عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۶۵ دی ۱۴۰۱

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شصت‌وپنجمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از محمدحسین کاشی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد منتشر شد. محمدحسین کاشی جزء معدود مدیران حال حاضر صنعت پرداخت کشور است که تجربه چندین سال فعالیت حرفه‌ای در صنعت تلکام را نیز دارد؛ صنعتی که به عقیده او در تعامل با بانک‌ها و پی‌اس‌پی‌ها می‌تواند به سمت تلکوبانک حرکت کند و تأثیر فراوانی در شکل‌گیری پی‌اس‌پی‌های جدیدتر و چابک‌تر داشته باشد.

همین تجربه فعالیت حرفه‌ای در یک صنعت دیگر و البته داشتن دیدگاهی از جنس ترکیب و ادغام این دو صنعت باعث می‌شود حضور او در شرکت پرداخت الکترونیک سداد و همچنین برای صنعت پرداخت کشور به فال نیک گرفته شود. در گفت‌وگویی که با او داشتیم از مسیر حرفه‌ای و چالش‌های او برای ورود به پرداخت الکترونیک سداد صحبت کردیم.

در بخش یادداشت‌های این شماره نیز یادداشت‌هایی از رضا قربانی، لیلا نظری، محمد فرجود، احمد افتخاری، جواد بهره، ارژنگ طالبی‌نژاد و علی زارع ‌میرک‌آباد را داریم که درباره مسائل مختلف حوزه فناوری‌های مالی در ایران نوشته‌اند. همچنین پرونده این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به کارگروه اقتصاد دیجیتال اختصاص داده شده است و به این مسئله می‌پردازد که در شرایطی که توسعه کُند اقتصاد دیجیتال در کشور با محدودیت‌های اخیر اینترنت در حال از بین رفتن است، کارگروه اقتصاد دیجیتال قرار است برای چه بخشی مقررات‌گذاری کند؟


از چالش کارمزد تا منابع انسانی


به روال همیشه در بخش گزارش‌های این شماره از عصر تراکنش ابتدا مروری بر مهم‌ترین اخبار اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. آذرماه با خبر چند انتصاب در حوزه بانکی همراه بود. کاهش سقف تراکنش‌های صرافی‌های رمزارز به ۲۵ میلیون تومان و ممنوعیت انتقال وجه در داخل پرداخت‌یاری‌ها از سوی شاپرک نیز از جمله اخبار مهم این ماه بودند. علاوه بر اخبار، در گزارشی در گفت‌وگو با مدیران عامل شرکت‌های پی‌اس‌پی به ضرورت اصلاح نظام کارمزد پرداختیم؛ اصلاحی که تا همین حالا هم بسیار دیر شده و اتلاف وقت بیشتر باعث زیان بیشتر بازیگران این صنعت می‌شود.

تمامی این افراد معتقدند که اصلاح نظام کارمزد ضروری‌ترین اقدام برای بهبود وضعیت این صنعت است. علاوه بر این، در گزارشی دیگر به چالش مهاجرت و نگهداشت نیروهای انسانی پرداختیم؛ چالشی که کسب‌وکارها در سال‌های اخیر راهکارهای متفاوتی را برای رفع آن به کار بسته‌اند، ولی با این حال، نگهداشت منابع انسانی حرفه‌ای از هر زمان دیگری برای کسب‌وکارها سخت‌تر شده است.


نگاهی به چهار کسب‌وکار فناوری‌محور


»دیجی‌پی»، «همراه‌کارت»، «فینوتک» و «ازکی‌وام» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش به سراغ مدیران آنها رفتیم و از مهم‌ترین اقدامات‌شان از ابتدای سال جاری و برنامه‌هایشان تا پایان سال جویا شدیم. علاوه بر این، روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مهدی عبادی، مدیرعامل وندار می‌خوانید. عبادی می‌گوید که امروز بیشتر از هر وقت دیگری به مهاجرت فکر می‌کند، البته می‌گوید قرار نیست چمدانش را ببندد و برود در کشور دیگری از نو شروع کند، بلکه به مهاجرت کل تیم فکر می‌کند.

در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز به سراغ محمدحسین کاشی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد رفتیم و علاوه بر اینکه مرور سریعی بر مسیر حرفه‌ای او تاکنون داشتیم، از چالش‌های ورودش به این شرکت و برنامه‌هایی که دارند نیز پرسیدیم. کاشی حدود یک سال است که در جایگاه مدیریت عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد فعالیت می‌کند و در این مدت به گفته خودش بیشترین تلاشش جهت آرام‌کردن فضای شرکت و به ثبات‌رساندن آن بوده است.


کارگروه اقتصاد دیجیتال؛ رگولاتور یا شتاب‌دهنده


در بخش تنظیم‌گری این شماره به این مسئله پرداختیم که مسئولان دولتی، از وزارت ارتباطات گرفته تا رئیس دولت سیزدهم هر وقت که بحث توسعه ICT در کشور مطرح باشد، بر توسعه اقتصاد دیجیتال تأکید می‌کنند و از تأثیر این بخش روی اقتصاد کل کشور می‌گویند.

