت کاملاً شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آخرین مدل‌های استاندارد و با آنالیز فاصله از طریق استراتژی S7، به نقطه‌ای که اکنون در آن قرار داریم، رسیدیم و چشم‌انداز و مأموریت آینده‌ شرکت را تعریف کردیم.

مفاهیم CRM ،Call Center  و Help Desk مورد بازنگری مجدد قرار گرفت و جهت جلوگیری از هدررفت زمان نیروی پشتیبانی فنی، توجه‌ بیشتری به واحد Help Desk صورت گرفت. در واحد کنترل پروژه نیز جهت مدیریت پروژه‌ها و اجرای به‌موقع و صحیح آنها، بندهایی به قراردادها اضافه شد تا رصد دقیق‌تر و سریع‌تری نسبت به نیازهای مشتری انجام شود.»

طبق توضیحات جعفری، در سال ۱۴۰۱ واحد فناوری اطلاعات شرکت گرایش تازه پارس به‌عنوان مهم‌ترین بخش تحت بررسی مجدد قرار گرفت و زیرساخت‌های موجود از جمله پیاده‌سازی ITIL (زیرساخت فناوری اطلاعات)، پیاده‌سازی ISMS (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات)، ارتقای تجهیزات پردازشی و ارتقای فرایند فن‌یاری مرکز تماس، افزودن ماژول شناسنامه محصول در برنامه نرم‌افزاری شرکت و تسهیل فرایند ثبت قطعات، مورد بازنگری قرار گرفتند.

او درباره اقدامات‌شان در این سال می‌گوید: «همچنین واحدی به نام تحقیق و توسعه ایجاد شد تا با بررسی قطعات فرسوده که به واسطه از رده خارج‌شدن و قدیمی‌شدن فناوری قادر به تأمین آن نبودیم، نسبت به ساخت آن و بومی‌سازی قطعات در شرکت اقدام کنیم. در مجموع در سال 1401 تلاش شد تا فرایندها و زیرساخت‌های مهم و حیاتی شرکت را با توجه به سرعت پیشرفت فناوری و نیاز مشتریان به خدمات باکیفیت، مورد بازنگری قرار دهیم تا در کیفیت سرویس‌دهی شرکت تأثیر فزاینده‌ای داشته باشد.»


 مدیریت چالش‌ها


جعفری توضیح می‌دهد که سال 1401 سال بسیار پرچالشی برای شرکت‌های پشتیبانی فنی بوده است، زیرا با توجه به سیاست‌گذاری کلان اقتصادی و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های حقوق و دستمزد، نوسانات نرخ ارز، دشواری‌های تأمین قطعه و تحریم و تورم ناشی از آن، این شرکت‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند. با این حال، شرکت گرایش تازه پارس اقدام به اصلاح فرایندها و ساختار نیروی انسانی، جهت افزایش راندمان کاری و طبقه‌بندی محصولات، ارائه پشتیبانی مطلوب، کنترل بهای تمام‌شده پروژه‌ها و حفظ حاشیه سود شرکت کرد و توانست این چالش‌ها را مدیریت کند.


نوآوری‌های جدید و خروج صنعت مالی از انحصار مردان


شاید بیشتر ما با شنیدن نام «صنعت فناوری‌های مالی» بلافاصله برایمان یک صنعت مردانه تداعی شود و شاید میان اسامی که از این صنعت در خاطرمان تداعی می‌شود، زنان نقش پررنگی نداشته باشند؛ اینکه چرا جای خالی زنان را در رده‌های مدیریتی کلان و در جایگاه‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری احساس می‌کنیم، سؤالی است که جعفری در پاسخ به آن این‌طور توضیح می‌دهد:

«باید ابتدا توجه داشته باشیم که مشارکت زنان در کلیه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اهمیت بسیاری در شتاب‌دهی به آهنگ توسعه‌ای دارد. جامعه‌ای که به اهمیت زنان توجه کمتری دارد، بسیار کندتر به سمت و سوی توسعه حرکت می‌کند. به عقیده من در سال‌های اخیر اتفاقاتی در حوزه زنان در برنامه‌های توسعه‌ای دولت اتفاق افتاده که کافی نبوده، ولی می‌توانیم امیدی به بهبود این موضوع داشته باشیم. بحث عدالت جنسیتی موضوع بااهمیتی است و باید در نقش‌های فردی و اجتماعی بین زنان و مردان تعادل وجود داشته باشد و این مطالبه باید در سیاست و قدرت هم دیده شود.»

به عقیده جعفری، در کشورهای توسعه‌یافته با ارتقای سطح فناوری و کنار گذاشتن تبعیض‌های جنسیتی، فرصت‌های برابر، استقلال فکری و اعتماد‌به‌‌نفس و مشارکت اجتماعی زنان در جامعه افزایش یافته و با مشارکت و مدیریت زنان در کسب‌وکارها، کیفیت زندگی آنان نیز بهبود یافته است. همچنین با تغییر باورها؛ سبک زندگی و خودباوری زنان تا حد بسیار زیادی ارتقا یافته است. او می‌گوید نوآوری‌های جدید در صنعت مالی مانند شکل‌گیری فین‌تک‌ها، به خروج این صنعت از انحصار مردان کمک کرده و حضور زنان در صنعت مالی پررنگ‌تر شده است.

جعفری در این خصوص توضیح می‌دهد: «اگرچه درصد مردان و زنانی که وارد حوزه امور مالی می‌شوند، تقریباً برابر است، اما مردان معمولاً سریع‌تر از زنان مدارج عالی را به دست می‌آورند؛ مثلاً در میان نقش‌های ارشد شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تنها 4.9 درصد از شرکا زن هستند. در حوزه سهام خصوصی نیز شرایط تفاوت چندانی ندارد و کمتر از 10 درصد از نقش‌های ارشد را زنان بر عهده دارند.

شایان ذکر است که در صنعت بانکداری و مالی نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر، تعداد مدیران زن بسیار اندک است. با وجود اینکه تعداد زنان در امور مالی و بانکداری از مردان بیشتر است، اما این موضوع در رده‌های مدیریتی کاملاً برعکس است. بر اساس تحقیقات مؤسسه مک‌کنزی، در ابتدای سال 2021، زنان حدود 52 درصد از صنعت مالی و بانکداری را تشکیل می‌دادند، اما حضور آنها در درجه‌های بالاتر شرکت کمرنگ‌تر بود.

با این حال، همه‌چیز در حال تغییر است و واقعیت این است که زنان هرچه بیشتر نسبت به فرصت‌های موجود در تجارت و امور مالی آگاهی کسب کرده، مشاور و راهنمای خود را انتخاب می‌کنند و سایر موانع را از بین می‌برند. اینجاست که باید انتظار داشت شکاف جنسیتی، خودبه‌خود از بین برود. البته زنان به مدیران و الگوهایی نیاز دارند تا به آنها ثابت کنند که می‌توان بر چالش‌ها غلبه کرد و این به معنای آن است که چنین مسیری باید از جوانی آغاز شود.»


جذب مشتریان جدید و افزایش سودآوری


با توجه به توضیحات جعفری، در سال 1402 شرکت گرایش تازه پارس به‌دنبال اهداف مهمی از جمله افزایش حجم قراردادها، افزایش درآمد، هم‌افزایی فروش و پشتیبانی و حذف رقبا خواهد بود که این امر با کیفیت مناسب سرویس‌دهی و ارزش‌افزوده ایجادشده قابل تحقق است.

او درباره برنامه‌هایشان در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: «بزرگ‌ترین سرمایه‌های شرکت، مشتریان آنها هستند؛ بنابراین سازمان‌های موفق، سازمان‌هایی هستند که قادرند رابطه مستمر و پایداری با مشتری برقرار کنند. امروزه رقابت برای بهبود کیفیت خدمات یک مسئله راهبردی و کلیدی برای سازمان‌هایی که در بخش خدمات فعالیت می‌کنند، محسوب می‌شود. قطعاً در سال 1402 هدف اساسی ما نیز حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید و به تبع آن افزایش درآمد و سودآوری خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 14 دقیقه

حامیان عصر تراکنش