کافی است یک بار پای صحبت‌های عیسی زارع‌پور در یک سخنرانی بنشینید؛ بیش از هر چیزی از اقتصاد دیجیتال می‌گوید و اینکه وزارت متبوعش چگونه قرار است در این زمینه تحول ایجاد کند. حتی او در این زمینه بعد از رفت‌وآمدهای بسیار و مذاکرات گوناگون با رئیس‌جمهوری توانست کارگروه اقتصاد دیجیتال را با حضور تعدادی از وزرای دولت راه‌اندازی کند؛ کارگروهی که قرار است با مقررات‌گذاری در راستای توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتالی، برطرف‌کردن موانع و شتاب‌بخشی به شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد دیجیتالی در کشور کمک کند.

حالا بسیاری از کارشناسان این سؤال را مطرح می‌کنند که در شرایطی که همان توسعه کند اقتصاد دیجیتال در کشور با محدودیت‌های اخیر اینترنت در حال از بین رفتن است، کارگروه اقتصاد دیجیتال قرار است برای چه بخشی مقررات‌گذاری کند؟


فروپاشی بزرگ


«ورشکستگی صرافی رمزارز اف‌تی‌ایکس» موضوع پرونده جهان این شماره از عصر تراکنش است؛ صرافی که فقط در عرض چند روز در ماه نوامبر به یکباره فرو ریخت. این شرکت و مؤسس آن، سم بنکمن فرید، آن‌قدر برای به‌اصطلاح زمستان کریپتو مملو از آرامش و اعتمادبه‌نفس نشان می‌دادند که گویی قرار است حتی رقبای ضعیف‌تر را هم نجات دهند، اما این تصویر زیبا و باصلابت، فقط در عرض چند روز در ماه نوامبر به یکباره فرو ریخت.

اول، ارزش توکن داخلی اف‌تی‌ایکس شروع به ریزش کرد و بعد هم اف‌تی‌ایکس از درِ مذاکره با یکی از رقبا درآمد تا بلکه با توسل به ادغام و تملیک نجات پیدا کند. بعد هم خیلی راحت، با کناره‌گیری رقیب از معامله اعلام ورشکستگی کرد. این اتفاقات، شوک‌های زیادی را به همراه داشته است. در بخش جهان این شماره مطالبی را از مجله‌های معتبر فناوری‌های مالی جهان می‌خوانید که هر کدام روایتی از اتفاقی که برای این صرافی افتاده است، داشته‌اند.


موفق‌ترین بانک‌های دیجیتال جهان


در بخش راهنمای این شماره از عصر تراکنش نیز به روال همیشه مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان داشتیم و چهار کتاب «الحاقات تغییرناپذیر»، «معمای باشکوه»، «کار کردن در جامعه» و «آزادی علمی» را معرفی کردیم. در قسمت بررسی اپلیکیشن‌ها نیز معرفی 10 مورد از برترین بانک‌های دیجیتال را که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند، می‌خوانید.

بانک‌های نئو و چالشگر، در حال تغییر صنعت بانکداری سنتی از فضایی ضعیف و کند به جوی نوآورانه، پویا و آینده‌نگر هستند، اما این تنها فرایندها نیستند که تغییر یافته‌اند، بلکه خدمات قابل ارائه به مشتریان نیز تا سطح قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است. به همین دلیل 10 مورد از برترین بانک‌های دیجیتال را که شامل «نوبانک»، «رولوت»، «تینک‌آف»، «چایم»، «سوفی»، «ان۲۶» ،«استارلینگ»، «مونزو«، »مانیالین» و «جودو بانک» می‌شوند، معرفی کرده‌ایم. در این بخش همچنین معرفی 11 مدیرعامل شرکت‌های لندتک کشور را نیز می‌خوانید.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش شماره ۶۵

دریافت اشتراک ماهنامه عصر تراکنش


فهرست


یادداشت‌ها:

گزارش‌ها:

باشگاه:

تنظیم‌گری:

جهان:

راهنما:

  • ۱۰ بانک دیجیتال برتر ۲۰۲۲ / از آنجا که بانک‌های نئو و چالشگر، ساختارهای سنتی جهانی را درمی نوردند، 10 مورد از رهبران آنها را مرور می‌کنیم
  • گزینه‌ای مطمئن برای بانک‌ها و سازمان‌ها / معرفی دستگاه کیوسک بانکی غیرنقدی مدل EC8200، محصول شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس
  • ارائه خدمات به تمامی صنوف / بررسی میکروکیوسک پرداخت (صندوق‌یار)؛ محصول جدید شرکت فناوران انیاک رایانه
  • راهبران لندتک ایران / معرفی مدیران‌عامل ۱۱ شرکت لندتکی کشور
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش